genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Persdotter, Johanna, Oderljunga, född 18302010-10-12 19:34

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=22701
2010-10-10 16:17 

Jag letar efter denna person till min släktforskning. Har fastnat helt när jag försökt gå bakåt i tiden. Hon var född i Oderljunga den 4/2 1830 och flyttade sedermera till Riseberga där hon gifte sig med Johannes Tufvesson från Färingtofta. Det jag försökt hoppa bakåt från är en uppgift i Gråmanstorp församling, Åby nr 2, 1846, volym A1:7, sid 194. Kommer hon verkligen från Oderljunga? Tacksam för hjälp! 
  SVAR 2010-10-10 21:04

 Hej!

Hon tycks  inte finnas i utflyttningslängderna från Oderljunga, men om man läser i Gråmanstorp AI:7 s194 tycker jag mej se att hennes födelseplats Oderljunga vara överstruket och att Kvidinge är skrivet ovanför.
Är hon då född i Kvidinge? Nej, men det kan finnas anknytning.

I Oderljunga  födds i Troedsberga  Husartorp den 5 /3 1830 en Johanna, vars föräldrar anges vara Skomakaren Per Olson i Kvidinge socken, modren dess hustru Hanna Pehrsdotter, 20 år gl. som i Troedsberga torp framfött barnet.  Husaren Bengt Kast och hans hustru står som vittnen vid dopet.

I Oderljunga 1814-1845 AI:2 sid 177  finns Bengt Kast kvar på husartorpet och även en dotter Johanna född 1830 5/3. Är det denna Johanna som senare flyttar till Gråmanstorp? Har hon varit är hela tiden, eller har hon också varit i Kvidinge?
Återstår att finna skomakaren i Kvidinge och se om Johanna finns där!


/Leif






  SVAR 2010-10-10 21:57

I Kvidinge A1:5 1829-1837 bild 26/ sid 23 finns hon medmen där tycker jag det står 3/4 1830
i en annan födelsebok i oderljunga står att hon föddes 21/2 1830 men föräldrarnas namn stämmer
mvh
Anita
  SVAR 2010-10-11 21:45

Ja, där är Per Olsson med dotter Johanna , då fanns hon i Kvidinge också, och visst är datumet 3/4 1830.
Födelseboken med annat datum är väl den sk. duplettboken, en avskrift av originalet. Kanske inte alltid det blev rätt. Verkar mer rätt med Troedsberga och Husaren Bengt  Kast, eftersom  hon kom dit senare i livet.

mvh Leif

  SVAR 2010-10-12 19:34

Ett stort tack återigen för er hjälp och engagemang! Som jag själv har letat men jag tänkte inte på att det kunde vara fel i böckerna. Det har varit relativt lätt att gå framåt i tiden från 1840-talet men bakåt var lite värre, och då med lite fel i böckerna så blev det knepigt. Jag har inte så stor kännedom om Riseberga med omnejd men nu vet jag mer tack vare er! Tack snälla!
MVH Susanne
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies