genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Vilhelm, Karl Vilhelm, Malmöhus, 18992011-06-22 07:24

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=27840
2011-05-06 14:34 

Hej!

Jag söker uppgifter om Karl Vilhelm efternamn också Vilhelm....Han avled år 1899...  När föddes han? och om det finns antecknat vart och hur dog han?    .Försökte hitta uppgifter om hans föräldrar, kan ej hitta något..
Mvh Maria
________________________________________________________
 .Sweden Burials, 1649-1920 for Karl Vilhelm/ Vilhelm
« Back to search results

Image is not available online.
Search collectionAbout this collectionName: Karl Vilhelm Vilhelm
Gender: Male
Burial Date:
Burial Place:
Death Date: 05 Jun 1899
Death Place: Malmöhus, Sweden
Age:
Birth Date:
Birthplace:
Occupation:
Race:
Marital Status:
Spouse"s Name:
Father"s Name: Karl Kristian Vilhelm
Father"s Birthplace:
Mother"s Name: Nanny Thorin
Mother"s Birthplace:
Indexing Project (Batch) Number: I05219-2
System Origin: Sweden-EASy
Source Film Number: 1644710

  SVAR 2011-05-06 16:26

Hej Maria

Det verkar vara lite svårt att hitta.
Om vi skulle börja på nästa anor.
Finns det några barn till Karl Vilhelm Vilhelm?
Namn och födelsedata?
Mvh
Staffan
  SVAR 2011-05-06 17:54

Hej Staffan!

Tack för svar!


Jag har sökt en Karl Vilhelm -efternamnet ska vara Vilhelm, född 18830504 i Sverige .
Enligt familjens utsaga, gick Karl till sjöss i väldigt tidig ålder och den båt han befann sig på, den förliste år 1896 utanför Bornholm. Han lyckades ta sig fram på isflaken in på landet ,dåvarande Danzing.
Han bosatte sig i Polen och år 1910 bildade han familj.

I hans personbevis (utfäradad av polska myndigheter) står det ;faders namn Karl efternamnet Vilhelm, mors flicknamn Turin-men det kan vara felstavat i Polen.

Jag hittade på Scangen den här Karl Vilhelm och det finns bara datum när han avled, så tänkte jag att det är kanske han för han försvann år 1896 och dödförklarades år 1899 ??

Karl dog i Polen år 1950.Svenska ambasaden fick hans dödsattest.

Mvh Maria
  SVAR 2011-05-07 11:08

Hej igen

Jag har letat i de databaser som jag har tillgång till men kan inte hitta någon som verkar stämma in här.
Om man kan undra om han har uppgett rätt uppgifter till de polska myndigheterna?
Har man lyckas fått reda på vad båten hette som förliste utanför Bornholm?
Mvh Staffan
  SVAR 2011-05-07 12:25

Det finns en dansk site med sjöolyckor sbib.dk
Jag tittade på registret. 1896 förekom det 4 olyckor med främmande fartyg vid Öst-Bornholms kust. 3 av dem var förlisningar och totalt omkom 6 personer. Om historian är sann måste personen nog ha varit mycket nära  Danzig eller blivit upplockad av ett annat fartyg på väg till Danzig. Man överlever inte så länge om man blivit spolad överbord när det är vinter.

Eva M

  SVAR 2011-05-07 12:32

Hej Staffan och mycket tack!

Enligt Karls familj i Polen ,deras berättelse, så var han på en svensk  godsbåt  och under  hårda stormen förliste båten, men han lyckades ta sig upp på isflaken. Karl berättade för sin yngsta dotter, att han då  var  12 år. Han uppehåll sig i Danzing område några år och  tog påhugg som dräng på gårdarna..Dom vet inte  hur länge var han där..Under några år förflyttade  han sig inåt landet ,tog tillfälliga arbeten på gårdarna.
Nära nuvarande staden Kwidzyn fanns det ett stort gods och där fick han jobb som hästskötare och träffade en polsk flicka. År 1905 blev han pappa för första gången och gifte sig år 1910. I samband med giftermålet konverterade han till katolik . Då utfärdades hans första personbevis, bevittnad av två vittnen från godsen som intygade att han har berättat mycket för dom om Sverige.
Karl talade väldigt dålig,obegriplig polska och det var mycket problem att tolka honom.
I hans polska personbevis står det att han föddes  18830504 i Karlstad och fadern hette Karl Vilhelm, mor skulle hetta Augusta Thurin och att han var föräldrarlös i Sverige . I bilaga nr 2 står det att han föddes år 1884 och mor skulle heta Matilda.

Han hade ingen kontakt med någon i Sverige under sin livstid i Polen.När han skulle begravas så uppstod det problem igen, katolska prästen krävde intyg från Sverige. Hans yngsta dotter skickade hans dödsattest  till ambasaden och fick bekräftelse att han var svensk..Den avskrift  från svensk Folkbokföring  har försvunnit genom alla flyttningarna som familjen Vilhelm gjorde genom åren.

Personligen tror jag att allt var en   feltolkning av polska ämbetesmän som hade hand om Karls fall om hans identitet.Han kunde inte göra sig förståd.

Familjen Vilhem i Polen har räknat ut att förlisningen av båten  måste ha inträffat  år 18896..
Jag själv   sökte förlista båtar utanför Bornholm år 1896  och hittade 2 stycken . Båtarnas hemmahamn var Mariehamn på Åland, den ene båten hette Adele den andre Karolina.

det är allt jag vet genom mejl från Johanna Wilhelm från Polen.
  SVAR 2011-05-07 12:36

Hej!

Tyvärr blir uppgifterna ibland bristfälliga i FS eftersom det inte alltid är svenska som registrerar uppgifterna i de svenska kyrkoböckerna. Personen har antagligen använt sig av en gammal "mormonfilm". Jag vet inte om man på genline kan ta fram kyrkoboken med hjälp av filmnumret. Genline innehåller ju de gamla filmerna.

Eva M
  SVAR 2011-05-07 13:11

I Hudiksvalls sjömanshus finns det en sjöman med Wilhelm i efternamn. Tyvärr har jag inte tillgång till Svar och kan se hela bilden. En sjöman på svenskt fartyg skulle vara inskriven i ett sjömanshus. Det var inte alltid i sjömanshuset närmast hemorten.
Tyvärr är inte alla sjömanshus registrerade.

Eva M
  SVAR 2011-05-07 17:22

Mycket tack för tipsen Eva!

I Karls polska personbevis stavas Vilhelm med W.
Jag har kollat    efternamn   W/ Vilhelmsson, i fall polska tjänstämän själva förkortade-förenklade  det till bara Vilhelm,  men det stämmer inte med hans födelsedatum..

Hade lite förhoppning när jag hittade på FS Karl i efternamn Vilhelm och moders efternamn Thorin..I svenskt uttal Thorin kan uppfattas i Polen som  Thurin och fader hette Karl och efternamnet Vilhelm ,det passade in.Jag resonerade som så ,om han försvann på sjön år 1896 ,så kanske på den tiden räckte med att dödförklara någon efter bara 2-3 år..Därför skrev jag en efterlysning på forum och hoppades på svar.

Eva och Staffan hjärtligt tack för hjälpen.

Mvh Maria
  SVAR 2011-05-07 17:49

"Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödslängderna för Malmöhus län. Ett register i början av varje födelselängd anger i vilken följd de olika församlingarna äro upptecknade."

Det här är filmen 1647710 innehåll bl.a. Det är SCB utdragen som man registrerat tycks det. Mycket möjligt att man kan kontakta ett Family Search Center och uppge filmens nummer och batch-nummer att de kan plocka fram den exakta bilden. Jag tror man måste gå dit personligen. Det finns ett Family Search Center i Malmö.

Eva M
  SVAR 2011-05-07 17:59

Tack Eva!

Tyvärr jag bor inte i Skåne.
  SVAR 2011-05-17 16:21

På Politietsregisterblade.dk hittade jag Nanny Thorin.




Namn Födelseort Födelsedatum Inlägg Make anges Station Roller

Thorin, Nanny Sverige 18/9/1867 Haandarb. Nej Station 6 (Nørrebro) Reel 0045

___________________
Jag har bara Nannys födelsedatum och att hon var född i Sverige.

Vet någon i vilket register jag ska börja söka i Sverige?


Mvh Maria
  SVAR 2011-05-17 17:10

Hej!

Du måste först hitta hennes utvandring i Emibas för att hitta hennes födelseförsamling. Tyvärr står det ofta i Danmark bara född i Sverige. Sen är frågan om det är den rätta personen men det kan man ju konstatera om man hittar hennes utvandringsort/födelseort.

Eva M
  SVAR 2011-05-17 17:17

Personen har varit i Danmark sen 1892. Hon står som ogift.

Eva M
  SVAR 2011-05-17 17:50

Hej!
Jag tror inte att detta är rätt Nanny.
Det finns en Nanny Fredrika Thorin född i Malmö Caroli 1866-09-18.
Denna Nanny tar sig till Köpenhamn efter 1890.
Förmodlingen är detta den Nanny som Christina Skagerborg hittade till dig även om födelseåret inte stämmer helt.
Hittar nämligen inget att det skulle finnas något barn som skulle kunna vara hennes, fast jag kan ha missat detta i mitt sökande.
/Staffan
  SVAR 2011-05-17 17:58

Det är inte ovanligt med fel i politiets registerblade. En del av Nannys från Caroli födelsedata stämmer ju, så antagligen är det hon.

Eva M

  SVAR 2011-05-17 18:10

Tack för hjälpen Eva.
  SVAR 2011-05-17 19:05

Hej igen
Jag menade att detta kan inte vara rätt Nanny som är mor till Karl Vilhelm.
I så fall skulle han vara mindre än 6 år gammal när båten sjunker.
Knappast troligt.
Annars är jag helt övertygad att detta är samma Nanny som Christina Skagerborg hittade till dig.
/Staffan

  SVAR 2011-05-18 08:30

Gå in på jesukristikyrka.se och klicka på släktforskningscenter. Det fler centra än i Malmö. De kan kanske hjälpa dig att finna filmen, kanske rent utav den rätta bilden.

Eva M
  SVAR 2011-05-19 16:12





Hej!

Till Er alla som har engagerat sig och hjälpt mig i sökandet efter Karl Wilhelm f.18830504i Värmland vill jag framföra ett hjärtligt tack för hjälpen och den goda vilja Ni har.

Jag ger upp i sökandet.

Jag önskar Er alla en fin vår och en skön sommar.


Mvh Maria
  SVAR 2011-05-19 17:35

Jag har inte observerat tidigare att Värmland förekommer. I folkräkningen 1890 finns det tre personer som heter Thorin och 3 personer som heter Karl Wilhelm i Värmland. Har du kontrollerat folkräkningen 1890?

Eva M

  SVAR 2011-05-19 17:49

Folkräkningen 1890. Värmlands län, Karlstads lands. församling


Matilda Maria Thorin f. 1851 Älgå
Om personen Om hushållet
Hemförsamling: Karlstads lands.
Hemort: Fattigvården
Kontrakt: Kils
Län: Värmlands län

Födelseår: 1851
Födelseort:
Födelseförs: Älgå

Yrke: fattighj.
Titel:

Civilstånd: E
Kön: K
Familjest:
Famstkod: M

Hushåll nr: 262
Familj nr: 1

Frånvaro:
Nationalitet m.m.:
Övrigt:



--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000138 Kort nr: 21
Sida: 21 Rad: 29
Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Matilda Maria Thorin f. 1851 i Älgå, fattighj.
Adolf Herman f. 1873 i Karlstads lands., trumslagare
Anna Axelina f. 1876 i stadsf.
Hilda Charlotta f. 1881 i Karlstads lands.
Elin Maria f. 1883 i stadsf.
Karin Elisabet f. 1888 i Karlstads lands.

I Värmland fanns en Mathilda Thorin. Antar man att Karl Wilhelm var f. 1884 så kan hon vara modern, bara det att han inte bor hos henne 1890. Hon har ganska många barn Mathilda. Han kan ju vara utackorderad hos någon. Man får titta i husförhörslängden om han funnits där.

Eva M
  SVAR 2011-05-19 19:42

Hej igen !




Jag själv har kollat på Folkräkningen 1890 - Värmlands län , ScanGen och Anbytarforum och där kunde jag inte hitta dom uppgifter som du hittade.

Däremot har jag mejlat till en del hjälpsamma ,vänliga att kolla upp människor, men utan resultat. Det fanns en Karl wilhelm men föräldrars namn stämde inte därför fick jag inga uppgifter om honom .

Jag personligen är inte intresserad av släktforskning och har inte tillgång till några register, bara förlitade mig på andras vänlighet att kolla upp Karl.

I oktober månad läste jag en efterlysning att en kvinna i Polen ville hitta sin fars släkt och att hon redan var en gammal tant. Hon kan inte svenska och visste inte hur eller var hon skulle börja med sitt sökande. Arbetslivet och uppfostran av sonen tog all hennes tid, men hon har alltid drömt om att hitta sin fars släkt. När jag läste den här efterlysningen så kände jag mig manad att göra en god gärning för en annan människa och förgylla hennes återstående dagar i livet.

Språkförbistring i Polen gjorde att det blev fel i Karls fastställande av hans identitet. Därför är det så svårt att hitta honom, men han har funnits här och har gått väldigt kort tid i skola. Genom mejlen från Joanna Wilhelm så var Karl en arbetsam och snäll make och far.

På Folkräkningen 1890-Värmlands län, sökte jag även på efternamnet Vilhelmsson i fall polska myndigheter kanske förkortade hans efternamn till Wilhelm och Karls födelsedatum och det står bara året och familjemedlemmar. Man måste ha tillgång till ett register för att ta reda på lite mera om personen.


På ScanGen sökte jag på efternamn Wilhelm, Vilhelmsson, Thurin,Turin,Torin,Thorin på Värmland och på hela Sverige i fall familjen flyttade från Värmland men det var inte dom rätta personer-tyvärr.

Jag slutade med att leta och tackade alle för hjälpen men så fick jag ett svar och det väcktes min förhoppning om Karl.

Tack Eva

Mvh Maria
  SVAR 2011-05-19 19:58

Den Matilda Maria Thorin f. 1851 i Älgå ,  jag hittade henne på Folkräkningen 1890 , men det fanns ingen som heter  Karl så letade jag vidare.....

Mvh Maria
  SVAR 2011-05-19 20:18


Hej!
Du skulle kunna kontakta UD i Stockholm och berätta historien. De vet kanske var arkivet från Sveriges ambassad i Polen från den aktuella tiden finns.
Eva M
  SVAR 2011-06-18 15:17

Det finns några kommentarer till denna fråga även på Proveniens iFokus:

proveniens.ifokus.se/discussions/4d716360b9cb462239073b0b-prins-valdemar#113
  SVAR 2011-06-19 13:10

Hej!

1) Först vill jag tacka Anders B. som skickade till mig ett meil om inläggen på

http://proveniens.ifokus.se/discussions/4d716360b9cb462239073b0b-prins-valdemar#113....jag visste inte ens att det finns en sådan portal med släkförskning.

2) Vill jag framföra ett stort Tack till Er Alla som frivilligt tog upp "mysteriet Karl Wilhelm f.18830504 i Värmland"
________________________________
Jag har skrivit till Ambasaden och bifogar svaret; Ambassaden spar bara handlingar ca 10 år i vårt arkiv, därefter skickas gamla handlingar till UD:s arkiv som brukar vidarebefordra dokumenten till Riksarkivet.

I oktober månad förra året skickade jag ett meil till en forskare och nämnde att det fanns i Karls familj en nära anhörig till honom som var/sysslade med kakel/kakelugnar och enligt Mariannas, Karls yngsta dotter så minns hon att det alltid nämndes om den båtförlisning med kakelgods som var på väg till Polen. I landskapet Mazury hade Karls familj en kakelfabrik eller något liknande , Marianna påstår att det hade med kakel att göra. När båten förliste så bafann sig hela Karls familj på den, men det är bara han som undkom drunkningen..Därifrån kommer det att han blev föräldrarlös..Jag fick rådet att kolla upp vallonernas forum ,dem var duktiga kakelugnmakare och efternamnet Wilhelm....Senare mina inlägg uteslöt jag att nämna med kakelugnar, för han den här Karl var redan "svårhittad".


Det sägs i familjen Wilhelm i Polen att Karl fick en ganska stor summa pengar från Sverige .Han blev kallad till en stor stad och det var troligen po Ambasaden som han fick hänvisning till banken då uppstod också problem för på banken kunde inte kassören omvandla svenska kronor till polska zloty. Dem vet inte om det var ett arv eller ett försäkring av någon slag.Det skulle ha varit före år 1920 för Marianna föddes år 1920, då hade Karl fått pengarna..Det finns inga papper som bekräftar detta.


Joanna W.i Polen skrev att hon letade i lådorna efter några papper angående Karls identitet och hittade Karls namnteckning och han skrev med stora bokstäver som ett barn i första klass..Nu förstår jag varför hade han outvecklad skrivstil ,han flyttade med sin mor till Tyskland vid 7 års ålder -han läste aldrig tidningar,bäcker eller andra skrifter.

Jag tror att det är CARL JOHAN RUDOLF THORIN Född: 1879-05-25 som jag sökte som "Karl Wilhelm f.18830504".I polska personbevis står det att hans far hette Paul Wilhelm och mor Augusta Turin(Thorin på svenska). Det rådde en stor språkförbistring när hans personbevis utfärdades, så mycket blev fel..Han påstod hela tiden att han var född i Sverige och Marianna säger att det var ett litet samhälle,byn som börjar på Kr....

Han dog i Polen 19500401 det är det enda som är riktiga uppgift från Polen.

Min fråga är,om man vet dödsdatum och att han dog i Polen , kan man ta reda på och med all säkerheten fastställa att det är den person som jag sökte? Innan jag skickar svar till Joanna Wilhelm vill jag vara säker på att jag gav henne uppgifter om rätta personen.


Mvh Maria
  SVAR 2011-06-21 18:28

Hej!

Jag undrar om det finns någon som har tillgång till tyskt släktforskarregister?

I dag tog jag mig till den närmaste staden, till Biblioteket med tillgång till forskarum...
Jag sökte CARL JOHAN RUDOLF THORIN Född: 1879-05-25, en anställd på bibiolteket hjälpte mig att leta, men han finns inte i Dödsboken eller var bokförd i Sverige.

Hans mor AUGUSTA FREDRIKA THORIN Född: 1858-10-08, gifte sig med en tysk medborgare Paul Wilhelm och flyttade med sonen till Tyskland.

Det är den Augusta Thorin som jag sökte, är mor till den "" Karl Wilhelm"" (en svensk uttalar Thorin, i polsk uppfattning låter det som Turin-därför blev det felskrivet i hans polska personbevis) .Han uppgav faderns namn Paul Wilhelm. Karl behöll sitt svenska medborgarskap- varför kan jag ej hitta honom i något register ?

Den anställde på Biblioteket som hjälpte mig, han rådde mig att leta i tyska register ,om det finns något om Paul Wilhelm och Augusta och hennes son.
______________________________
Har någon ett tips hur jag ska leta vidare?



CARL JOHAN RUDOLF THORIN Född: 1879-05-25 Församling: GBG:S KRISTINE Län: O

Yrke/Titel: GOSSE Civilstånd:

Hemförsaml: GBG:S KRISTINE Län: O
Bosatt: 7 ROTE:22 B

Utvandrdag: 1886-11-16 Ålder: 7

Destland: TYSKLAND Landskod: DE

Moders namn: AUGUSTA FREDRIKA TORIN


Moders yrke: PIGA OGIFT
Huvudakt: Aktnr: 118
-----------------------------------
Namn: AUGUSTA FREDRIKA WILHELM THORIN
Kön: K Född: 1858-10-08
Församling: ALINGSÅS Län: P
Inflförsaml: GBG:S KRISTINE Län: O
Inflår: 1885
Yrke/Titel: HUSTRU Civilstånd: G
Hemförsaml: GBG:S GAMLESTAD Län: O
Bosatt: 18 ROTE 7:2
Utvandrdag: 1886-11-25 Ålder: 28
Ensam/Familj: ENSAM
Destland: TYSKLAND Landskod: DE
Makes/Makas namn: PAUL WILHELM
Huvudakt: Aktnr: 034

Mvh Mari
  SVAR 2011-06-21 19:48

Tyskland är ett svårt land att släktforska i. Det finns inget centralt folkbokföringsregister. Tyskland består av ett antal delstater, på 1800-talet av ännu fler.  Kyrkan är skild från staten. Sekretessreglerna är stränga.
Det du kan göra är att finna en tysk släktforskningssidan och göra en efterlysning. Om du kan hitta var Paul Wilhelm kom från kan du ju börja där. Tyvärr står det ofta bara född i Tyskland.

Jag blir inte klar över om också de andra barnen utvandrade. Annars skulle du kunna försöka finna deras ättlingar. De kan ju ha information.

Du skulle kunna fråga på riksarkivet i Stockholm om de kan finna handlingar från polska ambassaden rörande Karl Wilhelm. Möjligtvis kostar det. Skriv också till UD i Stockholm och fråga om de har ett diarieregister/namnregister med namnet Karl Wilhelm. Jag sökte en gång en släkting som försvann i USA. Jag frågade på UD och fick besked att de inte kunde finna honom bland avlidna svenskar i utlandet.

Eva M
  SVAR 2011-06-22 07:24


Ok. Jag ser nu att personen i folkräkningen 1880 inte är samma person som den jag fann 1890.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies