genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Petterson, Ida, Sverige, född 18622011-10-20 22:07

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=27621
2011-04-28 16:29 

Søker min oldemors, Ida Petterson slægt.
 
Hun er født i Sverige 18. juli 1862.

Muligvis et sted som hedder Hjernarp.

Senere flyttet hun til Danmark og i 1883 blev hun gift med min bedstefar og flyttede de til Færøerne.

Intet tyder på at Ida har haft kontakt med familie i Sverige, så muligvis er hun opvokset på børnehjem ella i en eller anden plejeordning.
  SVAR 2011-04-28 16:49

Finner henne inte i födelsboken det datum du angivet. Vet du något mer, när kom hon till Danmark har du namn på förälder eller syskon ?

Birgitta

  SVAR 2011-04-28 16:55

Efternavn: Pettersson Fornavn: Ida
Fødselsdatering: 16.09.1862
Ankomst: 01.05.1879 Afrejse: 04.11.1879
Oplyst næringsvej: Tjenestepige Ank. fra (land): Sverige
Ank. fra (region): Malmöhus Län Ank. fra (lokal): Helsingborg
Fødeland: Sverige Føderegion: Kristianstads Län
Fødelokal.: Hjernarp Afr. til land: Danmark
Afr. til region: Frederiksborg Amt Afr. til lokal: Hellebæk
Opholdsbogsdater: 04.11.1879 Opholdsbogsembede: Helsingør Købstad
Tj./Oph.sted (region): Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn): Helsingør
Kildenummer: 2203602

Här är hon tror jag återkommer med fler upplysningar.

Birgitta
  SVAR 2011-04-28 17:04

Hjärnarp AI:10 (1851-1865) Bild 83 / sid 379 (AID: v99450.b83.s379, NAD: SE/LLA/13154)

Familjen består av fadern Peter Larssonmodern Kristina Petersdotter samt ett flertal barn.

Återkommer Birgitta
  SVAR 2011-04-28 17:20

Familjen var bosatta i Simontorp jag åkte där förbi igår !

Peter Larsson var född 1828 3 mars, Kristina 1822 6 mars ,barnen Andreas 1847 9 mars, Johannes 1849 9 dec, Ludvig 1852 26 mars, dottern Eliana 1856 14 juni, Carolina 1857 7 okt, Sofia 1859 14 nov samt Ida 1862 16 sep observera datum.

Jag följer familjen vidare.

Birgitta
  SVAR 2011-04-28 17:51

Hej !
Fadern dömd till straffarbete och förlust av medborgerligt förtroende 1870 modern Kristina dör 1871 21 mars.

Fullt förståeligt att hon inte hade kontakt med sitt hemland.Alla var födda i Hjärnarp och Simontorp tillhör den församlingen.

Birgitta
  SVAR 2011-04-28 18:43

Hej!

Blev Ida gift med  köbmand H.G Thomsen som dog 1911? Själv dog hon 1928 och blev begravd i Ordrup. Steen Thomsen har sökt henne på slaegtogdata.dk. I danska källor är hennes födelsedatum det du uppger. Jag såg i någon källa 18 juni. Har du funnit  vigseln 1883 där hennes födelseort bör framgå? Om inte, är det osäkert om Ida Pettersson från Hjärnarp är den rätta.
  SVAR 2011-04-29 10:25

Hej og tak for interessant svar.

Det eneste vi ved om Ida er at hun er født i Sverige og har opgivet sin fødselsdato til 18. juli 1862.

Hun mødte min bedste far i tivoli i København i 1883, de blev gift samme år og flyttede til Færøerne, til fortrydelse for gommens familie, som nok mente at han giftede sig under sin stand.  I kirkebogen og senere folketællinger har hun opgivet 18. juli 1862 som fødselsdag og Sverige som fødested.

Vi ved ikke om Ida er opvokset i Danmark, eller om hun er flyttet til Danmark senere for at arbejde. 

Min bedstefar har beskrevet at han tror at Ida er uægte barn, og at hun som ung tog til København for at tjene til livets ophold og at hun bevidst har slettet sine spor idet hun har skammet sig over et eller andet. 

Andre i familien har dog spekuleret i at Ida var uæget barn i en "fin" familie og derfor sat i pleje i Danmark. 

Ida synes i hvert fald at have følt sig dansk, og udfra hendes bøger og breve virker det som hun har haft en vis skolning.

Vedlagt er billede af Hans Georg og Ida.

Findes der mon billeder af de andre mulige søskene i Hjernarp?
  SVAR 2011-04-29 10:44

Hans Georg og Ida



Klicka för en större bild

2011-04-29_Ida.JPG
  SVAR 2011-04-29 15:41

Hej Rokur!

Jag tror att födelsedatumet som Ida uppgivit är det riktiga, men naturligtvis kan man inte vara helt säker. När hon gifte sig med Hans Georg måste hon ha haft någon form av bevis på vem hon är, sannolikt en utflyttningsattest från Sverige där hennes födelsedatum framgått.
Steen Thomsen hade ett exakt datum för vigseln men han kunde inte finna var de gift sig. Han spekulerade om det kunde ha varit en borgerlig vigsel i Rådhuset i Köpenhamn. När du skriver att brudgommens familj inte var förtjust i förbindelsen, tror jag att de gift sig borgerligt. Om du inte har möjlighet att undersöka vigselprotokollen kan du säkert be någon på slaegtogdata gör ett "opslag".
Någon med den svenska Emibas kunde kanske kontrollera om det finns en Ida Pettersson f. 18 juli 1862 och som utvandrat till Danmark. Ida Pettersson är förmodligen inte en ovanlig namnkombination i Sverige. Jag tänkte också på om det kunde finnas ett "skifte" efter Peter Larsson, dock lite tveksamt men tanke på hans livssituation. Den skulle kunna ge information om hans dotter Ida fanns i Danmark.
Tveksamt om du kan finna foton av syskonen från Hjärnarp. Det skulle vara om någon som härstammar från syskonen är intresserad av släktforskning och ser ditt inlägg.

Eva M
  SVAR 2011-04-29 16:00

Hej Eva,

Vielsen foregik i Skt. Johannes kirke den 6. april 1883. Se vedlagt.

Er det muligt at datoen 16. september 1862 er datoen for dåben og ikke fødslen?

Hvis det er udelukker, mon det er muligt at spore Ida fra 16. sep 1862 for at udelukke hende helt?



Klicka för en större bild

2011-04-29_Udklip2.JPG
  SVAR 2011-04-29 17:55

Ida född16 september  1862 utvandrade till Danmark enl husförhöret det är riktigt.

Föreslår att du följer ovanstående Ida i Danmark. I dödsbevis från Ordeup måste hennes födelsedata stå fanns det ej vid vigseln ? Hur kommer Hjärnarp in i bilden ?

Hälsning Birgitta
  SVAR 2011-04-29 18:32

Hej!

Nu har jag inte tillgång till de svenska kyrkoböckerna så jag kan se hur det ser ut där. Det kunde bli fel naturligtvis. Ibland är det omöjligt att genomskåda felet 150 år senare.

Birgitta, vad är dopdatum för Ida P. i Hjärnarp? Står det ett senare dopdatum är födelsedatumet säkert den 16 september.

Det här är förmodligen flickan från Hjärnarp i FT 1880:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Stenstrup Overdrev, Hellebæk Mark og Teglstrup Hegn, Et Hus, 7, FT-1880, C6205
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Gotfred Thomsen 59 Gift Husfader, Kunstmaler Slesvig
Marie Louise Thomsen F. Holbæk 54 Gift Hans Hustru Sorø By Sorø Amt
Cathrine Marie Vildhart 10 Ugift Deres Plejedatter Høve By Aarhus Amt
Anna Cathrine Munk 41 Ugift Pensionær Helgenes Sogn Randers Amt
Ida Peterson 17 Ugift Tjenestepige Sverige

Hon är tjänstepige hos en Kunstmaler F.G Thomsen.

När Hans Georg och Ida gifter sig 1883 har de samma adress Vendersgade 24. De tycks bo tillsammans innan de är gifta. Tittar man på Vendersgade 24 i FT 1890 bor där en hattefabrikant Niels Ludvig Thomsen f. i Köpenhamn med fru född i Slesvig och 3 barn (opslag 138). I FT 1880 bor han inte där men i FT 1885 gör han det. I FT 1880 bor han på Frederiksborgsgade 23.

Har de här två Thomsen anknytning till Hans Georg Thomsen? Hans Georg kan ha träffat Ida när han besökte släkten. Politets mandtaller på stadsarkivet för 1880 till 1883 (de är inte scannade) för Vendersgade 24 skulle kunna ge dig information om Ida P. har bott där vid något tillfälle, och  jag tror att det finns hänvisning till var hon är inflyttad från.

Eva M
  SVAR 2011-04-29 18:34

Tak for svarene. Hvis Ida født 16. sep 1862 udvandrede til Danmark ifølge svenske registreringer, så eg jeg overbevidst om at det er samme Ida, som er registeret i en folketælling i 1880 som tjenestepige i Hellebæk, Danmark, og den Ida som er registeret i indvandrerbasen i Danmark som ankommet til DK i 1879.

Dette kan kun være min oldemor, hvis hun bevidst har brugt en anden fødselsdato senere og igennem livet.

Ved vielsen, folketællinger og døden er fødselsdatoen sat til 18. juli 1862.

Hjärnarp er interessant fordi i indvandrerbasen står om Ida fra 16. sept 1862:

Fødeland: Sverige Føderegion: Kristianstads Län
Fødelokal.: Hjernarp Afr. til land: Danmark

Jeg er 3. generation der leder efter Ida, men det synes ikke at føre til noget :-(

Det eneste spor jeg hidtil ikke har kunnet tyde er fra en folketælling på Færøerne, hvor der står under "Sidste faste bopæl for tilflytning til Færøerne" et stedbetegnelse som ser ud som "Sten" eller "Sben" ????

Se vedlaget.

Vh

Rókur



Klicka för en större bild

2011-04-29_Udklip.JPG
  SVAR 2011-04-29 18:41

Hej Rokur!

Det står faktiskt 18 jun 1862 i dödboken för Ordrup. Opslag 266. Man "kladdade" till det se opslag 265 längst ner. Man skrev först Idas uppgifter på fel person.

Eva M
  SVAR 2011-04-29 19:04


Hej!

Jag försöker titta din bild. Den blir väldigt suddig när man försöker förstora den. Jag tycker det står 1882 för dem båda. Köpenhamn för Hans Georg och något annat för Ida. Kan där stå Dito?? Hon borde ju också ha flyttat från Köpenhamn till Färöarna.
Det går inte att 100% att bevisa att Ida från Hjärnarp är den rätta. Du borde titta i det här tyendeprotokollet eller opholdsbogsprotokollet i original. Finns på Landsarkivet i Kbh. Databasen är en sekundärkälla som det kan ha blivit fel i. Idas svenska utflyttningsattest kan eventuellt finnas kvar bland bilagor o.dyl.

Eva M
  SVAR 2011-04-29 20:16

Eva, det er rigtigt at der står 1882 for Ida og 1872 for Hans Georg. Dette er fra folketællingen i 1911 og beror nok på en misforståelse. De flyttede efter vielsen i 1883, men det er muligt at HG har boet på Færøerne første gang i 1872 fordi hans far startede at handle her allerede i 1856.

Se vedlagt.

Klicka för en större bild

2011-04-29_Folkateljing_1911.JPG
  SVAR 2011-04-29 21:18

Hej
Där står i födelseboken född 16 sep och döpt 2 oktober 1862
mvh
Anita
  SVAR 2011-04-29 21:33

Hej igen!

Jag jobbade med olika förslag i Krabsen.dk. Jag tycker att första bokstaven i ordet är ett gotiskt B. Hittade Broen i Aalborg. Sökte på DDD i FT 1880. Fick upp detta:

Navn: Ida Petersen Køn: K Alder: 19 Civilstand: Ugift
Fødested: Sverrig
Kilde: FT-1880 Amt: Aalborg Herred: Kær Sogn: Vadum Stednavn: Wadum By
Matr.nr/adresse: en Gaard, Rødslet

Denna flicka är mejeripige. Hon passar inte helt åldersmässigt.

Tyvärr omfattar ju invandrardatabasen bara vissa delar av Själland och Lolland, inte Jylland. Du har inte kommenterat hattemager Thomsen och kunstmaler Thomsen om de är släkt med Hans Georg.

Du ser att Ida Petersson (fördanskat Petersen) finns på fler ställen.



Eva M
  SVAR 2011-04-29 21:41

Tillägg: 1880 är Hans Georg hemma i Köbenhavn. Han finns i FT 1880:


Navn: Hans Georg Thomsen Køn: M Alder: 30 Civilstand: Ugift
Fødested: Chrshvn
Kilde: FT-1880 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Frederiksgade Stednavn: Frederiksgade
Matr.nr/adresse: Stuen Husstands-/familienr: 3 Indtastningsnr: c9595 Løbenr.: 84
Kommentarer: Tillægsliste A Egenlige opholdssted Færøerne

Eva M

  SVAR 2011-04-29 22:16


På samma gård finns det en annan mejeripige från Göteborg, 21 år gammal. Det finns fler svenskar anställda på gården, förmodligen en stor gård.

Eva
  SVAR 2011-04-29 22:20

enligt husförhörsboken flytta Ida till Danmark 29/10 1879
mvh
Anita
  SVAR 2011-04-30 00:23

Så vidt jeg og min mor ved er hverken hattemageren eller maleren i familie med Hans Georg.
 
Slægten er vel dokumenteret af m.a. Steen Thomsen, så jeg har sendt ham en forespørgsel.

Adressen på Vendersgade undrer mig, idet Hans Georgs forældre boede på Christianshavn. De var handlende på både Island og Færøerne, og to af  Hans Georgs onkler var vidner til vielsen. Fajanceovnsfabrikant Kahler og vognmand Mortensen. HGs mor var af en Mortensen slægt på Christianshavn som var vognmænd.

Da historien om at de mødtes i tivoli og blev gift ret hurtigt - min bedstefar skriver et sted at i en af sangene, der var bevaret fra bryllupet var en strofe omkring dette hastværk - efter alt at dømme er sand, hælder jeg til den forklaring at Vendergade htar været Idas bopæl og han er flytten ind der
til de rejste til Færøerne. Ifølge bedstefars beskivelser rejste Hans Georg før Ida med mindre skib og hun med et større skib, dog begge to i 1883.

For at konkludere på jeres utroligt flotte indsats hidtil så er Ida fra sep 1862 mest sandsynligt ikke min oldemor, idet hendes fødsel og dåb er fundet - uden så at min oldemor bevidst har ændret den og det er dog næppe sandsynligt.

Ida fra Aalborg lyder spændende, men hvorvidt det er et gotisk B eller ej kan jeg ikke bedømme.

Hvordan efternavnet staves er også fuldstændigt uklart. I vielsen står Petersson.

1000 tak for hjælpen hidtil. Regner med at jeg vil undersøge hvordan eg får atgang til EMIBAS samt orginal dokumenter i landsarkivet i København.

  SVAR 2011-04-30 09:37

Hej!

Jag har en vän med tillgång till Emibas och har bett henne undersöka. Hon har inte svarat ännu. För att se originaldokumenten på Landsarkivet måste du ju gå dit själv. Du kan leta i DAISY för att se vad som finns. Nu tror jag inte att Ida från Hjärnarp är den rätta. Hon är född 16 september 1862 enl. den svenska födelseboken och är registrerad med samma födelsedatum i den danska invandrardatabasen. Jag tror Idas födelsedatum 18 juli är det riktiga. Undrar bara varför det står juni i dödboken i Ordrup? Juni och juli är ju lätt att förväxla.
Om någon sa Idas efternamn till mig skulle jag nog automatiskt skriva Pettersson. Personen hade fått säga att det stavas Petersson. Uttalsmässigt är det nog ingen skillnad eller mycket liten skillnad mellan Pettersson och Petersson. Jag tittade på originalmatrikeln för flickan på Jylland. Väldigt svårt att se om det står Petersen eller Petersson, men eftersom det är en dansk som registrerat namnet har denne läst det som Petersen. Likadant med namnet  med Johanne på samma lista. Hon kommer från Sverige, helt säkert hette hon Johanna. Svenska kvinnonamn slutar som regel på a.

Eva M
  SVAR 2011-04-30 11:57

Hej!

Nu kommer jag med något nytt.
Titta på Vendersgade 24 i FT 1880 (opslag 72). Hos familjen Nielsen finns det en tjenstepige Ida Amanda Petersen 17 år  född i Köpenhamn.
En slump?

Eva M
  SVAR 2011-04-30 13:01

Hej!
Jag tror att det är i politiets mandtaller på Stadsarkivet i Köbenhavn där du ev.kan hitta mer info. Jag har själv aldrig använt dessa. Min danske anfader har ett vanligt namn och jag har ingen adress på honom i Köbenhavn, men jag har andra källor.
Du har ju en del information med adresser. Läs på stadsarkivets hemsida om politiets mandtaller.

Eva M
  SVAR 2011-04-30 15:25

Dette er vist nok Ida fra Vendergade 24. Fra kirkebogen for Trinitatis kirke. Hun er døbt i oktober.

Klicka för en större bild

2011-04-30_idaamanda.JPG
  SVAR 2011-04-30 16:58

Ja, säkert var det bara en slump. Jag har pratat med min vän som har Emibas. Hon kan inte hitta någon Ida Petersson med det uppgivna födelsedatumet. Hon ska leta vidare. Kanske hittar hon något intressant.
Idag är det helgafton i Sverige Valborgsmässoafton och snart vi ska tända majbålet och hälsa våren välkommen.

EvaM
  SVAR 2011-04-30 19:15

Hej Eva,

Ja, valborgsmessuaftan er og på Færøerne er våret er kommet. Jeg har maler hus hele dagen  i brændene solskin, og farven hedde Skåneblåt, måske er det mine svenske gener, der fik mig at vælge den farve :-)
 

  SVAR 2011-04-30 21:28

Försöker igen....

Kilde: Emibas (cd)

Post 401830
Pettersson, Ida
Piga (ogift kvinna)
f. 16/9 1862 i Hjärnarp, Kristianstads län (Skåne)

Utvandrad 24/10 1879 från Simontorp, Hjärnarp, Kristianstads län (Skåne)
till Danmark
Källa: Husförhörslängd, s. 350
Emibas emigrationsakt: Hjärnarp L 1879 007



Kilde: www.ddd.dda.dk - invandrardatabase

Efternavn: Pettersson Fornavn: Ida
Fødselsdatering: 16.09.1862
Ankomst: 01.05.1879 Afrejse: 04.11.1879
Oplyst næringsvej: Tjenestepige Ank. fra (land): Sverige
Ank. fra (region): Malmöhus Län Ank. fra (lokal): Helsingborg
Fødeland: Sverige Føderegion: Kristianstads Län
Fødelokal.: Hjernarp Afr. til land: Danmark

Afr. til region: Frederiksborg Amt Afr. til lokal: Hellebæk
Opholdsbogsdater: 04.11.1879 Opholdsbogsembede: Helsingør Købstad
Tj./Oph.sted (region): Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn): Helsingør
Kildenummer: 2203602


Jag tror ni ska följa denna Ida framåt i tiden i de danska källorna för att kunna utesluta henne helt, förhoppningsvis är det rätt Ida.

Det är lätt att en 9:a blir en 7:a.....
  SVAR 2011-04-30 22:36

Hej igen Hanne!

På Holberggade 18 i FT 1880 (opslag 87) finns det en annan Ida Peterson (17)  f. i Sverige. På DDD står det att hon är tjänstepige men jag tycker nog det står börnejomfrue i originalet. Hon har tagit bopael i Köpenhamn 1877.
Denna Ida bör ju också vara född 1862. Jag tycker det är väldigt ungt att utvandra när man är 15 men jag tänkte att hon kanske kommit i sällskap med sin familj. Det kan ju vara så att den som registrerade i Emibas har missat att registrera hela familjen.
Jag håller med dig att en slarvigt skriven 9 kan läsas som 7, men 6 och 8 också? Ja, man får försöka följa Ida P från Hellebæk framåt i tiden om det går.
Rókur, du är alltså på Färöarna. Skriv ett mejl till stadsarkivet och fråga om de kan hjälpa dig på något sätt, tex att titta om Ida och Hans Georg bodde på Vendersgade 24 den 1 november 1882. Polisen uppdaterade sina register den 1 maj och 1 november varje år.

Eva M
  SVAR 2011-05-01 11:02

Hej!
Jag läste på stadsarkivets hemsida om politiets mandtaller. Tyvärr ger de inte fullständigt födelsedatum förrän 1892, och föregående adress kommer inte förrän 1894. Den uppgiften som du eventuellt kan få är "födested". Tyvärr ser man ofta bara Sverige som födested men man kan ha tur att orten också finns med. Ofta ser man Malmö, antagligen för denna stad är bekant för en köpenhamnare.
Be dem kolla Holbergsgade 18 i november 1879 och maj 1880 och Vendersgade 24 i november 1882 och maj 1883.
Jag funderade på ordet i FT från Färöarna. Kan det inte vara att en förkortning för t ex Christianshavn, men då borde de väl ha gift sig i Vor Frelsers kirke?  Vendersgade finns i Skt Johannes.  Vissa uppgifter i FT kan man inte alltid lita på. Det är kanske maken som gett uppgiften.

Eva M
  SVAR 2011-05-01 12:46

Hej igen, har jag förstått det hela rätt. Är Hans Georg Thomsen begravd på Färöarna? Vad finns det för uppgifter om efterlevande/arvingar i hans bouppteckning? Namn? Födelsedata? Födelseort?





  SVAR 2011-05-01 14:02

Hej Hanne!
Läser man dödboken från Ordrup 1928 får man intrycket att Idas make dog 1911 i Köpenhamn. Ser man sen i politiets registerblade så är Idas blad från 1915 och hon står som inflyttad från Färöarna. Paret hade åtminstone 3 döttrar. Jag kan väl inte tro att Idas födelseort framgår av Hans Georgs bouppteckning? Jag tror att Ida aldrig berättade för sin familj om sin bakgrund. Hans Georg Thomsen finns inte på fogsgaard.
Kan du finna flickan på Holbergsgade i Emibas? Hon har fast bopael i Köpenhamn sen 1877.  Jag undrar om hon kan ha kommit  till Danmark med sin familj. Då kan hon ju vara registrerad i Emibas, om hon är det,  med ett annat efternamn dvs med sin fars förnamn+dotter. Sen i Danmark har hela familjen fått samma efternamn som fadern, dvs Petersson/Pettersson.
Man kan väl söka på bara Ida + födelsedatumet och se vad man får upp? Det har du kanske redan gjort.
Eva M

 

  SVAR 2011-05-01 20:24

Hej igen, Hans Georg Thomsen døde i Danmark efter at have været under behandling på sygehus. Han havde kræft. Han blev begravet i Vestre kirkegård. Efter hans død flyttede Ida med døtrene til København og handelen på Færøerne overgik til sønnere Richard, Thomas og Herluf Bredo Thomsen, som var min bedstefar.

Ida blev også begravet i Vestre og gravene blev fjernet i 1993. I kirkebogsbogen stod intet om Idas oprindelse

Ifølge min bedstefars beskrivelser blev der ikke talt om Idas baggrund, men der synes at have været en eller andet konsensus om at hun var "uægte" og kom til DK i ung alder. 

En mere romantisk udgave er at hun var uæget datter af svensk adelsmand og sat i pleje i DK, men da hun ikke synes at hava havt kontakt til nogen i DK, tvivler jeg på den udgave.

 
  SVAR 2011-05-01 21:24

Hej Rókur,
Jag har slut på idéerna. Tyvärr finns det ingen fullständig folkräkning i Sverige före 1880, och då har väl Ida förmodligen redan lämnat Sverige.
Flickan på Holbergsgade är intressant men hur finner man mer information om henne?
Flickan från Hjärnarp är ett osäkert kort. Jag har försökt hitta henne i fler FT i Danmark men har inte lyckats. Nästa är 1890 och då har hon antgligen gift sig eller återvänt till Sverige. 
Det pågår ett indexeringsarbete av svenska kyrkoböcker så kanske om X antal år kommer Idas födelse fram.
Jag har bett Steen T. att läsa den här tråden, kanske får han någon idé. Döttrarnas namn, kan de ge en idé om att Idas mor kan ha hetat så?

Hälsningar
Eva M
  SVAR 2011-05-02 12:47

Du skal have stor tak Eva.

Jeg søger videre på Ida fra Holbergsgade.

Har også søgt i den danske stednavnebase og fundet 3 steder med navnet "Sten". I Sydslesvig, Søndeborg og Tønder.

Angående døtrenes navne så var de vist nok Astrid, Britta, Thurid og Ingeborg

Hanne, har du forsøgt at søge på Ida, uden efternavn, og fødselsdag i Emibas?

  SVAR 2011-05-02 15:13

Hej!

Britta känns som ett ganska vanligt svenskt kvinnonamn. Skriver man namnet i DDD i FT 1880 får man upp enbart kvinnor födda i Sverige. Detta gäller inte. Jag hade inställt på kvinnor födda i Sverige. Namnet finns i Danmark också ser jag.
Eva
  SVAR 2011-05-02 19:28

Hej Rókur!

Jag har en fråga betr dottern Britta. Är detta hon här?

Ida Britta Rigmor Georgia Thomsen , 4-10-1890 , Færøerne Trangivaag
Stillinger: Maleelev

Hon kommer till Köpenhamn 1913 (se politietsregisterblade)

Hennes första adress i Köpenhamn är Vestervoldgade 115? (sista siffran i adressen är otydlig).  Jag bestämde mig för att kontrollera adressen i FT 1911, opslag 94.  Det är tydligen en stiftelse (troligtvis katolsk). En av de anställda där heter Laura Scheer, dvs en av flickorna som Ida Peterson i FT 1880 var börnejomfru åt.

På fogsgaard fann jag detta:
Laila Arnoldine Fengeline Scheer
Født: 27-12-1834 Fødested: Roskilde

Død: 29-03-1916 Adresse ved død: Vester Voldgade 115, 2

Detta är Ida P. arbetsgivare. Se FT 1916 opslag 168. Den gamla damen och två andra döttrar bor där.

Min teori är att barnflickan Ida hade fortsatt kontakt med sin arbetsgivare och dottern fick bo där, men min teori håller ju bara om Britta i politiets registerblade verkligen är Idas dotter. Vi kommer ju inte närmare Idas identitet men vi kan få bekräftat att barnflickan Ida är den sökta.

Eva M
PS Din bestefar var student i Köbenhavn såg jag.
  SVAR 2011-05-02 21:08

YES!

Det er Britta. Fødseldatoen og sted passar. Der er ingen tvivl.

Nu er der i det mindste forbindelse til en anden person, om det ikke er slægt.

Flot arbejde :-)

Ja, min bedste var student i KBH. Han var på kostskole på Herlufs Holm, men pga. kontroverser af en eller anden art, endte han med at afslutte i KBH.

  SVAR 2011-05-02 22:14

Sjov at se at Ida har brugt flere af navnene på børnene på Holbergsgade til sine døtre. Rigmor, Ingeborg og Ida, som det yngste barn på Holbergsgade hed. Thurid og Valgerda er også navne som Ida benytte til sine døtre. Et ku" godt ligne Thurid, men det er svært læseligt.

Den ælste datter hed Astrid Bertine. Bertine hed også Hans Georgs mor, så mon Idas mor har heddet Astrid?
  SVAR 2011-05-02 23:54



http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,626861

Hvis det er samme Laila/Leila der bliver omtalt her, så var hendes pigenavn Hollenstad.
  SVAR 2011-05-03 05:57

Hej!

Idas mor bör ha varit född på 1840-talet. Astrid är ett gammalt namn men det hade försvunnit ur den svenska almanackan men kom tillbaka i slutet av 1800-talet. Kanske hette Idas mor ändå det?
Det verkar som det finns en förbindelse med familjen Scheer. Men hur hittar man Ida i Sverige?

Eva
  SVAR 2011-05-03 06:07

PS tittade i FT 1880. Theckla Amalie heter flickan. Ingeborg Alma, Laura Walborg, Rigmor Helga, Ida Amalie de andra döttrarna.
  SVAR 2011-05-03 06:53

Rókur,
Jag har skickat min mejladress till Steen och bett honom vidarebefordra den till dig så att vi kan diskutera privat. Jag vill inte skriva min adress här.

Eva
  SVAR 2011-05-03 09:51

Eva,

de kan også skrive til mit på tummasarson@gmail.com så svarar jeg igen på min "officielle" mailadresse.

 

  SVAR 2011-05-03 10:59

på vestervoldsgade 113 var en stiftelse for gamle håndværkere og deres enker.

  SVAR 2011-05-03 11:24

Hej!
"Halva Sverige" följer med spänning jakten på Ida, håll oss underrättade!

Hälsningar
 Anders A
  SVAR 2011-05-03 12:42

Hej Anders! Så trevligt att höra. Har du eller någon annan Emibas? Jag är inne på att mamman hette Britta. Astrid kanske om hon kom från en högre klass. Ida måste ha utvandrat 1877 eller tidigare. 1877 var hon bara 15 år, väldigt ung för utvandring, men på den tiden räknades man som vuxen vid konfirmationen omkring 14. Kan hon ha utvandrat med hela sin familj? En Britta eller Astrid som utvandrade till Danmark 1877? En Astrid skulle vara möjlig att finna men en Britta? Säkert för många träffar på Britta. 
Jag tror att det måste vara de danska källorna som ger svaret.

Eva M
  SVAR 2011-05-03 13:17

I 1885 opholder Leila Scheer og døtrene sig i Gothersgade.

Manden er død i 1883.

København, København (Staden), Gothersgade (lige numre), Sct. Annæ Vester Kvarter, Gothersgade 156A Matr. 244 Forhus 2. Sal, 11, FT-1885, D3858

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Leila Scheer 50 Enke Husmoder Af Renter Roskilde
Ingeborg Scheer 14 Ugift Datter Brønshøi
Laura Scheer 12 Ugift Datter Brønshøi
Thekla Scheer 10 Ugift Datter Brønshøi
Rigmor Scheer 9 Ugift Datter Brønshøi
Ida Scheer 7 Ugift Datter Frederiksberg
Vilhelmine Hagemann 19 Ugift Enepige Frederiksberg

--------------------------------------------------------------------------------
  SVAR 2011-05-03 13:29

I 1880 opholdt en Johan Scheer sig på St. Hans Hospital i Roskilde.

I folketættingen fra 1880 står som bemærkning for Leila Scheer at manden opholder sig i Roskilde.

I folketælling fra 1860 er en fraskilt Johan W Scheer som passer aldermæssigt

København, Smørum, Brøndbyøster, Brøndbyøster, Pilegaard, 8, FT-1860, D5169
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Johan Wilhelm Scheer 42 Fraskilt Propretair, Husfader Kjøbenhavn

Kan Ida hava forbindelse til hans første kone?
  SVAR 2011-05-03 14:37

Hej!
Jag såg också tilläggslistan i FT 1880 och misstänkte att mannen var inne på sitt andra äktenskap med tanke på ålderskillnaden.  Familjen med barnen hade tagit bopael i Köpenhamn 1878. Dessförinnan bodde familjen i Brönshöj och Frederiksberg där barnen är födda.
Ida hade tagit bopael  i Kbh1877. Hon kom alltså inte tillsammans med familjen till Kbh. Vad var hon förut?  I Danmark eller i Sverige, det är frågan? Man kan i alla fall konstatera att Ida och familjen Scheer har haft en bra relation.
Ett förslag: skriv till stadsarkivet på Frederiksberg och fråga om de har Ida Peterson i sina mantalslistor.
J.W. Scheer var tydligen frånskild redan 1860. Han har väl gift om sig omkring 1870. Hur Ida har fått kontakt med fam. Scheer är svårt att säga.
Eva M
  SVAR 2011-05-03 15:07

Hvis Ida er født udenfor ægteskab, ville hun så have fået sitt efternavn fra sin mor?

Jeg kiggede alle personer fra Smørum Brøndbyøster 1860 igennem og der er en Ellen Petersson, ugift, fra Sverige, på en af gårdene. Hun er 24 i 1860.
  SVAR 2011-05-03 15:43

Jo, hon skulle ha fått moderns efternamn.  Modern måste då ha åkt hem till Sverige för att föda barnet. Föreslår att du kontrollerar om hon finns där också i FT 1870? Om ja, kan ju Ida ha blivit konfirmerad i Danmark.
Jag har ofta märkt att svenska kvinnor med namnet Elna får namnet Ellen i Danmark så det kan också bli svårt att hitta Ellen Petersson i Emibas.

Eva M
 

  SVAR 2011-05-03 15:59

Ser ikke ud til at være der i 1870.

Udklippet er fra 1860.

Klicka för en större bild

2011-05-03_UdklipEllenPetersson1860.JPG
  SVAR 2011-05-03 16:30

Det må så være den første kone:

JOHAN WILHELM SCHEER Pedigree
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------

Marriages:
Spouse: CAROLINE JENSEN Family
Marriage: 19 JUN 1847 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Husband Age at Marriage: 29
Wife Age at Marriage: 25
  SVAR 2011-05-03 18:22

Hej
I Emigranten populär finns där en Britta Peterson som är född 1836 där står att hon reste över Köpenhamn 22/3 1877
I emiweb står hon i det danska utvandrararkivet nr 17477p3107
Jag vet inte om det kan var något, det står inte var i Sverige hon kom ifrån
mvh
Anita
  SVAR 2011-05-03 19:36

Hej!
Familjen Scheer bodde på Smallegade 48 på Frederiksberg när dottern Ida Margareta föddes i augusti 1877 (opslag 347). Vid ett tidigare barns födelse står det bara Brönshöj. Den äldsta dotterns födelse har jag inte lyckats finna i Brönshöjs födelsebok, född 1871 eller 1872 enl. politietsregisterblade.

Frederiksbergs stadsarkiv var väldigt hjälpsamma när jag behövde hjälp med min egen släktforsning. Jag skulle fråga där först om de har uppgifter om Ida. Nu vet jag inte om dokument från Bröndbyöster också finns där om de kan ha uppgifter om Ellen Petersen.

Du har funnit J.W. Scheers första äktenskap. Jag skulle tänka mig att någon har rekommenderat Ida till familjen som barnflicka, en ordentlig och pålitlig pige. Det står att hon kom till KBH 1877, men ibland blir siffror fel. Hon kan ju ha varit hos familjen på Frederiksberg.

Att Idas mor hette Britta är ju bara ett löst antagande. Britta kan ju ha varit Idas mormor som hon kanske växte upp hos.

Eva
  SVAR 2011-05-04 09:12

Efter att ha läst genom alla inlägg så talar det mesta för att det handlar om Ida Pettersson (Petersson) född 16/9 1862 i Hjärnarp. Att det sedan skrivs fel datum i husförhörslängder, flyttningsattester och div. registreringar, är ju inget ovanligt.
Det framgår att Ida var förtegen om sitt "gamla liv", vilket inte var så konstigt, med bl.a en fader dömd till straffarbete, hon vill väl helt enkelt "glömma" det och "starta om", och valde då att emigrera till Danmark. Kanske var det rent av så att hon medvetet lämnade fel födelsedata för att inte kunna spåras?

Anders A
  SVAR 2011-05-04 09:21

Det gläder mig Anders, jag har hela tiden trott på Ida från Hjärnarp sedan mitt första inlägg.

Jag tror också att hon medvetet kan ha ändrat datum.
Birgitta
  SVAR 2011-05-04 10:53

Hej Anders og Birgitta.

Problemet med jeres teori er at Ida fra Hjarnarp synes at være samme Ida som i en folketælling fra 1880 er registrerer i Hellebæk. Mit  argumentet for det er at både i FT1880 og i invandrerdatabasen er Hellebæk hendes adresse.
Godt nok står afrejsen i invandreredatabasen at være november 1879, men hun kan vel have fået forlænget ophold.

Derfor kan Ida, som er i Holbergsgade i 1880 og som jeg er overbevidst om er min oldemor, ikki være Ida fra Hjarnarp. Hun kan jo ikki være to steder samtidig.

En mulighed er selvfølgelig at Ida i Hellebæk er flyttet til Holbergsgade i 1880, men det forudsætter så at en anden Ida på samme alder er tilflyttet Helllebæk i 1880.

En tredje mulighed er selvfølgelig at Ida er rejst fra Hellebæk på et tidspunkt i 1880 til Holbergsgade, så hun er talt med i folketællingen begge steder, men det lyder usandsynligt.
   
FT1880
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Stenstrup Overdrev, Hellebæk Mark og Teglstrup Hegn, Et Hus, 7, FT-1880, C6205
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Gotfred Thomsen 59 Gift Husfader, Kunstmaler Slesvig
Marie Louise Thomsen F. Holbæk 54 Gift Hans Hustru Sorø By Sorø Amt
Cathrine Marie Vildhart 10 Ugift Deres Plejedatter Høve By Aarhus Amt
Anna Cathrine Munk 41 Ugift Pensionær Helgenes Sogn Randers Amt
Ida Peterson 17 Ugift Tjenestepige Sverige 

Invandrardatabase
Efternavn: Pettersson Fornavn: Ida
Fødselsdatering: 16.09.1862
Ankomst: 01.05.1879 Afrejse: 04.11.1879
Oplyst næringsvej: Tjenestepige Ank. fra (land): Sverige
Ank. fra (region): Malmöhus Län Ank. fra (lokal): Helsingborg
Fødeland: Sverige Føderegion: Kristianstads Län
Fødelokal.: Hjernarp Afr. til land: Danmark

Afr. til region: Frederiksborg Amt Afr. til lokal: Hellebæk
Opholdsbogsdater: 04.11.1879 Opholdsbogsembede: Helsingør Købstad
Tj./Oph.sted (region): Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn): Helsingør
Kildenummer: 2203602


  SVAR 2011-05-04 12:07

Hej!
Jag tror att det rör sig om två olika Ida P.
Barnflickan i Köpenhamn är troligtvis Rókurs oldemor som kommit till Danmark 1877 eller tidigare. En av Idas döttrar bor på samma adress som dottern till arbetsgivaren, när hon kommer till Köpenhamn 1913. Det faktum att Idas döttrar har samma namn som döttrarna i familjen Scheer tycker jag nog också styrker min teori. Naturligtvis kan man inte vara 100% säker förrän man hittat Idas födelseort som jag tror vi bara kan finna i Danmark.
Alla som utvandrade finns inte registrerade i Emibas. Kyrkoböckerna kan ha blivit förstörda t ex.  Hon flyttade kanske utan utflyttningsattest och har blivit placerad i obefinlighetsregistret i en församling och glömts bort där.
Rókur, gifte sig någon av Idas döttrar sig och fick barn? Man skulle kunna titta på vittnenas eller faddrarnas namn i kyrkoboken, om någon av systrarna Scheer finns med.

Eva M
  SVAR 2011-05-04 12:18

PS jag tolkar datumet 4.11.1879 som då hon reste till Hellebaek. Hade hon rest till Köbenhavn hade det stått avrest dit.  Hon reser från Köbstaden Helsingör till Hellebaek som inte tillhör själva köbstaden. Hon har varit Helsingör sen 1 maj 1879. FT 1880 görs 1 feb. 1880 och då är hon där.
  SVAR 2011-05-04 12:45

Sådan blev søstrene gift.
 
Ida Britta Rigmor Georgia Thomsen 1890-1959
blev vist nokk gift med en Aage Meulengracht på KBH rådhus.

- Ingeborg Christine Thomsen 1894-
| | g R A Mellström 1896-1953 kunstmaler i Sverige---------de mødtes på Færøerne

Thurid Valgerda Thomsen 1896-1951
| g Carl Ostenfeld 1875-1933 overretssagfører i København

Adressen i vendersgade 24 har jeg fundet igen i Steen Thomsens notater, hvor det fremgår at Hans Georgs mor, altså min tipoldemor, havde adresse der fra 1877. Altså tyder det på at Ida og Hans Georg er flyttet ind i en af familiens boliger ved bryllupet.



  SVAR 2011-05-04 13:43

Hej!

Tittade igen på Vendersgade 24 i FT 1880 (opslag 72). Där bor tre familjer men ingen kvinna som kan vara din tipoldemor, men där bor en Niels Thomsen Johansen 66 år f. i Odensen Enkemand och pensionist af marinen.

Eva M
  SVAR 2011-05-04 15:41

Fra Steen Thomsens notater nedenfor. Som du kan se er der er tidsmæssigt overlap i adresserne, men det synes klart at Vendersgade 24 har været i familien før Ida dukker op i 1883.

"Tine" Bertine Marie Hansine Mortensen.
Født 16 dec 1823 i København.
Død 25 feb 1905 i København.
Skifte .. mar 1905 i København (Forseglingsprot). Tine
driver firmaet videre med sønnernes hjælp.
Adresse 1872 - 1876 Nørrebrogade 14 2".
Adresse 1877 - 1884 Vendersgade 24.
Adresse 1880 Frederiksgade 3. I FT 1880 bor Sophus og
Ingeborg hos hende, foruden svigermor, og Hans Georg er på
besøg. (Note 5)
  SVAR 2011-05-04 16:17

Fik følgende svar Frederiks arkiv:

"Det er ikke lykkedes mig at finde Ida Peterson på Frederiksberg. Scheer-familien kom til Smallegade 48 og dermed Frederiksberg fra Jægersborg nord for København 16. april 1877. I mandtalslisten (folketællingen) fra april 1878 optræder familien fortsat på adressen i Smallegade, men i oktober 1878 er familien flyttet. Forhuset er fortsat udlejet til W. Scheer, men familien bor nu i Holbergsgade 18. Familien flyttede altså fra Frederiksberg mellem april 1878 og oktober 1878. I mandtalslisterne fra oktober 1877 og april 1878 figurerer Ida Peterson ikke på listen over tyendet. I de såkaldte meldingsprotokoller er der desværre heller ingen hjælp at hente, da de for kvindernes vedkommende først er bevaret fra foråret 1880. For en god ordens skyld kiggede jeg dog registret fra 1880/81 igennem. Her optrådte Ida Peterson ikke. Du skal med andre ord søge lykken i København (nærmere bestemt på Københavns Stadsarkiv), hvor familien Scheer altså slog sig ned på Holbergsgade 18 i midten af 1878."

God service, må man sige :-)

Så må vise hvad København har at byde.
  SVAR 2011-05-05 07:36

Rokur!
I ditt första inlägg nämner du ett exakt födelsedatum på Ida, samt orten Hjärnarp. Är denna plats helt "gripet ur luften"?
Jag vet inte mycket om hur man forskar i danska register, men visst är det märkligt att det inte går att få fram en födelseort på Ida. Det enda som är fastställt är att hon är svenska, med svensk mor och far. Hon kan naturligtvis vara född i Danmark, ev. som oä., namnet Pettersson kan hon ha fått från fadern, om han var känd, i annat fall fick hon  moderns efternamn. Det verkar som om Ida rört sig i Köpenhamnsregionen, vilket antagligen inte gör det lättare att hitta henne. Föddes Ida i Sverige 1862 bör hon vara född som Petersdotter (Pettersdotter) som sedan ändrats till Pettersson.

Anders A



  SVAR 2011-05-05 10:16

Hej Anders,

Jeg ved heller ikke hvordan man slægtforsker i DK. Jeg begyndte for 1-2 mdr siden og bor på Færøerne, så alt forgår via web og gode menneskers hjælp.

Kort resume. Det eneste jeg tror jeg ved med sikkerhed er at oldemor hed Ida Pettersson, muligvis Peterson, og hun er født i Sverige 18. juli 1862 fordi disse oplysninger er nedfældet i kirkebogen ved vielsen, samt folketællinger i DK og Færøerne.
 
Siden har vi ledt efter diverse Ida"er på nettet og faldt vi blandt andet over en Ida fra Hjarnarp, som er i Hellebæk i DK i 1880. Hun virkede interessant ved begyndelsen, men da vi har konstateret en anden fødselsdato, samt har fundet en anden Ida i Holbergsgade i 1880, som kan knyttes til oldemor, er jeg overbevidst om, at Ida fra Holgergsgade er det rigtige.

Men vi er ikke kommet nærmere Idas slægt. Vi ved ikke, hvor i Sverige hun er født og hvem forældrene var. Jeg er rimilig overbevidst om at Ida er født i Sverige og er uægte barn fordi sådan har bedstefar beskrevet forståelsen af situation i familien, dog at der ikke blev talt om emnet. Han sagde også at Ida som ældre rejste til Sverige for at lede efter personer fra sin fortid, men vendte skuffet tilbage, da hun ikke fandt nogen.
 
Selv mener bedstefar at hans mor er kommet til DK som helt ung for tjene til føden.

Det tror jeg også, men jeg undrer mig over hvordan en så ung pige får plads som barnejomfru i et andet land.
  SVAR 2011-05-05 10:59

Hej Anders!
Jag har erfarenhet av släktforskning i Danmark. Min mormors far var heldansk. Honom var det inte svårt att finna egentligen men de svenska kyrkoböckerna gav mig bara född i Danmark, ingen ort. Jag trodde mormors släkt kom från Jylland för det hade jag hört som barn men det visade sig att han kom från Själland. Sen var det min morfars svenska mor som utvandrade och som jag inte hade det minsta spår av. I en folkräkningsmatrikel för ett fängelse fanns en kvinna med samma namn men med fel ålder, det slog på ett år. Min morfars mor reste iväg som -dotter men registrerades i Danmark som -son. På vinst och förlust åkte jag till Landsarkivet i Köpenhamn för att titta i fängelseregistren på den här personen, och se där fanns hennes svenska födelseförsamling och hela hennes levnadshistoria. Det var morfars mor.
Vad jag vill säga är att det är mycket svårare att hitta folk i Danmark än i Sverige, särskilt svenskar med vanliga för- och efternamn om det bara står född i Sverige och åldern. Inte förrän i senare folkräkningar finns hela födelsedatumet med och ibland är detta inte rätt. Jag kan tänka mig att man skrev bara Sverige ifall den svenska orten var svår att stava. Ofta, tycker jag, är de skånska ortsnamnen med, antagligen för att de är lättare att stava för en dansk. Därför undrar jag om Ida verkligen var född i Skåne??

Eva M
  SVAR 2011-05-05 13:25

Rokur o. Eva!
Nu förstår jag att Ida från Hjärnarp, tyvärr, måste avskrivas. Jag har settt, att du Eva, har bra koll på de danska registren. Vi som har släkten i Sverige skall vara tacksamma för våra husförhörslängder. Rokur! Det var inte ovanligt att att man lämnade hemmet redan   vid 14, 15 års ålder för att tjäna sitt uppehälle, och mellan Själland o. Skåne var det ganska enkelt att förflytta sig, och det var nog inte så värst svårt att hitta ett arbete som piga eller barnjungfru i Köpenhamn. Eva! Du undrar om Ida verkligen var född i Skåne  - en berättigad fråga. I min egen skånska bondesläkt med tusentals namn, vet jag ingen som döptes till Ida, det var i vart fall ett ovanligt namn vid den här tiden. Jag har noterat att namnskicket avvek betydligt mellan olika provinser - så var döpte man sin dotter till Ida?

Anders A
  SVAR 2011-05-05 13:45

I Småland kanske? Kom att tänka på att Emils i Lönneberga lillasyster hette Ida, visserligen lite senare.

Eva M
  SVAR 2011-05-05 13:53

Tittade på DDSS. Det finns mer än 8000 flickor döpta till Ida. Namnet verkar ha börjat bli modernt på 1850-talet.

Eva M
  SVAR 2011-05-05 13:59

Det är nog ett skrivfel eller synfel som har ändrat Ida´s födelsedatum, siffrorna 7 och 9 kan lätt förväxlas. Jag har stor erfarenhet av förväxling av dessa siffror samt några till.

Detta skriver en man som är släkt med Idas mors syster.

Birgitta
  SVAR 2011-05-05 14:28

 Av Ida i Hjärnarps syskon utvandrade 3 till Danmark samt 3 till USA en till Malmö.

Hennes anor finns till1600 talet enl mannen som är släkt med moderns syster enl ovan.

Birgitta som undrar vem som hittar henne till slut.
  SVAR 2011-05-05 14:30

Hej!

Jag förstår inte sista meningen. En man? Menar du att han är släkt med Ida i Hjärnarp?

Eva M
  SVAR 2011-05-05 14:47

Ja en man som jag har kontakt med är släkt med Idas mors syster.  Ida från Hjärnarp !
Birgitta
  SVAR 2011-05-05 14:49

Frågan är då: vet han något hennes fortsatta öde att hon bodde på Färöarna?

Nu när jag har letat efter Ida P har jag träffat på omkr. 4 kvinnor med namnet Ida Peterson/Pettersson/Petersen, alla födda i Sverige. Som sagt folkräkningarnas uppgifter om ålder är inte alltid pålitliga. Min morfars mors ålder uppgavs till 35 år, i verkligheten var hon 36.

Rókur, väntar på svar från stadsarkivet i Köpenhamn ang. flickan hos familjen Scheer. Helt klart är att flickan hos familjen Scheer är en annan Ida än Ida i Hellebaeck.

Eva M
  SVAR 2011-05-05 15:02

Birgitte,

hvordan kan det at siffrene 7 og 9 ofte forveksles have betydning, da Ida fra Hjarnarp er sat til 16. september og min oldemor til 18. juli? 

Jeg forstår openbart ikke svensk nok til at fatte meningen i de sidste indlæg, men hvis du er i forbindelse med en mand som er i familie med Ida fra Hjarnarps moster, kan spørge om billeder, eller om han nogensinde har hørt noget om, hvad der blev af Ida fra Hjarnarp? 

  SVAR 2011-06-12 21:15

Tak skal i have allesammen, det er dog forrygende fremskridt !

Her er en brik mere, som måske kan bidrage til puslespillet:
En af Idas og HGs døtre hed
 
  Ingeborg Christine Thomsen  f 27 nov 1894 i Tvøroyri,
  Gift 9 nov 1917 på Københavns Rådhusmed kunstmaler Rolf Allan Mellström 1896-1953
De fik en søn:
  Bruno Mellström

Måske har han eller hans efterkommere forlængst hittet Ida ?

  SVAR 2011-06-13 04:24

Steen, Rokur och jag har tät kontakt. Jag har också skickat ett mejl till dig men har inte fått något svar.
Jag har hittat Bruno Mellströms barn. Bruno dog för några år sedan. Jag har också haft kontakt med Thurid Osterfeldts barnbarn på Jylland.  Tyvärr vet man inte var Ida kom från. De trodde faktiskt att hon var danska. De har ju naturligtvis aldrig träffat sin "oldemor" eftersom de är födda på 40- och 50-talen.
Nu håller jag på att försöka finna Ida P på Hohlbergsgade i politiets mandtaller. Tyvärr är dessa inte så fullständiga t ex så står det inte födelsedatum. Där står också bara född i Sverige. Sen stod det bara ett namn var hon arbetade tidigare. Tyvärr kunde jag inte finna den personen i FT 1880 pga att namnet hade transkriberats fel. Sen fann jag det och jag ska titta igen innan stadsarkivet stänger för sommaren. Ida P. bodde aldrig på Vendersgade 24. Har tittat på såväl november 1882 som maj 1883. Hennes svärmor bodde där.

Eva M
  SVAR 2011-10-20 20:13

Vill bara berätta att Ida P. är funnen. Född 17/7 1862 i Annerstad i Kronbergs län. Allt enl. lysningsprotokollen i Köpenhamn.

Eva M
  SVAR 2011-10-20 22:07

Eva M !
Vad roligt, det är säkert många som väntat på detta inlägg!
Men då var teorin om Ida, som ett småländskt namn,  inte helt gripet ur luften!

Hälsningar
Anders A
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies