genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sköld ( Polisman), Hans, Kyrkheddinge, född 18742011-04-26 09:46

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=27578
2011-04-24 21:52 

Hejsan! Jag söker uppgifter om Polismannen Hans Sköld som var född den 28/5 1874 i Kykheddinge och som var  gift med Johanna Nilsson f. 17/6 1874 i Dalby. Paret bodde i Malmö i kvarteret Jerusalem XI år 1899 sid 200 och fick dottern Anna Christina Margareta 1899 och sonen Hilmer Nobri Arnold 1900. Jag undrar om de fick fler barn och när Hans och Johanna avlider. Hans verkar inte finnas med i dödskivan 1901 -2009. Alla uppgifter om familjen är av intresse. MVH Conny Larsson
  SVAR 2011-04-25 11:34

Sonen Hilmer finns med på dödskivan, men där står att han hette Helmer Notini Arnold.
Hittade resten av familjen på Begravda-skivan:

Sköld, Alva Linnéa 19060621-4344 (bör vara Helmers hustru, eftersom hon blev änka det datum han dog; finns också på dödskivan)
Sköld, Anna, begravd 1914-10-08
Sköld, Hans Gustaf Alvar, begravd 1979-03-22 (enligt dödskivan född 1907-09-18)
Sköld, Hans, begravd 1936-01-02
Sköld, Helmer Notini Arnold, begravd 1978-06-28
Sköld, Joh:A, begravd 1916-06-16
Sköld, Majken Hillevi, begravd 1955-10-20 (enligt dödskivan född Hallgren, 1914-11-22)
Sköld, Tomas Arne 1965, död 1999 (föräldrarna lever troligen ännu)

Hur de är släkt, och om det är barn eller ingifta framgår inte. De är begravda på Malmö S:t Pauli södra kyrkogård, avd. Rad 12, kv. 19, nr. 2. "Graven upplåten i evärdlig tid".
  SVAR 2011-04-25 16:27

Tack Carin!

Jag tackar så mycket för uppgifterna, man kan ju undra varför dom inte finns med på dödskivan. Undra hur många personer som inte finns med på den. Det jag också undrar över är det du skrev: Sköld, Joh:A, begravd 1916-06-16. Menar du då Hans hustru Johanna Nilsson? För hennes dödsdatum kan inte heller finna på dödskivan. MVH Conny
  SVAR 2011-04-25 22:43


Carins uppgifter kommer nog från svenskagravar.se. Varje gång jag har letat på dödsskivan efter gamla dödsfall i Malmö finns de inte med. Jag har fått använda mig av Malmö stadsarkivs register över bouppteckningar. Finns på deras hemsida. Där kan du också beställa kopior.

Eva M

  SVAR 2011-04-25 22:51

Sköld, Hans Andersson poliskonstapel BOU diarienummer: 1936 1:225

Sköld, Johanna f. Nilsson , polisöverkonstapel Hans S:s hustru  1916 3:15167

Eva M

  SVAR 2011-04-26 09:46

Mina uppgifter kommer från Begravda-skivan (som jag skrev i texten), d.v.s. Begravda i Sverige. Det är väl ungefär samma som svenskagravar.se, men på skivan är det lite lättare att se uppgifterna om personerna i samma grav.
Troligtvis är Joh:A Sköld hustrun Johanna, men det framgår som sagt inte något släktskap på skivan.
Förmodligen är det inte någon som "adopterat" Malmös församlingar inför jobbet med senaste dödskivan, och då finns inte personerna med.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies