genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Höök, Peter Algot, Björnekulla, 18772006-05-17 21:13

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=3091
 

Hej, Söker föräldrarna till Peter Algot Höök f.1877-03-21 i Björnekulla. //Marcus
  SVAR

Kan inte hitta någon Peter Algot f 1877 i Björnekulla i folkräkningen 1890 eller 1900
  SVAR

Lite skillnad 18770321-351 Höök, Peter Algot Skepparegatan 23 Halmstad Död 26/4 1959. Kyrkobokförd i Halmstad, Halmstads kn (Hallands län, Halland). Född 21/3 1877 i Övraby (Hallands län, Halland). Änkling (30/4 1951). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Sankt Nikolai, Halmstads kn (Hallands län, Halland) Martin Luther, Halmstads kn (Hallands län, Halland) Födelseförsamling i källan: Övraby (Hallands län) Källor: DB, FS / DOR 52-60
  SVAR

Nu förstår jag varför jag inte hittade honom i folkräkningen 1890, då är födelseförsamlingen noterad som Enslöf Hemförsamling: Breared Hemort: Mahult Kontrakt: Laholm Län: Halland Sven Magnus Nilsson, f. 1835 i Wrå Kronb l., Skollärare h. Anna Lena Johansdotter, f. 1838 i Lidhult Kronb l. hans barn i föregående äktenskap (står inte men jag vet :)) Petrea Algotina, f. 1871 i Enslöf Hall. Maria Christina, f. 1873 i Enslöf Hall. Peter Algot, f. 1877 i Enslöf Hall. Nils Albin, f. 1879 i Enslöf Hall. Satt o letade i Ysby hfl då Peter bor där, enligt folkräkningen 1900, i skolhuset tillsammans med sin syster Maria Kristina Nilsson f 1873

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

Ysby_Skolhuset_1893-1899.JPG
  SVAR

Gick vidare till Breared och fick då fram detta

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

Breared_Kullen_1891-1896.JPG
  SVAR

Vidare till Mahult där de kom från

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

Breared_Mahult_1891-1896.JPG
  SVAR

När man kommer till 1890 ser man att prästen skrivit "fel" församling på barnen. Det var samma som i folkräkningen

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

Breared_Mahult_1886-1891.JPG
  SVAR

Lena, ifall du inte har sett det redan så har Marcus fått svar på detta även på Anbytarforum, eftersom han har efterlyst Peter Algot på ett flertal ställen även där. Marcus, ett tips: skicka inte in samma efterlysning på flera olika ställen. Det är onödigt för dem som hjälper dig att göra dubbelt arbete. Risken är också att de som ser alla efterlysningarna inte bryr som om att hjälpa dig alls, när de upptäcker att du mångdubblar dina förfrågningar.
  SVAR

Här framgår det att deras mamma dött och att pappan gift om sig. Det är en väldigt rörig bok, vissa av barnen står nedanför pigorna och nya hustrun har blivit inklämd ovanför gamla hustru så det är svårt att riktigt se. De är i alla fall inflyttade från Öfraby 1880 till Breared

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

Breared_Mahult_1876-1885.JPG
  SVAR

Här lite mer från folkräkningen 1900 Hemförsamling: Breared Hemort: Kullen Kontrakt: Laholm Län: Halland Sven Magnus Nilsson, f. 1835 i Vrå Kronob. l., f.d. folkskollärare Anna Lena Johansdotter, f. 1838 i Lidhult Kronob. l. Hemförsamling: Halmstad Hemort: Östra förstaden N:o 97 Kontrakt: Halmstad Län: Halland Fam. nr 1 Vilh:a Krist:a Hjelmström, f. 1836 i Strömstad, Frånskild hustru Fam. nr 2 Petrea Algotina Nilsson, f. 1871 i Öfraby, Sömm Hemförsamling: Ränneslöv Hemort: Vallberga andelsmejeri Kontrakt: Laholm Län: Halland Fam. nr 4 Nils Albin Nilsson Höök, f. 1879 i Öfraby Hall. l., maskinist
  SVAR

SUCK!!!!! Jag har "tyvärr" mer men det avvaktar jag med.
  SVAR

Hej, Stort tack till Lena Thelin, har rätat ut många frågetecken åt mig. Till Carin Olofsson jag visste inte att det fanns några fastställda regler gällande vilka forum man fick post i för att få svar. Ska dock ha det i åtanke nästa gång jag bestämmer för mig att posta. Jag har ingen aning vilka forum DU och andra besöker, men lovar att kolla med dig innan jag postar nästa gång. Hälsningar Marcus
  SVAR

Marcus, du får posta i vilka forum du vill, men vi är många som läser dessa forum, och det är väldigt irriterande att upptäcka att den fråga man lagt ner mycket tid på att besvara, redan är besvarad i något annat (eller flera andra) forum. Mitt tips ovan, var just bara det - ett tips, för du riskerar att bli utan svar när du ställer samma fråga på många olika ställen. Vi som svarar ofta märker det rätt snabbt nämligen, och inser att det inte är någon idé att lägga ner tid på att hjälpa dig eftersom det då riskerar att bli dubbelt arbete. Det får till slut till följd att INGEN kommer att svara på dina efterlysningar. Om du läser inläggen i de diskussioner där du efterlyst Peter Algot Höök, så ser du att det är fler än jag som påpekat att du fått svar på merän ett ställe. Du behöver dock inte alls kolla med mig nästa gång du postar en fråga, för jag bryr mig inte det minsta om i vilka forum du gör det. Jag kommer ändå inte att lägga ner någon tid på hjälpa dig med din forskning. Ditt spydiga svar ovan gör att jag tappat all lust att leta upp några som helst uppgifter åt dig - och jag tror faktiskt inte jag är ensam om det. Hälsningar Carin
  SVAR

Carin, förstår dig fullt ut. Kan tycka att det är tråkigt att tappat all lust. Men eftersom att jag är rätt ny vad gäller släktforskning så förekommer en del felpostande vad gäller församling motsvarande. Alla är ju inte lika rutinerade och duktiga som du. //Marcus
  SVAR

Så särskilt rutinerad och duktig är jag inte, men jag har tillgång till en del hjälpmedel som gör att jag kan hitta en hel del uppgifter. Jag förstår mycket väl att det inte är så lätt när man är nybörjare - det har jag också varit, och känner mig ibland fortfarande som nybörjare - men då är det desto större anledning att ta emot de tips och råd som de mer erfarna släktforskarna ger, utan att reagera med att bli sur. Det var i ren välmening jag skrev mitt inlägg, för jag tror inte heller att jag är ensam om att sluta svara när det blir för många frågor från en och samma person. Man lär sig känna igen namnen på frågeställarna efter ett tag, och ser man samma namn i 10-20 inlägg på kort tid så... :-) Så vill du fortsätta få hjälp, rekommenderar jag att du skickar ut en förfrågan och ser om det blir några svar inom t.ex. en vecka. Om inte, ja då kanske frågan ställdes under fel rubrik, och då kan du ställa om den någon annanstans.
  SVAR

Född i Vrå

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

Foedd_Vraa.JPG
  SVAR

Hfl Vrå, Hjortseryd

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

Vraa_1831-1841.JPG
  SVAR

Om du vill ha bilderna kan du maila mig direkt på lena@thelin.se så skickar jag dem till dig.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies