genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Schüler, Fredrik, Ottarp, 18192009-03-14 22:47

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=2481
 

Han bodde i Bäsingeby runt 1864,torpare gardist.Skulle gärna vilja ha fatt i hans föräldrar,vad jag har fått fram ska han vara född den12/7 i ottarp.Många tror att han har varit soldat,så kanske han har ett annat efter namn när han föddes.
  SVAR

Det föddes ingen Fredrik alls i Ottarp 1819.
  SVAR

Schüler, Jan, Östra Ljungby, 1861 Jag har problem att hitt hans far.De sägs att han skall heta Fredrik Schüler och vara född 12/7 1819 i ottarp. Men det finns ingen med det namnet som är född i ottarp.
  SVAR

Hej! Kan dessa ha någon anknytning till din fråga? Om hushållet Personer i hushållet: Fam. nr 1 Fredrik Richard Schuler, f. 1867 i Ö. Ljungby, Jordbr.arbet. Om personen Namn: Fredrik Richard Schuler Hemförsamling: Ö. Ljungby moder Hemort: Qvarstående obefintlige sedan åren 1881-1890 Kontrakt: N. Åsbo Län: Kristianstad Födelseår: 1867 Födelseförsamling: Ö. Ljungby Yrke: Jordbr.arbet. Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 1 Frånvaro: (i Amerika) Sida: 23 Rad: 13 Om hushållet Personer i hushållet: Fam. nr 1 August Sim. Schuler, f. 1856 i Ö. Ljungby, Torpare Mathilda Jönsson, f. 1862 i Gråmanstorp Anna Maria, f. 1886 i Gråmanstorp Carl Gustaf, f. 1888 i Ö. Ljungby Fam. nr 2 Elna Jönsdotter, f. 1824 i Örkelljunga Om personen Namn: August Sim. Schuler Hemförsamling: Ö. Ljungby moder Hemort: N:o 3 Bläsinge Kontrakt: N. Åsbo Län: Kristianstad Födelseår: 1856 Födelseförsamling: Ö. Ljungby Yrke: Torpare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 3 Rad: 22 Om personen Namn: Mathilda Jönsson Hemförsamling: Ö. Ljungby moder Hemort: N:o 3 Bläsinge Kontrakt: N. Åsbo Län: Kristianstad Födelseår: 1862 Födelseförsamling: Gråmanstorp Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 3 Rad: 23 Om personen Namn: Anna Maria Hemförsamling: Ö. Ljungby moder Hemort: N:o 3 Bläsinge Kontrakt: N. Åsbo Län: Kristianstad Födelseår: 1886 Födelseförsamling: Gråmanstorp Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Familjeställning: d. Famstkod: Barn (B) Familj nr: 1 Sida: 3 Rad: 24 Om personen Namn: Carl Gustaf Hemförsamling: Ö. Ljungby moder Hemort: N:o 3 Bläsinge Kontrakt: N. Åsbo Län: Kristianstad Födelseår: 1888 Födelseförsamling: Ö. Ljungby Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: s. Famstkod: Barn (B) Familj nr: 1 Sida: 3 Rad: 25 Om personen Namn: Elna Jönsdotter Hemförsamling: Ö. Ljungby moder Hemort: N:o 3 Bläsinge Kontrakt: N. Åsbo Län: Kristianstad Födelseår: 1824 Födelseförsamling: Örkelljunga Civilstånd: Änka/änkling (E) Kön: Kvinna Familjeställning: anhörig Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 2 Sida: 3 Rad: 26
  SVAR

Jag tackar för hjälpen jag ska se om det är något som hör till
  SVAR

Hej Maria! Jag kan bekräfta att Fredrik sägs vara född i Ottarp 1819 och att det är hans barn som Ewa hittat. Här är en bild från husförhörslängden 1861. Fredrik Schuler är f d husar och gratialist. Det betyder att han fick pension efter avslutad tjänst. Så vad göra? Jo, man får följa Fredrik Schuler bakåt i alla längderna och se om det finns en inflyttningsuppgift eller liknande. På så sätt ta sig närmare tiden för hans födelse, och kanske hitta den korrekta uppgiften.

Klicka för en större bild

oestra_ljungby_hfl_1861-65_s_145_GID_1737.32.21500.gif
  SVAR

Tack för hjälpen!
  SVAR 2009-03-10 08:00

Hej

Anders, vad innebär det att de strykit över personerna och vad betyder anteckningarna kring namnen. Är namnen i listan från samma familj eller andra inneboenden?

Mvh Axel
  SVAR 2009-03-10 10:38

Hej

Överstrukna personer har antingen flyttat eller dött. När det gäller de två äldsta barnen har de nog flyttat (men den kolumnen finns inte med på bilden), och när det gäller yngsta barnet Fredrik Rickard så har han dött. Datum finns i högersta kolumnen.

Först står familjens medlemmar, sedan eventuella inneboende och tjänstefolk. Nederst på bilden ser det ut att vara två inhyses drängar (inhs dr.), överstrukna och alltså bortflyttade.

Kring namnen står något om att fadern är torpare och att han är f d hussar. Sedan är sonen Carl Gustaf inskjuten också. Det betyder att han återvänt till familjen efter en tid på annan plats.

Det är en väldigt typisk bild ur en husförhörslängd. Kan användas som skolexempel!
  SVAR 2009-03-10 19:35

Hej Anders

Tack för ditt snabba svar.
Jag är själv släkt med dessa personer och försöker reda ut en del.
Har du namn på de två äldsta barnen?

Stämmer det att följande är barn till Fredrik Schüler och Elna Jönsdotter enligt bilden.
Rad 5. Carl Gustav
Rad 6. Eva
Rad 7. Johanna (vad står innan namnet?)
Rad 8. August Simeon (min mormors morfar)
Rad 9. Gustafva
Rad 10. Jan Fredrik
Rad 12. Fredrik Richard

Det står "ibm" efter namnen vad är detta? Efter Carl Gustaf står det "förf"?
En notering efter Anna rad 11. med datum? Kan hon varit en piga?
Det nämns även en Fredrik Richard Schüler f. 1867 i Ewas inlägg som farit till Amerika. Vem är då detta?
Många frågor! ;)
Bästa hälsningar Axel
  SVAR 2009-03-10 20:48

Efter Carl Gustaf står det "förs." som betyder "församlingen", han är alltså född i Östra Ljungby.

"ibm" (ibidem) betyder "på samma plats som föregående", alltså är alla barnen under också födda i församlingen.

Framför Johanna tror jag det står "deras" och framför Carl Gustaf "Hans barn". Det verkar alltså som att de äldsta barnen har en annan mor än Elna Jönsdotter men samma far. Från Johanna och nedåt är det deras gemensamma barn.

Anna på rad 11 tror jag också är en dotter. Hon har flyttat in 1862 från pag. 56 (sidan 56 i samma bok) och därför hamnat långt ner trots att hon väl är äldst om jag läser årtalet rätt (1842).

Fredrik Richard född 1864 dog ju 1865, så gissningsvis får familjen en son till 1867 och döper honom till samma namn. Det var vanligt att man gjorde så när barn dog i späd ålder. Det syns dock först i nästa husförhörslängd, den här går fram till 1865.


  SVAR 2009-03-10 21:05

Hej Anders!
Tack ska du ha, jag har efter lite snokande i riksarkivet funnet August Simeons fru Mathilda Jönssons farmor Kjersi Nilsdotter. Tror jag!
Du som verkar hjälpsam och aktiv på forumet kanske kan läsa kråkfötterna i detta dokument?
Det avser det översta barnet som jag får till Kjersti.

Mvh Axel

Klicka för en större bild

2009-03-10_Kjersti_Nilsdotter.jpg
  SVAR 2009-03-10 21:17

Julii 14 föddes Nils Nils och hustru Kjersti Nils
dotters |42| dotter i Rösa, som genast fick nöddop
och kallades Kjersti. Suscept: Madam Hanna
Hellgren i Sönnarslöf Test: Nils Pers hustru
Hanna och pigan Ingrid Jonasdotter, bägge i Rösa.

Suscept: = den som bär barnet, gudmodern
Test: = faddrar

Det är lite vid sidan om Schüler, så en annan gång kanske det är bättre att starta en ny tråd.

Mvh Anders
(även moderator)
  SVAR 2009-03-10 21:49

Tack Anders!

För att hålla mig till tråden kan jag upplysa om följande information rörande husaren Schüler

Fredrik Schüler Född 1819-07-12 av föräldrarna Anders Persson och Eva Fredriksdotter
Fredrik dog 1886-07-04

Gift 1:o 1841-11-14 med Johanna Jönsdotter. Född 1809-09-01. Död 1853-04-18
Barn:
Anna Född 1842-09-20
Assarina Född 1845-03-28
Karl Gustaf  Född 1847-07-22
Eva Född 1849-10-02

Gift 2:o 1852-06-13 med Elna Jönsdotter. Född 1824-04-22 Död 1893-03-28
Barn:
Johannna Född 1854-02-01.
August Simeon Född 1856-01-05
Gustafa Född 1858-01-18
Jan Fredrik Född 1861-11-24.
Fredrik Rickard Född 1867-09-27

Mvh Axel
  SVAR 2009-03-14 22:47

Hej Axel!

Var Fredrik Schüler (1819-07-12) född i Ottarp ? För jag har inte hittat honom i Ottarp.

Tack för hjälpen nu har man fått lite glöd igen, bara jag kan få honoms föddelse ort.

Jan Fredrik var min farfars far och nu vet jag att Schüler är ett knekta namn.

mvh Maria
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies