genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Hector, Otto, Krageholm, född 17652011-03-12 16:31

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=26036
2011-02-16 14:05 

Hej
Otto Hector f.1765 på Krageholm blev trädgårdsdräng på Christinehoft han gifte sig med Ulrika Hansdotter .Jag undra om någon känner till om han fick några barn
kan ej heller hitta när han dog eftersom arkivet brunnit i Andrarum någon som vet eller har förslag hur jag ska komma vidare
mvh
Anita
  SVAR 2011-02-16 17:19

Hej Anita!
Trädgårdsmästarsläkten Hector har  figurerat i en del inlägg på Anbytarforum, bl.a. i ett inlägg av Eva Leksell 24/5 2002.  Släkten finns visst också i Svensk Släktkalender 1920-21, bl.a.

Detta visste du kanske redan?

Anders A
  SVAR 2011-02-17 09:43

Hej Anders
Jo detta vet jag men där står inget om när han dog.I mantalslängderna för Andrarum är inte familjen upptagen där står bara på något år hans hustru
men sen helt plötsligt jag tror 1828 står hustru Hanna och så är där tre barn uppräknade men sen hittar jag inte dem mer.
Förbaskat att arkivet brunnit.

Anita
  SVAR 2011-02-17 12:11

Visst, alla dessa försvunna arkiv resulterar i en mängd kala grenar i släktträden!  Sedan en fråga lite "utanför". Vet du, eller någon annan, något om var alla omfattande slottsarkiv tar vägen? Hamnar dom någonsin på Landsarkivet, eller förblir dom i privat ägo. Många av oss har anor som levde och verkade i de byar där hus och arrendegårdar sorterade under dessa slott o. gods, som ex.vis Krageholm, Svaneholm, Dybeck, Assartorp  med flera andra. Dessa arkiv lär vara mycket detaljrika med bl.a. beskrivningar på hus o. gårdar, folk o. fä.

Anders A
  SVAR 2011-02-17 12:53

Jag vet inte men skulle tro att de blir kvar på slotten så de ingår i deras arkiv.
Ibland kan man ju se på TV olika arkiv där de förvarar gamla böcker.
Det är synd för dem skulle vara bra att ha,min ana Hector  har varit på Krageholm ,Snogeholm,Chrisinehof bl.a

Anita
  SVAR 2011-02-17 14:10

De flesta har lämnat sina till landsarkivet. Krageholm ägs av Piper och Svaneholm av en förening. De är medvetna om sin moraliska skyldighet att öppna sina arkiv för forskare och intresserade. Det är bara att lyfta luren och ringa respektive gods och fråga efter deras arkiv, vilket jag själv har gjort i några fall.
 

Björn

  SVAR 2011-02-17 15:33

Tack för information  -  det får bli en resa till Landsarkivet!

Anders A
  SVAR 2011-03-12 16:31

Hej.

Kontrollera bouppteckning från det härad Andrarum tillhör, finns två Hector begravda i Sövestad, men bara ett namn i gravar.se.

Har flera bekanta som är av Hektor släkt.

UKA
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies