genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersson/Wahrberg, Alex (Alexander) August, Björnlunda, Södermanland, född 1865-11-212011-01-06 16:58

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=24467
2010-12-25 10:21 

Alexander (Alex) August (Andersson) Wahrberg born 21/11 1865-11-21, Björnlunda parish,
Södermanland emigrated to New York, with arrival to New York 1892-03-18. 

He went on the boat The Nevada from Liverpool to New York as passenger
no 0165 under the name Alex A. Wahrberg, he was then 26 years old.
No information about Alex/Alexander since his arrival.

Do you have any information re. Alexander August (Andersson) Wahrberg
  SVAR 2010-12-29 17:02

Hej Olle! 

Inte det enklaste detta! Jag finner honom ej heller i USA for tiden efter med ett namn som verkar rimligt. Jag finner daremot att han gjort forfragan, redan 1892 for brodern Carl Herman! Och sen finns hans bror ocksa 1893 med forfragan och reservation. Carl Herman finns ej i 1900 folkrakning i Sverige, vet du om han akte over? Det finns en Herman som kommer over 1902 men han verkar valdigt osaker, och han skall till en van i Boston. De kan ha bytt namn till Anderson, da de kom over, men det kan ocksa vara sa att Alex inte levde lange utan avled innan 1900. Jag letar vidare med andra alternativ och kanske kan du se om Carl Herman lamnade Runtuna 1893 eller senare (om det finns langder for den tiden tillgangliga).

Susanna
  SVAR 2010-12-29 17:13

Hep!

Jag fann att Karl H Wohrburg ankom NY den 22 maj 1893 med Etruria. Tyvarr star dar ej vart han skall, det fanns ej noterat pa den tiden. Men om vi kan finna honom, kanske vi kan finna brodern!

Susanna
  SVAR 2011-01-06 07:13

Hej Susanna,

Tack för din professionella hjälp. Carl Herman Wahrberg (Andersson) är som du hittat är mycket riktigt Alexanders yngre bror som kom till
New York 22 maj 1893 endast 16 år gammal. Jag har lyckats spåra och träffa Carls dotterdotter i New Jersey. Hon hade aldrig hört talas om
att hennes morfar hade en bror i USA. Det kan vara så att Alexander avled kort efter ankomsten till USA eller bytte efternamn till Anderson eller Warberg.

Olle



  >  Alexander (Alex) August (Andersson) Wahrberg born 21/11 1865-11-21, Björnlunda parish,
  >  Södermanland emigrated to New York, with arrival to New York 1892-03-18. 
  >  
  >  He went on the boat The Nevada from Liverpool to New York as passenger
  >  no 0165 under the name Alex A. Wahrberg, he was then 26 years old.
  >  No information about Alex/Alexander since his arrival.
  >  
  >  Do you have any information re. Alexander August (Andersson) Wahrberg



  SVAR 2011-01-06 16:58

Hej Olle! 

Tro mig, jag har sokt pa Alexander, Alex, Anderson och alla tankbara varianter av Warberg/Worberg, Worburg etc. Inget an sa lange. Jag misstanker att han kan ha avlidit innan 1900, vilket gor det hela mer komplicerat. 1900 ar ju den census man har att leta i da 1890 inte finns. Jag skall kika vidare, bland doda i NY for tiden, men han kan ju ha avlidit precis varsomhelst, sa det ar lite som att leta efter en nal i en hostack.

Susanna
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies