genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Berglund, Signe, Vällingby, född 1903-02-012011-10-06 18:22

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=31146
2011-10-06 17:03 

Hej

Har just börjat med lite släktforskning och såg att du sett en Signe Berlund, hon bodde i Vällingby,tror att hon bodde på Grimsatgatan,  hon dog 1983-08-09,
vet inte hennes flicknamn och var hon föddes. Vet att hon hade många syskon. När jag var barn bodde hon i Segeltorp i villa.

Detta var min mormor och jag söker så mycket info som möjligt om henne och hennes syskon.

Hoppas någon vet

Med Vänliga Hälsningar

Eva Hansson
  SVAR 2011-10-06 17:21

Det bör väl vara den här kvinnan, från Sveriges dödbok 1901-2009:

19030201-0822
Berglund, Signe Ida Josefina
Grimstag 115, I
162 27 Vällingby
Död 9/8 1983.
Kyrkobokförd (1973) i Vällingby, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1973) på samma ort.
Född 1/2 1903 i Hilleshög (Stockholms län, Uppland).
Änka (20/4 1981).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Hilleshög (Stockholms län)
Källor:
RTB 83 / SPAR 90
  SVAR 2011-10-06 17:26

1902-04-18

Berglund, Johan Hugo

Sätthammarv 5
141 70 Huddinge

Kyrkobokförd i Huddinge (Huddinge kn, Stockholms län, Södermanland), distrikt 01, fastighet 68605. Mantalsskriven på samma ort.

Född 18/4 1902 i Kungsholm (Stockholms stad, Uppland).
--------------
Källa: Mtl Stockholms stad och län 1971

Maken och deras adr 1970 frånSveriges befolkning 1970.

Birgitta
  SVAR 2011-10-06 17:30

Hon föddes utom äktenskap och modern hette Amanda Josefin. Kan inte läsa resten, men tycker det ser ut som om det står något om att hon var dotter till någon Johansson, skriven i Fors, Södermanland. Har dock inte lyckats lokalisera någon Amanda Josefin där. Modern föddes 1882-06-20 (lite osäker på datum).
  SVAR 2011-10-06 17:32

Personuppgifter

Namn:Signe Ida Josefina Johansson
Titel:Tjänarinna
Födelseuppgifter:01/02 1903 (Hilleshög), Stockholms län
Status:Ogift,ej HF,Anställd utan familj


Inflyttningsuppgifter

Inflyttad:16/10 1924
Som:Inflyttad från annan rote
Från:14



Boendeuppgifter:

Häftets nummer och tidsperiod: 10998 (1922-1926)
Arkivrote och stadsdel: 10 (Östermalm)
Församling: Hedvig Eleonora
Littera: 11.9
Fastighet: Skrafvelberget mindre,17
Gata: Birger Jarlsgatan,4
Gata: Smålandsgatan,3
Övrigt: Restaurant Riche



Utflyttningsuppgifter

Utflyttad:99/99 1926
Som:Kvarstående till slutet av mantalshäftets tidsperiod
Till:


Övriga uppgifter:

Kyrkoskrivningsår: 1924



Från rotemansarkivet med hälsning Birgitta
  SVAR 2011-10-06 17:37

Kan ha läst fel på moderns födelsedatum, så det kan vara 29. Tycker nämligen det ser ut som om hennes far hette O. Johansson, och jag hittade en Amanda Josefina, född i Arnö 1882-06-29, vars far var statdr. Oscar Johansson och modern hette Amanda Sofia Nilsson. Är det denna familj så föddes fadern i Veckholm 1858 och modern i Glömminge 1860. Du får följa henne framåt i böckerna och se om det är rätt person.
  SVAR 2011-10-06 17:53

Hej

Tack snälla Birgitta Wind och Carin Olofsson
kan ni se hur många syskon min mormor hade också??

Hugo o Mormor gick skilda vägar vid ålders höst, men tydligen skilde de sig inte enligt uppgiften jag fått av er.
Hugo när dog han??

nu har jag lite att börja med, TACK TACK

Hälsningar
Eva
  SVAR 2011-10-06 18:11

Hugo dog 1981:

19020418-1036
Berglund, Johan Hugo
Elinsborgsback 3, III
163 64 Spånga
Död 20/4 1981.
Kyrkobokförd (1981) i Spånga, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1981) på samma ort.
Född 18/4 1902 i Kungsholm (Stockholms stad, Uppland).
Gift man (6/4 1950).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Spånga-Kista, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
Födelseförsamling i källan:
Kungsholm (Stockholms län)
Källor:
RTB 81 / SPAR 90

Svårt att säga hur många syskon din mormor hade. Först måste du verifiera att vi hittat rätt mor till henne, och sedan gäller det att ta reda på var modern bodde under åren före och efter, och därefter leta igenom födelseböckerna för de församlingarna. Det finns nämligen inga källor som visar hur familjen såg ut i början av 1900-talet.

I folkräkningen 1900 hittar jag två Amanda Josefina, födda i Arnö 1882, så frågan är om hon dels stod kvar som boende hos sina föräldrar i Katarina Rote, samtidigt som hon var piga i Carlslund B, Jäders församling. Troligen är det så, för jag hittar bara en Amanda Josefina i SCB-utdraget över födda i Arnö 1882.

  SVAR 2011-10-06 18:22

Hej igen

Tack igen, det lät svårt och krångligt, jag har just börjat med släktforskning och trevar mig fram hur man går till väga för att hitta sin släkt.

Min bror sa till mig att vi hade en Josefina på mormors sida men han mindes inte riktigt vem hon var, så jag ska fråga honom också.


Hälsningar
Eva 
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies