genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Olsson, Lars, Glemminge, född 18612010-12-31 01:51

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=24521
2010-12-27 01:29 

Hej

Söker efter Lars Olssons föräldrar. Lars Olsson är född 6 oktober 1861 i Glemminge i Skåne. Tacksam för alla svar.

Fick vad jag vet 3 barn med Anna Svensdotter f. 14 mars 1864 i Löderup
Oskar Alfred f. 1883 f. Stora Köpinge
Elin Maria f. 1888 (Min ana) f. Löderup
Sigfrid Herman f. 1895 f. Löderup
Någon som kanske vet fler barn?
  SVAR 2010-12-27 11:35

Lars Olsson är inte född i Glemminge, utan i Stora Köpinge och dessutom den 16 oktober 1861.


Klicka för en större bild

2010-12-27_Stora-Koepinge-C-8-1852-1861-Bild-70.jpg
  SVAR 2010-12-27 12:50

Okej, tack för du ger mig rätt uppgifter, då ska jag ändra de i mitt släktträd. Är fadern Ola Larsson och modern Elna Larsdotter? Eller läser jag fel? Där står massa namn, jag kan även se att det står gossebarn. Var Lars gossebarn? (adopterad).
Står det någonting om var/när Fadern/modern är födda? Jag uppfattade att modern var 21 år, alltså född 1840.

med vänliga
  SVAR 2010-12-27 18:23

Hej Tina!

Om du klickar pa bilden (fran kyrkboken da han foddes som Bo lade in) sa blir den storre och du kan se vad det star om modern, hennes namn. Inte sa svart att tyda.

Och ja, han var en gosse, saklart han var en pojke, ett barn av manligt kon, det ar vad det betyder. Inget annat.

Nej, det star aldrig nagot om var Fader/Moder ar fodda eller nar (exakt) - endast moderns alder (ungefarlig).

Igen, jag sager det igen Tina, du skulle ha nytta av att lara mer om slaktforskning generellt. Ta dig till ett bibliotek, ga en kurs, eller bara sok information pa natet (googla!)  - och kop en bok om slaktforskning. Det lonar sig i langden. Just nu ar du beroende av andras sokande at dig och det ar aldrig bra eller sa kul som det kan vara. Kanslan av att ha upptackt/funnit anfader alldeles alldeles sjalv ar fantastisk.  Det kan alla har pa Scangen som en gang var nyborjare intyga. Det ma ta tid, det skall ta tid da allt bor dubbelkollas. Inte ens jag ar "klar" med mitt. Man blir aldrig klar. :-) Ga nerat forst, sa langt du kan na, pa alla grenar. Nedat. Ga inte utat pa syskon direkt, da riskerar du att ha 300.000 individer i ditt trad pa de oversta 7 generationerna eller sa! Det ar inte kul. Inte heller nodvandigt. Lycka till Tina. Jag vet att det ar tufft att fa tag i allt, och tappa inte talamodet om du inte far svar. Forsok da att finna dessa svar sjalv, med eller utan hjalp fran Scangen.

Anders, kan vi borja en "trad" med info om slaktforskning, tips osv? En "snabb" trad dar folk kan fa fraga och fa svar och tips snabbt om tillvagagangsatt, sprak, bruk, titlar, osv, vad som helst, som inte direkt haror till ett specifikt "fall"? Pa sa vis kan alla har som ar nyborjare fa tillgang till information - uppdaterad, kontinuerligt, om allmanna ting? Den bor ha en bra rubrik som vi som svarar kan hanvisa till vid behov, och latt att soka i for de som kommer in som nyborjare. Sa att allt inte behover upprepas alltid? Kan det va nat att ta tag i denna sista veckan pa detta ar?

Susanna

  SVAR 2010-12-28 11:54

Du är väldigt ung, bara 20 år, och det är inte lätt att tampas med de gamla garvade släktforskarna. Nu får du inte tappa modet för det - ta nya tag!

Lars Olsson är född på Kabusa nr 7 i Stora Köpinge och hans föräldrar är mycket riktigt Ola Larsson, som är dräng på gården och Elna Svensdotter. Ola är född 1829 7/10 i Kabusa, Stora Köpinge och Elna är född 1840 13/7 i Glemminge. De gifte sej 1861 14/9, alltså strax före sonen Lars födelse.

Lycka till med dina fortsatta efterforskningar!

Ann Dessnert
  SVAR 2010-12-28 12:55

Tina!
Är det så att du endast är 20 år gammal, så är du ganska unik, det är inte många i din ålder som släktforskar. Jag tror att både Susanna och andra vill stötta dig i början, men det hindrar inte att du tar till dig goda råd, och du har mycket spännande att se fram emot innan ditt släktträd är fädigt!

Hälsningar
Anders A
  SVAR 2010-12-28 16:07

Hej!

Nej jag menar inget illa, tvartom. Aven om det kan tolkas som burdust och kantigt. Jag vill bara val och jag vill att Tina, som ar sa ung och har sa manga ar av slaktforskning framfor sig, lar sig hur att ga till vaga darfor att det kommer att ge henne sa mycket mer gladje! Att sitta i timmar och leta (eller kanske dagar och veckor i vissa fall!) fram en person eller eller en persons ode kan ju bara beskrivas som oerhort givande da man val lyckas! Ibland behover man hjalp, eller tips, men inte ar det kul om man far allt "serverat"? Jag undervisar i Skandinavisk slaktforskning och mina deltagare ber mig om hjalp och tips endast da de kort helt fast. Det ar lockande att hjalpa till ibland utan att vara ombedd, men det skulle forstora gladje for dem. Darfor att det ar alldeles for latt for mig att hitta deras anfader! Och vad ar da vitsen med det hela? Jag riktade inte detta enbart till Tina, langt ifran, men till alla de som later andra gora jobbet at dem fast de sjalva kan, om de bara vill.

Och an mer  till de som systematiskt lagger upp en forfragan om en person pa flera siter samtidigt (utan att tala om vad de redan har fatt svar pa, och det hander for ofta tyvarr). Det gor att aldre och mer erfarna forskare helt enkelt trottnar. Man trottnar pa det beteendet helt enkelt. Det ar inte helt enkelt alla ganger att ga igenom fodelsebocker, folkrakningar, dodbocker och husforhorslangder t.ex for att ev. spara ursprunget till en person. Timmar gar at och ofta ar det flera personer som soker samtidigt och forsoker hjalpa samma person. Och sen blir svaret" "det hade jag redan"...

Naval, Tina, jag vill bara val, tro mig. Jag ser fram emot den dag da du kan hjalpa andra har pa Scangen!

Och g till Arkiv Digital idag och anmal dig for gratis sokande i ADOnline under 28-30 december. Du maste anmala dig pa sidan och far da tillgang till arkiven, men de ar gratis under dessa dagar och du skulle ha sa mycket kul att under ett par dagar soka och hitta runt i den ljuvliga varld som det ar. Om det gick att ordna (tekniskt) skulle jag dessutom sen betala for en manad at dig sa att du kan lara i lugn och ro att soka i nagon av dessa. Jag skall se hur det gar att ordna.

Du ar valkommen att skriva till mig om du vill, for mer tips och rad.

Susanna


  SVAR 2010-12-28 17:45

Hej.

Det har verkligen inte varit min mening att det ska verka som om jag utnyttjar denna sida och låter andra göra det åt mig. Verkligen inte menat så, Ber om ursäkt om det verkat så på det sättet. Det jag har frågat om är inte för jag ska komma någonstans.. utan för att jag fattas visa saker i mitt släktträd.

Jag är endast 20 år ja, började släktforska när jag var 18. Är uppe i 200 personer som är direkta till mig och har ca 650 personer som är barn, syskon m,m. 95% av de personer har jag letat fram själv, det har verkat som om jag söker efter alla här inne, men så är inte alls fallet. Vill Be om ursäkt än en gång om de kännts som detta. Denna sida har hjälpt mig mycket med det som varit trögt i mitt träd, visa saker jag varit osäker på. Men även mycket hjälp på vägen.

Och ja jag tar gärna till mig den hjälp du ger mig och tips. Väldigt tacksam  och jag vet att du inte menar något personligt till mig. Som jag har sagt x antal gånger under detta inlägg så ber jag tusen gånger om ursäkt. Men varit så tacksam var gång någon velat hjälpa mig. Skall ta till mig ditt råd och bli gratis sökande på ADonline.

Med vänliga hälsningar
Tina Åkesson
  SVAR 2010-12-28 18:27

 Hej Tina!

Även jag har Lars Olsson i utkanten av mitt eget träd. Att leta på Kabusa är inte helt lätt. Men det är roligt med Kabusingarna för dom är släkt med varandra nästan allihop på ett eller annat sätt. Byn var ju så otroligt liten en gång i världen och låg väldigt avskilt från övriga byar. Du får gärna fråga mej om du undrar över dom och med gemensamma krafter hittar vi vad vi söker.

Hälsningar / Ann Dessnert i Ystad
  SVAR 2010-12-28 21:54

Tina!
Kabusa känner jag väl till efter några år i Ystad. Ola Larssons föräldrar: Lars Olsson f. 14/2 1791 i Bollerup. Una Svensdotter f. 21/12 1793 Kabusa. Barn: Bolla f. 17/7 1817. Sven 28/6 1824. Ola 7/10 1829. Kirstena 13/8 1832. Fam. bor i ett gatehus nr 7 i Kabusa. Mellan åren 61-67 bor Ola här med hustrun Elna Svensdotter o. sonen Lars. Här bor också Olas mor, änkan Una Svensdotter (Lars Olsson f. 1829, dog 1859) Mellan 68-75 bor Änkan Una Svensdott. ensam kvar, då noterad som oförmögen. Sonen m. fam. hade då flyttat.
Anders A
  SVAR 2010-12-28 22:11

Plötsligt får jag fram en uppgift om att Lars Olsson f. 14/2 1791 i Bollerup, gifter sig 17/11 1817 i Bollerup med en Kjersti Tufvasdotter!  Det får ju kollas upp! 

Anders A
  SVAR 2010-12-28 22:42

Nej, det finns ingen vigsel i Bollerup med någon Kjersti Tufvasdotter!

Anders A
  SVAR 2010-12-29 09:02

Jo Anders det finns det visst .
I Bollerup c:3 1807-1824 lysning och vigselbok bild nr 15
Den 4/10 anmälde drängen Lars Olsson i Bollerup att vilja ingå äktenskap med enkan Kjersti Tufvasdotter
mvh
Anita
  SVAR 2010-12-29 10:28

Där ser man, det gäller att öppna korpgluggarna! Hur som helst, den 24/11 1816 vigdes torparen Lars Olsson i Kabusa med pigan Una Svensdotter, och på bröllopsnatten blev dottern Bolla till.

Anders A
  SVAR 2010-12-29 11:38

Lite mystiskt är det! Lars Olsson är född i Bollerup 14/2 1791, förädrarna är Ola Andersson och Bolla Hansdotter. Samma födelsedata på Lars Olsson finns i husförhörslängderna  i St. Köpinge, och det föddes ingen Lars Olsson i St. Köpinge  14/2 1791. Kolla sedan familysearch.org  på Lars Olsson född 1791 , med detaljuppgifter som verkar vederhäftiga.  Men någonstans har det blivit fel i vigselprotokollet!

Anders A
  SVAR 2010-12-29 15:30

Ni är ute och far efter HELT FEL Lars Olsson. Bara så ni vet det! Denna ars har ett annat "födelsenummer". Kolla i hfl så ser ni det...

Vänligen / Ann Dessnert
  SVAR 2010-12-29 16:28

Har jag druckit för mycket julmust?  Lars Olsson f. 14/2 1791 i Bollerup, gift med Una Svensdotter f. 21/12 1793 i Kabusa. De får sonen Ola Larsson f. 7/10 1829. Denne Ola Larsson f. 1829, vigd 14/9 1861 med Elna Svensdotter f. 13/7 1840 i Glemminge. De får sonen Lars Olsson f. 16/10 1861.  Stämmer inte detta, eller var har jag läst fel?

Anders A
  SVAR 2010-12-29 16:36

 OK, skyll på julmusten! Nejdå, så länge du håller dej till Lars Olsson född 1791 så är det korrekt. MEN det är inte den Lars Olsson som gifter sej med Tufvasdotter. Det är en helt annan Lars Olsson i Bollerup, han var visst född 1788 vill jag minnas. Om man kollar på hfl i Bollerup så ser man detta.

Ta en till klunk och njut vidare!

Ann D
  SVAR 2010-12-29 17:27

Ann!
Jag tror att vi är tämligen överens. Jag har ju påtalat att Lars Olsson  f. 14/2 1791, INTE gifte sig med Tufvasdotter. Det "mystiska" var de detaljerade uppgifterna på familysearh, där det,
enl. min mening, måste ha blivit något fel i vigselprotokollet betr. födelsedatum på den Lars Olsson som nämns här.

Anders A
  SVAR 2010-12-29 18:26

Tina!
Om du tittar på www.familysearch.org så finner du en del uppgifter på Lars Olsson f. 1791.
Betr. vigseln med Tufvasdotter har det blivit fel. Men kolla på övriga uppgifter, här finns lite att jobba med! Dessa uppgifter får ses som grunduppgifter och kollas mot kyrkböckerna. Nu tackar jag för mig  betr. Lars Olsson.

Hälsningar
Anders A
  SVAR 2010-12-29 21:52

Hela Sverige följer med spänning....
 

/Björn

  SVAR 2010-12-30 00:36

Forsell,

Ja det tror jag sakert. Jag vet inte vem du ar men du verkar insatt i Kabusaganget, sa varfor ger du dem inte en hand da?

Tina, jag ar inte sur pa dig alls, det vet du, jag vill bara fa dig att lara mer. Alldeles sjalv. Och  jag star vid mitt ord, jag betalar for en manad om du lovar att trana hart pa dina kyrkbocker. OK? Hoppas du hade kul med AdOnline och att du fick en kick av den erfarenheten.  :-) Skriv till mig pa saauerbach@msn.com nar du kan.

Susanna



  SVAR 2010-12-30 08:07

Angående vigsel i Bollerup med Kjersti Tuvasdotter  svara jag bara att där var en Lars Olsson som gifte sig med henne.
Eftersom lars f.1791  är född i Bollerup och där finns en till Lars Olsson i Bollerup kan det vara så att den som lämnat in uppgifterna inte tagit reda på att det inte är samma person.
Hur som helst så har ni hittat rätt fru till rätt Lars.
mvh
Anita

  SVAR 2010-12-30 08:52

Kära Susanna, Tina m.fl. forumvänner.
Med all respekt för alla entusiastiska släktforskare, det var inte min mening att ironisera eller vara sarkastisk. Ett längre replikskifte som detta tilldrar sig alltid stort intresse, med all rätt.
Tyvärr kan jag inte bidra med några kabusakunskaper eftersom mina rötter sitter längre norrut, i NV och NO Skåne, men jag önskar vår unga forskarvän all framgång!
Hälsar Björn
  SVAR 2010-12-31 01:51

Som en liten utvikning kan jag konstatera att "fel" Lars Olsson från Bollerup (född 1787) var barnbarn till klockaren Lars Sandberg i Ingelstorp, som i sin tur var anfader till såväl Sven Hedin som Sten Broman.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies