genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersson, Ola Eller Olof, Östraby ( Hörby ), 17802010-10-25 01:54

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=22760
2010-10-12 20:26 

Hejsan. 
Söker uppgifter om en Ola eller Olof andersson som bodde i Östraby på 1780 talet, han var gift med en Hanna Jönsdotter och hade barnen : Elna född 22/5- 1779, Olof född 14/6- 1783 samt Pehr född 27/4- 1786.
Har letat i Östraby och Västerstads kyrkoarkiv utan resultat.
Tacksam för all hjälp.
  SVAR 2010-10-17 14:09

Ola Andersson var född i Östraby 11 1744-01-28 och döpt till Olof, hans föräldrar var Anders Hansson och Karna Persdotter, se Östraby C:2 sidan 19.
Han bodde på Östraby 11 och var först gift med Kjerstina Trulsdotter från Östraby 10 och fick med henne 5 barn. Kjerstina dog 1777-11-20 och Ola gifte sig omkring 1778 för andra gången om med Hanna Jönsddotter som var änka efter nämndemannen Ola Arvidsson i Heinge. Ola och Hanna fick de 3 barnen som du nämner. Ola och Hanna flyttade senare till Heinge där Ola dog 1800-03-18 i Heinge, Lövestad (M). Det finn en bouppteckning efter honom, 1800 23/6 1800-01:6, FIIa:22 Färs häradsrätts arkiv.
I den utmärkta boken ”Östraby by förr och nu 1704-1966” av Torsten Ottosson mfl, finns på sidan 73 en del uppgifter om Östraby 11 och Ola Andersson.

Jag har anor till Ola Anderssons och första hustruns föräldrar och om du har anor till Ola Andersson så är vi också i släkt på långt håll. Var bor du och är du med i någon säktforskar-förening? -Kanske vi har träffats-

Hälsningar
Karl-Erik
  SVAR 2010-10-17 21:36

Hejsan Karl-Erik.

Tack för all info, nu har ett par bitar till kommit på plats.
Denne Ola / Olof är min ff, ff,ff,                                                                                                               
Jag har mitt föräldrahem i Näsby, (Tolånga) men bor nu i Trelleborg.
Är ny på detta med släktforskning och är inte med i någon förening,,,,, än.
Tack än en gång, detta hjälpte mig mycket.

MVH.
Lars.
  SVAR 2010-10-25 01:54

  >  Hejsan Karl-Erik.
  >  
  >  Tack för all info, nu har ett par bitar till kommit på plats.
  >  Denne Ola / Olof är min ff, ff,ff,                                                                                                               
  >  Jag har mitt föräldrahem i Näsby, (Tolånga) men bor nu i Trelleborg.
  >  Är ny på detta med släktforskning och är inte med i någon förening,,,,, än.
  >  Tack än en gång, detta hjälpte mig mycket. 
Hör gärna av dig på min e-mail adress: lajo_54@hotmail.com
  >  
  >  MVH.
  >  Lars.



Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies