genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lamberg, Helge, Högsby / Stockholm (Senaste Ort), levde 1900-19472010-11-23 11:54

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=23464
2010-11-16 22:00 

Jag söker Upplysningar om Helge Lamberg som sägs född 1900 och död 1947 så
han bodde på Brännkyrkogatan 17 I Södermalm Stockholm  sist. Han jobbade som finsnickare sist..Svaga ledtråder var det att hans mor var piga och hans far förmodlingen var sjöman ( ? ) Så jag är hans dotterdotters son. Han sägs att ha varit/bott i småland (Högsbyområdet) och mötte min gammelmormor som bodde i Ruda då. Jag är medveten att klockan tickar nu då jag är tacksamma för upplysningar.

  SVAR 2010-11-17 14:08

19000413

Lamberg, Helge Martin

Beridarebansgatan 18

Död 26/12 1947.

Kyrkobokförd i Klara (Stockholms stad, Uppland).

Född 13/4 1900 i Oskarshamn (Kalmar län, Småland).

Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Stockholms domkyrkoförs, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)

Födelseförsamling i källan:
Oskarshamn (Kalmar län)

Källor:
DB, IL
Hälsning Birgitta
  SVAR 2010-11-17 14:51

Tack för svar !
Jag kan försöka hitta hans föräldrar i oskarhamn där ev hans syskon. :)
hur ska jag hitta dit ? Gärna adress för att leta efter mera om hans familj.
Hör av er så möjligt.
Mvh Jonas Fridsén
  SVAR 2010-11-17 15:05

Du får nog skaffa ett abonnemang t.ex Genline eller arkivdigital om du inte redan har det.Annars får du ta kontakt med församlingen i Oskarshamn och höra var de förvarar församlingsböckerna.
mvh
Anita
  SVAR 2010-11-17 15:45

 hej !
Fader okänd moder arbetardottern Hilma Maria Lamberg född 18790707 bosatt nr 528 på samma plats där dopvittnena bor Susanna Lamberg och dottern Hilda Olivia Lamberg allt enl födelseboken 1900.

Birgitta
  SVAR 2010-11-17 15:53

Oskarshamn AIIa:1 (1897-1900) Bild 41 / sid 31 (AID: v174735.b41.s31, NAD: SE/VALA/00293)
Här finns familjen om du har tillgång till husförhör.

Birgitta
  SVAR 2010-11-17 16:06

Tack !
Jag förstod det , kan vara sjöman (okänd far) som hans mor hade tillfälligt förbindseln med.
Han försvann eftersom hon blev gravid... Eftersom jag fick veta att det var så på dåtiden.
Hur ska jag skaffa husförhörspapper  och spåra upp hennes möjligvis mamma/syster  Susanna Lamberg och syster/systerdotter Hilda Olivia Lamberg ? Ja kanske flera syskon ?
MVH Jonas Fridsén igen.
  SVAR 2010-11-17 18:52

Får jag din mailadr skickar jag över utdrag Lyckas inte lägga in det här men det kanske du kan göra efter du fått mitt svar ifall någon mer är intresserad.

Birgitta
  SVAR 2010-11-17 19:13

tack tack... Jag fick kopia av den.
Så jag vet mer om familj Lamberg ! :)
 så jag kan forska om familj Lamberg mera senare.

Hälsningar

Jonas Fridsén.

  SVAR 2010-11-17 23:27

Jag vill ha yttterlig svar kring Hilma Maria Lamberg född 1879 07 07.
Jag undrade just var bodde hon sist och när dog hon ? Hon gifte sig senare ? flera barn ?
Men kan jag försöka höra med församling där om resten av familjen.

hälsningar Jonas Fridsén.
  SVAR 2010-11-17 23:49

Brandt f. Lamberg, Hilma Maria

Stä 15

Död 10/8 1945.

Kyrkobokförd i Mönsterås (Kalmar län, Småland).

Född 7/7 1879 (ingen uppgift om födelseort)

Änka.

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Mönsterås, Mönsterås kn (Kalmar län, Småland)

Källor:
DB
 

Det vore bra för dej att ha ett Genline eller AD-abonnemang. Då skulle du komma betydligt längre på egen hand.
 

Hälsn
 

Björn

  SVAR 2010-11-18 01:19

Hej Jonas!

Ja det ar inte latt att komma igang, det tar lite tid att satta sig in i var och hur man skall soka, men det finns utmarkt information om det pa natet. Det tar bara lite tid. Och ja om du vill komma bakat, och forsoka se vad som hande for tiden runt hans fodelse och senare da modern gifte sig, da ar det bra att ha tillgang till nan av de onlinetjanster som finns, de kostar inte sa mycket for en manad eller sa och du hinner en hel pa den tiden.

Hilma Maria var fodd i familjen enligt nedan (utdrag fran 1880 befolkning). Susanna Lamberg var hennes mor.

Post 1880-8-52-2014

Hilma Maria

f. 1879 i Döderhult (Kalmar län, Småland)

d.
Flicka, barn i familjen

Hummelkärrshult
Döderhult (Kalmar län, Småland)

Registrerad födelseort: Döderhult Kalmar län
--------------------------------
Post 1880-8-52-2009

Lamberg, Karl Otto
Arbetare

f. 1840 i Långemåla (Kalmar län, Småland)

Gift man, far i familjen

Hummelkärrshult
Döderhult (Kalmar län, Småland)

Registrerad födelseort: Långemåla Kalmar län
-------------
Post 1880-8-52-2010

Karlsdotter, Susanna

f. 1846 i Döderhult (Kalmar län, Småland)

h.
Gift kvinna, mor i familjen

Hummelkärrshult
Döderhult (Kalmar län, Småland)

Registrerad födelseort: Döderhult Kalmar län
-----------------
Post 1880-8-52-2011

Karl Axel

f. 1873 i Oskarshamn (Kalmar län, Småland)

s.
Ogift man, barn i familjen

Hummelkärrshult
Döderhult (Kalmar län, Småland)

Registrerad födelseort: Oskarshamn Kalmar län
---------------
Post 1880-8-52-2012

Gustaf Oskar

f. 1874 i Oskarshamn (Kalmar län, Småland)

s.
Ogift man, barn i familjen

Hummelkärrshult
Döderhult (Kalmar län, Småland)

Registrerad födelseort: Oskarshamn Kalmar län
-----------------------
Post 1880-8-52-2013

Anna Cecilia

f. 1876 i Oskarshamn (Kalmar län, Småland)

d.
Flicka, barn i familjen

Hummelkärrshult
Döderhult (Kalmar län, Småland)

Registrerad födelseort: Oskarshamn Kalmar län
----------

Susanna
  SVAR 2010-11-18 07:24

Hej
En av hennes bröder Per född 1881 reste till amerika 19/7 1899 till Chicago.
mvh
Anita
  SVAR 2010-11-18 12:28

Tack så tusen gånger !!! Jag vet mer nu...
Jag är nöjd med ledtrådar att leta efter och få veta vad hände dem sen.

Ja jag vill ha länk till länkadresser som ni tipsade om.  skriv era länkadress här TACK !
Som underlättar att kolla mera.

Hälsningar Jonas Fridsén.
  SVAR 2010-11-18 14:00

Hej !
Två fria sökmotorer ssa.stockholm.se  här söker du på efternamnet och hittar ett flertal Lamberg,sök i rotemanarkivet.

hittagraven.stockholm.se här finner du flertalsök bara på efternamn.

Lycka till Birgitta
  SVAR 2010-11-19 13:34

Tack för svar kring Per Lamberg !
Men ... hur ska jag hitta honom i USA ? tips för USA s sökmotor som jag kan behöva...
Jag vet att det finns sån men namnet är svårt att minnas /uttala...

Mvh Jonas
  SVAR 2010-11-19 15:29

Hej
Jag hitta honom på Ellis Island men jag kan inte komma in där och se vidare,
Jag tror där finns något som heter Ancestry men jag vet inte vad det kostar
mvh
Anita

  SVAR 2010-11-19 16:19

Sök på ancestry.com eller familysearch.Fritt att söka.

Birgitta
  SVAR 2010-11-19 16:30

Ellisisland.org är fritt att söka på efter att du gjort inloggning.

Han kom från Göteborg med båten Drottningholm 21 okt 1922 till USA bosatt i New York 53år gammal reste ensam.

Birgitta
  SVAR 2010-11-19 16:40

Hej !
Vi d resan till Chicago hade han sällskapmed Anna Larsson23 år barn Florence 2 år och Tor baby samma biljett.

Birgitta
Att han skulle vara 53 år borde vara 43 enl min uträkning.Men finer bara en Per Lamberg i Ellis Iisland

Birgitta
  SVAR 2010-11-19 17:44

Tack för flera upplysningar !!!
Oj... jag förstår att det är mer än vad har jag tänkt...
Nu har jag skickat ursprungliga uppgifter till Landsarkivet och väntar på besked senare.
Så jag får reda på vad hände resten av dem...kanske jag hittar några i livet som kan berätta mera o visa gamla foton...

Häls. Jonas :)

  SVAR 2010-11-19 17:56

Han skall 1899 till brodern Oscar Lamberg i Chicago. Oscar torde da vara Gustaf Oscar f 1874. Anna Larson ar troligen hans syster Anna Cecilia f 1874.

1918 lever Gottfred Lamberg i Washington state, han ar snickare, f ca. 23 mars 1881, egenforetagare och hans narmsta anhoring ar syster Annie Larson som lever pa samma adress i Seattle.

Jag tror inte den Per Lamberg som avreser 1922 ar densamma. Det finns fler som skulle kunna stamma med honom.

Gottfrid lever med syster och svager Larson aven 1920 (Seattle) och aven som Godfrey Lamberg i 1930. Han avlider 1953 i Seattle;

Washington Death Index, 1940-1996
about Gottfred P Lambert
Name: Gottfred P Lambert
Date of Death: 1 May 1953
Place of Death: Seattle
Age: 72
Estimated birth year: abt 1881
Gender: Male
Certificate: 8288


Susanna

  SVAR 2010-11-19 22:47

Jättetack Susanna !
Jag fick veta mera nu... så jag har tillfört till släktforskning nu.
Så jag förstår rätt att han avled ogift eller hur ?
och hade inte egna barn heller .. så jag kan förstå att hans systerbarnen levde vidare i USA..

Mvh Jonas :)
  SVAR 2010-11-23 11:54

Hej igen !

Ja jag började bli nyfiken på vem var Hilmas man Brandt som hon gifte med sig.
då jag funderat att det kanske halvsyskon till Helge finns ju ?
Jag har skickat email till Vadstena så jag kan kolla senare.

Mvh Jonas F.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies