genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jansson, Gustaf Albin, Cleveland Ohio, 1900-tal2011-07-21 14:08

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=29359
2011-07-20 21:00 

Hej!
Jag söker min släkting Gustaf Albin Jansson född 1876 i Forshem,Västergötland med adress i en bouppteckning efter sin fader Gustav Jansson f. 1847, Björsäter, adressen är 1178, 147 st. Cleveland Ohio, bouppteckningen är 1933.
Jag har inte kunnat hitta honom i Emibas, var ska jag leta efter denna Gustaf Albin, fick han familj?

vänlig hälsning
Inger
  SVAR 2011-07-21 05:55

När ungefär ska han ha utvandrat? Jag kan inte finna honom i någon Census.

Eva M
  SVAR 2011-07-21 08:27

Hej
Han heter Gustafsson i efternamn inte Jansson född 30/3 1876 . Enligt församlingsboken utvandra han 28/3 1907 till Norra Amerika tillsammans med hustrun Gerda Katarina Svensdotter f. 22/3 1879 och dottern Nora Astrid f. 27/10 1906 .
Den 16/12 1932 kom Nora Astrid tillbaka till Sverige Högsjö församling hon dog 5/11 1994 gift Karlsson
mvh
Anita
  SVAR 2011-07-21 08:30

Hej Eva!

Jag vet inte alls när han åkte från Sverige, jag har inte forskat på denna gren förrän nu och jag visste inte om att det fanns en emigrant i denna min släkt  jag fick adressen i bouppteckningen från hans fader, så nu vet jag inte var jag ska leta.

vänlig hälsning
Inger
  SVAR 2011-07-21 12:06

: Albin G Gustafson
Event: Census
Event Date: 1930
Event Place: Cleveland (Districts 251-500), Cuyahoga, Ohio
Gender: Male
Age: 54
Marital Status: Married
Race: White
Birthplace: Sweden
Estimated Birth Year: 1876
Immigration Year: 1907
Relationship to Head of Household: Head
Father"s Birthplace: Sweden
Mother"s Birthplace: Sweden
Enumeration District Number: 468
Family Number: 160
Household Gender Age
Albin G Gustafson M 54
Spouse Gerda Gustafson F 51
Child Gunnard Gustafson M 21
Child Edith Gustafson F 18
Hugh Rankin M 34
Henry A Smith M 26

Familjen 1930 och familjen 1920:


Name: Albin Gustavson
Residence: , Cuyahoga, Ohio
Estimated Birth Year: 1877
Age: 43
Birthplace: Sweden
Relationship to Head of Household: Self
Gender: Male
Race: White
Marital Status: Married
Father"s Birthplace: Sweden
Mother"s Birthplace: Sweden
Film Number: 1821372
Digital Folder Number: 4384963
Image Number: 00208
Sheet Number: 2
Household Gender Age
Albin Gustavson M 43y
Spouse Gerda Gustavson F 40y
Child Nora Gustavson F 13y
Child Gunard Gustavson M 10y
Child Edith Gustavson F 8y
Birger Frisk M 21y

Eva M

  SVAR 2011-07-21 12:07

Med tanke på att dottern kom tillbaka till Sverige och dog här, finns det säkert efterlevande som kanske vet mer om familjen i USA.

Eva M
  SVAR 2011-07-21 13:48

Där finns två levande söner som jag har hittat
mvh
Anita
  SVAR 2011-07-21 14:08

Hej Eva o. Anita!

Tusen tack för allt jag har fått, jag borde ha tänkt på att han kunde heta Gustafsson.

Anita har du namnen på de efterlevande sönerna, min mailadress är inger.alice@telia.com, jag är tacksam och du vill skicka namnen.!
Ja än en gång tack för ert engagemang.

vänlig hälsning
Inger
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies