genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Heimdahl (F. Olsson), Tillie, Rockford, Winnebago, Illinois, Usa, död 19632011-05-12 18:29

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=26002
2011-02-15 16:02 

Var är hon född?

Född den 1884 jul 4 ( i Sverige) och dog 1963 nov 7 i Winnebago, Illinois, USA

Gift med Axel Heimdahl troligen 1910 jan 6 i Stephenson County, Illinois, USA
Axel född 1882 sep 25 i Smedstorp, Bjurtjärn (S), död 1944 mar 22.

Syskon
Edvin född ca. 1892 i Sverige
Karin



Tacksam för all hjälp!
  SVAR 2011-02-15 16:29

Hon hade tydligen också en bror Edvin J Olson f. ca 1892.

enl FS
  SVAR 2011-02-15 17:05

 Det stämmer Eva. Man kan se dem på 1920 års census.
Hon hade också en syster som hette Karin.
Jag har dem alla fyra på foto.


Troligen hette hon Tilda Olsson när hon bodde i Sverige.
  SVAR 2011-02-15 20:33

Hej!

Jag tittade på Ellis Island på brodern. Fann en Edvin Olsson som kom 1913 till USA men hans födelse beräknas till 1894. Han uppgavs bo i Trångviken. Jag kan inte läsa födelseorten - något på M.... Trångviken är i Värmland precis som Bjurtjärn.
Finns de inte i Emibas?

Eva M

Sanna, aren"t you out there to help us?
  SVAR 2011-02-15 23:24

 Jag har sökt på Ancestry, Emiweb, Famillysearch, Disbyt, Ellis Island, oilka genealogi sidor i Ilinois utan att lyckas finna ut var hon är född. Jag har t.om. mejlat hennes barnbarn i USA och de vet inte var hon är född.
  SVAR 2011-02-16 03:01

Hej!

Edvin J Olson ar enligt WW1 draft och SSDI fodd den 13 oktober 1891. Han avled 1987 i Rockford, Winnebago, IL.

Social Security Death Index
about Edwin Olson
Name: Edwin Olson
SSN: 334-09-7359
Last Residence: 61108 Rockford, Winnebago, Illinois, United States of America
Born: 13 Oct 1891
Died: Apr 1987
State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951)

Kanske kan en utredning pa honom och hans familj ge nagot? Jag har sokt lampliga Olsson som utvandrat for den tiden han uppger och endast en stammer OK, Torgilsrudgrabben, men fodelsedata ar helt "off". Sa jag foreslar att man tar fram mer om Edvin och letar efter hans familj for att fa fram mer uppgifter. Tillie har ett M i mellaninitial i en census, det kan ge mer. Om vi inte hittar mer sa kanner jag en som ar expert pa omradet (Winnebago) och som sakert kan plocka fram lite till.
  SVAR 2011-02-16 07:33

Finns det några ledtrådar i hennes dödsannons ?
  SVAR 2011-02-16 08:24

I dödsannonsen står det Skone/Sweden

Klicka för en större bild

2011-02-16_Kopia_av_Tillie_Death_Info.jpg
  SVAR 2011-02-16 11:16

Bothilda Maria Olsson, född 4 juli 1883 i Östra Vemmerlöv (Kristianstads län) är med all säkerhet den person du söker. Hon föddes och bodde f ö i det hus som långt senare blev mitt föräldrahem.

Klicka för en större bild

2011-02-16_oestra-Vemmerloev-AI-14-1886-1894-Bild-235-sid-369.jpg
  SVAR 2011-02-16 12:06

 Javisst är det hon.  

Hur i helsefyr kunde du hitta henne där?

Jättestort tack!
  SVAR 2011-02-17 10:49

 Stort tack till alla som hjälpte till.

Klicka för en större bild

2011-02-17_Ola_Joensson.jpg
  SVAR 2011-02-17 15:24

Hej Tommy! 

Vilken tur att Bo sag denna efterlysning, och visste direkt vem vi letade efter! Men du skall kanske andra ditt fodelsear for henne i ditt program, hon var ju bevisligen fodd 1883 inte 1884.

Lycka till med resten! 

Susanna
  SVAR 2011-05-11 22:52

 Bo!

Kan du berätta var huset finns som var ditt föräldrahem och där Tillie bodde?
  SVAR 2011-05-12 18:29

Jag har några bilder av huset och byn. Bilderna har knappast allmänt intresse, så om du meddelar mig din epostadress kan jag skicka bilderna direkt till dig.

bohugo@telia.com
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies