genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Johnsson, Anna, Vismarlöv/Hyby, född 1862-01-072011-02-05 21:15

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=25662
2011-02-02 18:59 

Hej! Letar efter släktingar till en dam som hade en affär i Vismarlöv. Anna Johnsson kom till Vismarlöv 1913 och tog över eller startade upp sin affärsverksamhet på Vismarlövs Bed. Tillsammans med systern Johanna Johnsson f.1867-12-18 -- 1951-12-31 drev hon affären under många år. Hon gjorde sig känd bland traktens människor på många olika sätt. Bland annat hade hon mjölet på golvet direkt i påsarna. Ville man inte ha musalortar i mjölet fick man säga ifrån. Denna affärsidkerska var ogift och flyttade 1930 till Konga, hon avled 1933-07-19 i Norra Ving. systern Johanna flyttade 1916 till Billeberga. Hon avled 1951-12-31 i Everöd uppe vid Kristianstad. Jag har inte så mycket mer fakta kring deras släkt utan enbart kring deras liv och verksamhet. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att se var dessa damer var födda, om det fanns fler syskon till dem och ifall det finns några släktingar som lever.

Med vänliga hälsningar
Bygdeforskare: Morgan Levin
  SVAR 2011-02-02 19:11

Skriv till Landsarkivet i Lund och fråga om det finns bouppteckningar efter systrarna. Det är ju sekretess på församlingsböcker efter 1941. Bouppteckningarna är nog din enda chans att finna levande släktingar såvida inte någon av dem läser ditt inlägg.

Eva M
  SVAR 2011-02-02 20:05

Hej Morgan,

Ja det ar nog klokt, sa att du far se om det fanns levande familjemedlemmar vid den tidpunkten. Johanna var enl. dodboken fodd i Vittskövle som du ser och det bor da bli ganska latt att se vilka hennes foraldrar var.

18671218-350

Johnsson, Johanna

Å församlingen skriven

Död 31/12 1951.

Kyrkobokförd i Everöd (Kristianstads län, Skåne).

Född 18/12 1867 i Vittskövle (Kristianstads län, Skåne).

Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Everödsbygden, Kristianstads kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Vittskövle (Kristianstads län)

Källor:
DB, FS / DOR 50-51
----------------------------------
Om vi ska tro pa detta sa ar Johanna dotter i denna familj (men bor kollas mot hennes fodelsedatum)

Post 1880-11-105-279

Jönsson, John
Fjärdingsman

f. 1830 i Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Gift man, far i familjen

Widtsköfle By
Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Registrerad födelseort: Vittskövle Kristianstads län
-------
Post 1880-11-105-280

Christoffersdotter, Hanna

f. 1823 i Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

h.
Gift kvinna, mor i familjen

Widtsköfle By
Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Registrerad födelseort: Vittskövle Kristianstads län
------------------------
Post 1880-11-105-281

Anders

f. 1858 i Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

s.
Ogift man, barn i familjen

Widtsköfle By
Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Registrerad födelseort: Vittskövle Kristianstads län
---------------
Post 1880-11-105-282

Jöns

f. 1865 i Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

s.
Ogift man, barn i familjen

Widtsköfle By
Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Registrerad födelseort: Vittskövle Kristianstads län
-----------------------------
Post 1880-11-105-283

Anna

f. 1862 i Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

d.
Ogift kvinna, barn i familjen

Widtsköfle By
Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Registrerad födelseort: Vittskövle Kristianstads län
----------------------------
Post 1880-11-105-284

Johanna

f. 1867 i Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

d.
Ogift kvinna, barn i familjen

Widtsköfle By
Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Registrerad födelseort: Vittskövle Kristianstads län
---------------------------------
I 1900 folkr. ser det ut som om hon kallar sig Anna Jansson, hon bor i Aspberg, Segerstad - Varmland och ar Mejerska. I 1890 lever hon i Norra Ving, Skaraborg och ar Mejerska.
Under tiden var Johanna bosatt i  Hömb, Kaflås, Skaraborg 1900 (!) och arbetade som Mejerska dar...och 1890 var hon bosatt i Källstorp, Jordberga gard, som piga.

1890 lever John, fadern, som ankling kvar pa orten. Se nedan.

Post 1757043

Jönsson, John
Fjerdingsman

f. 1830 i Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Änkling, ensam i familjen

Pottehuset
Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)

Födelseort i källan: Widtsköfle


  SVAR 2011-02-02 22:43

Vittskövle AI:8 sid 24 och 51, AI:9 sid 48, AI:13 sid 154, C:3 sid 151, C:5 sid 19, finns lite om familjen kanske inte om Anna o Johanna. Men datumen stämmer i alla fall.
hälsn. Arne

  SVAR 2011-02-02 23:57

Hej Arne! Är detta någon bok om Vittskövle eller någon kyrkobok? Jag har inte arbetat med kyrkoböcker så mycket och är inte insatt i alla förkortningarna än. Jag har arbetat på helt andra sätt. Var finner jag texten du refererar till?

Tack så mycket för din hjälp!!

Morgan Levin
  SVAR 2011-02-03 00:08

Tack för ert engagemang i mitt lilla problem. Jag ska gå vidare med bouppteckningarna imorgon. Jag lyckades få fram ett nummer 69 i em och med det kanske jag kan få ett genombrott. Jag håller er underrättade. Har ni släkt eller andra anor från Vismarlöv med omnejd så säg till. Jag har ett unikt fotoarkiv från trakterna.

Mvh: Morgan Levin
  SVAR 2011-02-03 01:14

Jag har ingen slakt dar, vad jag vet. Tack sjalv, # 69 vet jag inte vad du menar med. Men nan annan kan sakert ta vid och guida dig runt i slaktforskningens forunderliga varld. T.ex kyrkbockerna som ar de enda trovardiga (sa trovardiga de nu kan bli) kallor du kan anvanda dig av om du vill veta vad som hande en person under denna tid.

Bye, och tack for mig,
Susanna
  SVAR 2011-02-03 20:43

Hej, Ai.8 är en husförhörsbok i Vittskövle sidorna 24, 51. C:3 o 5 är en födelsebok.
på biblioteten brukar finnas Genline eller AD-online och där finns detta eller i Lund på
arkivcentrum syd. här är AI.51 från Genline som där heter 1483.12.41300.
hälsn. Arne

Klicka för en större bild

2011-02-03_vittskoevle.jpg
  SVAR 2011-02-03 20:58

titta även i ddss.nu som är gratis, där vigs Anders 1888 m.m.
  SVAR 2011-02-03 21:11

Post 436221

Johnsson, Jöns
Dräng (ogift man)

f. 15/11 1865 i Vittskövle, Kristianstads län (Skåne)

Utvandrad 7/4 1885
från Vittskövle 23, Vittskövle, Kristianstads län (Skåne)
till Amerika

Källa: Husförhörslängd, s. 62

Emibas emigrationsakt: Vittskövle L 1885 001
  SVAR 2011-02-03 23:43

Hej Arne och tack för dina fina tips till mig. Jag kan inte finna Anders som gift år 1888 inne på DDSS, annars har jag hittat en hel del matnyttigt på hemsidan, så än en gång tackar jag dig för tipset. Vet du med vem han gifte sig och ifall de fick några barn? Jag har beställt information om Johannas (Anders syster) bouppteckning så om det funnits barnbarn till Anders borde de finnas med där eftersom Johanna var ogift. Har du släkten i trakterna själv eller är du från annat håll? Jag har en hel del material från Svedala kommun om du känner ngn som kommer därifrån.

Mvh: Morgan Levin
  SVAR 2011-02-04 00:01

har för mig att det är denna Anders, men jag kanske minns fel.
Jag vet inte ännu att jag har någon släkt på det hållet.
Arne


Klicka för en större bild

2011-02-04_anders.jpg
  SVAR 2011-02-04 00:14

om det var rätt Anders så är detta familjen.
gonatt / arne

Klicka för en större bild

2011-02-04_anders2.jpg
  SVAR 2011-02-05 21:15

Hej Arne! Tackar för din info. Tack vare den har jag lyckats få tag i släktingar till fam Johnsson och på så vis fått tag i foton till min bok!!

Morgan Levin
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies