genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jönsson, Anna, Danmark, 1881-2011-03-12 09:49

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=26732
2011-03-11 07:54 

Anna Jönsson (Jönsdotter) född 1851-06-10 Södra Åsum emigrerar till Danmark 1881-02-28. Föder där en dotter Hansine Maria Jensen 1884-11-20 i Viuf.. Hansine kommer till Sverige 1892-11-12. Men var finns modern  Anna? Troligen var Hansine i fosterfamilj i Viuf. Kan inte hitta Anna, vart tog hon vägen. Hoppas någon kan lösa detta till mig.
Anita
  SVAR 2011-03-11 08:42

Viuf är vid Vejle på Jylland. Det enda ställe du kan finna Anna är i en folkräkning. Var dottern hamnade i fosterfamilj kan bero på var modern befann sig på 10-månadersdagen. Jag har inte tittat i födelseboken men på ogifta mödrar står det alltid. Det var den församlingen som var skyldig att försörja barnet. Du får tittat i folkräkningen 1890. Finns Anna i Viuf då får du gå till nästa folkräkning 1901.

Eva M

  SVAR 2011-03-11 08:42

 

  SVAR 2011-03-11 08:50

Tittade i födelseboken. Hon bodde i Viuf. Såg att barnafadern var fadder till sitt barn. Har du kollat vigselboken om de möjligtvis gifte sig senare?

Eva M
  SVAR 2011-03-11 09:12

Har inte kollat vigselboken. Det sägs att Anna ska ha arbetat på ett slott eller herrård och att hon där blivit gravid. Anna är min väninnas mormors mor. Och hon har en teori att "fadern" som är så ung kanske fick en slant för att ta på sig faderskapet. Jag har letat i dödbok men ej hittat något, tänkte om hon dog efter att ha fått flickan. kulle vara så roligt att finna henne och kunna berätta det för min väninna.
Anita
  SVAR 2011-03-11 20:22

Har kollat folkräkning för 1890 och 1901 och där fanns inte Anna. Jag undrar om Anna verkligen blev kvar i Viuf, eller om hon dog. Hon var 39 år när flickan föddes. Den utpekade pappan ska ha varit 17 år enligt en kvinna som hade kollat lite tidigare åt mig och som hittade Hansine i födelseboken. Hansine bor kvar i Viuf tills hon flyttade till släktingar i Sverige. Ska det kunna gå att hitta var i Viuf och vem hos som Hansine bodde.
Synd att Anna ska vara så svår att finna. och jag är inte så bra på de danska böckerna.
En bön om hjälp.


Anita
  SVAR 2011-03-12 04:30

Hej!
Om Hansine bodde i Viuf 1890 borde hon ha funnit i folkräkningen 1890 men hon finns där inte såvitt jag kunde se. Jag kollade genom den.

I FT 1880 finns det en Carl Villiam Jensen 13 år född i Köpenhamn (opslag 44). Han blir konfirmerad i Viuf 1880 (opslag 78). Han är född 14 juni 1866 i Frederiksberg.

Jag har inte kollat om Carl Villiam finns i Viuf  i FT 1890. Jag kollade döda kvinnor fram till 1900. Jag tror faktiskt att Anna lämnade Viuf tillsammans med sin dotter. Men vart begav hon sig? Runt Viuf finns följande församlingar: Smidstrup, Öster Starup, Herslev, Sönder Vilstrup, Almind, Vester Nebel.

Online finns det bara kyrkoböcker och folkräkningar.  Möjligtvis kan det finnas sk "tyendeprotokoll" där pigor/drängar skulle antecknas. Men dessa, om de finns kvar, finns på ett Landsarkiv på Jylland. Ibland kan man beställa arkivalierna som  fjärrlån  till Landsarkivet i Köpenhamn.

Eva M
  SVAR 2011-03-12 05:17

Hej!

Att Hansine fanns i Viuf 1892 är jag säker på för jag har sett det i hfl som är från Östraby i Skåne där står det att Hansine kom från Danmark Kolding Viuf. Det talades inte om Hansines år i Danmark mer än att min väninna har hört att Hansine skulle sagt att hon hade varit och hälsat på sina fosterföräldrar, aldrig att modern Anna nämdes. Det är för långt för att ta sig till Köpenhamn för ev fjärrlån. Fattar inte att båda ska behöva vara så svåra att hitta. Jag har letat på invandrad till Danmark efter Anna men inte något där heller. Min väninna har gett upp men jag vill inte göra det än. Tänk om hon reste till Amerika, finns det någonstans som det går att se det.?

Anita
  SVAR 2011-03-12 06:08

Eva.

Jag har tittat på Smidstrup nu, fann inget.

I Sv. befolkning står det Viövfved Kolding där Hansine föddes. Betyder det samma som Viuf eller Vejle, jag är dålig på de danska namnen?



Anita
  SVAR 2011-03-12 09:03

Hej!
Nu har jag inte tillgång till de svenska kyrkoböckerna så jag kan se vad det står exakt. Jag tror att hon registrerats i husförhörslängden utifrån sin dopattest inte var hon bott precis innan. Danmark hade ju inte samma system med flyttattest som vid hade. Viuf kan vara den moderna stavningen eller så har den som registrerat inte kunnat läsa ordet. Församlingen tillhörde en gång Kolding härad i Vejle Amt.
Jag tittade på Östraby i NAD. Möjligtvis finns hennes originaldopattest kvar som bilaga till inflyttningslängden. Det finns i så fall på Landsarkivet i Lund.
Du hittar inte Anna i den danska invandrardatabasen såvida hon inte började sin resa i Danmark på Själland ej Köpenhamn. Invandrare på Jylland finns inte med.
Att hitta svenskarna på Jylland är ibland svårt eftersom de flyttade omkring. Jag känner en dansk släktforskare som en gång sa till mig att "svenskarna på Jylland är som loppor".
Ja, hon kan ju ha utvandrat till USA. Jag gissar att hon då utvandrat från Hamburg eftersom hon var på Jylland.

Eva M
  SVAR 2011-03-12 09:47


Jag tycker det är fräckt  när man lägger ut en efterlysning och inte ger alla uppgifterna man har från början. Jag googlade på Viuf och fann din efterlysning från september 2010 på Anbytarforum där folk plockat fram ungefär samma uppgifter som jag nu ägnat tid åt att söka.
Eva M 
  SVAR 2011-03-12 09:49

Hej!

Landsarkivet har jag provat, de hade inget mer än det vi vet. Försökte också med bouppteckning från Annas föräldrar men det fanns inga sådana. Anna flyttar ut ifrån Malmö Caroli så då var det nog Köpenhamn som gällde. Är nog bara att inse att det inte går få fram var hon,( de) fanns.
Du ska i alla fall ha tack för arbetat du lagt ner.
Fick nu se vad du skrev nu. jag får be dig om ursäkt för vad jag har orsakat dig, var inte min mening. Men allt blev fel från början på Anbytarforum, med  att vi trodde Hansine var adopterad. Jag tycke jag skrev det jag visste nu var Hansine var född och datum och om Anna. Så hade jag glömt bort att jag hade kollat 1890 och 1901, har varit inne på lite olika och försökt hitta något.
 
Anita



Anita
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies