genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lundquist, Knut, Worcester, 18932020-11-22 14:05

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=8530
2008-06-04 12:36 

Locking for three persons under the name of Lundquist/Lundqvist, Elin Matilda born June/15 - 1869 her two year younger sister Ada Oscarina born jan/10 - 1871 in Gefle Sweden and left for USA oktober 1891. Two year later there brother, Knut Bernhard (tanner, working with hides), born oktober/12 1875 left Sweden for Usa in march 1893 and arrived to USA on june/28 1893.

  SVAR 2008-06-04 16:19

According to the 1880 Swedish census:

Anders Oskar Lundquist, born 1835 in Aspeboda parish, Kopparberg län (county), garvare (tanner)
Johanna Nordstedt, born 1843 in Gävle parish, Gävleborg län
Claes Andreas Ryno, born 1865 in Grangärde parish, Kopparberg län
Svea Margreta, born 1866 in Norberg parish, Västmanland län
Anna Alfrida, born 1868 in Norberg parish
Elin Mathilda, born 1869 in Norberg parish
Anton Oskar, born 1870 in Norberg parish
Ada Oskaria, born 1871 in Norberg parish
Edla Johanna, born 1874 in Norberg parish
Knut Bernhard, born 1875 in Hamrånge parish, Gävleborg län
Linda Sophia, born 1876 in Hamrånge parish
Bror Johan, born 1878 in Hamrånge parish
Emil Edmund, born 1879 in Hamrånge parish
Residence: Åbyn, Hamrånge parish, Gävleborg län

According to the 1890 Swedish census:

Anders Oscar Lundqvist, born 1835 in Aspeboda parish, Kopparberg län, garvare
Johanna Norstedt, born 1843 in Gävle parish, Gävleborg län
Elin Mathilda, born 1869 in Norberg parish, Västmanland län
Anton Oskar, born 1870 in Norberg parish, garvare lärling (apprentice tanner)
Knut Bernhard, born 1875 in Hamrånge parish, Gävleborg län
Linda Sofia, born 1876 in Hamrånge parish
Bror Johan, born 1878 in Hamrånge parish
Oskar, born 1881 in Hamrånge parish
Olof Emil, born 1887 in Hamrånge parish
also in the same household:
Svea Margretha, born 1866 in Norberg parish, Västmanland län
Syster Anna, born 1887 in Hamrånge parish, illegitimate daughter of Svea Margretha
Residence: Åbyn, Hamrånge parish, Gävleborg län

also:

Klas Andreas Ryno Lundqvist, born 1865 in Grangärde parish, Kopparberg län, arbetare (laborer)
Johanna Lovisa Nordström, born 1855 in Malingsbo parish, Kopparberg län
Residence: Borlänge, Stora Tuna parish, Kopparberg län

also:

Ada Oskaria Lundqvist, born 1871 in Norberg parish, Västmanland län, piga (maid), unmarried, living in household of Johan Fredrik Gustafsson and family
Residence: 5te Qvarteret, Gävle, Gävleborg län

also:

Edla Johanna Lundqvist, born 1874 in Norberg parish, Västmanland län, piga, unmarried, living in household of Anton Gustaf Sevon and family
Residence: Axmar Bruk, Hamrånge parish, Gävleborg län

Anna Alfrida, born 1868, and Emil Edmund, born 1879, were not found in the 1890 census.

According to the 1900 Swedish census:

Anders Oskar Lundqvist, born 1835 in Aspeboda parish, Kopparberg län, garvare
Erika Elisabet Wallberg, born 1855 in Ovansjö parish, Gävleborg län
Oskar, born 1881 in Hamrånge parish, Gävleborg län, garvare, son of Anders Oskar in his first marriage
Olof Emil, born 1887 in Hamrånge parish, son of Anders Oskar in his first marriage
Hildegard Elisabet, born 1898 in Hamrånge parish, daughter of Anders Oskar and Erika Elisabet
Residence: Åbyn, Hamrånge parish, Gävleborg län

also:

Klas Anders Ryno Lundqvist, born 1865 in Grangärde parish, Kopparberg län, järnsvarvare (turner)
Johanna Lovisa Nordström, born 1855 in Malingsbo parish, Kopparberg län
Oskar Ryno, born 1891 in Stora Tuna parish, Kopparberg län
Residence: Morgårdshammar, Norrbärke parish, Kopparberg län

also:

Anders Edvard Nyberg, born 1858 in Gustaf parish, Kopparberg län, valsverksarbetare (metal rolling mill worker)
Svea Margreta Lundqvist, born 1866 in Norberg parish, Västmanland län
Anna, born 1887 in Hamrånge parish, Gävleborg län
Residence: Högbo, Grytnäs parish, Kopparberg län

also:

Anton Oskar Lundqvist, born 1870 in Norberg parish, Västmanland län, garvare, unmarried, living alone
Residence: Vall, Torsåker parish, Gävleborg län

also:

Klas Oskar Törnqvist Olsson, born 1872 in Aspeboda parish, Kopparberg län, arbetare
Linda Sofia Lundqvist, born 1876 in Hamrånge parish, Gävleborg län
Elsa, born 1897 in Hamrånge parish, daughter of Klas Oskar in his first marriage
Irma Sofia Klasina, born 1900 in Gävle parish, Gävleborg län, daughter of Klas Oskar and Linda Sofia
Residence: Atlas 9/VIII, Gävle parish, Gävleborg län

also:

Bror Johan Lundqvist, born 1878 in Hamrånge parish, Gävleborg län, garvare, unmarried, living alone
Residence: Åbyn, Hamrånge parish, Gävleborg län


  SVAR 2008-06-04 16:58

This is page 1 out of 7


Klicka för en större bild

img100.jpg
  SVAR 2008-06-04 17:00

This is page 2 out of 7


Klicka för en större bild

img101.jpg
  SVAR 2008-06-04 17:02

This is page 3 out of 7


Klicka för en större bild

img102.jpg
  SVAR 2008-06-04 17:03

This is page 4 out of 7


Klicka för en större bild

img099.jpg
  SVAR 2008-06-04 17:05

This is page 5 out of 7


Klicka för en större bild

img103.jpg
  SVAR 2008-06-04 17:07

This is page 6 out of 7


Klicka för en större bild

img104.jpg
  SVAR 2008-06-04 17:13

This is page 7 out of 7, I who wrote this ar son of Ulla Margaretha Karlsson born november / 22 193 my name is Per Holm born may / 9 1958 and I have two brothers and one sister, all older then me.
Cheers


Klicka för en större bild

img105.jpg
  SVAR 2008-06-04 21:18

Cheers to you Per,

Sa vad vill du veta? Det framgar inte riktigt. Vill du ha hjalp att hitta din familj I USA eller mer om deras liv i Sverige?

Soliga halsningar,

Susanna
  SVAR 2008-06-05 07:40

Hello

I'm lookinf for  first of all to find out what happend to Elin Lundquist born jun - 5 - 1869 and her sister Ada Lundquist born okt - 1 - 1871, I have found that Ada left for Woester on okt - 16 - 1891 but I havent found Elin witch si strange because I thought they traveld together, I'm allso looking for what happend to Knut Bernard Lundquist born okt - 12 - 1875, I have found out that he left Stockholm harbour destination New York in jun - 28 - 1893 likely heading for Worcester and hes sisters.
The big quiz is? What trade did they practice, did they get married and had children, if so, is there relatives still alive that I could come in contact whith so I can give them a peek of there heritage whitch is traced back to early anno 1700.
Cheers/
Per
  SVAR 2008-06-05 16:17

According to Boston Passenger Lists, 1820-1943, at Ancestry.com, Ada Lundqvist, age 20, and Elin Lundqvist, age 18, arrived together in Boston, Massachusetts, on November 4, 1891, aboard the SS Prussian, sailing from Glasgow, Scotland. I have not found a record for Knut Bernhard at Ancestry.com.
  SVAR 2008-06-05 16:39

Hi Ron

Many thanks for your answers, I know that Knut saild to New York harbour 1893 whith destination Worcester, I'm very interested in theirs marriage, children and so forth, if u can find anything of there's destiny  and if there still is kins around I would be ever so greatfull.
Cheers
Per
  SVAR 2008-06-05 17:00

I believe I have found the immigration record for Knut Bernhard Lundqvist. According to the Ellis Island website (http://www.ellisisland.org), a person named Knut B. “Lindgezit” or “Liundgriet,” age 17 and a laborer, arrived at Ellis Island, New York City, on July 25, 1893, aboard the SS Norge, which sailed from Copenhagen. His destination was Massachusetts.

The handwriting in the original record is difficult to read. It could be Lindqvist, Lundqvist or several other possibilities. But Knut B. Lundqvist would be a very good match.

See http://www.ellisisland.org/search/shipManifest.asp?MID=17571413510040984576&FNM=KNUT&LNM=LIND&PLNM=LIND&SYR=1893&EYR=1893&bSYR=1874&bEYR=1876&first_kind=1&last_kind=1&town_kind=0&ship_kind=0&SHIP=NORGE&RF=1&SHP=NORGE&pID=102835070260&

Click on the magnifying glass icon to enlarge the page and scroll to line 220.
  SVAR 2008-06-05 17:56

Hej

Jag vill framförallt veta vad som hände med de 3 syskonen som for till Amerika, allt, familj, jobb osv osv.
Soliga hälsningar tillbaka.

Den där Per
  SVAR 2008-06-05 23:30

OK, Per, got you.

I'll see what I can find. Worcester is in MA so it's a good start.

Cheers,
Susanna
  SVAR 2008-06-06 00:22

Hej igen,

Tror jag hittat honom i Worcester, MA i 1930 census.

1930 United States Federal Census
about Knut B Lundquist
Name: Knut B Lundquist
Home in 1930: Holden, Worcester, Massachusetts
Age: 54
Estimated Birth Year: abt 1876
Birthplace: Sweden
Relation to Head of House: Head
Spouse's Name: Eleanor
Race: White
Occupation:

Education:

Military service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace: View Image
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Knut B Lundquist 54
Eleanor Lundquist 62

Han ar 'foreman' pa ett foretag (samma som 1910 tror jag), ager sitt hem, varderat till $4000. Det star att han kom in
1893.

I 1920 census kallas han Bernhard K Lundquist, hans hustru Nellie och dar finns en Clarence T (son) 17 ar gammal. 

1920 United States Federal Census
about Bernard K Lundquist
Name: Bernard K Lundquist
Home in 1920: Worcester Ward 1, Worcester, Massachusetts
Age: 44 years
Estimated Birth Year: abt 1876
Birthplace: Sweden
Relation to Head of House: Head
Spouse's Name: Nellie M
Father's Birth Place: Sweden
Mother's Birth Place: Sweden
Marital Status: Married
Race: White
Sex: Male
Home owned: Rent
Year of Immigration: Un
Able to read: Yes
Able to Write: Yes
Image: 900
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Bernard K Lundquist 44
Nellie M Lundquist 39
Clarance T Lundquist 17
Harry F Baldwin 40

I 1910 census ser det ut sa har;

1910 United States Federal Census
about Bernard Lundquist
Name: Bernard Lundquist
Age in 1910: 34
Estimated Birth Year: abt 1876
Birthplace: Sweden
Relation to Head of House: Head
Father's Birth Place: Sweden
Mother's Birth Place: Sweden
Spouse's Name: Nellie
Home in 1910: Worcester Ward 1, Worcester, Massachusetts
Marital Status: Married
Race: White
Gender: Male
Year of Immigration: 1891
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Bernard Lundquist 34
Nellie Lundquist 29
Clarence Landquist 7
Harry Baldwin 30

Han jobbar da som maskinist pa ett "Grinding Co". De har varit gifta i 8 ar.

Vill du ha originalen sa skriv till; saauerbach@msn.com

Ska se vad jag kan hitta om hustru och hennes ursprung samt annat smatt o gott i Massachusetts.

Soliga halsningar,
Susanna
  SVAR 2008-06-06 01:08

Per,

Knut gifter sig 1901 i Worcester - Lundquist Knut Bernhard Worcester 1901 med Anderson Amalia. Vilket ar lite lustigt
med tanke pa de namn som vi har har. Dock kan han ju ha gift om sig pa gamla dagar. Amalia och Nellie ar sakert samma
kvinna, da artalen stammer. Eleanor ar aldre. Och census visar (1930) att Knut var 22 ar gammal da han gifte sig forsta
gangen, lite lustigt, men ingen census ar korrekt, nagonsin (95%).  

En Lundquist Clarence T. C. fods enl. MA archives i Worcester 1902, det ar alla ganger hans son. Finns ingen annan som
stammer.

Susanna
  SVAR 2011-07-21 10:33

Hej Per Anders Holm
Jag som skriver det här har också i många år sökt dessa tre syskon som utvandrade till USA. Jag är barnbarn till Oskar som föddes 1891. Han var garvare i Tärnsjö och han gifte sig med Olga Åström. Deras äldsta son, Georg, var min pappa. Han var född 1909 och han hade 3 syskon. Släkten Lundqvist kan du också hitta en del om  i boken "Svinhuvudätten i Aspeboda". Jag var i Leksand för släktforskning och pärmen för Aspeboda hittade jag inte just då och en kvinna tipsade om ovannämnda bok. Jag tänkte att jag kan väl titta lite och slog upp en sida. Tro det eller ej, men där stod Magnus Lundqvist och Margareta Groth. Jag hittade även Magnus namnteckning.
  SVAR 2020-11-21 19:55

Hej,

Jag läste din efterlysning av vad som hände med tre syskonen Lundquist som emigrerade till Amerika. 

Du skrev det för nästan tio år sedan så jag gissar att du fått veta mycket mera nu när så mycket är digitaliserat. Men jag blev också intresserad när jag läste min farfars Oscar Ryno Lundquist släktberättelse. Det är han som har skrivit den som är inkopierad här ovanför.  Han var alltså enda sonen till Claës Andreas Ryno Lundquist, bror till de tre syskonen. Så nu har jag äntligen börjat forska lite också och lägger in det jag vet på Myheritage. Är du fortfarande intresserad så kunde vi kanske ta kontakt? 

Vad jag vet hittills är att Ada gifte sig med en annan ett år äldre svensk som också utvandrat till Amerika, Carl O Stenquist i Boston Massachusetts den 24 feb 1894. Den 6 november 1901 fick paret dottern Mildred och då bodde de i Providence, Rhode Island.

Beträffande vart Elin tog vägen vet jag inte mer än att hon också först kom till Boston Massachusetts.

Knut Bernhard angavs vara "worker" vid ankomsten till New York. Ungefär 1897 gifte han sig med Eleanor men 1901 verkar han ha gift om sig med Amalia "Nellie" Andersson och han bodde då i Worcester. 1903 föds hans son Clarence T C Lundquist. Omkring 1910 arbetar han som maskinist på "Grinding Co" .1918 bor han fortfarande i Worcester City. 1930 är han "foreman" på ett företag och hemmet (Holden, Worcester) är värderat till 4000 dollar.

Ja, om du fortfarande kan läsa det här inlägget så är det så långt jag kommit hittills. Har bara just börjat. Men som nybliven släktforskare, ett år efter min pension, så har jag sett att med all digitaliserad information som finns i dag så kan man hålla på 24 timmar om dygnet ett helt liv och ändå ha massor kvar. Men precis som du så har de tre syskonens vidare öden alltid lockat. 

Hoppas du har det bra även i dag, nio år senare. Vet du något mera skulle det vara jättekul om vi kunde höras, så här släktingar emellan.

Vänliga hälsningar

Svante Lundquist, Vargstigen 5, 134 67 Ingarö, 0733-52 47 19, svanteryno@gmail.com

  SVAR 2020-11-22 14:05

Hej igen,

Ser att de flesta uppgifterna om de tre syskonen Lundquist som utvandrade till USA finns med här ovanför också. Jag får läsa ordentligt!

Så i sluttampen kanske jag inte kunde bidra med så mycket om syskonen som jag trodde tyvärr. Fast vill du/ni veta mera om andra i släkten Lundquist så har jag mera information.

 

Vänliga hälsningar

Svante Lundquist,  0733-52 47 19,  svanteryno@gmail.com   eller   sv.lundquist@telia.com

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies