genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsson, Jeppa, , född 18162011-03-30 19:59

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=27117
2011-03-28 22:46 

Vet någon något mer om "Jeppa Nilsson" Allt jag har är födelseåret 1816.
 Han va gift med Elna Nilsson (Född Trulsdotter) (B. 1833)

De fick en dotter ( om de fick mer det vet  jag inte ) Elin Jeppson född 20 Feb 1874, i Brandstad (Malmöhus).

  SVAR 2011-03-29 09:55

Hej Eva!
Efter en snabbkoll hittar jag fam. i en husförhörslängd 1883-95, Brandstad nr 4.  Husmannnen Jeppa Nilsson f. 27/2 1816 i Åsum ?, d. 19/5 1886 i Brandstad, hustru: Elna Trulsdotter f. 26/10 1833 i Oderup ?, d. 1895 i Brandstad.  Barn: Kjersti Mårtensdotter ? f. 18/9 1863 i Åsum (oklart vem som är fader)  Fredrik f. 18/7 1865 i Brandstad.  Ingar f. 10/10 1867 i Brandstad.  Christoffer f. 5/12 1870 i Brandstad.  Elin f. 20/2 1874 i Brandstad.
Betr. barnens vidare öden så finns det några svårlästa noteringar i husförhörslängden. Bröderna Fredrik och Christoffer blev lagförda för någon typ av förseelse (svårläst)  Fredrik emigrerade till Amerka 1891. Christoffer f. 1870, tog tillnamnet Wahlqvist, gifte sig 3/3 1899, dog 29/9 1958 i Helsingborg.  Elin f. 1874, gift Ljungqvist 19/10 1902, dog i Kågeröd 9/9 1933.  Ingar o. Kjersti, inga tillgängl. uppgifter.

Hälsningar
Anders A
  SVAR 2011-03-29 13:56

Hej Anders !

Lagförda, vad menas med det ? Att dom blev arresterade och dömda för något eller att dom varit i fängelse ? 
 Hette alla barnen (förutom Kjersti Mårtensdotter) Jeppssson i efternamn ?

Finns där något sätt att kunna spåra upp emigranter till Amerika ? Med tanke på att Fredrik emigrerade dit ? 
 
Jag är oerhört tacksam för din hjälp !  Jag hade aldrig fått veta mer om Jeppa & hans familj utan dig, Tack så hemskt mycket ! 

MVH Eva
  SVAR 2011-03-29 14:38

Hej igen!
Ja, dom blev dömda och åkte bakom galler, för vad har jag svårt att utläsa. På den här tiden var det helt andra sraffskalor än i dag. Ex.vis kunde den som mjölkade en annans ko bli dömd till döden! Det var bara Kjersti som hade namnet Mårtensdotter, de andra hette Jeppsson o. Jeppsdotter, skall kolla lite på Kjerstin.  Själv har jag ingen kompetens för att spåra Amerikaemigranter. Vill du veta mer om ex.vis Christoffer o. ev. ättlingar till honom kan du beställa en bouppteckning på honom på Landsarkivet i Malmö. Elin, antar jag, är din ana?

Anders A
  SVAR 2011-03-29 18:55

Här har du Jeppa Nilssons föräldrar:
Husförhörslängs Södra Åsum, Sandbäck.  Nils Jeppson f. 2/9 1772 i Bjästa?  Else Sjöbeck f. 2/3 1776 i Omma.  Barn: Anna f. 30/1 1801.  Bengta f. 17/9 1802.  Hans f. 7/3 1805.  Elna f. 7/8 1807.  Kjerstina f. 25/2 1814.  och
Jeppa f. 27/2 1816.
Betr. Kjerstin Mårtensdotter så är hon oä dotter till Elna Trulsdotter och följde s.a.s. med i boet vid giftet med Jeppa Nilsson.

Elna Trulsdotters föräldrar. Husförhörslängd 1835-44, Östraby, Oderup nr 10.   Arrendator Truls Nilsson f. 2878 1798 i ?  Kjerstin Månsdotter f. 6/5 1793 i Frenninge.  Barn: Anna f. 18/7 1819 i Oderup.  Hanna f. 14/9 1821.  och Elna Trulsdotter f. 26/10 1833.
Enl. en notering flyttar fam. till Långaröds församling 1835.

Det verkar som om Elna Trulsdotter gav sin oä dotter mormors namn!

Kjerstina Mårtensdotter har jag inte hittat i Sveriges dödbok 1901-2009, antingen har hon dött före 1901, eller så har hon ev. emigrerat liksom sin halvbror. Även halvsystern Ingar saknas det uppgifter om.

Anders A
  SVAR 2011-03-29 19:54

Hejsan ! 
 Tack så hemskt mycket! Nu är Jeppas föräldrar de äldsta personerna i mitt släktträd.
Jag är oerhört tacksam ! Hur hittar du all den här information, och så snabbt. Själv har jag många personer, frågor jag vill ha reda på om, men vet inte hur jag ska ta reda på det. Gratis dvs.

Vilket släktträd jag har. Drängar, pigor, oäktingar och lagförda ! haha. 
 Men det är mycket intressant.

Skulle du kunna emaila där det står att dom (Fredrik & Christoffer) va lagförda. Om det går att ta bild på det och så, såklart.  Min email är 133.4ever@live.se  om det skulle gå. Hade varit kul att se, och ett roligt tillägg till trädet.

Eva
  SVAR 2011-03-29 20:51

Här lite kompletterande uppgifter:
Nils Jeppsson f. 2/9 1772 i Björka (Malmöhus län) d. 30/7 1858
Vigd 2/1 1799 i Vomb med Elsa Nilsdotter Sjöbeck f. 2/3 1776 i Omma, d. 21/12 1839 i S. Åsum.

Nils Jeppssons föräldrar:
Jeppa Nilsson f. 1746 i Björka, d. 24/5 1813 i Björka. Gift med:
Elna Christensdotter f. 3/7 1743 i Veberöd, d. 29/12 1823 i Björka.
Barn: Margareta f. 1768 i S. Åsum (följande barn födda i Björka)
Bengta 1769.  Nils 2/9 1772., d. 30/7 1858.  Christen f. 1775.  Boel f. 1777, d. 1829.  Hindrick f. 1783, d. 1861. Kjersti f. 1786.

Och Elna Christendotters föräldrar:
Christen Henriksson / Anna Nilsdotter.

Vi kan ju vädja till Scangens skickliga textläsare betr texten i husförhörslängden 1883-95, Brandstad nr 4, om de lagförda bröderna.

Anders A
  SVAR 2011-03-29 21:37

Tilltalad för olofligt tillgrepp enl. skrifvelse 24/12 84 från Stadsf. i Helsingborg. Dömd till tre månaders straffarbete d. 29/12 1884 o. förlust av medb. förtroende i två år utöfver strafftiden af Rådstufvu Rätten i Helsingborg absolverad 9/10 87 i fängelset.
 

Samt på raden ovanför: D:o i Sköfde 26/2 87 till 9 mån.
 

Men det ser ut som om bara Fredrik får skaka galler. Har han en annan far?

  SVAR 2011-03-29 23:59

Björn!
(vi) tackar för hjälpen med översättning av texten. Skall man tolka det som att det handlar om stöld vid två tillfällen? En gång i Helsinborg o. en gång i Skövde?  Absolverad betyder väl att straffet är avtjänat?  Och att det endast handlade om brodern Fredrik.  Nej, såvitt jag kan se så har Fredrik o. Kristoffer samma far.
Det är en annan notering som jag undrar över. I husförhörslängden 1875-83, Brandstad nr 2, sid 18.  Efter Jepa Nilssons namn finns noteringen
(sk. fri )    Kan inte påminna mig om att ha sett den tidigare. Kan det betyda skattefri?
Sedan till Eva.
Jag missade text i husförhörslängden 1883-97.  Här framgår att Kjerstina Mårtensdotter gift sig med husmannen Jöns Isaksson f. 16/7 1862. De har barnen Alfrida Charlotta f. 18/4 1887 i Brandstad och Carl Johan f. 27/9 1889.  Familjen emigrerar till Amerika samtidigt med Kjerstinas halvbror Kristoffer, 1890. (så där föll dom pusselbitarna på plats)

Eva! Jag tror nog att du  ev. också så småningom kan få hjälp med att spåra emigranterna! (ingenting är omöjligt på Scangen !)

Anders A


  SVAR 2011-03-30 00:53

Tja, det ser ut som om han (de) fick sitta inne två gånger, och andra resan blev straffet som brukligt strängare. Tycker ändå att det var ganska lindrigt med tanke på att påfölden för egendomsbrott, även ringa sådana, i allmänhet var betydligt strängare.  Tyckte att textern var ganska lättydd, därav blötläggningen av min näsa. :=)
 

För övrigt nöjer jag mej med detta och överlåter resten till mera kvalificerade forskare.

  SVAR 2011-03-30 10:42

Tack så mycket för översättningen Björn ! 
  Väldigt intressant att få veta att han va i fängelse, två gånger ! 

Hej Anders, och tack ännu en gång för ditt enastående arbete med att hitta all information! 
 Du skrev att Kjerstina Mårstensdotter & Jöns Isaksson (med barn) emigrerade till Amerika 1890, med Kristoffer. Menar du Fredrik ? Eller flyttade Christoffer över till Amerika ett tag ?
   Du skrev i första meddelandet att han bytade efternamn till Wahlqvist och dog sen i Helsingborg.

Absolverad fick jag att det va "Fått syndaförlåtelse". Så han satt i fängelse 8 månader tills han fick domen absolverad ?
http://web.telia.com/~u55205618/ordlista.htm Här är en liten ordlista på förkortningar.

Det här är så otroligt intressant. Det är så kul att jag har fått så mycket hjälp och information av dig Anders.
 Vi har lagt ut en till familj (Joen August Rydberg Värn) på scangen, men där är vi inte fått något svar alls ännu.
Så jag är jätte glad att du hjälpt mig med denna grenen, man har inte alltid tur ! 

  SVAR 2011-03-30 15:01

Hej igen!  Felskrivet av mig!  Kjerstina emigrerade med fam. till N Amerika 14/10 1890,  Fredrik 1891. (enl. husförhörslängden)  
Då är det väl bara Ingar f. 1867 av barnen, som vi inte har uppgifter på.

Anders A
  SVAR 2011-03-30 15:18

Det här inlägget om Rydberg  Värn, var det länge sedan du lade ut det?
Kan det vara den här familjen?
Joel August Rydberg Värn f. 1875 i Jonstorp, gift med Ida Kristina Svensdotter f. 1874 i Fröderyd (Jönk. län)  Hemmavarande barn vid folkräkn. 1900.:  Anna Elisabeth f. 1895 i Kattarp (Ida Kristinas o ä. dotter) samt Olga Axelina f. 1900 i Välinge  (kan finnas fler barn födda efter 1900)
Fam. bodde (1900) i Westraby gård. Välinge.

Anders A
  SVAR 2011-03-30 18:55

Tack !  Jag har inte kunnat hitta Kjerstina m familj dock.. Har kollat i den svenska emibas, en dansk websida med alla som utvandrade (tänkte om dom åkte igenom Danmark, vi är ju så nära) och en Amerikans sida. Detta är inte lätt. haha

Ja det är dom ! Jag vet, av gamla berättelser att Annas tre barn var alla oäkta och växte upp hos mormor & morfar (August & Ida) och de va mycket mycket fattiga. 
 Att Anna va oäkta det visste jag inte. Är inte August fadern, eller dom va bara inte gifta än? 
  SVAR 2011-03-30 19:59

August o. Ida fick minst nio barn. Men, Eva, om du vill ha mer hjälp får du skaffa dig ett abonnemang och själv söka aktivt  - der är ju det som är tjusningen med släktforskning  - att själv göra upptäckter.

Lycka till!

Anders A
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies