genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Petzold, Carl Adolf, Ystad, född 18452011-05-07 09:47

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=2854
 

Någon som känner till denne persons födelsetid och hans föräldrar. Jag kan inte hitta honom med säkerhet i Ystads födelseböcker för detta år. År 1900 tituleras han som Boktyrckare och ogift. Förmodligen har han bröder som också verkade inom den grafiska branchen i Ystad.
  SVAR

Kan det möjligen vara den Carl Adolf, som föddes i Ystads S:ta Maria 1845-08-19, enligt http://www.ddss.nu? Hans föräldrar anges vara boktryckare konstförvant Johan Fred: Petsholtz och Johanna Christina Hansson (28 år gammal), N-o 198. Dopvittnen: Faddrar Boktryckaren Herr Österberg frambar barnet, Sjötulls Vagtmästaren Bromell Rådhus Vagtmästaren Jöransson Guldarbetaren Gjörgensson Skomakare Ges: N˙man - Övrigt: Dopet förrätt: af Prosten Psilander Vad jag kan se så fick de även barnen: Gustaf Johan, född 1851-02-02 Faderns namn skrivs då Johan F. Petzhold och moderns namn skrivs Johanna C. Hansson. De bodde på N-o 244 Ystads S:t Petri. Hulda Charlotta, född 1856-05-28 Faderns namn skrivs då Johan Ferd. Petzold. De bodde på N-o 285 Ystads S:t Petri. Julius Ferdinandt, född 1843-11-19 Faderns namn skrivs då Johan Petsholtz. De bodde på N-o 428 Ystads S:ta Maria.
  SVAR

Jag har inte alla kyrkböcker hemma för denna tid. Men jag har kollat lite med hjälp av http://www.ddss.nu och Sveriges befolkning 1890. Då tror jag att det är så att Carl Adolf är f 1845 i Ystad Maria, och här är nog föräldrarnas vigsel också. 1851, 1853 och 1855 födds det barn i Ystad Petri och dessa tre är jag 100 på att dom är syskon till din Carl August. Fader är Johan Ferdinand Petzold och moder är Johanna Christina Hansdotter f 1816 i Ystad (troligen i Ystad Maria). Hon nämns som boktryckareenka 1890. MVH Nils-Olof
  SVAR

Enligt folkräkningen 1890 så blev även Julius Ferdinand boktryckare. Gustaf Johan, blev däremot "Handlande biertappng." men han och hans familj bodde, precis som Carl Adolf, i "Brigitta dit hörer ock nästföreg. familj". Johanna Christina Petzold f. Hansson var "Boktryck.enka", född 1816 i Ystad, och boende i Christina, Ystad. Där bodde även en Elise Christina Gran f. Petzold, f. 1849 i Ystad, som var änka. Hittade även henne på DDSS, född 1849-06-14, men faderns namn stavades då Johan Ferdinandt Pitzholtz, No. 302 Ystads S:ta Maria. Hulda Charlotta var gift med bokhåll. Gustaf Jakob Lignell och de bodde i Qv. Carl, Ystad. I folkräkningen 1890 så finns även en Johanna Serafia Petzold, född 1855 i Ystad, med. Hittar dock ingen på DDSS som passar. Däremot föddes en Johanna Serafia i Ystad S:t Petri 1853-09-03, föräldrar J. Ferd. Petzold och Joh. Chr. Hansson, N-o 285. Johanna Serafia var 1890 gift med handl. Frits Samuel Svensson och bodde i 14 Roten 40, Göteborgs domkyrkoförsamling. Slutligen så hittade jag en Karolina Lovisa Petzold, född 1811 i Ystad. 1890 var hon gift med Stadsbetjent Johannes Andersson, och de bodde i Generalens hage, Malmö Sankt Petri. Enligt DDSS så föddes en Carolina Lovisa i Ystads S:t Petri 1811-10-06. Föräldrar: trumpetare Joh: Fr: Petsold och Ingeborg Magnusson (20 år gammal). De hade även barnen: Carl Gustaf, född 1815-03-18 i Ystads S:t Petri Faderns namn skrevs: J: F. Petzhold Johan Ferdinand (!), född 1817-09-28 i Ystads S:t Petri Faderns namn skrevs: J F. Petzold Anna Fredrika, född 1820-12-22 i Ystads S:t Petri Faderns namn skrevs: Joh Fr. Pitzold
  SVAR

Tack Carin och Nils Olof för er hjälp med att tyda vad prästen har skrivit. /stig
  SVAR

Stig, det är inte så svårt att tyda när man kan läsa innantill på DDSS. :) Det är andra som har tolkat texten redan.
  SVAR 2008-07-08 15:13

Min far Sven Liljegren "forskade ett slag på 60-70talen. Han hittade en Petzold som var trumpetare och som kom från Pommern!
Om jag minns rätt så var detta sent 1700-tal Jag skall kontrollera när jag hittar de gamla papperna!

Sven Liljegren
  SVAR 2008-07-08 17:04

Jag väljer att skriva min fråga i samma tråd då det gäller samma familj i Ystad Sankt Peri församling

Kan någon tolka prästen anteckning i bifogad bild om Dottersonen Carl Gustaf  1832 11 23?
HFL är AI:4 1817 -1839 YSP No 274 Bryggar enka A C Magnusson.

Tackar för hjälpen.

//stig



Klicka för en större bild

Petzold_1832.jpg
  SVAR 2008-07-08 18:26

Det är samma familj som jag håller på med. De kommer in på min morfars sida via ingifte i en annan familj som också var militärmuskier i Ystad.  Anfadern i  familjen Petzold, Carl Josef som också har ett annat förnamn under ett antal år i HFL, är född 18761109 men jag kan inte hitta de när de kom till Ystad.

//stig
  SVAR 2008-07-08 19:04

Hej !
För många år sedan så kollade jag lite på framför allt trumpetaren Petzold. Bland de uppgifter jag hittade då var att han dyker upp i Ystad 1811 (eller rättare sagt, min tidigaste notering i Ystad är från det året). Den 30/4 1811 gifter han sig i Ystad, Sankt Petri med Ingeborg Magnusson, född 27/10 1790 i Ystad Sankt Petri. I de militära rullorna står att Carl Josef Petzold föddes 9/11 1786 i Schleswig. Första gången nämnd som trumpetare i rullan från januari månad 1809.

Det finns en inflyttningsattest för honom i mars 1811. Tyvärr är mina anteckningar fyllda av ??? då mikrokortet var näst intill svart och oläsligt och originalboken på Landsarkivet var rödmärkt. Men så här lyder mina anteckningar.

* Ystad, S:t Petri HII:1 (kort 5/8)
Trumpetaren af Kongl. Mörnerska Husar Regementet och 2dra Majorens Esqvadron Herr Carl Petzold, född 1786 uti __ har alltid inom Regimentet gjort __ för ett hederligt och dygdigt uppförande, nyttjat sin Saligs Medel, för __ är han, så vid jag det känner __ äktenskap hinderslös, detta warder __ begäran honom till bevis under. Upsala? den 20 mars 1811. [__ oläsligt på mikrokortet, originalet är rödmärkt]. Även reservation för tolkningsfel av det som är utskrivet.

Detta bör väl i alla fall betyda att han kom till Ystad 20/3 1811 (eller strax efter). Den 13/4 hittar jag honom som fadder vid ett barndop. Den 6/10 1811 föds Carolina Sophia och det tyder väl på att han träffat Ingeborg lite tidigare :-)

Vad som står efter Carl Gustaf i husförhörslängden är knepigare. Jag skulle vilja ha det till flyttad till M (och borde då väl betyda Sankta Maria) 20/11 31 (eller 32).
  SVAR 2009-02-12 17:01

Har också hittat till denna familj Petzold, genom trumpetarens son Carl Gustaf (född 1815). Han hamnar senare i Örebro och flyttar därifrån 1843 till Dylta bruk i Axbergs sn, gift med Anna Stina Hofgren (f. 1817 i Axberg). Han arbetar där som tunnbindare, (vilket även hans son Carl Johan, född 1844, fortsätter med där). Men i samma hfl är hans efternamn struket och ändrat till Pettersson, av någon anledning. (Uppgifter från Axberg AI:13, 1841-1845)
  SVAR 2009-02-13 07:42

Efter ytterligare genomgång av kyrkböckerna i Axbergs sn så fann jag att Carl Gustaf Petzold hamnar i Dyltabruk redan 1838, dä rhan arebtar som dräng till tunnbindaren Johan Stenberg f. 1814 i Ystad. Då han gifter sig 1843 blir han egen tunnbindare och bor kvar på samma plats hela sitt liv. han dör där 1895-10-28.

Hans far trumpetaren Johan Fredrik (eller Carl Joseph?) har jag återfunnit i generalmönsterrullorna (SVAR) redan 1807, då han blir befordrad (och ersatte den förre trumpetaren Petter Ahlbeck, den 25 maj från husar) till trumpetare i Mörnerska husarregementet och 2. majorens skvadron, under ryttmästaren D A von Essen, och ännu 1811. Någon som vet om han fortfarande var i tjänst 1813 då regementet är med i slaget vid Bornhöft?
  SVAR 2009-02-24 13:10

Nu har jag gått vidare med generalmönsterrullorna och hittat att Carl Petzold (Paltzholtz) var trumpetare ända fram till sitt avsked 1824 i Kronprinsens husarregemente, Stackelbergs eskvadron. År 1814 finns han vid major Häggs eskvadron under Carl von Hammerstein och 1816 hade det övergått (bytt namn) till Cederströmska husarregementet och 1823 till Kronprinsens. Han är trumpetare vid bl.a von Plomgrens eskvadron (fr. 1816) och från 1822 hos Magnus Stackelberg.
  SVAR 2011-05-05 22:39

  >  Efter ytterligare genomgång av kyrkböckerna i Axbergs sn så fann jag att Carl Gustaf Petzold hamnar i Dyltabruk redan 1838, dä rhan arebtar som dräng till tunnbindaren Johan Stenberg f. 1814 i Ystad. Då han gifter sig 1843 blir han egen tunnbindare och bor kvar på samma plats hela sitt liv. han dör där 1895-10-28.
  >  
  >  Hans far trumpetaren Johan Fredrik (eller Carl Joseph?) har jag återfunnit i generalmönsterrullorna (SVAR) redan 1807, då han blir befordrad (och ersatte den förre trumpetaren Petter Ahlbeck, den 25 maj från husar) till trumpetare i Mörnerska husarregementet och 2. majorens skvadron, under ryttmästaren D A von Essen, och ännu 1811. Någon som vet om han fortfarande var i tjänst 1813 då regementet är med i slaget vid Bornhöft?


Det här är ju fantastiskt! Jag har precis börjat med släktforskning på min mors sida, vars släktingar kommer från Dylta bruk. Vi har alltid vetat att de hette Petzold och att de tog namnat Pettersson som folk kunde stava till. Genom husförhör och födda hitade jag Carl Johan Peterson i Dylta bruk och att han gifte sig med Anna Stina Hofgren. Döm om min förvåning när allt detta kommer upp när jag googlar på henne. Stort tack till alla berörda.
  SVAR 2011-05-07 09:47

Hej! Jag har en vän här i Ystad Ronny Nielsen, han har bl a skrivit en bok om  Oddfelow (kan ev vara felstavat). I denna bok
nämns ett antal Petzold. Ta kontakt med ronnynielsen@hotmail.com

Nils-Olof
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies