genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Gernandt, , Trelleborg, död 19842011-02-20 07:57

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=25888
2011-02-10 13:28 

Paola Elisabeth Gernandt, död 1984-11-02 i Trelleborg, ogift, men jag vet inte om det finns eller funntis barn. Hon föddes i Norrköping S:t Olai 4/1 1897, modern enl uppgift 25-årig cirkusartist från Danmark. Har någon kunskaper om Paola utöver vad som finns i Sv Befolkn 1970 & 80, samt död-cdn vore jag tacksam att få dela dem. Inte minst om hon har koppling till släkten Gernandt./Björn
  SVAR 2011-02-12 19:43

Hej Björn!

Om du går in på svenskagravar.se och söker på Paula Gernandt, så finner du henne på en gravplats i Malmö tillsammans med tio andra personer. Där är bl.a fyra generationer Persson-Malmqvist och man kan fråga sig varför Paula hamnat där. Om du tar reda på vem som idag står som ansvarig för den gravplatsen så kanske de har svaret på gåtan Gernandt.

Detta var bara ett litet tips i ditt forskande, men du kanske redan hade ledtråden. Jag har följt din andra efterlysning med intresse!

Lycka till i fortsättningen!

Annmargrete
  SVAR 2011-02-13 09:22

Jag tittade också på svenskagravar.  Den siste som begravdes på gravplatsen skulle kunna vara ett syskonbarn. Du skulle kunna ringa till skatteverket och få namnet på hans hustru eller barn direkt. Hans födelsedatum och dödsdatum står ju där. Jag vet inte hur villiga kyrkogårdsförvaltningen är att lämna ut uppgifter.
Ibland kan man råka ut för att gravrättsinnehavaren är en av de avlidna.  Han/Hon kan ha betalt in ett  större belopp för skötsel av graven i X antal år, och de efterlevande, ofta avlägsna släktingar, bryr sig inte om graven.

Eva M
  SVAR 2011-02-13 14:46

Paula föddes som oä. (ADid: v39426.b190.s136)


Klicka för en större bild

2011-02-13_1897_Paula.JPG
  SVAR 2011-02-13 16:19

Tack för alla goda tips om Paola Gernandt och hennes mor den danska cirkusprinsessan. Jag har fått flera tips som jag skall bearbeta när det blir vardag. Skall rapportera tillbaka om jag får vata något intressant. /Björn
  SVAR 2011-02-14 11:23

I FT 1890 bor Elisabeth Vilhelmine  Schultz (i den ordningen skrivs namnen) hemma hos sina föräldrar på Dronningens gade 13 (opslag 19).  Fadern är frånTyskland, Schwerin i Mecklenburg och är maskinarbejder. Det finns syskon.

Här är faderns dödeblad:

Landsarkivets løbenr.: S 2337

Johan Frederik Vilhelm Schultz


Født: 01-01-1834 Fødested: Mecklenborg

Død: 22-07-1893 Adresse ved død: Dronningensgade 31, 2

NB!! Fødselsdatoen er en beregnet circaalder

Ægtefælle: Anna Marie Født: 01-01-1834 Fødested: Frederiksværk

NB!! Ægtefællens fødselsdato er en beregnet circaalder

Antal hjemmeboende børn: 1

Jag kan inte hitta Dronningens gade i FT 1901. Antagligen saknas matriklarna.


Eva M
  SVAR 2011-02-14 11:30

Landsarkivets løbenr.: S 2265

Anna Marie Schultz
enke

Født: 29-09-1833 Fødested: Frederiksværk

Død: 04-09-1895 Adresse ved død: Absalonsgade 25, 2

Det här bör vara modern.

Eva M
  SVAR 2011-02-14 11:36

Landsarkivets løbenr.: S 2341

Johannes Villiam Schultz
maskinarbejder

Født: 12-11-1868 Fødested: København

Død: 03-04-1922 Adresse ved død: Overgaden oven Vandet 32 D, 3

Ægtefælle: Anna Augusta Petrea Født: 23-11-1875 Fødested: København

Det här bör vara brodern men en viss osäkerhet eftersom hans födelseår i registerbladet inte stämmer med folkräkningens uppgifter.

Eva M
  SVAR 2011-02-14 17:52

Systern hette Vilhelmine Charlotte Cathrine Schultz och var 13 år 1890 (feb.). Jag har inte lyckats finna hennes heller i Köpenhamn.
Jag har sökt i gamla digitaliserade tidningar efter notiser om cirkusföreställningar. Antagligen har modern haft ett "klatschigt"
artistnamn.

Eva M
  SVAR 2011-02-14 18:16

Tack Eva. Jag har nu fått en hel del att sortera. Jag har även varit i kontakt med anhöriga till Paola Elisabeth och fått några uppslag att följa upp. Skall gärna återkomma med rapport om någon är intresserad. /Björn
  SVAR 2011-02-14 19:07

Hej!

Paula hade en kusin Louis Schultz  f. 1892. Denne hade en son Kaj f. 6/12 1915. Kan Kaj S. vara i livet?

Eva M
  SVAR 2011-02-19 23:42

Jag vet vem hon var och har träffat henne när hon levde. Hon bodde på Östergatan 51 C i Trelleborg. Närmare upplysningar om henne kan finnas hos Åke Hansson, Kattebäcksvägen 5, 231 66  Trelleborg. Hon var ansluten till församlingen av Jehovas Vittnen i Trelleborg.
  SVAR 2011-02-20 07:57

Tack för upplysningen. Alla uppslag  mottages tacksamt. /Björn
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies