genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Ahlgren, Johanna, St Olof, 1799 16/62006-03-19 21:03

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=2573
 

Hej Undrar om någon har träffat på Johanna Ahlgren i sin forskning? Födelseboken för Sankt Olof år 1799 saknas och jag har därför inte kunnat finna Johannas föräldrar och inte kommit vidare i min forskning. Johanna Ahlgren gifter sig 1831 i Anderslöv med husar Nils Andersson Åberg och de får tillsammans fem barn samtliga födda i Anderslöv. Mvh Marianne Pålsson
  SVAR

Hej Marianne ! Eftersom jag har en hel del personer i Sankt Olof, bl.a mästerskräddaren Johan Grönvall har jag träffat på en Pehr Algren i födelseboken 1802 23.3 då dotter Sissela föddes. Jag letar ofta efter faddrar på andra födelsenotiser för att kanske få några uppslag på förbindelser. Vidare dotter 1805 11/9 Sissa med soldaten Ahlgren som fader men inget namn på moder, men dock är hennes ålder 36 år. Modern 1802 är Bengt Johansdotter. Bor Måsalycke, men saknas i hfl 1813-1816. Med all säkerhet Johannas fader. Johannas man var ju soldat så kopplingen finns där. Lycka till ! Sven Isgren Trelleborg
  SVAR

Det verkar finnas ett alternativ till soldaten Per Ahlgren som far till Johanna. Jag har inte forskat själv på detta, men Henning Aaberg-Jørgensen har på Anbytarforum angivit att hon är dotter till en Johan Pettersson Ahlgren, död 1800 i Sankt Olof. Vet dock inte om detta är korrekt, även Henning verkar vara osäker. Jag kopierar in inlägget här: Av Henning Aaberg-Jørgensen – måndag den 23 april 2001 kl. 22.34: [Ändra] Navnet Algreen eller Algren i Sct. Olof: Hvem kan gengive mig tilliden til, at nedenstående personer kan have levet? Personalhist. Inst., Kbh, noterede dem i en anetavle i mellemkrigsårene, men noget er ganske ukorrekt! Min tillid til instituttet er nu ganske ringe. JOHAN PERSSON ALGREEN/ALGREN, f.o. 1695 i Sverige, skoleholder i S:t Olof, død aug. 1757, gift o. 1721 i Sverige m. KRISTINE OLUFSDOTTER, død i tiden 1757-63. Begge døde i S:t Olof? Søn: PETTER JOHANSSON ALGREEN/ALGREN, f. o. 1723 sst? Død 24.8.1793 i S:t Olof. Gift o. 1750 m. ANNA CRONHOLM, f. o. 1725 i Sverige, død 4.10.1810 i S:t Olof, ca. 85 år gl.? Søn: JOHAN PETTERSON ALGREEN/ALGREN, f. 23.8.1752 i S:t Olof, gårdejer og sognefoged i S:t Olof, død 14.6.1800 sst. Gift m. MARIA ELISABETH MICHAËLIS, f. 9.6.1754 i Karlskrona, død 2 dage efter ægtef., 16.6.1800 sst. Datter: JOHANNA ALGREEN/ALGREN, f. 16.6.1799 i S:t Olof, død 19.5.1868 i Anderslöv, gift sept. 1831 sst. m. husmd. sst NILS ANDERSSON ÅBERG, f. 20.9.1804 i Skivarp fs, hmd og husar i Anderslöv. At Johanna Algren (min oldemor) blev f. i S:t Olof, er set i HFL i Anderslöv og er korrekt. Men er datoerne det også? Kirkebøgerne med de nævne datoer er brændt! Er det muligt at finde dem andetsteds, evt. i en sogne- og skole- historie! Mange tak for hjælp til at finde sandheden!!!
  SVAR

Som alltid i sådana här fall ska man följa Johanna Ahlgren bakåt i husförhörslängderna så långt det går och se var hon dyker upp första gången. Hon gifter sig i Anderslöv 1831. Varför där och inte i Sankt Olof? När och varifrån flyttar hon till Anderslöv?
  SVAR

Hej Johanna Ahlgren är en svår nöt att knäcka och jag har lagt ner mycket tid och möda på att försöka att spåra henne. Johanna Ahlgren föds 1799 i Sankt Olof och tyvärr saknas kyrkoböcker för detta år. Pehr Ahlgren kan vara en troligt fader. Detta har både jag och min släkting och forskarvän Henning Aaberg-Jörgensen varit inne på. Jag har följt Johanna bakåt från Anderslöv. 1831 flyttar hon från Grönby till Ugglarp Nr 1 A och sedan till Anderslöv Nr 4 C, Nr 19 och slutligen Nr 25 Anderslöv. 1825 inflyttar hon till Grönby från Brönnestad, Östra Klagstorp. Östra Klagstorp hfl 1823-1829 Brönnestads boställe pig Johanna Ahlgren. Kom från Malmö 1823. Malmö Caroli A1:2 s 222 kom från SPF. 1822 Flyttar till Klörup 1823. Malmö Caroli A1:2 s 424 och 426 Kom från Lund 1819. Caroli infl attest 1819 Pigan Hanna Ahlgren. Kom 1817 från Malmö, flyttar nu till Malmö. Lunds stadsförsamling A1:9 s 307 Kom från Malmö 1817. Jat hittar ingen inflyttningsattest till Lund och jag hittat inte henne i Malmö 1817 eller tidigare heller, tyvärr. Betr Per Ahlgren har jag genom Skånes Knektregister fått uppgift om att han var född 1775? i Skåne. Död 18140321 - uppgift om dödsort saknas. Han var soldat vid Konungens eget värvade regemente GK 21. Han var Corpral, antagen 18030606. GMR 1803- 1815: Kaptenen Mormans kompani. Mönstrade första gången 6/6 1803 i Landskrona. Mönstrade 16/11 1809 i Helsingborg och 29/10 1811 i Malmö samt 20/2 1815 i Malmö. Pehr Ahlgren död den 21 martii sistlidne år., Osäkert på om det kan vara samme Pehr Ahlgren som var bosatt i Måsalycke, Sankt Olof. Pehr Ahlgren i Måsalycke, Sankt Olof är enligt mantalslängden 1793; sockensmed med hustru och l barn. Pehr Ahlgren, redovisad här ovan, var född 1775 skulle då bara vara 18 år gammal 1793 med hustru och barn!! Pehr Ahlgrens hustru Bengta Johansdotter avlider i Sankt Olof i november 1810 (barnsäng). Tacksam för om någon har fler ledtrådar eller på annat sätt kan vägleda mig i mitt sökande efter min fm mm mor Johanna Ahlgrens ursprung. Vänliga hälsningar Marianne Pålsson
  SVAR

Hej Marianne, Jag började själv av nyfikenhet att följa Johanna, men ser att det inte behövdes! Hur som helst så fann jag samma uppgifter som du, och fastnade också 1817 då jag inte kunde ta upp tråden i Malmö. En sak som bör påpekas är att Johannas födelsedatum har förvanskats genom alla flyttningar, och i den äldsta attesten så sägs hon vara född 11 juli 1799 i Sankt Olof. Det är den uppgift vi har närmast källan tidsmässigt, och den har företräde framför senaste uppgifter.

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

malmoe_caroli_flyttattester_1819_GID_1308.131.71100.gif
  SVAR

Korpral Per Ahlgren ser mycket lovande ut som fader. Han finns i Malmö vid mönstring 1811, och vid nästa mönstring 1815 också i Malmö är han död. Troligen har Johanna Ahlgren flyttat från Malmö Garnisonsförsamling 1817 till Lund. Garnisonsförsamlingen har inte husförhörslängder förrän 1819. Korpral Per Ahlgren gifter av allt att döma om sig i Malmö gfs 1812 22/6 med pigan Catharina Gustava Grenman (se bilden). Det bör vara samma Per Ahlgren som 1802 är vargeringskarl (reservsoldat) i Måsalycke, innan han 1803 antas vid regementet. Hustrun heter Bengta Johansdotter både 1802 och 1808, och då hon dör 1810. Känner du till DigiArkivs bouppteckningsregister? http://www.digiarkiv.se/index.php?lsubmenu=regbpt Söker man på Ahlgren där hittar man en soldat Ahlgren, som 1804 är gift med Bengta Lindström i Måsalycke. Via andra bouppteckningar får man fram att Johan Lindström och Sissela Åkesdotter bör vara Bengta Johansdotters föräldrar. Sisselas far heter Åke Persson i Södra Mellby. Däremot hittar jag inte alls de påstådda personerna som skulle ha avlidit 1800 som nämns i Hennings gamla utredning.

Bilden är från Genline



Klicka för en större bild

malmoe_gfs_vb_1812_GID_1309.25.44900.gif
  SVAR

Sven och Anders Tack för all hjälp och uppgifter betr Johanna Ahlgren och hennes ev fader Pehr Ahlgren. Sven - Henning Aaberg Jörgensen önskar komma i kontakt med dig. Han vill sända över diverse handlingar. Är du intresserad kontakta då Henning på h.aaberg-j@adslhome.dk Anders - Intressant att Pehr Ahlgren gifter om sig, men jag har inte funnit några barn i födelsboken. Har du funnit Pehr Ahlgren noterad död i Malmö? Jag har sökt men kan inte finna honom. Tror du att det kan finnas någon bouppteckning efter honom? Med vänliga hälsningar Marianne Pålsson
  SVAR

Marianne, Jag fann inte heller några barn till Per Ahlgren i det giftet och inte heller honom död. Det finns en kommunionlängd 1813-14 i garnisonsförsamlingen, som är förd i fält. Sverige låg ju i sitt faktiskt senaste regelrätta krig då. Ahlgren är inte med i den, men han kan ju ha avlidit under fälttåget på annan ort. I kommunionlängden 1812 framgår att korpralen nr 21 vid 1:a majorens kompani Ahlgren "communicerade" den 5/4 1812 med hustrun. Ska väl vara fästekvinnan, de gifter sig först två månader senare. En flicka Maria Ahlgren communicerar första gången 1812 22/3, och hon gifter sig 1813 27/12 (som sedesam piga) med korpralen vid Konungens eget regemente Gottlieb Heine. Hon skulle möjligen kunna vara en äldre syster till Johanna! I hfl hittar jag henne inte, och maken bor ensam när han dör 1831 28/8 i garnisonsförsamlingen. Han sägs vara född 1781 12/6 i Tyskland. Försökte återfinna Per Ahlgrens änka Catharina Gustava Grenman, och med hjälp av de goda register som finns till hfl i Malmö så fann jag en änka Catrina Ahlgren, som flyttar 1816 från garnisonsförsamlingen till nr 501, Malmö Caroli. Sedan flyttar hon runt och kallas aldrig annat än änkan Catrina Ahlgren för att slutligen avlida 1858 3/10 i Fattighuset, Malmö S:t Petri. Hon kanske är Per Ahlgrens änka, men jag kunde inte bevisa det. Enligt hfl är hon född 1776 30/9 i Halland eller (som det senare ändras till) Västergötland. Du kan fråga på Malmö Stadsarkiv om det finns bouppteckning. Det vore ju bingo!
  SVAR

Hej Den 30/11 1808 föds i Raskarums hus, Sankt Olof, Sissela dotter till Corporalen vid Konungens eget värvade Regemente och dess hustru Bengta Johansdotter. Modern 38 år = 1770 Sissela av-lider 8/3 1809. Den 6 /11 1810 föds i Raskarum, Sankt Olof, Corporalen Ahlgrens och hustru Bengtas son Per. Modern 39 år = 1771 Per avlider samma dag som han föds och även Bengta avlider den 7/11 1810 i barnsäng. I Skånes Knektregistret har man angett Pehr Ahlgrens födelseår till 1775? vilket tyder på att man inte haft någon korrekt uppgift. Pehr Ahlgren bör vara född ca 1771 eftersom han i mantalslängden 1793 är noterad med hustru och 1 barn. Det är nog troligt att Corporalen i Sankt Olof är samme person som gifter om sig i Malmö 1812. Med vänlig hälsning Marianne Pålsson
  SVAR

Mantalslängder finns nu på SVARs betaltjänst, och jag tog en titt på några år. Familjen i Måsalycke ser ut så här: 1786 Avsk. sold. Lindström, hustr., dot. Bengta, [dot.] Celina(?), dot. Bolla, 3 B[arn] 1795 Res[erv].k[arl] Pehr Algren, hustrun, 1 B, Ihs [=inhyses] afsk. soldat Lindström 1797 Res.k. Per Ahlgren, hust., 2 B, Ihs afsk. sold. Lindström Enkl[ing], Ihs g[amla] Pig[an] Bolla 1798 Res.k. Per Ahlgren, hust., 3 B, Ihs afsk. soldat Lindström Enkl. 1799 Res.k. Pehr Ahlgren, hust., 2 B, Ihs afskiedade soldaten Lindström Enkl. 1800 Res.k. Pehr Ahlgren, hust., 4 B, Ihs afsk. sold. Lindström Enkl. 1801 Res.k. Pehr Ahlgren, hust., 3 B På Raskarum nr 8 finns 1810 "beb[os] af sold. P. Ahlgrens h[ustru]" (tyvärr inga barn nämnda) Av detta framgår rimligen att Per Ahlgrens hustru Bengta är dotter till soldaten Johan Lindström. Flera barn är födda före kyrkböckerna börjar 1801, så det finns utrymme för både Johanna och Maria som barn i familjen.

Bilden är från SVAR Riksarkivet



Klicka för en större bild

st_olof_maasalycke_mtl_1797.gif
  SVAR

Fortsättning följer: Pehr Ahlgren /communicerar/ den 5/4 1812 med hustrun, men de gifter sig enligt vigselboken först 22/6 1812. Tycker att Pehrs namn ser ut att vara struket i vigelboken? GID 1309.25.44900. 1812 12/5 avlider Pär Ahlberg 42 år = född 1770, kan detta möjligen vara Pehr Ahlgren??. GID 1309.25.52200. Han finns ju inte med i kommunionslängden förd i fält 1813-1814, men i så fall måste noteringen i vigselboken vara felaktig. Har kontrollerat på Malmö Stadsarkivs bouppteckningsregister, där finns inte Pehr Ahlgren eller hans hustru registrerade. Finns det någon möjlighet att det i alla fall finns bouppteckningar efter dem i arkivet? Med vänlig hälsning Marianne Pålsson
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies