genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Carlsdotter, Neta Charlotta, Sverige, född ca.18662011-07-17 08:49

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=8245
2008-04-28 11:21 

Hej
Jeg leder efter nogle af mine svenskerødder. Min mormors mor, Neta Charlotta Carlsdotter, kom til københavn ca.1889-1890 for at tage videre til Amerika og blive gift med en fætter(?). Men i København bliver hun forelsket i min mormors far, Lars Cristian Jacobsen. De bliver gift 15. juni 1890 i Frederiksberg Kirke.
En af historierne i familien er, at Netas far spillede en stor gård væk i kortspil til sin bror. Netas forældre flyttede til et lille hus i skoven. Jeg har et billede af dette hus, hvor Netas mor står foran.

Mon der er nogen, der kender til Netas fødested, familie osv. ??????

Hilsen
Kit Dalsted
Kit.D@live.dk
  SVAR 2011-07-16 16:34

Hej Kit!
Här kommer en bild ur 
födelsebok för Våxtorps kyrkoarkiv (Hallands län)
Allt gott!
Siv

Klicka för en större bild

2011-07-16_NetaCharlottaCarlsdotter_f13feb1858Vaaxtorp.jpg
  SVAR 2011-07-16 17:20

Netas far Carl Olof Nilsson är dräng och Johanna Johansdotter är hans "fästeqvinna", dvs är alltså inte gifta utan förlovad/trolovade. Jag skulle tro att föräldrarna inte är så gamla.
Jag undrar om historien om den bortspelade gården är sann.

Eva M
  SVAR 2011-07-16 17:36

Siv, Har du funnit rätt person? I kyrkoboken i Frederiksberg - opslag 160 - står att hon är 23 år och 4/12. Detta ger ett födelsedatum februari 1867.

Eva M
  SVAR 2011-07-16 17:50

Eva, säker är jag inte
men 1867 är rätt nära titelns ca 1866
Leta gärna efter fler Neta Charlotta Carlsdotter? Jag tyckte det var så ovanligt namn att jag gav mig när jag hittade henne, men det kanske inte är så ovanligt som jag tyckte =)
Allt gott!
Siv
  SVAR 2011-07-16 17:57

Lars Christian Jakobsen
arbejdsmand

Født: 06-06-1865 Fødested: Hvidovre

Død: 10-06-1917 Adresse ved død: Lille Ørstedsvej 13 st.

Ægtefælle: Neta Charlotte Født: 16-02-1867 Fødested: Skred

Här är makens död (finns på fogsgaard.org). Finns det en ort i Sverige som heter Skred?

Eva M

  SVAR 2011-07-16 18:06

På bilden du bifogade står det 1858.

Eva M
  SVAR 2011-07-16 18:35

Då är jag fel ute, förutsatte att hon var född i Sverige i och med att efterlysningen gällde svenskrötter. Då kan vi glömma henne.
Ortnamnsregistret säger att det finns ett berg i Hanebo socken i Gävleborgs län som heter Skred, ingen ord. Svenskgeografi.se har heller ingen ort som heter Skred.
Tack för att du upptäckte felet!
Och förlåt Kit om jag hann förvirra dig
//Siv
  SVAR 2011-07-16 19:00

Då är jag fel ute, förutsatte att hon var född i Sverige i och med att efterlysningen gällde svenskrötter. Då kan vi glömma henne.
Ortnamnsregistret säger att det finns ett berg i Hanebo socken i Gävleborgs län som heter Skred, ingen ord. Svenskgeografi.se har heller ingen ort som heter Skred.
Tack för att du upptäckte felet!
Och förlåt Kit om jag hann förvirra dig
//Siv
  SVAR 2011-07-16 19:10

Skred finns inte heller i Danmark. Kan det möjligtvis vara Skrea? Det är ju en ort i Halland.

Eva M
  SVAR 2011-07-17 04:57

Meta Charlotte Jacobsen


Født: 15-02-1867 Fødested: Skred

Død: 29-06-1920 Adresse ved død: Lille Ørstedsvej 13 st.

Ingen ægtefælle registreret.

Antal hjemmeboende børn: 1

Opslag 196 i Timotheus sogn 1912-1925. Makens död fanns på opslag 36 i samma kyrkbok.

Det står Neta Charlotte Jacobsen f. Nielsen i kyrkboken. Det står född i Sverige 16 feb. 1867. Föräldrarna uppges vara gårdägare Carl Peter Nielsen och hustrun Lovisa Britta. Den som antecknade eller uppgav dödsfallet har inte känt till att vi i Sverige före 1900 hade ett annat sätt att ge efternamn till barnen. Hette fadern Carl i förnamn fick flickan efternamnet Carlsdotter och sonen Carlsson.

Eva M
  SVAR 2011-07-17 06:36

Skreas dopbok för 1867 finns bara på arkivdigital. Siv, jag tror du har SVAR. Det ser ut som det. Kan du inte kontrollera i SCB utdragen för Skrea 1867?

Eva M
  SVAR 2011-07-17 07:21

Godmorgon!
Du har så rätt! =)
//Siv
  SVAR 2011-07-17 07:25

Hm!
Bilden kom inte med, tydligen var den för stor (311kB)
Tråkigt att det inte kommer en varning för det
Här kommer en mindre bild då
//Siv

Klicka för en större bild

2011-07-17_NethaCharlotta_f1867.jpg
  SVAR 2011-07-17 07:27

 Rubrikraden ser ut så här

Klicka för en större bild

2011-07-17_NethaCharlotta_f1867Rubrikrad.jpg
  SVAR 2011-07-17 07:37

Ref: Husförhör Skrea kyrkoarkiv AI6 1861-1868, uppslag 113
//Siv

Klicka för en större bild

2011-07-17_SkreaNo14_1861-1868.jpg
  SVAR 2011-07-17 08:49

Jag tror inte att historien om kortspelet är sann. Nu kan jag inte se vad brodern Anders Magnus Nilsson har för titel men han är äldst så han den som normalt ärvde åborätten.
Carl Peter Nilsson står som åbo i SCB utdraget när dottern föds. Det ser ut som om bröderna bor tillsammans. Deras mor bor där också.
En åborätt betyder ofta att man inte äger marken. Det var kronan, staten, som ägde jorden. Naturligtvis kunde kronan sälja marken så att åbon blev självägande. Inte förrän 1999 avskaffades faktiskt åborätter helt genom lag. 

Man får följa Carl Peter Nilsson och brodern framåt i husförhörslängderna för att se vad som händer.

Från Wikipedia om åborätt:Åborätt, juridisk term, rätten att på viss tid eller livstid inneha annans jord såsom landbo eller under ärftlig besittning.

Under stadgad åborätt eller ärftlig besittningsrätt innehades dels vissa hemman och lägenheter som tillhörde kronan eller allmänna inrättningar, dels och undantagsvis fastigheter i enskild ägo, särskilt en del under bruk skatteköpta hemman.

Stadgad åborätt är en ålderdomlig form av ständig besittningsrätt till hemman och fastigheter av krononatur med rötter i 1500-talet. Åborätten är ärftlig enligt regler av fideikommisskaraktär.[1]

Liksom enskilda upplät kronan jord åt landbo (landbonde) mot städja och avrad. Landbon var berättigad att stanna kvar på egendomen under den bestämda legotiden, förutsatt att han årligen erlade avraden och höll hemmanet vid makt. Vid legotidens utgång berodde det på frivillig överenskommelse om landboförhållandet skulle fortfara. Om åboskyldigheterna fullgjordes fick i allmänhet en son kvarbli vid egendomen efter sin far, om den inte behövdes för något allmänt ändamål, men någon bestämd försäkran fanns inte.

Åborätten kunde även förverkas, om åbon dömdes för vissa brott.

Du får skaffa dig ett 3-timmars abonnemang på svar.ra.se och följa familjen i husförhörslängderna. De finns på svar fram till 1900.


Eva M


Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies