genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Olsdotter, Anna, USA, 18852010-11-04 08:23

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=23193
2010-10-30 13:01 

Hej
Jag har frågat tidigare  men ej kommit nådonstans,men hoppas på bättre tur nu.
Jag letar efter Anna Olsdotter f.8/31859 i Sankt Olof den 11/11 1885 reste hon till Amerika.jag har fått uterestillstånde och där stå inte var hon skulle bara Amerika hon bodde på Raskarum nr 2 henne far hette Ola Persson och i hans bouppteckning står att hon vistades på okänd ort.
Jag skulle så gärna vilja veta vad som hände m,ed henne för hon lämna enn liten dotter kvar här hemma som sedan blev min svärmors mormor jag har frågar dem men de vet ingenting om henne  honhade en syster som hette Emma Persson som reste 1893  
Hoppas någon kan hjälpa mig
Anita 
  SVAR 2010-10-31 17:08

Hej Anita!

Anna ar inte latt. Men jag har funnit tva Emma som utvandrade fran St Olof.  En Emma Persson f 1877 som utvandrade 1893 och denna nedan, fran samma gard som Anna. Vem ar vem? Vet du nar Emma var fodd? Enl. svensk befolkning 1880 ar hon fodd 1872. Tror det bor vara denna nedan?  Hon skall isafall till Chicago och det kan vara en ledtrad i sokandet efter Anna.

Emigrants registered in Swedish church books
Emma Olsson

First name: Emma Emigration date: 1895-09-14
Last name: Olsson Emigration county: Kristianstad
Birth date: 1872-07-08 Emigration parish: Sankt Olof
Farm anme (eg. Bäcke-Nils): Emigration location: Raskarum 2
Birth county: Kristianstad Destination place:
Birth parish: Sankt Olof Destination country: Amerika
Age: 23 Page in household examination book: 178
Sex: K Nr in emigration book:
Civil status: O

Susanna
  SVAR 2010-10-31 17:49


Jag undrar: Annas far hette Ola Persson. Hennes efternamn bör vara Olsdotter. Men hennes syster heter Emma Persson.
Kan inte Anna har rest till Amerika under namnet Anna Persson?

Eva M
  SVAR 2010-10-31 19:11

Hej
Det är nog rätt Emma hon var född den 8/7 1872  och hon reste 1893 till Amerika men jag har pratat med min svärmors syster och hon säger att det kan vara 1895.
Jag har också frågat  om hon verkligen hette Persson och svaret var ja.Emma hade han i sitt andra äktenskap.

Anita
  SVAR 2010-11-01 21:53

Anita,
Som du ser ovan fran Emiweb (taget fran hfl) sa aker hon ut 1895 som Emma Olsson, och inget annat. Anna akte ut som Olsson ocksa. Stod det nagot om var Emma befann sig i bouppteckningen?

Susanna
  SVAR 2010-11-01 22:35

Susanna
Där stod att döttrarna Anna  o Emma o Bengta  vistades på okänd ort.
mvh
Anita
  SVAR 2010-11-01 23:00

OK, da vet vi det. 

Susanna
  SVAR 2010-11-02 06:23

Hej!
Jag sökte på Ellis Island. Kan inte hitta någon Emma Olsson som invandrade 1895. Däremot hittar jag några 1893 bl a en 22- årig som anlände 28 augusti från Glasgow. Hon ska till New York. I samma "compartment"  finns en Bengta Andersdotter som åker med sina 7 barn och som ska till Chicago.

Sanna, det kan ju vara fel i databasen att en slarvigt skriven 3 har lästs som 5. Man måste nog kontrollera i hfl (eller utfl.längden)

Eva M

PS Det finns några Emma Olson 1895.  En uppges vara född 1872. Hon är servant girl och ska till N.Y.
  SVAR 2010-11-02 07:38

Där finns inga utflyttningslängder för 1895 i Sankt Olof .Men i det sista Hfl 1894 står att Anna reste till Amerika 11/11 1885
och Emma reste 14/9 1895.
Har också fått veta att Annas dotter som hon lämna kvar i Sverige skulle resa med Emma till Amerika men hon vill inte.
Så då måste ju Emma åka dit som Anna bodde.

Anita 
  SVAR 2010-11-02 15:33

Dottern Wilhelmina flyttar till Brösarp 1896.

Man borde kanske titta i någon tidig folkräkning i USA om man kan hitta Emma Olson som kommer 1895 till N.Y. Om hon stannat där kan hon ha gift sig. Man kan ev. kolla på italiangen.org
men det finns kanske flera Emma och Anna Ols(s)on.

Eva M
  SVAR 2010-11-02 22:04

Hej Anita,

Emma reste 1895 och det finns en Emma Olsson i Minneapolis, MN som passar pa henne. Om det ar hon sa bor hon hos en familj Osgood i Minneapolis och ar servant. Hon ar fodd juli 1872 enligt 1900 census och invandrade 1895. I 1910 ser det ut som om hon ar gift med en Johan Lind och bor i Minneapolis. Inga barn. De har varit gifta i 9 ar. Tyvarr hittar jag ingen bra Emma efter detta, eller make. Det finns flera John Lind fodda i Sverige runt den tiden men med hustrur med andra namn...och det finns tva Emma Lind som avlider efter 1908 enligt Minnesota som skulle kunna vara hon, det finns en John Lind, ankling, som lever i Wabaska County 1920, men det ar for snavt att tanka sa sa letandet fortsatter efter bevis. Och aven efter de andra.

Susanna

  SVAR 2010-11-04 08:23

Jag har hittat den tredje dottern Bengta hon gifte sig med Anders Håkansson
De bodde i Onslunda och fick 3 barn
runt 1891 reste till Bornholm,jag tror att de blev kvar där eftersom 2 av barnen kom tillbaka till Sverige.

Anita

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies