genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Löfgren, Erik, Västerfärnebo, född 19002010-12-15 20:10

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=24044
2010-12-09 21:36 

Hej !
Undrar om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig att hitta lite info, både framåt och bakåt kring denna persson.
Föddes 1900-04-20 i Västerfärnebo församling i Västmanland, avled någon gång 1970, jordfäst 1970-09-04 i St Knuts kapell, troligtvis i Malmö. Det finns ev en koppling till ett oäkta barn ihop med Anna Eriksson, född 1901-12-05 i Katarina församling, Stockholm.
Är även intresserad av all tänkbar info kring henne.
Barnet föddes 1919-10-11i Sofia församling i Stockholm som Majken Eriksson, gift Andersson.
Barnet var min mormor och jag skulle vara väldigt tacksam för info i stort och smått kring detta.
Thomas Färdig
  SVAR 2010-12-10 11:11

Det föds en Majken Teresia den 11oktober 1919 i Sofia Församling som oäkta dotter till kontoristen Anna Teresia Eriksson född 5/12 1901
  SVAR 2010-12-10 12:16

Hej !
Tack. Dessa uppgifter har jag, men skulle vilja ha hjälp att ta reda på mer.
Fadern som jag benämnt Erik Löfgren är felaktig.
Jag vet nu att han hette Erik Granöö, föddes med namnet Erik Johansson , 1900-06-03, Skeppsholms församling , Stockholm.
Han avled någon gång 1977.
Tacksam för hjälp att komma vidare med både fadern och modern, framåt och bakåt.
  SVAR 2010-12-10 16:17

Då kanske att det kan röra sig om den här Erik Georg som föds på Skeppsholmen den 3 juni 1900. Föräldrar är minören Erik Valfrid Johansson och hans hustru Mimmi Julie Erika Modin. De bor på Kungsholmsgatan 24

I folkräkningen 1900 så bor de i Åkermannen nr 27 i Kungsholms rote 4
Erik Valfrid Johansson född 1877 i Brännkyrka Stockholms län
Mimmi Julia Erika född 1876 i Väddö Stockholms län
Erik Georg född 1900 i Skeppsholmen Stockholm
  SVAR 2010-12-10 16:40

Enligt Rotemansarkivet så ska han vara ensamstående mellan åren 1900-1924 men därefter ändrat namnet till Johansson Granöö och gift sig med Judit Elisabet Spångberg född 5/8 1905 . De ska då också bo hos familjen Spångberg .
Per Gösta Spångberg född 5/2 1887
Lilly Elisabet Spångberg Noren född 14/4 1887
Margit Sofia Spångberg född 28/1 1909
  SVAR 2010-12-10 17:41

Och det föds en Anna Teresia den 4/12 1901 som oä till Emma Sofia Teresia Sandin född 23/11 1889. Anna Teresia föds i Katarina församling

Emma Sofia Teresia Sandin är enligt folkräkningen 1900 född i Adolf Fredrik i Stockholms stad år 1889 och är hushållerska i Höken nr 5 och 6 i Katarina rote 14 . Hon har då också dottern Ragnhild Ingeborg född 1899 i Katarina Hon är hushållerska åt Gustaf Albert Eriksson född 1864 i Örebro som är bleckslagare och har barnen Karl Gustaf född 1888 i Katarina , Gustaf Edvard född 1895 i Katarina och Edla Maria född 1892 i Katarina
  SVAR 2010-12-11 15:27

Hej Kerstin och stort tack !
Är ju novis inom detta och glad för all tänkbar hjälp.
Blev lite fundersam ang Emma Sofia Teresia  Sandins födelsedag : 1889-11-23 ??
Döttrarna Anna och Ragnhild föddes ju 1899 resp 1901.
Möjligt kanske, men rimligt ?
Syns det klart att nämnda Gustaf Albert Eriksson är far till både Anna och Ragnhild ?
Hur är syskonförhållandena gentemot barnen Karl Gustaf, Gustaf Edvard och Edla Maria ?
Misstänker att de är halvsyskon tll de två senare födda flickorna.
Är också mycket intresserad av Erik Granöö, född Johansson och hans senare avkommor, bostadsort m m.
Tacksam för hjälp !
  SVAR 2010-12-11 16:12

Det är nog jag som har skrivit fel , för i folkräkningen 1900 så står det faktiskt att Emma Sofia Teresia är född år 1862
  SVAR 2010-12-11 16:46

Ok, stort tack för det !
  SVAR 2010-12-11 18:33

I Folkräkningen 1890 så är Emma Sofia Teresia Sandin hushållerska åt arbetskarlen August Alfred Johansson född 1861 i Långlöt på Öland och har sonen Johan Gottfrid född 1888 i Stockholm , De bor då i Häcklefjäll större N.is 1,2,3 7 och 8 i Katarina

Emma Sofia Teresia avlider enligt rotemansarkivet den 11/10 1913
Rotemansarkivet är gratis, så det kan du också gå in på.

Jag kan inte hitta hennes födelse nånstans, men den 14/2 1888 så ska hon ha kommit från Uppsala

och i folkräkningen 1880 så är hon piga hos Erik Gustaf Enroth i Kydingeholm i Alunda
enligt husförhörslängden ska hon vara född 18/7 1861 i Stockholm

Hon ska ha kommit från Harg till Foghammar i Alunda år 22/11 1877
  SVAR 2010-12-11 19:20

Hej igen och tusen tack !
Var just inne på detta "Rotemansarkivet" och konstaterade att det gick att få fram ett och annat.
Snurrade först runt inne på "Riksarkivet", men där kostade minsta lilla register pengar att få tillgång till.
Ok, tack allt, Thomas
  SVAR 2010-12-15 19:35

Hej, jag heter Mikael Granöö och är gift med Åsa Granöö. Erik Granöö är Åsas avlidna farfar.
Det var Eriks sonfru Sif som gjorde mig uppmärksam på denna upplysning. Vi är lite nyfikna på sammanhanget, förstår att det rör sig om släktforskning men berätta gärna mer.
Är vi (Åsa) släkt med dig?
Du får gärna maila mig på migr@focusneon.se om du vill, är inte inne på den här siten normalt sett.
  SVAR 2010-12-15 20:10

Hej igen. Nu har jag läst på lite bättre och om jag fattar dig rätt så var Erik Johannson pappa till din mormor Majken.
Jag talade med Sif (Ulfs fru) och enligt henne så skall faderskapet ha prövats i domstol och Erik frias från faderskapet.
Hon tror sig ha papper på det. Återkommer om vi finner det. Ge mig din mailadress så kan jag skicka det i så fall.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies