genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Willumsen, Eva Cecilia Fredrikke, Danmark, född 1904-03-202018-04-19 17:41

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=26689
2011-03-09 16:41 

Var i Danmark kom hon ifrån, vem var hennes föräldrar och när kom hon till Sverige?

Hon flyttade till Sverige och gifte sej 1927-05-01 (ingen församl.) med A.Gunnar Wanheim. Han var född i Helsingborgs statsförsaml. 1898-08-02. En dotter, Irmelin; föddes i Norrköpings Norra 1931-11-05. Troligtvis finns fler barn.

Mvh Lena J.
  SVAR 2011-03-09 18:06


Att finna folk i Danmark är ofta svårt om man inte finner dem i en folkräkning. Tyvärr är folkräkningarna på 1900-talet inte fullständigt registrerade. Folkräkningar görs vart 5-10 år. I Köpenhamn hade polisen ett registreringssystem som kallas politiets registerblade fram till 1923. Dessa bladen håller man på att registera. Du finner dem på www.politietsregisterblade.dk
Jag har kontrollerat namnet där men hon finns där inte. Hon borde ha fått ett eget registerblade 1918. Det kan ju vara så att hennes blad inte registerats ännu,  om hon bodde i Köpenhamn.
Det du kan göra är att titta i SCB utdragen för Norrköpings norra för 1931 eller i födelseboken.  Har du tur så står det var modern var född. Har du otur står det bara Danmark. Du får följa henne bakåt tills du finner vigseln 1927 men om de aktuella kyrkoböckerna är scannade vet jag inte. Gissar att hon kommit till Sverige i samband med sitt giftomål.

Eva M
  SVAR 2011-03-10 07:07

Kollade hastigt födelseböckerna för Helsingör, det finns 2 församlingar där. Tänkte att hon kanske var född där med tanke på att maken var född i Helsingborg. Hon tycks inte vara född i Helsingör.

Eva M
  SVAR 2011-03-10 13:25

Hittade deras vigsel; Helsingborgs Maria 1927-05-01. Gid: 100012.217.43500.
Kan kanske inte läsa allt men att hon är dansk undersåte från Köpenhamn, Danmark, samt något om Pet.. Jakobs kirke, Köpenhamn. Men sen går det tydligen inte att hitta mer ifrån Danmark?
Tack för hjälpen jag fått.
Mvh Lena J.
  SVAR 2011-03-10 14:52

Hej!
Jag har inte de svenska kyrkoböckerna. Jag känner till Köpenhamns församlingar ganska väl. Det finns Skt Petri, Skt Jakob och Simon Peter. Kan du bifoga en bild så att jag kan läsa?
Det är antagligen hennes födelseförsamling som står i den svenska kyrkoboken. Skt Petri är den tyska kyrkan (fast även danskar finns där). Jag tittade i Skt Jakob men i den kyrkoboken är det "oordning". Det är en större församling i Köpenhamn.

Eva M
  SVAR 2011-03-10 16:47

Eva
Där står Skt Jakobs kirke Köpenhamn
mvh
Anita
  SVAR 2011-03-10 18:17

Hej!
Så hittade jag henne bland konfimerade i Skt Jakob 1918 (opslag 25)
Eva Cecilie Frederikke Willumsen
Marstalsgade 4, Stuen
Föräldrar: Handelsagent Karl Vilhelm Larsen Willumsen g. hustru Frederikke f. Forsberg
Född: 20 mars 1904 Döpt: 4 mars 1906 Sundby

Här är faderns registerblade:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2305834&limitstart=100

Kopiera länken och klistra in den i adressfältet i webbläsaren.

P.E. betyder att man är registrerad i polisens efterlysningsregister. Både modern och fadern finns där. Det är år 1923. Något med "pleje". Fosterhem??? Det är någon anmälan mot dem.  Polisens efterlysningsregister finns på Stadsarkivet i Köpenhamn. Det finns en äldre syster. Modern är född i Lund i Sverige.

Eva M
  SVAR 2011-03-10 18:39

Jag har skickat en länk men den granskas mot spam.

Här skickar jag födelsenotisen i Sundby 1904 opslag 221. Det finns mer att söka i Skt Stefans sogn. Återkommer med det.


Klicka för en större bild

2011-03-10_Sundby_opslag_221.jpg
  SVAR 2011-03-10 18:47

Skt Stefans sogn födda 1904 opslag 176
 Föräldrarna blev vigda den 5/11 1898 i Skt Pauls.
Eva M

Klicka för en större bild

2011-03-10_Skt_Stefans_opslag_176.jpg
  SVAR 2011-03-10 18:56

Vigseln i Skt Paul 1898 opslag 179.

Eva M



Klicka för en större bild

2011-03-10_Skt_Paul_opslag_179.jpg
  SVAR 2011-03-10 19:09

Folkräkning 1921 Marstalsgade 4, opslag 7.

Familjen är spiritister. Systern är solodanserska. Fadern är kontorschef på Dansk Spareselskab.
Mormor Helena Carolina Forsberg född i Simrishamn bor hos dem. 1916 kom hon till Köpenhamn från Helsingborg.
Familjen flyttade in 1913 i Köpenhamn från Nyköbing/Falster.

Eva M

Klicka för en större bild

2011-03-10_FT_1921_opslag_7.jpg
  SVAR 2011-03-11 07:09

Hej!

1925 bor de inte kvar på Marstalsgade 4. Efter 1923 finns det ett nytt registreringssystem av invånarna i Köpenhamn. Efter 1925 finns det inte möjlighet att söka något online. Man kan eventuellt kontakta folkeregistret för att få veta när föräldrarna dog. En del senare folkbokföringsmaterial finns på Stadsarkivet, men då gäller det bara Köpenhamn.
Om inte mitt inlägg med länken dyker upp får du gå in på politietsregisterblade.dk och söka på Carl Vilhelm Willumsen. Hustrun och barnen finns på hans blad. Det finns en anteckning P.E. på både hustrun och mannen från 1923. Det betyder att de finns i polisens efterlysningsregister. Det står ordet "pleje". Jag spekulerade i vad det kunde betyda. Det kan vara så att familjen inte har betalt för vården för mormor. Kan mormor ha avlidit i Köpenhamn? Kanske på De Gamles By? Ett kommunalt ålderdomshem. Kommunen har anmält skulden till polisen och de antecknade ärendet på registerbladet. Dessa anteckningar hjälper en om man t ex söker en far till ett utomäktenskapligt barn.

Eva M
  SVAR 2011-03-11 07:19

Caroline Helene Forsberg


Født: 28-01-1842 Fødested: Brandevig

Død: 07-03-1922 Adresse ved død: Marstalsgade 4 st.


Här är mormors död.

Eva M
  SVAR 2011-03-11 13:51

Bifogar bild från dödboken i Rosenvængets Sogn 1922, opslag 170. Hon hade varit spiritist sen 1919.

Eva M

Klicka för en större bild

2011-03-11_Rosenvaenget_opsl_170.jpg
  SVAR 2011-03-13 10:19

Hjälp,  vad har hänt med min Scangen? Har inte fått några brev sen den 10 mars. Men hittade svar på min fråga inne i listan som jag inte sett. Vill tacka alla som hjälpt mej, 1000 tack.

Mvh. Lena J.
  SVAR 2011-03-18 14:10

Nu har jag hittat en dator som fungerar. Tror jag. Tack igen för alla svar om familjen Willumsen. Min väninna undrar över en sak till; hennes riktiga morfar? Det är Solodanserskan Carla Paula Helena Willumsen som föder en dotter den 13 okt. 1923 i Köpenhamn, död 4 febr. 1971. Dottern heter Helena Ida Kåhe Willumsen. Går det att hitta födelsenotisen för henne och står det något om fadern?

Mvh Lena
  SVAR 2011-03-18 22:25

Det finns ett registerblade för Carla Poula Willumsen född 2/1 1900. Enl. detta bor hon i maj 1923 på Marstalsgade 4, dvs hemma hos föräldrarna. Normalt borde barnet vara skrivet i Rosenvaengets sogn men jag kan inte finna det där. Antagligen har hon flyttat från Marstalsgade innan barnet föddes så att barnet är född i en annan församling. Jag kontrollerade Rigshospitalet men där är dottern inte född. Kanske på en privat förlossningsklinik?
1924 fick man ett nytt registreringssystem i Köpenhamn. Detta system finns inte on-line. Jag tror att barn fortfarande skrevs på sina föräldrars registerkort. Det din väninnan får göra är att skriva till Folkeregistret i Köpenhamn och be att de letar fram kortet för Carla Paula Helena Willumsen. Gifte hon sig senare får man söka hennes sk "pigekort". Jag tror att gifta kvinnor överfördes till mannens kort vid giftomål.
Din väninnas mor. Dog hon i Danmark eller Sverige? Om hon dog i Danmark, har dottern inte en dödsattest  eller ett skifte där det står var modern är född?
Jag undrar också om Kåhe är ett förnamn eller efternamn. Om det är ett förnamn är barnet född Willumsen, och då är jag ganska säker på att det inte står något om en fader i födelseboken. Kanske kan det finnas en faderskapssag/alimentationssag på Landsarkivet i Köpenhamn, om fadern var från Köpenhamn. Men då måste man besöka Landsarkivet och titta i de sk AJ-journalerna. Man bör finna notisen i födelseboken först.

Eva M
  SVAR 2011-03-19 09:29

Jag såg att folkbokföringskorten från 1923-1968 håller på att föras över till Stadsarkivet i Köpenhamn. Jag hade en gång kontakt med dem för ett kort och deras förklaring för hur jag skulle hitta kortet gjorde mig till ett stort ? Stadsarkivet själv hänvisade mig till Folkeregistret. Jag sökte en svenska som hade bott i Köpenhamn men som jag inte visste när hon dog. Folkeregistret svarade efter en tid och gav mig hennes dödsdatum (1943) och hennes sista adress. Sen var det inget problem att finna henne i kyrkoboken och i begravelseprotokollen som gav mig bl a dödsorsaken.
Ett annat sätt att hitta födelsen är att gå genom alla församlingar i Köpenhamn. Då räcker det inte att bara gå genom år 1923 utan man får gå genom flera år. Ibland har prästen varit hjälpsam och skrivit en hänvisning vid det aktuella datumet till sidan där man hittar födelsen.I Rosenvaengets sogn finns det hänvisningar men inte till den här födelsen. Ibland står inte födelsen antecknad förrän barnet väljer att bli konfirmerad dvs ca 14 år senare men oftast står det att barnet namngivits ibland 10 år efter födelsen. Danska kyrkoböcker är knepiga, tycker jag. Ibland ingen riktig ordning, särskilt i Köpenhamn.
Om barnet kom till Sverige finns det kanske en anteckning i en församlingsbok i vilken församling hon var född. Antar emellertid att hon kom under 40-talet och att dessa kyrkoböckerna fortfarande har sekretess.

Eva M
  SVAR 2011-03-19 09:58

Hej
 I Sveriges dödbok finns där en Carla Paula Helena Höglund f.2/1 1900  i Danmark hon dog 8/3 1981 bodde då på Möllevången Malmö
där står att hon blev änka 20/9 1949.Slår jag då in det kommer där fram en Frank Valter Rudolf f. 19/10 1900 i Usa N.Y han var gift 17/9 1932 och när han dog bodde han i Kalmar.
Vet ej om det är rätt man
mvh
Anita
  SVAR 2011-03-19 11:14

Ursäkta, nu gjorde jag just det man inte ska göra. Glömde uppge alla uppgifter. Men frågorna går i varandra. Letade först efter systern till Carla P. H. Willumsen. Nu är det dottern till henne. Helena Ida Kåre? Willumsen. Hon jag hjälper har ingen dator utan det går med brev. Denne Frank Höglund känner vi till. Han kom till senare så han bör inte va fadern.
Helena Ida K. W. gifte sej med Otto Gustav Lennart Hahn, från Trelleborg, har inte hittat något vigseldatum, dom skiljde sej omkring 1950 och Helena Ida gifter om sej i Köpenhamn med en Andersen. Dom skiljer sej också och hon flyttar till Malmö med sina döttrar ca 1955. Flyttar till Köpenhamn när hon blir sjuk och dör där 1971. Jag märker själv att det fattas en massa säkra kort. Jag får skriva till min väninna och fråga. Samt lämna alla era uppgifter. Tack så länge och hoppas jag får återkomma.
Mvh. Lena J.
  SVAR 2011-03-19 11:15

Hej Anita!

Det är barnet född 13/10 1923 och död 4/2 1971 som man måste lokalisera i en svensk församlingsbok för att eventuellt finna var barnet var född. Misstänker att det bara kommer att stå Köpenhamn, inte födelseförsamlingen där, men ibland kan man ha tur att allt står t ex i vigselboken.
Fam. Willumsen har nog flyttat från sin gamla adress under 1923, efter maj. Sen registrerades folk i Köpenhamn i ett annat system.

Eva M
  SVAR 2011-03-19 11:48

Hej
Nu är jag med . Frågan är om de gifte sig i Trelleborg för där finns vigslar på arliv digital t.o.m 1952 .
När Otto Dör står där att gifte sig 19/7 1952 så då borde han ju varit gift med Helena tidigare om de skiljde sig ca 1950.
där finns också inflyttningar i arkiv digital men man måste ha något sånär år att söka efter .
mvh
Anita
  SVAR 2011-03-19 12:24

Hej!

"Det är Solodanserskan Carla Paula Helena Willumsen som föder en dotter den 13 okt. 1923 i Köpenhamn, död 4 febr. 1971. Dottern heter Helena Ida Kåhe Willumsen. Går det att hitta födelsenotisen för henne och står det något om fadern?"

Det är den här personen som Lena J. vill hitta födelseförsamling för, om det finns en fader angiven.  Ärendet har kommit att avse en annan person än i rubriken.

Eva M
  SVAR 2011-03-19 12:26

Jag har hittat vigsel de gifte sig den 4/8 1942 i Trelleborg där står inte var hon kommer ifrån bara att hon finns på sidan 1672 i församlingsboken och den finns inte med
efter henne står där utg. 1648 och anteckning giftemannasamtycke för henne
mvh
Anita

  SVAR 2011-03-19 12:37

Jag hänger inte med . Vigseln 1942. Vem avser den? Är det dottern Helena f. 1923? Skilde hon sig 1950?
Vem var hon gift med?
Jag minns att det finns ett ärende till ang. samma familj men jag kommer inte ihåg vem som var inblandade i det.

Eva M
  SVAR 2011-03-19 12:54

Hej!
Jag såg inte Lenas inlägg mitt i allt. Nu såg jag det och kan kommentera det. Helena f. 1923 dog alltså i Köpenhamn 1971.
Det man kan göra är att titta i begravelseprotokollen på stadsarkivet i Köpenhamn. Där får man födelsestället, jag tror att församlingens namn finns med. Jag känner någon som brukar gå dit. Men vad jag behöver veta är vilket efternamn Helena hade vid sin död.

Eva M
  SVAR 2011-03-19 12:57

Helena Ida Kåhe Willumsen f.13/10 1923 gifte sig den 4/8 1942 i Trelleborg med Otto Gustav Lennart Hahn.
De skiljde sig 1950 enligt tidigare inlägg.Men jag kommer inte åt församlingsboken för 1942 på nätet för Trelleborg så jag kan inte se när hon kom från Danmark
mvh
Anita
  SVAR 2011-03-19 13:29


Dessutom är det nog sekretess på den församlingsboken. Jag upptäckte precis att AD är gratis den här helgen. Tittade själv i vigselboken. Det här med giftomannasamtycke beror på att hon ju inte var myndig. Det blev man vid 21 då. Jag kan i alla fall konstatera att de inte bodde på tillsammans när de gifte sig.
Församlingsboken finns på Landsarkivet i Lund.  Man man mejla dit och be dem titta på s. 1672 för att se om det står exakt var i Köpenhamn hon är född. Man kan också fråga om när och varifrån hon inflyttade till Trelleborg.  Dessa uppgifterna ger de dig säkert om du ber dem.

Eva M

  SVAR 2011-03-19 14:07

Tack för all hjälp, det är inte lite. Vad jag letat upp i gamla handskrivna brev är,  ... på vintern 1952 gifte Helena om sej i Köpenhamn med en man som hette Andersen, 1957 var hon skiljd från honom där. Jag tror hon hette Andersen när hon flyttade till Köpenhamn strax innan hon dog 1971 i Danmark. Hon bodde i Sverige däremellan. Jag skickar ett brev till min väninna med alla frågor och hoppas hon svarar snabbt.
Det här namnet Kåhe! Om jag tittar på ett av era svar: den 10/3 "Folkräkning 1921" från Eva M. finns en Carolina Helena född 1842-01-28 i Brantevik,(Ö. Nöbbelöv). Hennes moder hette, vad jag kan se, Johanna Cohe! Långsökt men konstigt. Det blir en mm.mm till Helena Ida Kåhe Willumsen.
Lena J.
  SVAR 2011-03-19 14:52

Jag kände namnet Kåhe som ett efternamn och ibland kan ett efternamn bli ett förnamn. Exakt efternamn är helt nödvändigt eftersom det i registret till begravningsprotokollet inte anges något förnamn bara alla förnamnens initialer. I registret får man sen ett nummer så att man sen får slå upp i själva protokollet.  Det finns säkert mänger av avlidna med namnet Andersen under 1971. Det finns ju möjligheten att hon tagit tillbaka sitt flicknamn.
Din väninna som jag förmodar är dotter till Helena f. 1923, har hon inte "skiftet" /bouppteckningen efter sin mor? Där åtminstone framgår vad modern hette när hon dog.

Innan jag ber min bekant att göra ett uppslag måste alla frågetecken vara uträtade. Min bekant är en äldre pensionär som jag lärt känna via nätet.

Eva M
  SVAR 2011-03-19 15:13


Hej!
Jag tar tillbaka mitt erbjudande att kontakta min bekant i Köpenhamn.  Lite misstänksam blir jag nu när jag läser dina svar om väninnan som man måste skicka brev till.  En väninna brukar man kunna ringa till alt smsa. Jag hjälper bara hobbysläktforskare inte  eventuella "professionella" släktforskare. Jag lägger inte ner mer tid på detta.

Eva
  SVAR 2011-03-19 16:04

Oj, så snopen jag blev.
Jag är verkligen ingen "professionell släktforskare". Men hjälper gärna mina kompisar.
Hon o jag har varit skolkamrater sen 5:e klass, kommit ifrån varandra vid 1967 och sen år 2007 letade jag upp henne på dom Gula sidorna i Danmark. Vi har träffats en gång i Köpenhamn sen dess, sen har vi bara fortsatt att skriva brev till varandra. Många. Någonstans i ett brev kan jag säkert leta upp ett tel.nr men vi har aldrig ringt till varandra, bara skrivet brev. Vi tycker nog om att ha det så här och hon har ingen dator, vad hon sagt till mej. Jag har nog aldrig tvivlat på det.
Jag är iallafall mycket glad för all hjälp från dej, Eva M.
Mvh Lena J.

  SVAR 2011-03-19 16:30

Hej Lena!
Ok, jag har då dragit en felaktig slutsats uppenbarligen. Men jag har nu gett dig uppslag var man kan söka i Danmark: Stadsarkivet i Köpenhamn för begravelseprotokollen. Det är bara att gå dit så får man hjälp av personalen. På Landsarkivet i Köpenhamn finns "skiftet" efter modern. Det är sekretessbelagt men eftersom det är en dotter som vill ta del av det är det bara att gå dit och be att få titta på handlingen mot uppvisande av sin legitimation.

Eva M
  SVAR 2011-03-19 16:59

Ja, jag har fått mycket hjälp.
Ska samla ihop allt, det behövs kanske en annan gång om jag hamnar i Danmark igen.
Intressant och lärorikt var det.
Min väninna bor i Korsör så hon bör kunna fixa det sista själv.

Mvh. Lena J.
  SVAR 2011-04-12 22:22

Hej! Min mormors farmor hette Johanna Cecilia Kåhe. Hon födde också en dotter, Karolina Helena Kåhe, den 28 januari 1842 i Brantevik, Ö Nöbbelövs församling, som angetts tidigare i tråden. Karolina helena flyttade från Lund till Danmark 1868 (Lunds domkyrkoförsamling, AI:61, sid 333. Där har jag tappat henne. Tacksam för uppgifter om hennes senare öden och avkomlingar! Lars-Erik Nygren, Arlöv
  SVAR 2011-04-13 06:16

Hej!
Om du följer tråden kan du finna uppgifter om Karolina Helena f. 1842 i Brantevik. Vid sin död hette hon Forsberg, så antagligen hade hon varit gift med en Forsberg. Dottern Frederika uppges vara född i Lunds stadsförsamling 25/3 1871. Födelseboken kan säkert ge information om hon var gift då eller inte.

Eva M
  SVAR 2011-04-13 06:21

København, København (Staden), Nyhavn (Ulige numre), St. Annæ Øster Kvarter, Nyhavn 37 Matr. 19 Forhus 3. Sal, 4, FT-1885, D2563
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Påhlson Forsberg 32 Gift Husfader Fabrikant (Korkvarer) Sverige
Caroline Helene Forsberg 42 Gift Husmoder Sverige
Frederikke Forsberg 13 Ugift Datter Sverige
August Forsberg 17 Ugift Broder Sverige

Här är familjen i folkräkningen 1885.

Eva M
  SVAR 2011-04-13 06:25

Brodern August Forsberg är född 10/2 1869 någonstans i Sverige.

Eva M
  SVAR 2011-04-13 06:30

Efternavn: Forsberg Fornavn: August
Erhverv: Korkskærer Fødelokalitet: Skeglinge
Fødeland: Sverige
Fødselsår: 1867 I DK fra: 1882
Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg
Lov af: 29 04 1933 Tillæg: A
Løbenr: 113

Det här är en person som blev dansk medborgare. Födelseår stämmer inte. Min första uppgift kommer från politietsregisterblade. Caroline Helenas man har antagligen dött mellan 1885-1893. Han finns nämligen inte bland dödebladen som börjar 1893.
  SVAR 2011-04-13 09:37

Hej Eva! Tack för snabb respons! Jag hittade födelseuppgiften för Fredrika den 24 mars 1871  (oäkta, ingen fader angiven) i Lunds Domkyrkoförsamling i går kväll, liksom modern på stadsäga 40 F samma år (AI:64 sid 334). Nu ska jag följa den tråden idag - blev sömnig i går kväll innan jag kom längre.
Trevligt att ha hittat en ny gren av släkten! Återkommer när jag har mer att redovisa.
Hälsningar!
Lars-Erik
  SVAR 2011-04-15 17:05

Hej!
Här är lite kompletterande uppgifter.
Karolina Helena Kåhe föddes den 28 januari 1842. Dopnotisen (som är lite märklig, det verkar som om det var fadern Gunder Matthiessen som fick henne döpt!) är inskriven i Ö Nöbbelövs församling, dit Brantevik delvis hör. Karolina Helena bodde i Lund från 1859. 24 mars 1871 föddes oäkta dottern Fredrika (ingen fader angiven). Först 1875 gifte Karolina Helena sig med Per/Peter Pålsson Forsberg. De fick tvillingar samma år, men bägge barnen dog inom ett år. (Se t ex Lunds domkyrkoförsamling, AI:68, sid 442!) 1876 flyttade Karolina Helena och Per till Köpenhamn.

Per Pålsson Forsberg föddes i Reslöv den 21 maj 1852. Hans föräldrar bodde senare i Skeglinge; där föddes brodern August den 10 februari 1867 (Skeglinge/Borlunda AI:11, sid 215).

Helena Ida Kåhe Willumsen finns i Trelleborgs kyrkoböcker: hon flyttade till Trelleborg från Norra Åsums församling 1941. Här anges att Helena Ida ska vara född i Haraldsted i Danmark (där kanske man kan följa upp om någon fader anges?). Giftermålet med Otto Gustav Lennart Hahn 1942 finns också noterat. De fick sin första dotter 1943. Se t ex Trelleborg AIIa:72, 1941-1956, sid 670. Längre har jag inte följt familjen.

Utan tillgång till kyrkböcker för Norrköping från 1931 och framåt kan jag inte se om Irmelin Wanheim fick några syskon. Irmelin gifte sig i alla fall med Sven Fredrik Ambjörn 1956. Sven Fredrik dog 1976 i Göteborg, Irmelin (som tydligen återtog namnet Wanheim dog 2009 i Hyltebruk i Halland. Vet ej om det finns några barn här.

Om någon är intresserad finns mer uppgifter om Johanna Cecilia Kåhe bakåt i tiden.
Hälsningar!
Lars-Erik

  SVAR 2011-04-20 08:55

Hej Lars-Erik, både jag o min dator har legat på sjukhus, men nu är vi båda hemma. Jag har läst dina inlägg idag, både om Karolina Helena Kåhe och Helena Ida Kåhe Willumsen. Det verkar som du och min skolkamrat är släkt på långt håll, men ändå, så skoj. Jag ska skriva till henne o berätta vad du hittat och skickat om hennes mor Helena. Hon var en mycket vacker kvinna. Henne har jag träffat i slutet av 1950-talet samt mormodern. Har en massa brev med några foto på dessa damer. Ska höra om jag får skicka några till dej om du vill se om det finns några likheter mellan era familjer.
Påskhälsningar från Lena J.

  SVAR 2011-04-20 09:15

Hej Lena! Jag undrade just om du var kvar på listan! Det vore trevligt att få kontakt med släktingarna i Danmark, och få se foton! Jag har också några foton på Karolina Helena Kåhes brorsbarn!
Du hittar mig på Eniro, boende i Arlöv.
Glad Påsk!
Lars-Erik
  SVAR 2011-04-20 16:13

Hej igen Lars-Erik,
har skickat iväg ett brev till min skolkamrat med dina uppgifter. Hoppas hon tycker det är trevligt. Har inte hört av henne sen jag skickade all info från Eva M. och Anita J. Ibland tar det lite tid, tyvärr. Hon blev kanske överväldigad. 
 Arlöv känner jag till. Min farmor o farfar bodde på Vintergatan, mitt emot idrottsparken men det var många år sen. Lovar att leta rätt på dej.
Mvh Lena.
  SVAR 2018-04-19 17:41

Irmelin wanheim havde en bror, Taras Wanheim. Han blev danskn stadsborger og boede i købnhavn til sin død i 1996. Han var Professor på Danmarks Tekniske Hæjskole
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies