genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Wendt, Hans, Malmö, 18902006-03-10 21:26

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=2465
 

Finnes Hans Wendt, målarmästare, i Malmö på Sv.Bef.1890? Født og hvor vet jeg ikke. Han var gift med Johanna Dahlström. Hun var enke i Malmø i 1914 ved farens død i Malmø St:Pauli. Har noen Sv.bef.1890 og kan hjelpe meg her? I fall familien finnes der, har de i så fall noen barn? Takknemlig for hjelp. Mvh Karin
  SVAR

Hej Hans. Tyvärr finns inte Hans Wendt på Sv Bef 1890
  SVAR

Hei Bruno. Takk så mye for svaret, selv om det ble negativt. Saken er at Hans Wendt var gift med Ingrid Johanna Dahlstrøm, f. 18.07.1856 i Skurup. Hun vokste opp i Lilla Beddinge (M) og var 24 år da hennes foreldre og søsken flyttet fra L.B. til Malmø i 1880. Hun var enke i Malmø i 1914 i Malmø. Jeg undrer derfor på om hun ble igjen og giftet seg i Lilla Beddinge med Hans Wendt og kanskje fantes der i 1880, men flyttet til Malmø når hun ble enke? Har du mulighet til å slå opp i Sv.Bef. 1880 i Lilla Beddinge på begge personene? Takker på forhånd. Mvh Karin
  SVAR

Hej Karin. Det är så att det 1880 års folkräkning ännu inte har kommit ut på cd för vårt län. Men jag tittade på utflyttningar från L Beddinge och hittade där Dahlströms, som mycket riktigt flyttade 1880. Vid den flyttningen var Ingrid Johanna inte med. Jag tyckte att det skulle vara märkligt om hon blev kvar i L.B. så jag letade i stället bakåt. Och det var som jag trodde. Hon flyttade till Malmö, enligt attest den 24/10 1876. (Den 24/10 var vanlig flyttdag för anställda) Den 12/12 lämnar hon sin attest i Malmö, S:t Petri församling och i S:t Petri inflyttningslängd står det att hon bosatte sig i kvarteret Diana. Hon bodde där till 1878, då hon flyttade, även denna gång den 24/10. Längre har jag inte hunnit, men jag skall titta vidare i morgon. Bästa hälsningar Bruno
  SVAR

Hei igjen Bruno. Takker så hjertelig for alt jeg har fått. Det hjelp meg jo å avklare en hel del så langt. Tar gjerne imot alt du eventuelt måtte finne. Det er ikke så mye jeg har visst om slekten etter Jöns Dahlstrøm i Sverige, bortsett fra sønnen Andreas som bosatte seg her i Norge. Hjertelig hilsen Karin
  SVAR

Hej Karin. Tyvärr har jag inte kommit längre i mitt letande efter Ingrid Johanna. Detta på grund av att utflyttningslängden är mycket svår att förstå. Jag har frågat om detta, men ingen har kunnat svara. När det inte är mer snö och lite bättre väder, skall jag i annat ärende till Malmö Stadsarkiv, och där ska jag be att få titta i originalhandlingarna. Däremot har jag stött på en annan Dahlström från Lilla Beddinge, som hette Fredrika Karolina och som var född 1848 och som måste tillhöra en annan släkt. Jöns var snickare och hade minst följande barn: Ingrid Johanna , Karl Johan, Elsie, Andreas och Otto, men det visste Du kanske. Jag återkommer så småningom! Bästa hälsningar Bruno i Helsingborg PS. Bergen är mitt favoritresmål! DS
  SVAR

Hei Bruno. Ser ditt raske svar. Takker for at du tar deg tid. Ja, barnas navn har jeg fra en gammel bibel, og noe har jeg fått tak i etter hvert. Det var faktisk også en datter Fredrika, men hun var født 01.01.1859 i L.B. Hun var heller ikke bosatt med familien i Malmø i Sv.bef. 1890, og jeg vet heller ikke om hun var med i flyttingen i 1880. Hun hadde imidlertid 3 sønner: 1. Anton, var født i Malmø Karoli 1882-08-03, men Fredrika gifter seg først i 1884-04-27 med Lars Larsson Anderberg, (f. 1855 i Skivarp).(Iflg. tidl. opplysn. Helsingborg sfs AI:90 - kan det bety at hun giftet seg i Helsingborg?) 2. Theodor var født i Malmø S:t Pauli i 1885, mens 3. Oscar var født i 1889 i Helsingborg sfs. Alle barna heter Anderberg, men kanskje 1. barnet hadde en annen far(?). Fredrika er enke i Malmø i 1914 ved farens bouppteckning. Ja, Bergen er fin, men et godt stykke herfra. Her er mye snø, kaldt vær og fint skiføre. Hjertelig hilsen Karin i Askim i Østfold, en knapp halvtime langs E18 til Svenskegrensen.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies