genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Petersdatter, Matilda, Medelstad Håred Bledinge, Bækkesjogærde, född 11. marts 18662011-06-08 15:13

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=28219
2011-05-29 11:52 

Min bedstemor Matilda Petersdatter er født 11. marts 1866 i Bækkesjøgærde, Medelstad Håred i Blekinge i Sverige. Hendes faqr hed Peter Cederberg. Om hendes mor ved jeg intet.
Matilda rejse til Danmark, hvor hun giftede sig med Peter Christian Petersen den 11-6-1900 i Karrebæk kirke. Parret fik 2 børn, min farfar, Birger (Stefan) Steffen Petersen og Emma Kirstine Marie Petersen.
Alle informationer om min sveske slægt modtages med dyb taksamhet.
Skriv gerne til: lisbeth2804@yahoo.dk 
  SVAR 2011-06-04 14:42

Bäckasjögärde ligger i Backaryd, Ronneby kommun i Blekinge, och det föddes inget barn där den 11 mars 1866. Sökte även på ddss.nu efter barn till Peter Cederberg, men hittade inget. De enda två Matilda jag hittade, vars far hette Cederberg i efternamn, föddes i Malmö respektive Ystad, och deras fäder hette Mårten och Magnus.
Varifrån har du fått uppgiften att hon föddes i Bäckasjögärde?
  SVAR 2011-06-04 16:23

Hej Carin.
Tusind tak for dit svar. De oplysninger jeg havde var fra en gammel bibel, men mysteriet er opklaret - det foregik alt sammen i Rønneby. Og Mathilads far hed Peter *Daniel Birgersson. Han giftede sig senere, da hans første kone var død og tog namnet Cederberg. Men ved du noget om en Carl Wilhelm Gustafsson, der er født 18-9-1889 i Rønneby? Hans far hed Gustav Petterson født 13-2-1864 i Rønneby, moderen hed Maria Persdottor født da 1857?
Svar gerne på: lisbeth2804@yahoo.dk
  SVAR 2011-06-04 16:29

Bra att du kom ihåg mitt svar under Peter Cederberg där fick du ju besked om Ronneby svaret lästes 29 maj.
Hälsning Birgitta
  SVAR 2011-06-04 16:49

Vet inte så mycket om Carl Wilhelm. Fadern Gustav tog tydligen över familjegården (84 Möljeryd), för det var där Carl Wilhelm föddes som barn nummer två i familjen, enligt ddss.nu. I folkräkningen 1900 står han som fosterson hos sin farfar Peter Daniel Birgersson Cederberg i Beckasjögärde, Backaryd. Hittar honom inte därefter.
  SVAR 2011-06-04 17:24

Hvad het det andet barnen? Jeg vidste godt at Carl blev opfostret hos sine bedsteforældre.
  SVAR 2011-06-04 17:42

På ddss.nu hittar jag tre barn till Gustav Pettersson och Maria Persdotter:
Emma, född 1888-01-05, död av gastrisk feber 1892-03-11
Carl Vilhelm, född 1889-09-18
och
Per Julius, född 1892-09-09
samtliga på 84 Möljeryd, Ronneby

Hittar varken Per Julius eller föräldrarna i folkräkningen 1900, så vart de tog vägen vet jag inte.
  SVAR 2011-06-04 17:59

Glömde ju söka på ddss.nu. Där hittade jag att Per Julius dog 3 april 1893 (ingen dödsorsak angiven) och Maria dog 17 maj 1893 av "phtisis pulmonum" (vet inte vad det är). Tittade även i husförhörslängden (Ronneby AI:56, sidan 272) och där står att Maria hade en oäkta dotter vid namn Mathilda Sofia, född i Ronneby 5 januari 1883. Efter hustruns och sonens död så flyttade Gustaf, Carl Vilhelm och Mathilda Sofia till No. 63 Hasselstad (Ronneby AI:55, sidan 364) och där står att Gustaf dog 2 augusti 1896. Ingen dödsorsak är angiven i dödboken.
Efter faderns död så flyttar Carl Vilhelm till sin farfar och Mathilda Sofia till No. 113 Lockansmåla och därifrån till Bräkne-Hoby 1897. Där finns hon kvar även 1900.
  SVAR 2011-06-04 18:31

jag tror den latinska termen är tuberkolos.

Eva M
  SVAR 2011-06-05 10:53

Det stämmer nog. Hittade "phtisis pulmonum florida" på sidan om dödsorsaker på ddss.nu, och där står att benämningen på svenska i DDSS är galopperande lungsot, medan den moderna benämningen på svenska är tuberkulos.
  SVAR 2011-06-06 14:45

Tusind tack, alle sammen for jeres hjælp. Jeg er meget taksam. Men hvordan finder jeg ud af om jeg har slægtningen jeg kan besøge i Sverige. Jeg kommer i håg at mine farmor og farfar fik besøg fra Sverige, de kom vist fra Stockholm - det var mycket spændende
  SVAR 2011-06-06 18:17

Du får ta fram gamla foton. Ibland skriver man namn på baksidan. Frågan är vad som hände med Carl Wilhelm. Gifte han sig och fick barn? När dog han? Ett skifte ger namnen på hans barn, sen får man leta vidare utifrån dessa namn. Inte så lätt. Carl Wilhelm kan ju ha levt  i modern tid.

Eva M
  SVAR 2011-06-06 20:04

Enl församlingsbok  Backaryd A IIa:1 1900-1906 flyttar Carl Wilhelm til Karlskrona Amiralitetsförsamling 19041126.

Hälsning Birgitta
  SVAR 2011-06-06 20:25


Jag hade för mig att man måste uppfylla vissa villkor för att vara medlem i den här församlingen (hade en morbror som var flottist på1920-talet). Villkoren:
1.Är anställd vid Försvarsmakten inom marinen,
2.Har varit anställd enligt punkt ett och dessutom fått pension vid anställningens upphörande,
3.Är anställd vid församlingen,
4.Är make eller hemmavarande barn till någon som tillhör församlingen enligt punkt 1, 2 eller 3,
5.Är efterlevande make eller hemmavarande barn till enligt punkt 1, 2 eller 3

Han uppfyllde nog punkt 1.

Eva M

  SVAR 2011-06-07 05:54

15 år gammal. Då blev han nog skeppsgosse i flottan.

Eva M
  SVAR 2011-06-07 11:33

Hittar honom inte på varken Sveriges dödbok 1901-2009, Begravda i Sverige eller Emigranten Populär 2006. Kanske hoppade han av båten i något annat land, och stannade där, eller kanske han dog utomlands och begravdes till sjöss.
  SVAR 2011-06-07 17:21

Tack, Eva og Carin. Men nu bliver jeg mycket nyfiken. Carl Wilhelm havde to farbrødre: Sven August Petersson født 18-5-1869 og Elof Petersson født 3-10-1879 og en faster Ida Charlotta Petersdotto født 20-5-1875. Kan Jeg få hjælp til dem også?
Det er svært for mig at komme ind i de svenske registre, jeg skal gøre det via en licens fra et dansk bibliotek og det er kun muligt for een person ad gangen.
  SVAR 2011-06-07 17:49

Han kan ha dött före 1947 i en församling som inte finns med på den nya dödboken. Den är ju inte fullständig.
Amiralitetsförsamlings 1900-tals böcker är inte scannade ännu. Finns på Landsarkivet i Lund. Han kan ju ha utvandrat via amiralitetsförsamlingen. Är inte säker på att den finns med i Emigranten.

Eva M
  SVAR 2011-06-07 18:02

Ja, det är ju helt möjligt. Sökte även i folkräkningarna 1970, 1980 och 1990, men där fanns han inte heller, så antingen dog han i någon församling som inte finns med på dödskivan, eller också dog han utomlands. Då blir det genast lite svårare att hitta honom. Om han var sjöman så finns han förmodligen inte med på emigrantskivan. De få sjömän jag forskat på, har "hoppat iland" utan att registreras i de vanliga emigrantregisterna.

I Social Security Death Index hittade jag dock en möjlig kandidat till Carl Wilhelm:
Name: GUSTAFSON, WILLIE
Birth: 18 Sep 1889
Death: Oct 1967
Age: 78
Last Address of Record: 56736 (Mentor, Polk, MN)
Last Benefit: (none specified)
Issued By: North Dakota
SSN: 501-20-4045

Har dock inget abonnemang på Ancestry, så jag kan inte hitta mer information om honom, för att se om det möjligen är rätt "Willie".
  SVAR 2011-06-07 19:01

Given Name: Carl Wilhelm
Surname: Gustafsson
Last Place of Residence:
Date of Arrival: 15 Mar 1921
Age at Arrival: 31y
Ethnicity:
Port of Departure: Gothenburg, Sweden
Port of Arrival: New York
Gender: Male
Marital Status: M
US Citizen: X
Ship of Travel: Drottningholm

Kan vara han. Blev amerikansk medborgare 20/10 1920. Hans adress 52, Sorvin Hill Ave., Dorchester, Mass.

Eva M
  SVAR 2011-06-07 19:14

Antagligen inte han. Denne gifte sig med Ebba Lundell och hans mor hette något annat.

Eva M
  SVAR 2011-06-08 05:55

Det kan vara den Carl Wilhelm Gustafsson som emigrerade från Göteborg redan 1906. Han kanske åkte tillbaka till Sverige och gifte sig, innan han flyttade tillbaka till Amerika. Hans mor hette Betty Johansdotter.
  SVAR 2011-06-08 08:02

Jag tror detsamma som du, Carin.

Eva M
  SVAR 2011-06-08 15:13

Carl Wilhelms mor hette Maria Persdottor. Og nej, hvor i kæmper for at hjælpe mig - tack
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies