genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sandin, Emma Sofia Teresia, Stockholm?, 18622010-12-13 17:17

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=24147
2010-12-12 13:44 

Hej !
Skulle bli tacksam för hjälp med att hitta föräldrar och ev syskon till Emma Sofia Teresia Sandin, enligt vissa uppgifter född i Adolf Fredriks församling i Stockholm 18/7 1862, men vissa uppgifter säger att hon är född i Upsala  . Frågetecken som jag gärna får uträtade . Hon dog 1913 i Katarina församling, Stockholm.
Mycket tacksam för ytterligare hjälp.










  SVAR 2010-12-12 15:13

Enl Sveriges dödbok född i Uppsala
18620718

Sandin, Emma Sofia Teresia

Blekingegatan 61

Död 11/10 1913.

Kyrkobokförd i Katarina (Stockholms stad, Uppland).

Född 18/7 1862 i Uppsala (Uppsala län, Uppland).

Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Katarina, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)

Födelseförsamling i källan:
Uppsala (Uppsala län)

Källor:
Rote 14
mvh Birgitta
  SVAR 2010-12-12 15:46

Tack så mycket Birgitta !
Någon ide´ om vad det kan tänkas bero på att det skiljer sig mellan var hon blev kyrkobokförd ( Katarina, Sthlm) och var födelsen blev noterad ???   Är som sagt helt nevis på detta område .
Hur kan jag hitta fler ledtrådar bakåt, gärna tiden före hennes födelse ?
Jag fick tidgare i efterlysningen "Erik Löfgren" reda på Att Emma Sofia Teresia Sandin varit noterad i följande Folkräkningar :
1880 : Piga hos Erik Gustaf Enroth i Kydingeholm, Alunda ( strax utanför Uppsala ). Ska ha kommit från Harg till Foghammar i Alunda
22/11 1877 .

1890 : Vid denna folkräkning noterad som hushållerska hos August Alfrid Johansson i Katarina församling, Stockholm i kvarteret Häcklefjäll. Hon har då en son Johan Gottfrid Sandin, född 23/11 1888 i Stockholm.

Vid 1900 års folkräkning ska det vara noterat att hon är född i Adolf Fredrik församling, Stockholm .

Vore hemskt tacksam för ytterligare info samt tips om hur jag går vidare. Vill såklart även försöka komma bakåt med förfäder så långt det bara går i tiden.
Tacksam/Thomas
  SVAR 2010-12-12 15:59

Emma Sofia Theresia är ett s k barnhusbarn (nr 6518) och finns i Allmänna barnhusets rullor med efternamnet Skärlund och födelsedatum 18/7 1861. Hon blir så småningom fosterbarn hos Axel Emanuel Sandin och Sofia Christina Skärlund. Se bild. Fosterföräldrarna är enligt barnhusakten hennes biologiska föräldrar.


Klicka för en större bild

2010-12-12_Gaevle-Heliga-Trefaldighet-AI-18g-1871-1875-Bild-326-sid-330.jpg
  SVAR 2010-12-12 16:53

Föräldrar till Axel Emanuel stadsfiskalen P g Sandin hustrun Mina Elisa Wändtling ev Wandtling.Enl C1:3.

Birgitta
  SVAR 2010-12-12 17:00

Tackar ödmjukast Bo !
Detta bifogade dokument, är det en sk rulla från Allmänna barnsjukhuset ?
Det står något som ser ut som datumet 19/11 -71 i kolumnen längst till höger . I den längre kolumnen strax före ser det ut att stå något som kan tolkas som återtaget. Skulle det då vara när blir fosterbarn hos sina egna föräldrar ??
Texten under dokumentet 2010-12-12_Gaevle-Heliga-Trefaldighet-AI-18g-1871-1875, är det ett församlingsnamn ?

När det gäller sk barnhusbarn, blir dom inte med "automatik" kyrkobokförda i samband med födelsen, utan ev vid en senare fosterhemsplacering ?
Ok, tack så mycket för detta, Thomas
  SVAR 2010-12-12 17:06

Tack igen Birgitta !
Fick ditt svar medan jag skrev på svar till Bo Holm.
Du skriver " Enl C1:3 " efter din kommentar, vad står det för ?
Har du sett några ortsnamn rörande Axel Emanuels föräldrar ?
Årtal / födelse etc ?
Stort tack återigen !
  SVAR 2010-12-12 17:23

Såg enl Bos inlägg att Axel  var född i Östhammar. C står för födelseboken och det var där jag fann föräldrarnas namn.  Ingen bostad i Östhammar angiven, vet ej var föräldrarna härstammar.

Birgitta
  SVAR 2010-12-12 18:15

Tack för det Birgita !
M V H Thomas
  SVAR 2010-12-12 18:52

Thomas !
Jag fann Axels föräldrar i husförhör A1:8 sid 11 bild 15 Östhammar.

Fadern stadsfiskalen född i Uppsala18101021 och hustrun rätta fullständiga namn Wilhelmina Elisabeth Wendtling hon är född i Östhammar 18090519  Det är ju så att namn oftar skiftar .
Jag föreslår att du tar en prenumeration på ADonline så kan du få tillgång till dessa böcker.Mycket trevligt väntar dig.Julklapp kanske ?
Hälsning Birgitta
  SVAR 2010-12-12 19:00

Wilhelminas föräldrar carduansmakaren dvs garvare av finare skinn Jon Wentling !! hustrun Anna Catharina Dumky.

Birgitta
  SVAR 2010-12-12 19:32

Emma finns i födelseboken för Adolf Fredrik (oäkta barn). Båda föräldrarna anges vara okända. Det anges att modern bodde på "Clara Norra Kyrkogata No 19".

Mitt tidigare utdrag var från husförhörslängden 1871-1875 för församlingen Gävle Heliga Trefaldighet. Texten ovanför Emma lyder "Barnhusbarnet upptaget såsom egen dotter".

Om du går in på Stockholms stadsarkiv och Allmänna barnhuset kan du söka och läsa hela akten. Använd numret jag angav tidigare, 6518. Emma lämnades inte till barnhuset förrän 22/4 1863. Moderns namn finns angivet i akten.
  SVAR 2010-12-12 19:47

Hej och tack igen !
Kom just från detta barnhusregister. Har skrivit av allt som fanns.
Inga lätta resor för barn som togs in där....
Man får liksom svar på ett och annat som kanske inte dyker upp förrän någon avkomma senare...
Tack ,Thomas
  SVAR 2010-12-12 21:04

Birgitta !
Tusen tack för alla ansträngningar och tips om ADonline, blir vä nästa steg när jag får råd...
Måste be dig om en sak til...
Är nu helt förvirrad kring alla varianter på Axel Emanuels mor !!
Jag ber dig att gå in på www.slaktdata.org och kolla i basen.
Jag sökte med urval Östhammar församling och närliggande församlingar, samt efternamnet "Sandin".
Hittade följande som jag tror är syskon med varandra. Ibland finns fadern PG med och ibland saknas han.
Mödrarnas namn finns i alla tänkbara versioner : Maria Lovisa Wandtling, Wilhelmina Wandtling, Wilhelmina Wändtling samt
Maria Lovisa Westling. Dessutom finns mitt ibland hennes barn en Piga, Cajsa Stina Sundin som föder ett oäkta barn med det passande namnet Pehr Gustaf Sandin....
Hjälp mig reda ut detta kring namnet så ska jag vara tyst sen !
Vill bara ha en second opinion, en trolig förklaring .
Vad kan modern ha hetat i själva verket ? Hur får man klarhet i det ??
Tackar ödmjukast för all assistans
M V H Thomas
  SVAR 2010-12-12 21:16

Hej igen !
Tack för ditt tips om ADonline, när jag får råd.....
Vill bara be om en sak till, gå in på www.slaktdata.org och kika i basen där.
Jag sökte på "Östhammar" och "Sandin" och fick 4 olika varianter på namn på Axel Emanuels mor .
Vad är det troliga att hon egentligen heter ?
Pratar vi om samma Axel Emanuel Sandin ?
Hans far PG verkar ju vara inblandad i minst 7 barn med modern ovan (med alla Alias) .
Dessutom ser det ut som han är far till pojken Pehr Gustaf Sandin, född 1849-02-03 av pigan Cajsa Stina Sundin....
Tacksam för ett utlåtande !
M V H Thomas
  SVAR 2010-12-12 23:19

Tack Birgitta !
Mycket intressant information du kommer med .
Har hört att min mormor har franskt påbrå, vilket syns tydligt både på min mormor, mormors mor ( Anna Teresia ) och mig själv.
Kommer det från nämnda Anna Catharina Dumky möjligen ?
Har sett på Eniro att det finns en hel del Sandin i Östhammartrakten än idag, Intressant .
Fanns en del om Dumky via Google, bl a har andra frågat om diverse släktingar med samma namn  från Uppsala och Östhammar.
Såg att P G Sandin i Östhammar, Axel Emanuels far, har många barn med kvinna Wandtling i fyra olika alias.
T o m en piga verkar ha fått föda en Sandin, passande med namnet Pehr Gustaf...
Titta på databasen släktdata. Jag sökte på Östhammar och Sandin.
Tack för allt, Thomas
  SVAR 2010-12-12 23:21

Blev många inlägg nu....
Tog tusen år innan de lades ut så jag trodde dom försvann och skrev nya....
  SVAR 2010-12-12 23:23

Blev många inlägg nu....
Tog tusen år innan de lades ut så jag trodde dom försvann och skrev nya....
  SVAR 2010-12-12 23:45

Hej igen Birgitta !
Ursäkta, blev riktigt besatt av detta.
Gjorde en ny "googling" på "Anna Catharina Dumky" och fick som första alternativ upp ett supersvar som måste vara en väg vidare bakåt. Finns tydligen en Anna Catharina Dumky född 1765 död 1841, gift med Jonas född 1776 okänt dödsår !!
En frågeställning där är om denna kvinna kan vara dotter till en Zacharias Dumky, född 1734 död 1792.
Han lär ha levt mellan 1763 och 1792 i Östhammar Uppland . Han var gift med Anna Catharina Diedrichsson född 1732 död 1792.
Fem barn lär ha fötts mellan 1763 och 1771.
(Källa: Anbytarforum, Lasse Andersson i Hållsta, 4 jan 2001)
Ständigt detta återkommande namn Anna Catharina..
Det här är väl spännande !
M V H Thomas
  SVAR 2010-12-12 23:49

Missade skriva att nämnda Anna Catharina Dumky född 1765, var gift med en Jonas Wendtling !
  SVAR 2010-12-13 11:36

Hej Thomas !

Först vill jag säga att alias namnen är samma kvinna. Hur många präster har inte varit inblandade i detta samt vi vanliga dödliga som skal tyda namn, altså kan många fel uppstå.

Per Gustav fick 8 söner med sin hustru från år 1836 till i varje fall 1853 de väntade väl på en dotter ?
Ja pigan Sandin saknade far till sonen PG man kan undra ?

Anna Catharinas far hette mycket riktigt Zacharias och gift med en Anna Catharina Didriksson ja det står faktskt så i födelseboken, det var ju först senare döttrar fick son- namn.
Får jag din mailadr skickar jag kopior på utdrag från böckerna från Adnline.
Hälsning Birgitta, kul  du har blivit biten så kan det gå !
  SVAR 2010-12-13 12:00

Hoppas du läste hela sidan om Dunky under din tidigare angivna Anbytarforum där har du ju även Zacharias anor !

Intressant även för den som inte har dessa anor som Birgitta t.ex
  SVAR 2010-12-13 17:17

Hej igen bästa Birgitta !
Jag är så tacksam för den hjälp du ger mig !
Jo, jag läste senare resten av inläggen om Dunky, klockan "sent"..
Jättekul att du är intresserad, har knappt kunnat sova de senaste kvällarna p g a alla funderingar som väcks.
Min mailadress är : thomasfardig@live.se
Tusen Tack, Thomas Färdig
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies