genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Wendel, Christian Wendels Föräldrar, Skåne, Fränninge, Malmöhus Län, 18502019-07-07 22:47

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=24993
2011-01-11 22:43 

 
  SVAR 2011-01-12 00:43

Hej!

Ar det har Jessica"s inlagg eller nagon annans? Jessica fick svar pa anbytarforum, bl. nar han var fodd, 1850. Se detta innan vi borjar soka efter mer. Christian skall ha varit fodd den 11 okt 1850 i Frenninge. Om ni har problem med mobil uppkoppling/svar pa detta forum, snalla ga till stationar dator och skriv vad ni vill. Var mer precis, please?

Susanna
  SVAR 2011-01-12 23:19

Hej!

Jag har äntligen kommit över en annan dator och hade väldiga problem med att skicka in inlägg och svar via min lilla i-phone som ej har något javainprogrammerat.
Hursomhelst försöker jag via denna gamla dator.


Tack för era svar förresten samt ber om ursäkt om jag inte gör alldeles korrekt!

Jag har nu kommit fram till att Johan Wendels far hette Christian Wendel i Fränninge (malmöhus län) 1850.  Jag kan ej öppna upp Christian Wendels arkiv utan hamnar återigen på eran sida automatiskt. Därför vill jag gärna be någon att söka upp Christian Wendels föräldrar. Vad de kan tänkas heta och komma ifrån.
Christian med familj ska ha bott nånstans vid Hässleholm har jag hört av min pappas gamla faster. Men? Christian var född i Fränninge hursomhelst.
 Christian var skräddare och soldat möjligen vid skånska regementet. Vad föddes hans föräldrar och vad hette de? Har kyrkböckerna kanske förstörts?

Skrivet av en alldeles purfärsk nybörjare!

MVH Jessica Wendel
  SVAR 2011-01-13 12:55

Hej!
Här får du lite uppgifter tills du fått i gång din dator.  Christian Johansson Wendel, f. 11/10 1850 i Frenninge, skräddare, f.d. soldat vid S. Skånska Infanterireg., gift 2/6 1876 med Elna Jönsdotter f. 21/3 1849 i Långaröd. Barn: Johanna f. 6/2 1877. Emma 16/12 1878.  Johan 29/1 1880.  Nils 25/2 1882. Elof 13/12 1886. Emma 16/12 1878. Fam. bor i Vallarum nr 14, där sonen Johan dör 20/2 1934.
Hälsningar
Anders A
  SVAR 2011-01-13 13:30

Det skall bara vara en Emma f. 1878!   I SverigesBefolkn. 1900, finns Emma, Elof. Nils o. Johan på nr 14, Vallarum, men i Sveriges dödbok 1901-2009, finns inte Emma o. Elof  registrerade,  nu saknas det ev. uppgifter i Dödboken, eller så kan de ha emigrerat?

Anders A
  SVAR 2011-01-13 15:31

Hej och tack Sussanna och Anders för era svar!

Ja på denna dator kan jag åtminstone svara på era inlägg!

Det stämmer att sonen till Christian Wendel dog 1934. Brodern hette Elof och emigrerade till Amerika. Dotter Emma ser ut att ha avlidit för hennes namn är överstrukiet på det senaste husförhöret. Det står något om Östberga dä rdet ska ha hållits ,om jag förstår saken rätt.
Jag skulle gärna vilja veta vilka föräldrarna var till Christian eftersom jag gärna vill veta varifrån släktnamnet Wendel härstammar ifrån!
Annars är detta ett soldatnamn som säkert fåtts genom regementet men det går att få veta om jag kan få tag i Christians föräldrar,årtal,födda samt döda och vilken ort de levde i och kanske var födda. Enligt en gammal avlägsen släkting ska Johan vuxit upp eller Christian med familjen i Hässleholm, men detta kanske innte stämmer eller har någon betydelse alls.

Mvh Jessica Wendel
  SVAR 2011-01-13 16:51

Christians föräldrar: Åbon o, Dragonen Johan Christiansson Flink, på Vallarum nr 7, f. 11/1 1811 i Kalmar, gift med: Karna Larsdotter f. 22/7 1820 i Vallarum. Barn: Else f. 28/1 1842.
Ola 10/11 1845.  Hanna 20/3 1848.  Christian 11/10 1850.  Jonas 29/3 1853.

Och nu får du försöka installera ett abonnemang på din dator!

Anders A



  SVAR 2011-01-13 17:35

Jessica!
Kan  tilläggas betr, soldatnamnen. Ibland ärvdes de, ibland inte. Ofta följde soldatnamnet rusthållet, d.v.s. den som antogs som soldat eller dragon på ett rusthåll, fick överta namnet på den förra. Men det var nog regementet som i sista hand bestämde, man ville ex.vis inte ha
två som hette Wendel, eller två som hette Flinck!
Anders A
  SVAR 2011-01-13 18:50

Hej!

Vilka värdefulla uppgifter!
Blir nyfiken hur du lyckades finna De!

Om uppgifterna stämmer så är detta svaret på en förbryllande gåta!

Jag ber att få tacka dig Anders !

Mvh Jessica Wendel
  SVAR 2011-01-13 19:40

Vill förtydliga mig ytterligare betr. soldatnamn.  I allmänhet behöll inte barnen soldatnamnet, så vida inte sonen övertog faderns plats på rusthållet, utan man tog patronymikon, d.v.s. hette fadern Lars i förnamn, kom sonen att heta Larsson o. dottern Larsdotter, detta namnskick gällde fram till slutet på 1800-talet. Men det var inget som hindrade ex,vis att en son tog faderns militärnamn som "yrkesnamn"  och att namnet fortsättningsvis blev ett släktnamn.

Anders A
  SVAR 2019-07-07 18:38

Hejsan, jag har börjat släktforska och är släkt med denna Christian. Skulle vara intressant om vi kunde få någon kontakt här. 
Mvh Marie Hansson 

  SVAR 2019-07-07 22:47

Hej Marie!

Jag fortsätter där vi slutade 2011.

Christian Wendel, skräddare,  dog d. 16/10 1897 i lunginflammation.  Var skriven i Fränninge, Vallarum nr 14. Dödsorten anges som Veberöd.

Hustrun  Elna Jönsdotter  dog i Fränninge d. 12/8 1911.

Familjen bodde i Fränninge, Vallarum nr 14.    Fränninge Alla:2 (1898-1915)  2370/529

Anders A

 

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies