genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Hector, Hans Henrik, Danmark, 1860 - 18902011-09-03 14:32

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=30163
2011-08-23 23:44 

Hans  Henrik Hector( född 7/4 1822 i Sövde) flyttade till Danmark 1846,gifte sig med Elisabeth Margaretha Otsén 1855 i Danmark ( Hjörring, Fredrikshavn,). År 1870 emigerade Elisabeth  till Amerika till sin styvson, Hans följde troligen inte med. Har hittat en Hans Henrik Hector i Husförhör 1892 - 1897 i Riseberga ( Broröds fattiggård), det står inte var han kommer ifrån, inte iheller är han med i inflyttningslistorna och inte i något annat husförhör. Är det någon som kan hjälpa mig att finna var han kom ifrån eller är det någon som kan se när  han flyttade hem igen ifrån Danmark.

  SVAR 2011-08-24 06:37

Du måste hitta vilken församling han flyttade till från Danmark annars kan du inte finna honom.
Det finns fler efterlysningar på samma person på Scangen.
I Riseberga kyrkoarkiv kan man ev. finna en inflyttningsattest på Landsarkivet i Lund. Konstigt att han inte finns i inflyttningslängden.
Har du kontrollerat hur Riseberga församling var organiserad? Församlingen kan ha haft en annexförsamling och att han har blivit skriven först i den. Av de andra inläggen förstår jag att det är osäkert om det är rätt person i Riseberga. Har du/ni kollat SCB utdragen för döda i Riseberga? Där kan det stå var han var född. Tyckte att det stod att han dog 1901

Eva M
  SVAR 2011-08-24 11:07

Hej. Det står att han dog i Broröds fattiggård 1901 21/12 fattighjon
Det står också att han var född 1832 7/4
Silvana
  SVAR 2011-08-24 11:20

Jag tror att det blivit fel någonstans betr. födelseåret. En slarvigt skriven 2 har tolkats som 3. Någonstans bör det finnas en anteckning var fattighjonet var född. När han hamnade på fattiggården. Kanske måste man använda sig av andra delar av kyrkoarkivet eller kommunarkivet som kan finnas kvar.
Jag hittade fattigvårdsprotokoll från 1880 från Holmby som efter 2-3 kommunsammanslagningar fanns i kommunhuset i Eslöv.

Eva M
  SVAR 2011-08-24 11:54

Ser i en notering i mormonregister att Hans o. Elisabeth fick en dotter, Elisabeth Helena Hector, döpt 21/4 1856  i Hjörring.

Anders A
  SVAR 2011-08-24 13:21

Det finns ett annan tråd ang. Hans Hector där jag plockade fram uppgifter från Danmark. Lyckades aldrig finna hans död.

Eva M
  SVAR 2011-08-24 14:03

Hans Hector finns inte i dödboken, men den är ju inte heller komplett!  Enl. en annan mormonregistrering så hette Hans Hectors föräldrar: Far, Hector, mor, Ewa Marendorf (inga ytterligare uppgifter)

Anders A
  SVAR 2011-08-24 15:45

Hej!

Hans Henrik Hector Finns i SCB Döda Riseberga. död 21-12-1901 (Hans Henrik Hector fattighjon från Broröds fattiggård)

det stå även att han är född i Sövde den 7-4 1832 i HFL Riseberga AI:29 sid 247.  men i Sövde är det ingen född 1832 utan  den 7-4 1822 föddes Hans Hinnrig son till Trädgårdsmästare Fredrik Hector.
du får nog leta vidare i Riseberga om det kan vara någon av hans ev syskon eller annan släkt som han har kommit till efter Danmark.

Poul H
  SVAR 2011-08-24 18:20

Ja, någon form av anknytning till Riseberga måste han ha haft eftersom han hamnat där. Fattigvård fick man normalt  i den församling man var kyrkobokförd i eller där man sist var kyrkobokförd. Det kan finnas en möjlighet att han vistats hos någon i Riseberga och blivit sjuk eller liknande och att man har blivit tvungen att ta hand om honom.
Man får gå tillbaka och se när han hamnade på Broröds fattiggård om där kan stå något om hans livssituation. Ger kyrkoarkivet ingen upplysning måste man söka i kommunarkivet om detta finns kvar.

Eva M
  SVAR 2011-08-26 12:01

Varför kan man inte i födelsböckerna i Hjörring hitta Hans och Elisabeths barn 
Elisabeth Helena döpt 21/4 1856 Hjörring Fredrikshavn och Carl Ludvig döpt 6/5 1860
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-26 16:53

Du har uppgifterna från FS som tyvärr inte alltid är så bra registrerade. Ofta registrerar man enbart dopdagen. Födelsedagen kan ligga flera år före dopet. När det gäller dottern så står det att hon är döpt i Frederikshamn.
På sonen står det Hjørring, Hjørring vilket jag tolkar som köbstaden Hjørring i Hjørring amt.
Ibland kan man få leta efter födelsen flera år. En gång hade jag en dopuppgift från FS där barnet i själva verket var född 14 år tidigare. Han blev döpt samma dag som han blev konfirmerad. Som jag letade.

Eva M
  SVAR 2011-08-26 17:09

Du finner sonens födelse i Hjörring (1854-1862) uppslag 56. Han är född 19 november 1859.

Eva M
  SVAR 2011-08-26 17:20

I FT 1860 Hjörring (köbstad) finns familjen på opslag 8.
Dottern finns inte där. Avliden?
Hans Hector uppger sig vara född i Ystad och hustrun i Cappeln/Kappeln som idag är i Tyskland.

Eva M
  SVAR 2011-08-26 18:12

Dottern finner du i Frederikshavn (1850-1859) opslag 75. Hon är född den 16 november 1856 och döpt 21 april 1857, alltså felskrift i FS.

Eva M
  SVAR 2011-08-26 18:14

Kan detta vara en anfader till Hans Henrik?  Fredrik Ludvig Hector, f. ca 1713 i Tyskland, d. 19/12 1780, vigd 8/10  1748 i Genarp med Catharina Elisabeth Ninckler, f?  , d. ca 1773  (mormonuppgift)  och kan detta vara en ev. son?  Fredrik Ludvig Hector f. 27/8 1756 i Sövestad, d. 3/4 1835, gift ca 1783 med Kjerstina Mårtensdotter f. 12/2 1758 i Genarp, d. 26/4 1836 (mormonuppgifter)

Anders A
  SVAR 2011-08-26 18:14

Kan detta vara en anfader till Hans Henrik?  Fredrik Ludvig Hector, f. ca 1713 i Tyskland, d. 19/12 1780, vigd 8/10  1748 i Genarp med Catharina Elisabeth Ninckler, f?  , d. ca 1773  (mormonuppgift)  och kan detta vara en ev. son?  Fredrik Ludvig Hector f. 27/8 1756 i Sövestad, d. 3/4 1835, gift ca 1783 med Kjerstina Mårtensdotter f. 12/2 1758 i Genarp, d. 26/4 1836 (mormonuppgifter)

Anders A
  SVAR 2011-08-26 19:34

Tusen tack , Eva för all hjälp. Nu ska jag försöka finna Hans i Sverige.
  SVAR 2011-08-26 19:38

Anders
Det är riktigt det är anfaden men det är en lång historia som inte går att skriva här.
Om du vill veta får du får gärna höra av dig jag tror att du har varit i kontakt med mig tidigare
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-26 20:20

Anita!
Nej, men du vet ibland kan man hitta lite "lösa trådar" s.a.s. utanför programmet, som ev. kan vara en pusselbit.  Är denne Hector någon som du har i din antavla?

Hälsningar
Anders A
  SVAR 2011-08-26 21:05

Anders
Ja han finns i min antavla
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-27 09:24

Jag tittade precis på bilden från Broröds fattiggård. Den ger ju inget tips om varifrån Hans H. Hector kom. Han har nog haft ett otydligt dokument så att 2 har tolkats som 3, och därför födelseåret 1832. 
Tyvärr är nästa församlingsbok inte skannad. Inte heller på SVAR, men på SVAR är inflyttningsattesterna fram till 1899 skannade. Där kan det finns ett dokument som ger info. Lämpligt är att starta mellan 1892-1897 och sen bakåt i tiden.
Hans hustru utvandrar till USA 1879 och uppger Sverige som sista land, tyvärr ingen församling. Frågan är om de varit i Sverige före 1879. I census 1900 (gjord i juni) säger hon sig vara änka vilket ju då inte är sant. Det är ofta så att frånskilda kvinnor säger sig vara änkor. Antagligen lät det bättre med änka.

Eva M
  SVAR 2011-08-27 20:07

Hej Eva!
Jag har haft kontakt med Risebergas församling och husför 1898 - står det precis likadant som 1892 -1897.
  SVAR 2011-08-28 07:47

Jag såg sen att Risebergas nyare kyrkoarkiv inte är avlämnat till Landsarkivet i Lund.

Jag tycker att han någon gång måste ha flyttat in i Riseberga. Denna inflyttning ligger kanske långt tillbaka i tiden, kanske före 1879. Han var trädgårdsmästare. Herrevadskloster ligger i Riseberga. Kan han ha varit anställd där? Lite förslag. Annars får man väl gå genom hela husförhörslängden.

Jag såg också att det fanns en fattigård till i Riseberga. Jag vet inte om han hamnade i Broröd för att han bodde i närheten av den eller om kommunen beslutade efter var det fanns plats, antagligen den sistnämnda. Riseberga kommun tillhör sen 1974 Klippans kommun. I Klippans kommunarkiv bör de gamla protokollen från Riseberga finnas, kommunalnämndens eller fattigvårdsnämnden. Ofta hade småkommuner bara kommunalnämnden som skötte fattigvård.

Eva M
  SVAR 2011-09-02 08:35

hej.

är detta verkligen släktforskning, att fråga och få färdiga uppgifter.

ulla karin alsvold
forskare sedan 1976

  SVAR 2011-09-02 08:56

Hej
Har bara fått tips på olika ställen man kan leta har själv sökt vidare.
Livet till för att hjälpas åt då blir allting så mycket lättare

Anita
  SVAR 2011-09-02 11:00

Ulla Karin!
De flesta som frågar på Scangen är personer som vill ha svar på en enkel fråga om sin släkt.
Man kan inte begära att de därför skall behöva köpa på sig sökmaterial för tusentals kronor!
Sedan finns det  släktforskare (med undantag) som ibland "kör fast", och behöver hjälp av kollegor för att komma vidare.  Sedan finns det en kategori som vill ha alla sina släktled serverade s.a.s. gratis  -  men dom blir snart avpolleterade.
Allt detta vet du ju mycket väl, så jag förstår inte var skon klämmer?

Hälsningar
Anders A
  SVAR 2011-09-02 18:10

Varför finns det släktforskningssidor på nätet där man kan ställa frågor?
Jo, för att man behöver hjälp när man kört fast eller för att man ibland behöver få tips för att komma vidare.
Vi är numera många  släktforskare som sitter vid datorn på våra kammare och inte på ett arkiv där det finns en arkivarie som man kan fråga. Då är en sida som Scangen toppen. 
Jag själv har skaffat mig stor erfarenhet från släktforskning i Danmark sen jag letade efter min egen släkt där - lyckades faktiskt hitta min mmfff född på 1700-talet. Jag delar gärna med mig av min kunskap om någon behöver hjälp.
Jag måste säga att jag inte förstår Ulla Karin Alsvold inlägg.

Eva M
  SVAR 2011-09-03 14:32

Hej.

Ursäkta om jag trampade någon på tårna.
Visst ska man hjälpa varandra, när man kört fast, hjälp har jag också fått med min forskning från 1700  talet och ner till 1500 talet, både här och i Danmark.
Samtidigt har jag både hjälpt forskare och genom många år lärt ut vad och  var stil man hittat uppgifterna och den ädla konsten att läsa den gamla stilen.



ULLA KARIN


Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies