genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Olasson, Swan (Sven?), Usa, 19102006-02-19 16:50

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=431
 

Mina farbror Sven Lundahl,f 1892-00-24 i Sandby,Borrby(L),d 1970-02-11 i Fargo N.Dakota, emigrerade till USA och ankom enl Ellis Island New York 1910-11-29. Av passagerarlistan framgår att han avsåg resa till sin Uncle Mr Swan Olasson, Gardner, Fargo, North Dakota. Sven Lundahls farfar hette Ola Lundahl. Onkeln skulle ju kunna vara en farbror till Sven. Men jag har inte funnit att Ola Lundahl skulle ha en son som hette Swan/Sven. Vet någon något om Sven Lundahl och hans onkel Swan Olasson? Nils-Åke Lundahl Malmö
  SVAR

Hej Nils-Åke, Den Sven Lundahl som ankommer till Ellis Island 1910, bor enligt 1930 United States Federal Census i North Dakota > Cass > Fargo > District 28, år 1930. Han är inneboende, till yrket snickare, amerikans medborgare, fortfarande ogift. Denne Sven Lundahl är dock 36 år gammal enligt census och det stämmer ju inte riktigt med Din farbror. Men Din farbror anger ju vid emigrationen att han är snickare så vi får väl förmoda att det är samme person. Ibland skrev censusskrivaren fel, inget ovanligt. Han återfinns dock inte i 1920 års census. Vet Du om han hade fler förnamn än Sven. T ex John eller Johan? När det gäller hans "farbror" som Du skriver, har Du tänkt på att det engelska ordet UNCLE också kan betyda MORbror. Jag kan dock inte återfinna någon med det namnet i census. Jo en, men det var i 1880 års census, sedan försvinner han. Jag kan se att Din farbror Sven lämnade in handlingar för amerikanskt medborgarskap första gången 12 september 1916 i Cass County, ND och andra gången 21 februari 1920 på samma ställe.
  SVAR

Nils-Åke, 1920 US Census>North Dakota> Cass County> Fargo> District 17 >Street #9 >Household 116 >Dwelling 174 Lundalh, Swan He is a logder in the household. He is 27 år gammal. He is not married. He came to the US in 1910. He became a naturalized citizen in 1917. His occupation is listed as carpenter. (The census index at ancestry.com had him listed as "Swan Lundell") Laura
  SVAR

Jag vet inte om du är inne och kollar så här långt efteråt. Kanske har du redan hittat rätt. Det fanns en Sven Lundahl som stämmer in med årtalen. Han var med om Andrea Doria olyckan. Kom tillbaka till Borrby någon gång på 50 talet. Bodde på Borrby Hotell. Jag är ganska säker på att han återvände till U.S.A för det blev inte som han tänkt sej i Sverige. Det bör finnas släktingar i Borrby. Mauritz Lundahl, brodern var smed i Borrby och efterträddes av en son..

  SVAR

Till Jan Westergren Hej Jan! Tack för din uppmärksamhet, Jag är mycket glad att få ditt svar även så här långt efteråt. Jag kollar min e-post praktiskt taget varje dag. Har nämligen prenumererat på de här diskussionerna, som automatiskt vidarebefordras till min e-postadress. Hoppas på att det någon gång kanske dyker upp någon som vet, kanske rentav någon släkting, som har samma intressen. Jo, den Sven Lundahl jag nämner är densamme som du skriver om. Han var bror till min far Gustaf Lundahl född 1908, alltså den yngste av syskonen. Sven var mycket riktigt i Borrby på 50-talet, och återvände till USA där han avled 1970. Jag har inte talat med kusin på många år. har ibland tänkt kontakta honom, men det har inte blivit av. Vill gärna komma i kontakt med dig Jan. Var vänlig hör av dig på min e-postadress nilsake.lundahl@telia.com för vidare samtal. Hälsningar Nils-Åke Lundahl

  SVAR

Till Lena A.Löfström Hej Lena! Den 27 mars 2005 ställde jag frågor om Sven Lundahl, som emigrerade till USA 1910 och Swan Olasson, Gardner,Fargo,N.Dakota som han skulle resa till enligt passagerarlistan. Du svarade samma dag och jag sände dig ett svar den 9 april. Jag kan emellertid ha gjort något fel så att du inte fått svaret, och vill därför hör av mig igen. Jag kan bekräfta att du funnit rätt Sven Lundahl.Via annan källa har jag fått kopior på census 1930 och 1920, där han är inneboende. Och det tycks han ha varit resten av livet också. han dog 1970 på Webster Hotel i Fargo. Däremot har jag fortfarande inte fått tag i några uppgifter om den onkel han uppgett som slutdestination. Hur var det i census 1880, stämde adressen där? Jag ber om ursäkt om jag kladdat till det så att du inte fick svaret vid rätt tidpunkt. Tacksam om du hör av dig igen. Min e-postadress är nilsake.lundahl@telia.com om du vill gå den vägen. Hälsningar Nils-Åke Lundahl Nils-Åke Lundahl
  SVAR

To Laura Bonde. Dear Laura! Last year, 27th of March, I asked about Sven Lundahl, who emigrated from Sweden to USA 1910, and Swan Olasson, Gardner, Fargo, N.Dakota, the onkel he was going to visit, according to the passengerlist. You answered March 29 and I wrote you back April 9. I think I can have made something wrong, witch means that you didn´t get my e-mail. Therefore I now send a new mail. I´ve got at copy of census 1920 with his namne Swan Lundahl, age 27. I hav another copy whith Certificate of Naturalisation No 1228821 issued on the 21 st of January A.D.1920. I have not found anything about Swan Olasson,Gardner, Fargo, N.Dakota, the onkel he was going to visit, according to the passengerlist. My e-mailadress is nilsake.lundahl@telia,com. Greetings Nils-Åke Lundahl
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies