genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Klang, Pehr, Ottarp, 1799?2006-03-07 12:20

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=2431
 

Söker efter alla uppgifter om Pehr Klang som var soldat vid N.Sk. Infanteriregemente. Troligtvis född i Ottarp men inte säker. Kan inte finna något födelsedatum, endast 1799?, ej heller släktnamnet. Tacksam för hjälp.
  SVAR

Ring mej! 042-12 57 48
  SVAR

Hej Gunn ! Var av en tillfällighet inne på Genline när jag såg Din efterlysning. 1834 d. 4de april föddes och d. 6te Christnades Hemmansägaren och Soldaten Per Klangs och dess hustru Karna Olsdotters flicka och barn Maria uti Gluggstorp. HFL 1834 Gluggstorp Nr. 1 Sold. Per Klang 1798 13/4 Glumslöf H. Karna Olsdotter 1792 21/1 ? död 1836 22/12 av barnförlossningens följder. S.Anders 1836 11/12 död 1836 11.12 D.Bengta 1825 10/12 Gluggstorp D.Elin 1827 12/11 ibm D.Anna 1829 14/10 ibm D.Kjersti 1831 8/10 ibm D.MARIA 1834 4/4 ibm Per kom till Gluggstorp 1824. Håll till godo ! Sven Isgren Trelleborg
  SVAR

Hej igen Gunn ! Pehr och Karna vigda i Gluggstorp/Ottarp den 2.1.1825 båda hemmahörande i Gluggstorp. Sven Isgren
  SVAR

Hej Sven, Tusen tack för all information. Vad jag fått fram nu så vigdes Pehr Klang 1843-10-22 och Hanna Svensdotter i Ottarp. De fick 2 döttrar med namnet Karna. Karna som föddes 1849-03-25 är min mofars fars fru, tror jag. ??? Jag har i DDSS fått fram att Per Klang dog 1878-12-27 i Gluggstorp. Efter namnet Klang står Andersson vilket då förmodligen är släktnamnet. Håller Du med mig om detta?. (Jag har nyligen börjat forska och känner inte till alla möjligheter som finns ännu). Åter igen. tusen tack. Mvh Gunn
  SVAR

Hej Gunn ! Glad att jag kunde hjälpa till. Släktforskningens grundregler är att ge och att få. Jag har kollat HFL för Glumslöv och på Glumslöv Nr. 8 finns 1824 en Pehr Andersson född 1798 13/4 och jag utgår ifrån att detta är vår Pehr Klang. I födelsebok Glumslöv finns 1798 30/4??? en Pehr född med fader Anders och ett efternamn som är svårt att tyda. Moder Bengta. Jag jobbar vidare och hoppas vid tillfälle ge Dig mer info. Hälsningar Sven
  SVAR

Hej igen Gunn ! Har kollat och tror (reservation) att Pehrs föräldrar kan vara Anders Mathiasson och Bengta Jönsdotter i Ålabodarna No. 4 Glumslöv. Anders F.1762 och Bengta 1770 13/4 Son Johan 1800 15/12. Jag fortsätter sökandet och Du kanske kan använda dessa uppgifter tillsvidare. Sven
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies