genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jonsson, Clement, Laholm, född omkring 17502010-12-19 15:57

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=13979
2009-06-11 18:39 

Kan någon hjälpa mig med födelse och dödsdatum på Clement Jonsson och Pernilla Jönsdotter, född omkr 1750, från Laholms landsförsamling.
De gifte sig 1772-05-08 i Våxtorp.
De ska ha fått en dotter ,Ingar, född 1783-07-28.
  SVAR 2009-06-11 22:09

Det är inte lätt att säga något säkert om detta. I vigselnotisen står att Pernilla kom från Menlösa i Våxtorp och där finns på sid 4 i hfl A:1 en piga Pernilla Jönsdotter f. 1744 i Våxtorp.  En undersökning i den grötiga födelseboken visar en Pernilla f. 24/9 av Jöns Pers och Christin Olsdotter, men det behövs nog lite mer bevis för arr vara säker på att det är rätt person. Födelseåret stämmer ju inte med dina uppgifter. Se Våxtorp C:2, bild 110, sid 211
Ingar hittar jag i Laholm som född 17830728 av Clemens Jönsson och hans 35 år gamla hustru Pernilla Jönsdotter (betyder f. ca 1748). De anges då bå på torpet Nybygget. Eftersom Clemens uppges komma från Bonarp tittade jag i första hfl (1806) för Laholm på Bonarp och hittar där ingen Clemens men väl en Pernilla Jönsdotter, 56 år, gift med torparen Nils Nilsson på Nybygget. Laholm A:1, bild 18. Ingen dotter Ingar, men det finns en annan dotter, Helena, på 12 år. Om detta är rätt Pernilla har Clemens dött dessförinnan.  Men Pernilla från Våxtorp skulle ha varit 50 år då denna dotter föddes och det är ju inte troligt. Så något är fel. Har du mer data omkring paret? Varifrån kommer parets födelseår?

  SVAR 2009-06-12 17:12

En kort besök på biblioteket i Laholm gav som resultat att jag hittade att Clemet Jönsson, Nybygget, Bonarp, dog 1786-05-20, 49 år. Orsak ej angiven. Änkan Pernilla gifte om sig 1787-09-21 med torparen och enkemannen Sven Persson. Hon gifte åter om sig 1792-04-29 med drängen Nils Nilsson och fick med honom dottern Helena 1793-02-16 på adressen Clemetsbygget. Där dog också 1791-09-29 pigan Johanna Clemetsdotter, 20½ år gammal av lungsot. sannolikt dotter till Clemens+Pernilla.
Det går nog att få fram ytterligare barn, Clemens och Pernillas födelsetid m.m. men Pernilla är nog inte född i Laholm. Hon fanns inte kvar i Clemetsbygget 1820 så antingen har hon flyttat eller avlidit under tiden 1806-20. Sökningen går lite snabbare på biblloteket eftersom där finns maskinskrivna avskrifter men det får i så fall för min del bli vid ett annat tillfälle.
  SVAR 2009-06-12 17:54

Hej Ove

Tack för ditt svar.

En uppgift jag har är om en Ingar (kallas också Ingjerd i Hfl) Klemedsdotter  f. 1783, som gifte sig 11/12 1807 med Andreas Salomon Björnstedt från Mellby Strand.
(f. 1784) Kan det  vara dottern till Clemens och Pernilla?

Änkan Pernilla Jönsdotter från  Nybygget gifte sig den 29/4 1792 med Nils Nilsson ( Laholms sfs pag 321).
De fick dottern Helena f. 16/2 1793, Pernilla Jönsdotter var då 42 år.
(Laholms sfs pag 338).

1807 22/2 dör hustrun Pernilla Jönsdotter från Nybygget 57 år.

Det finns torp med både namnet Nybygget och Klemeds Nybygge som nämns i Hfl. Kan det vara samma?

Har försökt hitta uppgifter om paret i MTL men fann inget.





  SVAR 2009-06-12 19:06

Hej Ove

Tack för ditt svar

Särskilt glad blev jag över uppgifterna om Clement.

Jag har en uppgift om att Pernilla Jönsdotter, hustru till Nils Nilsson, dog  av lungsot den 22/2 1807 57 år .
(Laholms lfs döde 1807)




  SVAR 2009-06-17 16:39

Hej Ingrid,
Vid besök idag i biblioteket tittade jag igenom samliga grannförsamlingars födelseböcker i jakt på Pernilla och Clement. Clement hittar jag inte där men två tänkbara Pernilla. 17510319 föddes i N. Kattarp (nuv. Skogaby) i Laholms landsf. en av dem som dotter till Jöns Ifvarsson och Ingierd Nilsdotter. 17500124 föddes i Tormarp, Våxtorp en annan Pernilla av soldaten Jöns Nilsson och Catarina Jöransdotter. Det är nog omöjligt att säga med säkerhet vem av dem som är den rätta men den senare passar ju bäst tidsmässigt. Clement måste nog vara någon "utsocknes".
De församlingar jag kollade upp var Laholm, Ysby, Våxtorp, Knäred, Ränneslöv, Skummeslöv, Hasslöv, Tjärby och Veinge.
Nybygget finns det ju flera av men det verkar som att "ditt" bytte namn till Clemetsbygget (Klemetsbygget) efter hans död. Han kallas ju också i böckerna Clemet. Jag har inte letat efter parets barn. Jag har inte sett en enda Clement eller liknande så folk med namnet Clemetsson eller Clemetsdotter är med största sannolikhet barn till just denne.
Hälsn
  SVAR 2009-06-17 17:20

Hej Ove

Tack för ditt svar.

Det är nog så då att Clement är utsocknes, därmed inte lätt att hitta honom.  Jag har som sagt försökt hitta uppgifter i MTL om honom men inte hittat något så det får vila så kanske något "dyker upp" framöver.

  SVAR 2010-12-06 20:52

Hej Ingrid!
Clemed Jönsson föddes 1737-10-01 i Laholm och dog 1786-05-20 i Falkenberg. Föräldrar var Jöns Clementsson och Ingar Persdotter.
Behöver du Pernillas uppgifter får du gärna höra av dig. Paret fick 4 barn därav är Ingar min ana.

Hälsar Sven Stenvåg
  SVAR 2010-12-08 16:55

Hej!
Tack för ditt svar.
Jag hjälper min man med hans släktforskning. Ingar Clementsdotter var hans mors mormors farmor.
Jag tag gärna emot de uppgifter du har om Pernilla och även om du har fler uppgifter om Clements föräldrar.

Hälsning
Ingrid Bengtsson
  SVAR 2010-12-11 11:14

  >  Hej igen Ingrid!

Clement Jönssons föräldrar enl. dennes fb är Jöns Clemendsson och Ingar Persdotter.

Pernilla Jönsdotter blev gift 3 gånger som du vet och fick sammanlagt 6 barn. Pernillas far var Jöns Ifvarsson död 1786-06-21 i N. Kattarp, Laholm. Var då 83 år och änkling.

Pernillas mor var Ingerd Nilsdotter född 1721 i Veinge (N). Död 1757-09-15 i N. Kattarp, Laholm. Dödsorsak 36 år barnsäng. Tillsammans fick Ingerd och Jöns 5 barn. Gift 1740 i Veinge (N).

Ingerds far var Nils Svensson död 1748 i Veinge (N) gif 1696 i Veinge med Pernilla Påhlsdotter född beräknat 1664. Död 1745-09-17 i Svensbygget, Veinge (N) i N. Kattarp. Blev 81 år gl. Barnskaran blev hela 9 st.

Hälsningar Sven Stenvåg
  SVAR 2010-12-11 14:52

Hej!

Tack för de värdefulla uppgifterna du skickade. Min man och jag är mycket tacksamma för din hjälp och särskilt med uppgifter som ligger så långt tillbaka i tiden.

Hälsningar
Ingrid Bengtsson
  SVAR 2010-12-14 11:07

Hej Ingrid!
Trevligt att kunna hjälpa till med upplysningar om släkten. Blev idag kontaktad av Kjell Björnstedt som har bra koll på släkten Björnstedt, men som är aningen osäker på vem din mans föräldrar är. Vi båda skulle uppskatta om du ville redovisa din mans släktförhållande till oss.

Vintriga hälsningar från
Sven Stenvåg
  SVAR 2010-12-14 17:06

Hej Sven!

Hoppas dessa uppgifter kan vara till hjälp.
Andreas Salomon Björnstedt  och Ingar Clemedsdotter fick sonen Sven Peter f 1812 .
Denne gifte sig med Johanna Persdotter och de fick dottern Anna Lena f 1845.
Anna Lena gifte sig med Johannes Eriksson och de fick dottern Etty f 1891 i Mörarp.
Etty, gift Bengtsson, är min mans mor, hon dog 1967 i Bjuv. Hör gärna av er igen om ni har något mer om släkten Björnstedt. Vi saknar bl a en del uppgifter om Andreas Salomons mor Christina Hägerström.

Vi hälsar till er båda
Ingrid Bengtsson
  SVAR 2010-12-17 11:41

Hej Ingrid!

Då fick vi rett ut din mans förhållande till släkten Björnstedt. Tack för upplysningen.

Beträffande Anna Christina Nilsdotter Budde Hägerström, så föddes hon i Halmstad 1756-08-24. Hennes mor ANNA CATHARINA Johansdotter föddes i Halmstad 1718-08-06. Dog 66 år gl. 1785-02-06 i Halmstad av ålderdom. Några föräldrar till Anna Catharina är ännu inte funna.

Anna Christina Hägerströms far var stadsbåtsman no 116 i Halmstad född omkr. 1728 i Skaraborgs län (R) död i kolik 1790-10-21 i ett gatuhus i Sten, Enslövs församling (N).

Fakta: Stadsbåtman NILS ANDERSSON BUDDE HÄGERSTRÖM. Ur  Båtmansregistret Halmstad: Ej ordinarie stadsbåtsman. Antagen 1748-01-21 avsked 1750, Nils Andersson Budde från Skaraborgs län. Karlen uttalar sig på tillfrågan ej vilja begiva sig under enrollering utan förbliva vid Halmstad stad, varför han transporteras till no 82 istället med tillnamnet HALL.
Ref. Antagen 1747, 18 år transporterad 1750 från Budde till Hall. 1758 sjövan. Avsked med pension 1778-09-22.

Då Nils blev stadsbåtman för Halmstad 1750-talet fanns ett 15 -tal stadsbåtmän och Nils får överta tjänstenamnet Hall efter föregångaren. Nils kom att tillhöra flottan och var i den meningen en indelt soldat till sjöss. En stadsbåtman blev avlönad med kontanter och boställe och utrustning av staden.

Aspirant som förälder kan möjligen vara artilleristen ANDERS HÄGERSTRÖM "Hantlangare af härwarande artolleri Compagnei", gift 1727-10-01 i Halmstad med PERNILLA ANDERSDOTTER. Paret fick 2 barn i Halmstad som dog omgående.
Det skall tilläggas att vid denna tidpunkt befäste man skyddet med artilleri runt Halmstad och flyttade soldater från bla. Skaraborg till Halmstad.
Det är ganska troligt att Nils Hägerström tog faderns efternamn Hägerström, för som båtsman använde han efternamnen Hall och Budde. Var annars efternamnet Hägerström skulle komma in i sammanhanget har jag inget bättre svar på.

Väckte min redogörelse fler frågor får ni gärna höra ifrån Er.

Sven Stenvåg
  SVAR 2010-12-18 22:26

Korrigering av ANNA CATAHARINA JOHANSDOTTER!

Slarvade med Anna C. födelseuppgift. Var och när hon blev född känner jag inte till. Förväxlade henne med en annan Anna C.
Dödnotisen är korrekt, alltså dog hon av ålderdom 66 år gl. 1785-02-06 i Halmstad.

Ber om ursäkt
Sven Stenvåg
  SVAR 2010-12-19 15:57

Hej Sven!

Tack för ditt utförliga svar. Med hjälp av dina uppgifter fick vi löst en hel del frågor om Anna Christina Hägerström. Dina uppgifter om båtsmannen Nils Hägerström var också mycket intressanta.
 
God Jul och ett Gott  Nytt År
Ingrid Bengtsson
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies