genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Balabrega, Mechanikus, , levde 1857-19002019-07-31 22:23

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=25000
2011-01-12 08:08 

Den internationellt kände magikern Balabrega var oäkta son till Jacob Balabrega och pigan Botilla Möller. Han föddes i Helsingborg den 20/8 1857 och omkom i samband med en föreställningsolycka i Brasilien 1900. I en artikel i The Yankee Magic Collecor påstås att han som elvaåring tillsammans med sin far emigrerade till Amerika. Detta kan inte stämma eftersom han förlorade sin far som tvååring och enligt flyttlängd utflyttade först 1879.
 

Jag undrar därför om någon vet 1:o om han var ensam när han emigrerade och  2:o vem som kan ha lärt honom yrket som gjorde honom världsberömd.
 

Tack och hälsningar/Björn



Klicka för en större bild

2011-01-12_balabrega_1.jpg
  SVAR 2011-01-12 10:11

på Ancestry finns det en John M Balabrega som är magiker och som är född i Sverige Han naturaliserar sig den 5 maj 1890.

Den 26 juli 1892 så kliver det på en Jos M Balabrega i Chienfuegos Cuba och som ska till Louisiana in New Orleans . Med sig har han då en Emma de Balabrega Jos är 34 och Emma är 24. De är artister och de reser tillsammans med Ornofre Garrnans 34 som är från Spanien
Augu Fernandez från Spanien och Antonius Catalia från Spanien. De har också en fågel med sig + andra saker
  SVAR 2011-01-12 10:18

Kolla på namnet Balabrega i ddss.nu på Helsingborgs stadsförsamling (födda och vigda)
Där finns Jacob Balabrega. Han är mechanicus, vad nu detta innebär?

Eva M
  SVAR 2011-01-12 10:26

Jacob Balabrega var judisk portugisisk-holländsk invandrare och far till den efterfrågade. en mechanikus var en illusionist och magiker som använde dåtidens tekniska uppfinningar i sin konst. Tex. cinematograph.

  SVAR 2011-01-12 12:52

Tack Kerstin! Jag börjar ana en fantastisk historia och skall följa ditt spår. Jos M var säkerligen John Miller, som är anglifieringen av Johan Möller, hans dopnamn. Kvinnan var hans vackra och skönsjungande hustru Emma Lynden tillsammans med vilken han framträdde under några år. Bland annat använde man dresserade kanariefåglar.
 

Jag är själv inte släkt med Balabrega, men min mm bror gifte sig med Jacob Balabregas ddd. En kort tid efter bröllopet klagade han hos sin svärfar över att hans brud inte släppte till. Svärfadern svarade kort: "Då får han väl gå till gumman Balabrega". Gumman var Jacobs dotter, och hon kanske hade lärt sig några trollkonster av sin far. Denna anekdot berättade min mamma (102 år) för mig häromdagen.
Jacob B, själv magiker och även affärsman, drev under några decennier hälsohemmet Helsan, en vacker anläggning vid Hälsovägen i Helsingborg.

Fortsättning följer!

  SVAR 2011-01-12 16:06

John och Emmas vigsel i NY 1885.

Balabrega John Jul 30 1885 Manhattan Cert. # 47514
Hawes Emma L Jul 30 1885 Manhattan

Susanna
  SVAR 2011-01-12 16:28

Redan 1879 star han omskriven i tidningar - sa han bor ha kommit in tidigare an 1879? Se nedan;

AMUSEMENTS.
BALABREGA"S ILLUSIONS.

Chicago Daily Tribune (1872-1922) - Chicago, Ill.
Date: Jan 9, 1879
Start Page: 5
Pages: 1
Text Word Count: 645

Abstract (Document Summary)
The West End Opera-House on West Madison street was packed full last evening by a most earnest-looking audience, who came to see the Swedish wonder Balabrega and his gifted coadjutor, Miss May Leyton. The entertainment was worthy of all the attention it received, and it is a pity that it could not have found a hall more centrally situated and of somewhat larger...

  SVAR 2011-01-12 20:15

Tack till er som har engagerat er i detta. Det finns många frågetecken, till exempel kan han ha ljugit om sin ålder, (han lanserades som elvaårigt underbarn), kan flyttsedeln vara ett falsarium (hfl motsäger detta). Levnadsteckningen i The Yankee Magic Collector (http://www.memoriadocinema.com.br/REVISTA.html) verkar vara ganska nära sanningen.
 

När han flyttar till Amerika står han som Magiker, vilket tyder på att han redan fått sin utbildning. Av vem? Pappa dog som sagt 1859 i slaganfall och är begravd i Kalmar.
 

Frågetecken, frågetecken..
 

Björn

  SVAR 2011-01-12 23:28

Tack Susanna. Jag har fått många uppslag som jag skall bearbeta.
 

hälsningar/Björn

  SVAR 2011-01-13 08:44

Denne Mechanikus Balbrega verkar ha varit en färgstark person! Och hela släkten Balbrega förresten, när man kollar på "nätet". Ser att det finns en skriven berättelse: "Balbregas Last Tour and Death" av Ary Bezerra Leite, samt en med titeln: "Mekanikus Balbrega och "Hälsan" av Selling - men jag antar att du har koll på detta?

Anders A
  SVAR 2011-01-13 09:17

Tack ni som har engagerat er. Ja en fantastisk historia. Artikeln av Selling är en 60 sidor lång uppsats som jag fick från ett antikvariat igår. Jag tror vi kan slå Knut på den här tråden nu, om ingen kommer på något. Måste vidare..
 

Björn

  SVAR 2019-07-31 22:23

Jag är själv släkt med Jacob Balabrega, och därmed med hans oäkta son Johan Möller eller John Balabrega som han senare hette. De uppgifter som framkommit i denna tråd stämmer väl med mina efterforskningar men jag vore intresserad av att komma i kontakt med den Björn Forssell som började fråge-tråden.

Peter (peterhellqvist@yahoo.se)

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies