genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Peterson, Sven August, Östra Herrestad, född 1827-03-042011-08-20 18:52

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=29555
2011-07-27 18:28 

Jag söker föräldrarna till litografen Sven August Peterson. (Han stavade själv sitt namn så!) Han skall vara född i Östra Herrestad i Skåne den 4 mars 1827. Men varken jag eller arkivpersonal kan finna honom. Han är far till konstnären Hugo Birger.
Det måste finnas någon förklaring till att han inte återfinns. Han inflyttade till Stockholm Klara församling 9 mars 1853.
En tid i Stockholm var han e.o. kontorskrivare, resp stentryckeriarbetare.
Med tack på förhand!
Gunnel Hedberg
  SVAR 2011-07-28 11:44

Hej Gunnel
Jag har letat och letat men inte funnit honom någonstans.
Jag tror inte han är född i Östra Herrestad.
Har du provat att få en kopia av bouppteckningen ibland kan där står var de är födda
han dog den 18/5 1901 i Hedvig Eleonoras församling
mvh
Anita
  SVAR 2011-07-30 01:01

  >  Jag söker föräldrarna till litografen Sven August Peterson. (Han stavade själv sitt namn så!) Han skall vara född i Östra Herrestad i Skåne den 4 mars 1827. Men varken jag eller arkivpersonal kan finna honom. Han är far till konstnären Hugo Birger.
  >  Det måste finnas någon förklaring till att han inte återfinns. Han inflyttade till Stockholm Klara församling 9 mars 1853.
  >  En tid i Stockholm var han e.o. kontorskrivare, resp stentryckeriarbetare.
  >  Med tack på förhand!
  >  Gunnel Hedberg



Hej Anita,
Tack för att Du tagit Dig tid med detta!
Han uppger själv i mantalsbok i Stockholm att han är född i Östra Herrestad, Kristianstads län. Landsarkivarien Karl Mellander och Pelle Holm gick igenom  dopboken 1827 för Sixten Strömboms räkning. Strömbom skrev Hugo Birgers biografi. De kunde inget hitta. Jag har också förgäves letat på landsarkivet i Lund.
Jag har för mig att det inte finnns någon bouppteckning, men jag skall kontrollera det igen
Hälsning
Gunnel Hedberg

  SVAR 2011-07-31 16:53

  >  Jag söker föräldrarna till litografen Sven August Peterson. (Han stavade själv sitt namn så!) Han skall vara född i Östra Herrestad i Skåne den 4 mars 1827. Men varken jag eller arkivpersonal kan finna honom. Han är far till konstnären Hugo Birger.
  >  Det måste finnas någon förklaring till att han inte återfinns. Han inflyttade till Stockholm Klara församling 9 mars 1853.
  >  En tid i Stockholm var han e.o. kontorskrivare, resp stentryckeriarbetare.
  >  Med tack på förhand!
  >  Gunnel Hedberg


Nej, det finns ingen bouppteckning! - gunnel Hedberg


  SVAR 2011-08-01 08:12

Gunnel
Jag har svårt att släppa detta.
Jag har läst inflyttningen  där står att hustrun kom från Helsingborg f. 30/1 1832 dotter till skräddare P. Rundqvist.
Jag har letat i hfl för Ö.Herrestad men där finns ingen som heter Sven August
När man håller på med släktforskning märker man att namnen är olika för olika ställen Sven August är inte vanligt på den tiden i Skåne men mycket vanlig i Småland
kan det vara så att Herrestad är en litet ställe i Småland som ingår i en större ort 
mvh
 Anita

  SVAR 2011-08-01 18:28

Står det utskrivet "östra" eller?
Jag bara tänkte att det finns många Herrestad i ortregistret
och att om det bara står ö. kan det likaväl betyda övre
Bara en tanke....
Siv
  SVAR 2011-08-01 21:56

Kan du se vad där står i inflyttningen var de kom ifrån Klara B1:9 1852-1854 bild 2030
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-01 23:18

Storkyrkoförsaml. står det på andra ställen, man skriver väl inte bara Stockholm tycker jag om tittar på andra sidor. Men jag hittar inte något som passar , Storkyrkoförs. BIIa:9 bild 209 på P. och bild 224 på Rundqvist.                                                                                                                   Adressen; Gamla Kungbrog. 28 eller något liknande.
gonatt / Arne.
  SVAR 2011-08-02 08:21

I vigselen står att han var född i Ö.Herrestad och att han flytta in från Ystad 1845
Jag har hittat honom i utflyttningen i Sankt petri i Ystad tyvärr står där inte var han bodde bara att ynglingen Sven August Petersson flytta till Stockholm.
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-03 16:06

I Rotemansarkivet  hitta jag  en Johan August Pettersson f. 31/8 1828 i Ystad och han föräldrar är mattrosen Sven Petter Gudmundsson och Helena Cicilia Mellblom det skulle kunna vara en bror men jag kan inte hitta dem i HFL
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-04 08:17

Hej Gunnel!
ISveriges befolkning 1890 står det att han är född i Ystad
  SVAR 2011-08-06 22:29

  >  Gunnel
  >  Jag har svårt att släppa detta.
  >  Jag har läst inflyttningen  där står att hustrun kom från Helsingborg f. 30/1 1832 dotter till skräddare P. Rundqvist.
  >  Jag har letat i hfl för Ö.Herrestad men där finns ingen som heter Sven August
  >  När man håller på med släktforskning märker man att namnen är olika för olika ställen Sven August är inte vanligt på den tiden i Skåne men mycket vanlig i Småland
  >  kan det vara så att Herrestad är en litet ställe i Småland som ingår i en större ort 
  >  mvh
  >   Anita
  >  

Tack alla!
Hjärtligt tack för alla svar! Jag har också funderat över andra orter, men kommer ständigt tillbaka till att det faktiskt står Östra Herrestad, Kristianstads län. Uppgifterna om hustrun stämmer. Hustrun dog efter bara ett par års äktenskap, så det blev svärmor Rundqvist som fick sköta hemmet.
Jag skall leta igen på Ystad. Den ev. brodern verkar intressant.
Jag håller på med en uppsats om litografen Sven August Peterson och hans son. Litografen Peterson startade en litografisk anstalt i Stockholm. Då är det väldigt retfullt att jag inte får fram hans ursprung.
Med vänlig hälsning
Gunnel Hedberg
  SVAR 2011-08-07 09:24

Hej Gunnel
I Ystads läroverk hittar jag Sven August Petersson där står att han avslutaden skolan den 30/8 1845 ör att resa till Stockholm.
Och det stämmer med utflyttningen i Sankt Petri församling. Men jag hittar inte honom i husförhörslängderna
Eftersom han står i utflyttningen borde han ju vara skriven i den församlingen.
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-08 02:55

Verkligen spännande med Ystad läroverk. Vad heter källan?
Hälsning
Gunnel Hedberg
  SVAR 2011-08-08 21:47

Jag vet inte om du har arkiv digital men där står Ystad läroverk och det är bild 45
Där står att den ingår i serien elevmatriklar.
Vet inte om du kan fråga Ystad kommun om de förvarar böcker om läroverket från den tiden eller det är landsarkivet i Lund
Der ska gå att hityta honom
mvh
Anita
  SVAR 2011-08-20 18:52

Jag har gått igenom läroverksarkivet (Ystad) och där finns en notering om faderns yrke: Skrivare.
Han kan ju hete Peter någonting eller möjligen Pettersson i efternamn. Sonen bodde under skoltiden i Ystad, okänt om detta också gällde resten av ev. familj.
Om någon har en skrivare som passar in och gå vidare på????
Med vänlig hälsning
Gunnel Hedberg
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies