genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Fredriksen, Tove, Danmark, född 19092011-01-06 16:48

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=24732
2011-01-03 18:39 

Hej

Söker efter min morfars mamma som ska vara född i Danmark. Vet inte om det går att hitta eller om man måste åka över sundet, men jag gör ett försök och ser om det finns någon som vet någonting. Hon hette i allafall Tove Fredriksen född. 13 feb 1909 Gifter sig här i Sverige. ÄR det någon som vet vem hennes föräldrar var?

Väldigt tacksam om någon vet någonting.
  SVAR 2011-01-03 20:32


Har du någon uppgift var i Danmark hon kan vara född? När blev hon gift i Sverige? Att hitta folk i Danmark är svårt. Det är inte alls samma system som här. I kyrkoböckerna kan man inte följa en persons flytt (man kunde det till mitten av 1800-talet) som man kan i Sverige. Kyrkoböckerna registrerar bara födelse, konfirmation, vigsel och död.
Det man får använda är folkräkningarna. Jag har kollat efter henne i folkräkningarn 1911, 1916, 1921 och 1925. Hon finns inte i dessa, men de här folkräkningarna är ännu inte fullständigt registrerade på personnivå.
Har du gått genom de svenska kyrkoböckerna efter information om henne? När hon för första gången blir kyrkobokförd i Sverige.
Någon med tillgång till Sveriges dödbok kan säga var hon var född eller folkräkningarn 1970, 1980 kan ge info. Fast ofta står det bara född i Danmark.

Är detta morfars mor?

Åkesson, Tove
Malmö kyrkliga samfällighet
född: 1909-02-13 avliden: 1985-11-15 gravsatt: 1985-12-19
Limhamns kyrkogård Minneslund

Eva M
  SVAR 2011-01-03 21:10

Hej.

Ja jag vet att det är svårt att forska i Danmark,
Hon gifte sig den 7 oktober 1934 med Åke Gösta Julius Åkesson.  Det är hon du nämner i slutet av inlägget.
Jag vet tyvärr inte när hon blir kyrkobokförd första gången i sverige, men jag skulle gissa på runt 1930 talet. När jag söker på henne i Sveriges befolkning 1970 så står det bara att hon är född 13 feb 1909.
Min morbror tror hon föddes i Fredrikshavn, men är inte alls säker. Vi vet inget alls om henne förutom att hon är född i Danmark 13 februari 1909 och gifte sig med min morfars far och fick endast en son, min morfar.
Det vi också vet att hon fick en Tvillingsyster, dock vet vi inget namn. (Känner mig rätt dum som inte kan någon om min morfars mamma sida, men som sagt dte är svårt att forska i Danmark!)

Med vänliga hälsningar

  SVAR 2011-01-04 07:24

Hej
 

Enlligt dödboken var hennes sista bostad Friisgatan 15 på Möllevången. Åke Gösta Julius var född 21 sep 1907 i Caroli förs och dog 14.11 1985. Själv dog hon dagen efter, dvs 15.11. De gifte sig 7.10 1934, men jag vet inte var. (Sveriges dödbok, snf 1980)
 

Hälsar Björn

  SVAR 2011-01-04 09:04

Jag tittade i födelseboken för Frederikshavn för 1909 och 1910. Hon var inte född där. Hon kan ju ha varit född i en församling i närheten av Frederikshavn.
Det du får göra är att följa Åke i församlingsboken från födseln tills han gifter. Han föddes i kvarteret Rundelen X i Caroli församling. I samband med vigseln eller strax innan dyker hustrun Tove upp. Där kan det stå exakt var hon var född. Står det inte kan man titta i bilagor till inflyttningslängden till att börja med och sen bilagor till församlingsboken. Där kan hennes inflyttningsattest finnas. Ev. kan man också bli tvungen att kontrollera bilagorna till vigselboken.
Har du tur var Åke Malmö trogen och bodde där hela sitt liv. Då finns alla dokumenten på stadsarkivet i Malmö. Det kräver ett personligt besök. Tyvärr är kvarteret Rundelen bara scannat på SVAR till 1904.

Eva M
  SVAR 2011-01-04 13:35

De stämmer att hennes sista botstad är friisgatan i Malmö.
Okej jag förstår.  Jag ska göra ett besök på malmö stadsarkiv imorgon eller på torsdag. Jag kan återkomma och komma mer ev mer uppgifter när jag varit på besök där. Man tycker de ska finnas!
Hon finns inte i Åhus? runt 1920 eller något? På en av våra tavlor som en av hennes syskon har gjort står Åhus. Men morbron envisas om att hon flyttade till Åhus och föddes i Fredrikshavn. Men de verkar inte som hon föddes i Fredrikshavn.
Kan notera också att Toves mamma lämnade bort hennes tvillingsyster för att ta hans om Tove eftersom Tove var döv. Så om du du skulle hitta tove men ingen tvillingsyster så är detta anledningen.
Men skulle du kunna bara testa Åhus? möjligtvis föddes eller bodde hon där. Vet inte, gissar på de imed tavlan jag hittat.

Med vänliga hälsningar
  SVAR 2011-01-04 21:21

Hej!

Har hittat deras vigsel!!!! där står följande:
"Åkesson Åke Gösta Julius, Skräddare gift med Fredriksen Tove, dansk, utan yrke, inflyttad från Köpenhamn 17/10 1734. Född i Köpenhamn d 13/2 1909"
"Båda dövsstumma, vigda i dövsstumma kyrka i Köpenhamn den 7 oktober 1934 utfärdat av vigselförättaren"

Det var länge sedan jag var så här glad över att hitta en person, har aldrig sett Toves namn i kyrkoböckerna, gud vad glad man kan bli av att se ett namn!! Men nu har vi svaret som främst jag har letat efter, var hon egentligen föddes. Det var verken Fredrikshavn eller Århus utan Köpenhamn. De står så klart och tydligt i kyrkoboken.
Kan du hitta henne nu? :) :) :)

Tack än en gång,
  SVAR 2011-01-04 22:36

Inget problem. Jag har redan funnit vigseln i Köpenhamn. Ska försöka skicka bilden. Hon är född i Brönshöj, men på födeselsstiftelsen av en mor som bara är ett nummer. Jag ska se om står något mer.

Eva M

Jag måste beskära bilden. Den kommer senare. Jag plockar fram de andra bilderna.
  SVAR 2011-01-04 22:43

Bilden

Klicka för en större bild

2011-01-04_Tovea.jpg
  SVAR 2011-01-04 23:49

Tove är alltså född på Födselsstiftelsen. Hennes tvilling heter Inga. Det står inget om adoption men jag undrar varför man först skrivit namnet Nielsen och strukit över det och skrivit Frederiksen. Det har blivit något namnbyte. Modern hette kanske Nielsen och sen har de fått faderns efternamn.??? I Brönshöj finns det ingen anteckning i födelseboken. 17 februari är dopdagen.
Modern var alltså ogift och födde anonymt. Hon fick nr A 207. A = avdelning A på Födselsstiftelsen.
På Födselsstiftelsen kunde kvinnor föda anonymt och de garanterades i evig tid anonymitet. Men detta har ändrats. Man kan ibland få reda på moderns namn. Jag tror att numren ovanför barnens namn hänvisar till ett protokoll där det finns upplysningar om t ex fosterföräldrar.
Om du nu ska gå vidare måste du åka till Köpenhamn och gå på Rigsarkivet. Där förvaras födselsstiftelsens arkiv. Det mesta av det finns i självbetjäningsmagasinet.   Rigsarkivet ligger en bit från stationen inne på Christiansborgs slott  (på andra sidan gatan ligger den Sorte Diamant).

Jag ser i vigseln att snickare Karl Nielsen, Dalvang 1 är det ena vittnet. Vem är han? Morbror ? Fosterfar?

Jag ska se om jag kan hitta honom.

Eva M

Klicka för en större bild

2011-01-04_Toveb.jpg
  SVAR 2011-01-05 00:07


Antagligen är Brönshöj stället där hon bodde 1934. Dalvangen ligger i Brönshöj. Tyvärr finns inte Dalvangen 1 i folkräkningen
1925 som är den sista som finns på nätet. Om du går till Rigsarkivet kan du titta i folkräkningen för 1930 och se om Tove bodde där då. Den finns i pappersformat där.

Eva M
  SVAR 2011-01-05 00:16

http://maps.google.se/maps?q=Dalvangen+1,+Br%C3%B8nsh%C3%B6j&hl=sv&rlz=1R2ADRA_svSE390&prmd=ivns&wrapid=tlif12941827602831&um=1&biw=1362&bih=527&ie=UTF-8&sa=N&tab=il

Alltid kul med en bild. Dalvangen 1. Huset ser gammalt ut. Men är det så gammalt?

Eva M
  SVAR 2011-01-05 00:22

jag vet inte hur jag ska tacka dig! det är otroligt mycket du har fått fram till mig. Trodde jag aldrig när jag efterlyste henne. Jag ska defenitivt till Danmark och se om jag kan få fram vem modern var och kanske ev fadern. Det finns inget alls om hennes familj? asså fler syskon? eller modern är helt anonym? Konstigt att dem inte finns i födelseboken. Och ja konstigt dem bytte efternamn, detta måste kollas närmre! absolut. Som sagt jag vet inte hur jag ska kunna tacka dig!
Han Karl Nielsen som var dopvittne har ju samma efternamn som Tove och inga i uttdraget du gav mig, så någon släkt måste det vara. Men hur? Kanske deras fader? eller morbror eller något annat..

Tack Tack Tack!!!
  SVAR 2011-01-05 00:24

Oj vad kul att se en bild! Det var där iallafall dopvittnet bodde? och nej det ser inte så gammalt ut, faktiskt.
Väldigt kul att se!
  SVAR 2011-01-05 08:52

Hej!

Skickar här en länk om Födselsstiftelsen. Glöm inte kopiera min bild från födelseboken. Numren är inkörsporten till arkivet.
Lycka till!

http://www.sa.dk/content/dk/temaer_til_inspiration/se_alle_temaer/sundhed_og_sygdom/fodselsstiftelsens_arkiv

Eva M
  SVAR 2011-01-05 22:49

Tack än en gång för din enorma hjälp! Hade gärna skickat en riktig blomma för detta är stort för vår familj att komma vidare på Tove, vilket vi aldrig gjort.. TACK!

Med vänliga hälsningar

  SVAR 2011-01-06 09:45

Hej Tina!
Jag funderade lite kring hur två människor från olika länder som båda var dövstumma kunde träffas. Det måste finnas en mötespunkt och kom fram till att den förmodligen var i Köpenhamn, på någon form av skola/institution. Jag bifogar en länk:
http://www.dovehistoriskselskab.dk/index.php?id=40
Där finns en bild från 1930 från en institution för dövstumma kvinnor i Köpenhamn. Tove finns kanske på bilden?
Om du åker till Köpenhamn och tittar i folkräkningen 1930, kan du kanske hitta henne på Löngangsstraede 21 (jag tror det är rätt nummer). På Kapelvej 58 fanns en annan institution för dövstumma både män och kvinnor.
Jag har letat i folkräkningen 1925 efter dem båda men inte funnit dem.
Jag tror att du kan hitta mer i Malmö i sociala arkiv: Fattigvårdsstyrelsen arkiv t ex. Du skrev att Tove och hennes make bara fick en son. Säkert blev de tvingade av samhället att bara skaffa ett barn. Samhällets attityd mot vissa handikapp  var hård. Paret bevakades förmodligen under sonens uppväxt. 70 år är sekretessen men eftersom du är direkt ättling bör det inte vara något problem att få se ev. handlingar.
  SVAR 2011-01-06 12:09

Har skickat dig ytterligare info, men eftersom det fanns en länk med har det antagligen fastnat i spamfiltret.

Eva M
  SVAR 2011-01-06 16:48

Hej
Jag har också många gånger funderat på hur och vart dem träffades i med dem var dövsstumma, så jag tror det är som du säger att det fanns en sort av mötesplats för dövstumma. Kul att se bilder! otroligt,, ska se om min mamma eller morbror kanske känner igen henne, jag har själv aldrig träffat henne. Bara sett henne på bild när hon är gammal.
Ja dem fick bara ett barn, och dem 3 hade de jätte svårt i samhället. De var tvungna att flytta X antal gånger för dem var fattiga på den tiden då morfar var liten.. Åkes föräldrar o syskon skrattade ut dem , de klassades som "idioter".. Hemskt att de gick till så på detta sätt, men förr hade dem ju en annan syn på sådana handikapp.. men dem har inte haft de lätt..
Okej jag hoppas det inte finns några problem med att få reda på vem Toves mamma var.
Annars får min morbror o mamma försöka, de är ju deras farmor.
Tack för att du vill hjälpa mig så mycket! Är otroligt tacksam.

Med vänliga hälsningar
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies