genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jönson Boy, Åke, Mala, Vankiva, gift 18662010-10-07 09:08

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=22605
2010-10-06 17:42 

Hej. Kan inte hitta f. församling och far/mors namn (dopattest) till Åke Jönsson Boij/Boy ( skrivet olika, kan det vara något annat än ett soldatnamn? någon som vet ? ), f.1837 gift med Christina Persdotter 1866-01-31 i Mala (Vankiva). Åke vid vigsel 29 år, är f.d. husar men i soldatregistret hittar jag bara en Åke Jönsson Boy, husar, f. 1827. Kan de ha skrivit fel med 10 år eller vad rör det sig om? Letar efter info om Åke och var han kommer ifrån, hans anor och fars namn. 

En annan ana som förvirrar är Jöns Persson (och senare vid dop av deras dotter med tillagt namn Lagerqvist); den som Åkes dotter Karolina Åkesdotter Boy ( 1866-07-28, Mala) gifter sig med 1886-11-13 i Mala. (förutom rena fakta, letar nyfiket efter resandefolk el liknande iaf ngn typ av "exotiskt"/migrerat inslag i släkten och en av vittnena är "gårdfarihandlare" men det kan väl kanske inte ha med resande/"zigenare" att göra. ) Jöns Persson f. 1858-07-08 , men vilka är hans far och mor och var härstammar han ifrån?
tacksam för alla former av info och svar
  SVAR 2010-10-06 19:40

Hej!
Åke var lite knepig att hitta. Överallt står Bälinge, Älfsborgs län, som födelseförsamling men där hittar jag inte honom utan misstänker att han är född i Bälinge, Oderljunga församling.
Jöns Åkesson och Johanna Jönsdotter får 1827-07-19 en Åke men det är kanske långsökt, du får följa honom framåt. Ibland står han som Jönsson, ibland Nilsson och med olika födelseår.

Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan
  SVAR 2010-10-06 20:23

Hej igen!

Jag såg nu att när han dör 1914-03-25 i Vankiva församling står han som född 19/7 1827 i Oderljunga. Dock heter han Nilsson Boy.

Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan
  SVAR 2010-10-06 21:40

Hoppas du har sett mitt svar under en av dina tre frågor angående Boij.

Birgitta
  SVAR 2010-10-06 22:25

Tack Birgitta! kopierar det du skrev från dublettinlägget hit;

"2010-10-06 19:15

Hej !

Post 1880-11-51-720

Jonsson Boij, Åke
Torpare

f. 1832 i Bälinge (Älvsborgs län, Västergötland)

Gift man, far i familjen

Mala
Vankiva (Kristianstads län, Skåne)

Registrerad födelseort: Bälinge Älvsborgs län
Hustru Christina och två döttrar Karolina och Matilda född 1871 båda födda i Mala Vankiva i Skåne felkarta inlagt
Från Sveriges befolkning 1880
Hälsning Birgitta   "

Jag såg dina uppgifter om vad du hittat och tackar för hjälpen!  konstigt att det är (?) fel län och olika f. datum men verkar väl mer logiskt med oderljunga än älvsborg.

  SVAR 2010-10-06 22:39

Hjördis; Tack till dig med, verkligen intr.  Det är konstigt med uppgifterna runt Åke Boy.  Ska försöka kolla Jöns och Johanna i bälinge med dopet 1827.
fö. datum är olika på tre olika ställen. I soldatregistret hittar jag en Åke Jönsson Boy, f. 19/6 (inte19/7) 1827 och det står att han tillhör "Billesholm kompani i Tofta Rote, Tofta socken". 

 vilket iaf nästintill (förutom månad) stämmer med dödsattesten "f. 19/7 1827" men inte med "i Oderljunga" men med Tofta menas väl bara i vilket rote han ingick i som husar, inte ursprunglig församling. och där heter han alltså Nilsson Boy igen, men Jönsson i soldatregistret.
I uppgifterna som Birgitta lämnade är han f. 1832 i Bälinge och heter Jonsson Boij.
På vigselattesten med Christina 1866 står det att han är f. 1834 (och f. d husar)!   Det var kanske inte så viktigt att lämna rätt f. uppgift? 

och sen detta med f. ort; uppenbarligen Bälinge, men alltså inte i Älvsborg, utan Oderljunga?
Ibland som Nilsson, inte Jonsson/Jönsson. (även i dotter Matildas dopattest, men Jönsson i Karolinas och resten av de nåbara arkiven) Hur kommer det sig?
Är detta vanligt, har han skarvat eller ngn annan slarvat, och varför ibland nilsson ibland jonsson? (med tanke på att man borde veta vad ens far heter, iaf om man är född inomäktenskapligt.) men nu vet jag iaf sockennamnet och kan kanske hitta ngt.
/tack


( ytterligare info; i soldatregistret finns det faktiskt en Jöns Boy, f. 1801, i Bälinge rote, i odenljunga, som tillhör skånska husarregementet liksom Åke jonsson/nilsson. skulle det kunna vara Åkes pappa, alltså ett ärvt namn eller är det bara en annan husar Jöns i bälinge som fått (soldat)namnet Boy? kanske snarare det. Boy/Boij finns det varianter på i alla former och är både ett soldatnamn (?) och ett "efternamn" och är likt andra efternamn och migrerade namn över hela landet. är helt ny på det här med släktforskning och känner mig lite vilsen med var jag ska leta nu när jag "kört fast". )
  SVAR 2010-10-07 00:36

Försöker reda upp i uppgifterna;

era uppgifter säger att i "sveriges befolkning 1880"

heter han Jonsson Boij och är f. 1832 i Bälinge (i älvsborg.) resten av uppgifterna om familjen stämmer.

i "dödsattesten" "1914-03-25 i Vankiva församling står han som född 19/7 1827 i Bälinge, Oderljunga. Dock heter han Nilsson Boy."

på "ddss" register hittar jag honom i en vigselattest 1866-01-31 med christina persdotter i mala/vankiva där det uppges att han är f. 1837 och med namnet Jönsson Boij, samt att han är f d husar.

och i en dopattest över dotter Karolina Åkesdotter Boy 1866-07-28 samt en för dotter Mathilda 1871-08-19 där han heter Jönsson Boy,

I soldatregistret hittar jag en Åke Jönsson Boy, f. 19/6 (inte19/7) 1827 och det står att han tillhör "Billesholm kompani i Tofta Rote, Tofta socken". är inte säker på att det är han men det verkar rätt troligt eftersom det är den enda Åke Boy i registret.

har han kanske skarvat för hustrun när han träffat henne och sagt sig vara yngre när de trolovat sig 1865? eller som ung sagt att han är äldre för att kunna ta värvning?  (och vem är denne nils, eftersom jag inte kan komma vidare och hitta Åkes far f n)
om det stämmer att han är f. 1827 skulle han vara 38 när han trolovar sig med den 22-åriga Christina 1865, vilket inte är ovanligt men med tanke på att vigselbeviset uppger att han är f 1934. (och på andra håll 1932.) och isf skulle vara 32.
  SVAR 2010-10-07 09:08

Jag tror att du har honom på husförhör Oderljunga A1:1 1831-1835 bild 33/sid 24
mvh
Anita
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies