genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Brandt, Matts, Perstorp, 1753-17592011-04-20 11:48

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=27516
2011-04-18 16:31 

Har någon stött på en Matts Brandt i någon annan källa än dessa två belägg:

1) han är 1753 8/10 fadder till soldaten Tufve Ekmans barn i Vargehuset i Perstorp socken (L).
2) han är 1759 29/5 fadder till Christian Mattssons barn i Åmods hus i Perstorp (jag tror Christian är en son till denne Matts Brandt, eftersom Christan senare också använder namnet Brandt. Christian är född ca 1730 av åldersuppgiften när han dör 1812).

Alla uppgifter är av intresse! Födelse, död, äktenskap, yrke, allt detta är ännu okänt.
  SVAR 2011-04-18 20:06

Hej
 

Jag har Brandt i min släkt. Cornetten Tomas Brandt (F. 1718) var far till Johanna Brandt (död 1789) som var gift med hel etesprosten Samuel Carlsson Holm i hans första äktenskap. Han var präst i Svalöv. Deras son Carl blev amiralitetspastor i Karlskron och sedermera i Lösen.  Gift med Margareta Berghman, dotter till häradshövding Berghman i Välluv. Hans dotter Lily gifte sig med konteramiralen Eneskjölds oä son Carl Fredrik Skjöld. Är vi släkt?
 

undrar Björn

  SVAR 2011-04-19 18:28

Hej

Jag tror inte Matts Brandt är av samma släkt som dina Brandt, men helt säker kan man inte vara. Det verkar bara vara rätt stor social skillnad. Om Matts vet jag inget alltså, men sonen Christian Brandt var häradstjänare som profoss i Åby (Gråmanstorp), vilket betyder att han utförde spöstraff och annat otrevligt med dömda personer. Två av Christian Brandts söner gifte sedan in sig i resandesläkter.
  SVAR 2011-04-19 22:30

OK, det var vad jag kunde bidraga med. Men man vet aldrig, kanske stöter vi på varandra igen.
 

Må gott/Björn

  SVAR 2011-04-20 08:04

Hej Anders,
Samma år (1767) som häradstjänaren Christian Brandt kom till Profossahuset i Gråmanstorp med hustru och barnen Jöns, Anders och Mattis så var en Tyre Brandt skriven på Sjukstugan.

 

Tyre skulle kunna vara antingen Christians mor eller syster.

1803-04-15 dör pigan Tyre Brandt i Gråmanstorp (66 år) - således född c:a 1737.  Om det är samma Tyre så kan hon således ha varit Christians syster.

 

Jag har antagit att artilleri hantlangaren Jöns Brandt, som 1779-1783 är registrerad som Inh. hos Christian Brandt är Christians son.

 

Jöns gifter sig 1782-12-13 med dejan Kiersti Jönsdotter i Åby. Barn: Jöns, Stina och Ingar.

Jöns Brandts hustru Kjersti Jönsdotter dör 1825-01-25 i Åby (75 år)

 

Jöns Brandt dör 1829-02-26 i Åby (70 år) - vilket stämmer mycket bra med ”din” Jöns som föddes i Åmod, Perstorp 1759-05-29.

Visserligen står det i HFL att Jöns föddes 1755-05-14, men han flyttade runt väldigt mycket och födelseorten är inte angiven så HFL-uppgiften kan lätt ha blivit förvrängd.

I dödsnotisen står Jöns som avskedad dragon och fattighjon. Jag har inte hittat honom som ”dragon” tidigare, men det kan ju vara så att man visste att han hade militär bakgrund och därför skrivit avskedad dragon?

 

Jag saknar uppgifter om Christians första hustru, men han gifte om sig 1799-03-10 i Gråmanstorp med enkan Elna Mårtensdotter. Elna dör 1809-04-03, Fattigstugan, Gråmanstorp.

 

Mvh, Bengt



Klicka för en större bild

2011-04-20_Tyre_Brandt.jpg
  SVAR 2011-04-20 10:32

Komplettering.
Jag hade lite problem med läsningen av MTL - tror att det står Anna Berk, Karna Brandt. d. Tÿre ................... dr. Per Hansson.
Detta stämmer med registreringen på sjukstugan 1766 - Per Hansson, qwinfolket Karna och Anna, d.Tÿre

Mvh, Bengt
  SVAR 2011-04-20 11:05

Tack för kompletterande uppgifter, Bengt! I Sjukstugan/Fattigstugan finns redan 1766 och fram till 1773 Karna eller Kari Brandt, och dottern Tyre. Det ser alltså ut som att Karna kan vara Christians mor och Tyre en syster.

Jöns Brandt står som ryttare i fb 1791 när dottern Ingar föds. Beteckningen ryttare ersattes av dragon, vilket borde förklara hans titel i dödboken.

Det är sönerna Anders Brandt (född 1761 31/12 i Åmods hus, Perstorp) och Mattias Brandt (ej funnen i Perstorp fb) som gifter sig med kvinnorna Helena Holmström respektive Anna Maria Lindgren, bägge av resandesläkt. Dessa får barn på många håll runt Skåne, men jag vet inte när Anders och Mattias dör. Mattias son Carl Fredrik Brandt (född 1791 7/10 i Ausås, död 1845 i Finja) av de s k "Finjatattarna" och dottern Ingeborg Brandt (f 1799 6/2 i N Rörum, d 1877 i Blentarp), gift med Vidrik Hallberg, har många resandeättlingar.
  SVAR 2011-04-20 11:12

Christian Brandts första hustru hette Boel Jönsdotter. De gifte sig 1758 8/9 i Starby, han då hantverkare från Perstorps församling och hon piga i Starby by. Hittar inte Boel död i Gråmanstorp märkligt nog.

En annan märklig sak är att Christian Mattsson (Brandt) inte finns i mtl i Åmod, Perstorp något av aktuella år, trots att två barn föds där 1759 och 1761.
  SVAR 2011-04-20 11:48

Tack Anders,
Nu fick jag möjlighet att fylla i några luckor i min fil.

Mvh, Bengt
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies