genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsson Amilon, Jöns Peter, Vismarlöv, född 18602020-02-06 15:07

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=25530
2011-01-29 00:22 

Hej! Jag söker efter släktingar till en målare vid namn Jöns Peter Nilsson Amilon som levde i Vismarlöv mellan 1860-1914/15. Han gifte sig med den betydligt yngre Hilda Karlsson f.1893. De fick år 1914 en dotter som döptes till Hanna Ethel. 1915 dog Jöns Peter och flickan flyttade på våren in till St.Johannes församling i Malmö. På hösten samma år flyttade Hilda efter (troligtvis på grund av kontrakt med en gård dröjde Hildas inflyttning). Där slutar mina spår, tiden räcker helt enkelt inte till och jag behöver hjälp att komma vidare
  SVAR 2011-01-29 11:38

Hej!
Hilda Karlsson f. 14/3 1893. Dottern Hanna Ethel f. 8/4 1914 i Vismarlöv, Hyby.
Ingen av dem finns reg. i Sv. Dödbok 1901-2009.  (men den är inte helt komplett).  Hilda var bara 20 år vid makens död, hon kan ha gift om sig och lämnat landet tills. m. dottern ?

Anders A
  SVAR 2011-01-29 12:08

Morgan!
Jöns Peters far var snickarmäst. Nils Olsson i Vismarlöv nr 5.  I fam. fanns sju barn. Har du uppgifterna på familjen?

Anders A
  SVAR 2011-01-29 12:45

Hanna Ethel lever fortfarande. Efternamn Amilon.

Eva M
  SVAR 2011-01-29 14:26

Hej alla och tack för era svar! Detta är heltotroligt. Jag har under 10 år forskat kring Vismarlöv och dess närområde och gjort forskning på över 120 fastigheter, Amilons var en av de som jag hade problem med....Vet någon mer om familjen skriv gärna in dessa svar här eller maila mig på levinmorgan@hotmail.com. Jag har mkt gamla bilder osv från hela Svedala kommun!! Om någon av er behöver bildmaterial finns chansen att jag har dem både i vykortsform och som amatörfoton!!

Morgan Levin
  SVAR 2011-01-29 14:26

Hej alla och tack för era svar! Detta är heltotroligt. Jag har under 10 år forskat kring Vismarlöv och dess närområde och gjort forskning på över 120 fastigheter, Amilons var en av de som jag hade problem med....Vet någon mer om familjen skriv gärna in dessa svar här eller maila mig på levinmorgan@hotmail.com. Jag har mkt gamla bilder osv från hela Svedala kommun!!

Morgan Levin
  SVAR 2011-01-29 14:34

Hej Anders! I Vismarlöv nr 5 bodde en familj som hade en väldigt speciell historia (kan ej skriva ner allt här. Om Nils Olsson vet jag inget! Däremot var en Nils Larsson född i fastigheten år 1827...kan det vara han som var far till Jöns Peter? Nils reste som 14-åring från sin mor som dåhade hamnat på fattighuset i Vismarlöv men återvände senare och flyttade in i ett torparhus som tillhörde Vismarlöv nr 5. Här drev han ett skomakeri och fick tio barn..

Har du mer info?

Morgan
  SVAR 2011-01-29 14:39

Hej Eva och tack för ditt svar!! Jag har sökt Hanna Ethel Amilon utan framgång. Vet du hur jag får tag på henne eller om det finns några släktingar? Någon bra hemsida för att kolla upp personer kanske? Mina försök har ej lyckats. Tacksam för din hjälp!!

Mvh: Morgan Levin
  SVAR 2011-01-29 15:35

Hej!
Du får ringa skatteverket och fråga om hon har några barn. Misstänker att hon inte varit gift eftersom hon har sitt flicknamn, men hon kan ju ha barn i alla fall.

Eva M
  SVAR 2011-01-29 16:43

Jöns Peter Nilsson, f. 28/12 1860 i Vismarlöv nr 5. År o. födelsedatum stämmer. Fader, snickaren Nils Olsson f. 28/12 1826 i Hyby, hustru Maria Mårtensdotter f. 28/2 1835 i Hyby.
Barn: Bengta f. 21/8 1858.  Jöns Peter f. 28/12 1860.  Karna f. 27/4 1863.  Cicilia f. 1/4 1865.
Botilda f. 12/2 1868.  Bertha f. 5/12 1871.  Augusta f. 28/6 1876.
Det är nog ingen tvekan om att det är rätt fam.  Jöns Peter står med samma födel sedata  i Födelseboken när dottern Hanna Ethel föddes.

Anders A
  SVAR 2011-01-29 18:09

I Sv. Befolkn. 1900 finns följande uppgifter betr. Vismarlöv nr 5. Här bor då (1900)
Nils Olsson, snickare, f. 1826, hustrun Maria Mårtensdotter f. 1835, samt hemmavarande barn:
Jöns Peter Amilon, bagargesäll, f. 1860, samt fostersönerna, tvillingarna, Axel Olof Möller f.
1888 i Malmö, Erik Olof Möller f. 1888 i Malmö. (Nils Olsson är då 74 år gammal)

Anders A
  SVAR 2011-01-29 18:28

Sv. Dödbok:  Nils Olsson f. 28/12 1826 i Hyby, d. 28/3 1914 i Vismarlöv nr 5 (88år) Hustrunn dog 20/6 1910.

Anders A
  SVAR 2011-01-29 19:33

Hej Anders! Tack för din hjälp i fallet. Jag har nu fått tag i Amilons och fått in lite mer fakta i fallet så vi nu är detta fallet äntligen löst :-). Men jag undrar om Amilon är ett gesällnamn eftersom han var bagare eller målarmästare? Han lär ha varit en mkt skicklig målare och tapetserare och blir omnämnd som målarmästare Amilon. Jag har kollat upp familjen Sophia Sörensdotter och fått reda på att Nils Olsson kom till gården efter att hon gått bort så det är två olika familjer.

Sophia Sörensdotter var för övrigt greve/baron Trolles dotter men han mutade en anställd (Sören Nyholm) att ta på sig faderskapet vilket han gjorde. Han fick ett värdshus iKlågerup som tack, tyvärr dog han kort tid efter då han var dödligt sjuk i lungsjukdom...konstigt vad man kan få fram genom lite fakta!!

Tack för din hjälp Anders!!

Morgan Levin
  SVAR 2011-01-29 20:23

Roligt att vi kunnat hjälpa dig nysta upp dina anor!  Ja, Amilon är ett gesällnamn, eller som man en gång sade: gärningsmannanamn (hantverkarnamn) Dessa namn gick ofta i arv. Ser att det finns en hel del personer med namnet Amilon, men det är säkert från mer än en släkt.

Anders A
  SVAR 2020-02-06 15:07

Vad roligt att hitta litet uppgifter här som handlar om min släkt. Sophia Sörensdotter som var greve/baron Trolles dotter enligt uppgiften (vilket jag hört rykten om i släkten) är min farfars morfars mor.

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies