genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sandman, Oskar August, Född På Mörkö, Född 188508062012-04-19 18:22

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=29813
2011-08-09 19:34 

Hej!

Har letat efter uppgifter om bröderna Sandmans familjer, hustrur och framför allt barn,så jag kan komma framåt i min forskning men inte lyckats hitta något, det kanske finns någon duktig"letare" på Scangen som vill försöka hjälpa mej?
Oskar August Sandman född 1885 på Mörkö - död 1960 i Stockholm
Frans Gustav Leonard Sandman född 1887 i Ytterjärna - död 1942 i Ösmo Stockholms län
Ivar Emmanuell Sandman född 1896 på Mörkö- död 1956 i Enskede. Hans hustru har jag hittat hon hette Tekla Helfrida 1898 -1952.

Tacksam för all hjälp.
MVH
Catharina

  SVAR 2011-08-10 07:50

Hej Catharina
Oskar August gifte sig den 30/10 1923 med Frida Kristina f. 29/9 1892 i Hässjö död 9/6 1988 i Timrå
Frans Gustav Leonard gifte sig den 17/9 1916 med Jenny Charlotta Andersson f. 21/12 1895 i Grödinge död 1/4 1983
har hittat två tvillingdöttrar Vera Linnea f. 5/7 1924 död 11/3 1925 och Ingrid Viola f. 5/7 1924 död 3/3 1998 gift Hökenström
Jenny Charlotta gifte om sig med Fritz Helmer Martin Lindberg
om du går in på ratsit finns där en man som lever som nog har anknytning till Frans .
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-10 08:32

Hej Anita!
Tack för ditt mycket informationsrika svar nu kommer jag en bit till. Hur söker jag på ratsit???
Du kanske kan hjälpa mej med en Anders Gustaf Nilsson född 1875 på Mörkö, han var inskriven på Helsingborgs sjömanshus 1897-1906 ? Hur kan man hitta uppgifter om sjömanshusen och de inskrivna? 
MVH
Catharina
  SVAR 2011-08-10 09:00

Hej
Jag är inte så insatt i sjömanshusen men jag tror att man kan ta kontakt med landsarkivet i Lund de tar visserligen betalt för sökandet.
När det gäller ratsit söker du på ratsit .se skriver in Frans efternamn du får då fram någon som bor på samma ställe som Frans.
Hoppas du hittar man kan inte skriva här om nu levande personer
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-10 13:56

Hej igen!
Tack för tipset, nu har jag mailat till Lund, väntar med spänning om jag får något svar. Kollade ratsit, jag hittade något "intressant" får gå vidare med det.
Tack än en gång.
MVH
Catharina
  SVAR 2012-03-31 22:50

  >  Hej
  >  Jag är inte så insatt i sjömanshusen men jag tror att man kan ta kontakt med landsarkivet i Lund de tar visserligen betalt för sökandet.
  >  När det gäller ratsit söker du på ratsit .se skriver in Frans efternamn du får då fram någon som bor på samma ställe som Frans.
  >  Hoppas du hittar man kan inte skriva här om nu levande personer
  >  mvh
  >  Anita


Hej Catharina
 Jag heter Kenneth Sandman son till Ingrid Hökenström född Sandman Jenny sandman var min mormor var gift med FRANS Sandman  hoppas detta kan vara dig till någon hjälp.MVH kenneth sandman
  SVAR 2012-04-15 20:39

Hej Catharina.
Jag heter Kenneth Sandman son till Ingrid Hökenström född Sandman Jenny Sandman var min mormor som var gift med Frans Sandman hoppas detta kan vara dig till hjälp .
MVH Kenneth Sandman.
  SVAR 2012-04-19 18:22

Hej Kenneth!
Fick se ditt svar på scangen och blev väldigt nyfiken. Frans som var gift med Jenny var min sambos farmorsmors bror.
Jag skulle gärna vilja höra lite mer om "släkten", om du har lust får du hemskt gärna maila till mej på adressen
cattiskarlsson@hotmail.se
Hoppas vi hörs!
MVH
Catharina
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies