genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jonsson Svager, Elna, , död 19312011-06-27 10:03

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=28177
2011-05-27 19:22 

Foley, Janet M., Blair, Nebraska Usa, May 27, 2011

 I have an old letter of a relative of mine dated - February, 7,  1931-
It is an invitation  to a funeral of  Elna Jonsson Svager  with gathering
at Ruth Nilsson"s Cafe after the funeral.

I will be in this area looking for relatives on July 9 - 12 this year and
would appreciate hearing from anyone who would know this family.



  SVAR 2011-05-27 21:45

Hi, Your headline is a bit confusing since you have your name and residence. You should have written the name of the person you are looking for and where this person lived. In the Swedish census of 1900 I couldn"t find a person named Svager. On Familysearch I found this:
Name: Elna Svagersdr
Gender: Female
Baptism/Christening Date: 25 Apr 1852
Baptism/Christening Place: ASMUNDTORP,MALMOHUS,SWEDEN
Birth Date: 17 Apr 1852
Birthplace:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father"s Name:
Father"s Birthplace:
Father"s Age:
Mother"s Name: Anna Svagersdr 

Could it be this person? Have you any  further information on Elna Jonson Svager"s residence? It seems to be in Sweden but it might be in the USA in a place with Swedish immigrants.

Eva M
  SVAR 2011-05-27 22:01

här är hon väl? jag är inte så bra på engelskan.
hälsn. Arne

Klicka för en större bild

2011-05-27_svager.jpg
  SVAR 2011-05-28 05:28

Arne, Den lilla krumeluren på a i Svager ska väl vara ett å, så faderns namn är Svåger. Familysearch klarar ju inte sådana bokstäver. Har du CD-skivan med döda i Sverige och kan kontrollera om Elna Jonsson (Svågersdotter) finns där?

Janet, , The sort of ring on the a in Svager is probably  [å]. Familysearch doesn"t manage these letters å/ä/ö in the Swedish alphabet. Is it the right person born in the village of Asmuntorp in Scania (southern Sweden). But did she die there too?

Eva M
  SVAR 2011-05-28 05:37


Jag ser nu att brevet är daterat den 7 februari 1931 så personen har väl avlidit tidigare kanske i januari någon gång. Ett brev från Sverige till Amerika tog kanske upp till 14 dagar att komma fram.

I see now that the letter was dated 7 Feb. 1931 so the person has probably passed away some time in Jan. A letter from Sweden to America may have needed 14 days to be delivered.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 05:46

Translation of the image
Elna born April 17 baptised April 25                                   Godmother: Shoemaker Svåger Olsson"s wife Anna ??dotter
Mother: Maid Anna Svågersdotter                                        Witness: Shoemaker Svåger Olsson (+ some more names)
at No. 1 Asmundtorp                                                               all from Asmundtorp
at the father Svåger Olsson
illegitimate  first time
Absolved:  27 Jun, 1852

  SVAR 2011-05-28 05:52


My three messages seem to have disappeared?
  SVAR 2011-05-28 06:03

"Egentligen var det en annan Ruth som startade kaférörelsen - Ruth Nilsson född 1893 i Munka Ljungby. Redan som ung var hon intresserad av matlagning och bakning. Hemma i byn fanns en folkhögskola där hon tidigt fick prova på att arbeta i köket. Systern hade kaféet i Vallåkra och Ruth blev säkert inspirerad av henne, hon gick till och med i lära hos henne i början av 20-talet. När hon kände sig säker på sin sak ville hon vidare ut i livet för att pröva på något eget.
I Asmundtorp fann hon vad hon sökte. Först hyrde hon av Olov Persson Kustvägen 18. Här startade Ruth sitt lilla kafé. Men med bakugnen inrymd i ett uthus på gården fann hon snart att huset inte var det rätta."

This is the story of Ruth Nilsson"s café in Asmundtorp. So it is most certainly the right Elna we found.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 09:05

Hej!


Jag hittade detta i Sveriges dödbok 1901-2009 (the Swedish death index 1901-2009):


18520417

Jönsson, Elna

Asmundtorp 1

Dead 1/29/1931.

Registered in Asmundtorp (Malmöhus län, Skåne).

Born 4/17/1852 in Asmundtorp (Malmöhus län, Skåne).

Unmarried woman.
--------------
Corresponding parish(es) as of Jan 1, 2010:
Häljarp, Landskrona kn (Skåne län, Skåne)

Parish of birth in the records:
Asmundtorp (Malmöhus)

Source records:
DB, SvBef1900




I SVAR hittade jag detta:


Folkräkning 1900 (Malmöhus län)



Om personen
Namn: Elna Jönsson
Hemförsamling: Asmundtorps Malmöhus län
Hemort: Asmundtorp
Kontrakt: Rönnebergs
Län: Malmöhus
Födelseår: 1852
Födelseförsamling: Asmundtorp Malmöhus län
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjeställning: d.
Famstkod: Barn (B)
Familj nr: 1
Sida: 14
Rad: 49

Om hushållet

Personer i hushållet:
Fam. nr 1

Anna Svågersson, f. 1833 i Asmundtorp Malmöhus län
Elna Jönsson, f. 1852 i Asmundtorp Malmöhus län




Mvh,
Kina.
  SVAR 2011-05-28 10:33

Hi,
Elna died unmarried in 1931. In 1900 she lived with her mother. Kina, could you check if her mother was a widow perhaps?
Elna is called Jönsson. Her father seems to have been named Jöns or her mother had been married to a man named Jöns.

To find out if there are any descendents of Elna"s you have to get hold of her probate if there is one, if she had any siblings. If she had away, then you have to find nephews or nieces who have also passed away and their children who may also have passed away. I doubt that you will find any relatives. If you are lucky there might be a person who does family search in this family.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 10:41


Kan någon säga mig om ni kan se mina inlägg? Jag har haft problem med brandväggen i morse. Jag kan inte läsa mina inlägg direkt om jag inte trycker på svara.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 11:11

Dina inlägg är med, Eva! Det blev något problem när jag ändrade den felaktiga rubriken, men nu syns allt. Inget med din brandvägg alltså.
  SVAR 2011-05-28 12:17

He Evaj!


Här kommer lite uppgifter (hämtat från ArkivDigital).

(Med reservation för ev. skriv/läsfel).


Asmundtorp C:6 (1862-1894) (M-län): (Bild 10/sid.7)

Anna

Född 1863-12-23.
Döpt 1864-01-01.

Föräldrar:
Torp. Pehr Pehrsson & Anna Svågersdr.
Hemvist jämte pagina i husförhörsboken: Nr.8 Asmt. p. 211.


----------------------


Asmundtorp C:6 (1862-1894) (M-län): (Bild 21/Sid.18)

Hans

Född 1867-04-26
Döpt (nöddop) 1867-04-26

Föräldrar:
Torpare Pehr Pehrsson &
Anna Svågersdotter

Hemvist jämte pagina i husförhörsboken: Nr.1 Asmt. p.155.


-------------------


Asmundtorp EI:5 (1862-1894). (Bild 6/sid.3):


Torpare Pehr Pehrsson och Pigan Anna Svågersdotter, båda å nr. 8 Asmt.
(Bådas första gifte)

Lyst 1863-01-25 och vigseln 1863-03-04.

-------------------------



Asmundtorp F:I (1862-1894) (M-län):

Dör 1868-05-11, (begravningsdatum 1863-05-17).

Husman Pehr Pehrsson, a nr. 1 Asmundtorp och dödsorsaken anges vara lunginflammation.




Mvh,
Kina.

  SVAR 2011-05-28 12:39

Hej!

Bra att det inte var något fel på min dator.

Thank you Kina. Janet, Elna"s mother was married to Pehr Persson who died of pneumonia in 1868. They had two children Anna born in 1863 and a son Hans born in 1867, emergency baptism. Did he live to be an adult? There may be descendents of Elna"s after all. Could be a bit tricky, however,  to find them but not impossible.
I  am a bit curious of your letter,  how you are related to Elna. Perhaps her siblings emigrated to the US. Then you are not likely to find any descendents in Sweden.
I wrote an e-mail to the group of people who are interested in the history of the village of Asmundtorp and asked if they can help. Perhaps they have made lists of  people who used to live in the village in the past. They are the ones who wrote about Ruth"s café.
By the way my grandparents didn"t live far away from Asmundtorp, I think my youngest uncle born in 1915 went to school there.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 13:39

Kina,

Hans Persson
Födelsedatum: --
Avliden: --
Gravsattdatum: 1931--
Ort:
Kyrkogård: Asmundtorp Kyrkogård
Församling: Asmundtorp-tofta Församling
Gravnummer: AK 10 112, 113, 114, 148, 149, 150
Del: 10

Den här graven finns på Asmundtorp kyrkogård. I samma grav finns en Elna Persson. Det finns inga uppgifter om henne.  Kan du kontrollera om denne Hans Persson kan vara Elnas bror? Det kan ju ha blivit fel vid registeringen i databasen att båda har fått namnet Persson.  

PS. Upptäckte sen att Elna Persson i graven blev gravsatt 1940, så det är inte den sökta.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 14:18

Jag kollade i scb-utdraget för Asmundtorp döda 1931 och den Hans Persson jag hittade var född  1846-11?-16 och avliden 1931-09-25.
  SVAR 2011-05-28 17:16

I have checked where the probate might be. The court, Rönneberga häradsrätt, that handled the matter in 1931 merged with Landskrona tingsrätt in the 1970s, and Landskrona tingsrätt merged with Lunds tingsrätt some years ago. The newer douments from Landskrona tingsrätt were sent to the Archives in Lund whereas the older documents from 1900 and onwards are still kept at Lunds tingsrätt it seems.

"häradsrätt" was a county court on the countryside. In the towns there were town courts. In the 1970s the county courts and town courts were replaced by "tingsrätt" which is the first court to try your case. Probates are no longer handled by a court but by the tax agency.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 18:36

Eva, jag sökte på Anna Svågersdotter (född 1833 i Asmundtorp) - mor till Elna -  och fick upp fyra styckna som verkar forska/ha forskat i den släkten.




Mvh,
Kina.
  SVAR 2011-05-28 19:20

Jag sökte också. En Pernilla Svågersson f. 1842 (ska det ändå inte vara Svågersdotter vid den här tiden) i Asmundtorp gissar jag är Anna Svågersdotters syster men jag kunde inte finna vem som ägde släktträdet.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 19:55

Jag kan se vem som skickat in uppgifterna i Disbyt.


OM jag läser födelsenotisen rätt (Asmundtorp C:4, 1838-1861. Bild 25/sid.43) så heter Pernillas föräldrar Svåger Olsson och Anna Haraldsdotter. Pernilla föddes 1842.


Mvh,
Kina.
  SVAR 2011-05-28 20:36

Ja, jag såg att det fanns en hel del träffar på namnet Svågersdotter på Disbyt. Du kan kanske få kontakt med någon av forskarna som kan ta över Janets fråga. Det är kanske någon som är släkt med familjen.

Eva M
  SVAR 2011-05-28 21:23

Jag har skrivit några rader till dem nu, så vi får hoppas att någon av dem kan ta över Janets fråga.



Mvh,
Kina.
  SVAR 2011-06-06 16:18

Hello Janet M Foley
My name is Anette Hagström and I`m a relative to Elna Jönsson Svåger. Elna was my great grandmothers aunt. How are you related to Elna?  Me and my mother both live in Asmundtorp in Sweden. It would be nice to meet you in July when you´re in Asmundtorp.
For further contact please use my E-mail: hagstrom.linden@bredband.net

Hope to hear from you
Anette Hagström
  SVAR 2011-06-06 17:05

Janet seems to have forgotten about her inquiry.

Eva M
  SVAR 2011-06-27 10:03

Janet has asked about this subject also on Anbytarforum.


Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies