genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Wicander, Mätta Läshjälp, Lilla Beddinge, levde 18132010-10-07 12:58

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=22526
2010-10-03 15:00 

Vad står noterat om henne här?
Tacksam för tydning


Klicka för en större bild

2010-10-03_metta_w.JPG
  SVAR 2010-10-03 15:19

Ibm: Solldathustru
Metta Wiccander 1777"
  SVAR 2010-10-03 19:25

  >  Ibm: Solldathustru
  >  Metta Wiccander 1777"


Tack för det.

Jaha, då kan man ju bara undra var soldaten är?
Hon står där ensam ( Källstorp A1:1 s 41) med ett barn f. 1804 som det inte finns någon far angiven till i födelsenotisen (Äspö C:3 s 4).
År 1813 gifter hon sig med en rotesoldat från Äspö, Hans Kratts (Källstorp E:1 sid 41) men
sen är de uppslukade.
 

  SVAR 2010-10-04 14:12

Inhysesmannen Hans Martinssons hustru Mätta Vicander dör av bröstfeber 1822 13/4 i Torsjö, Solberga socken 45 år gammal.

På Disbyt hittade jag uppgiften (från en avliden medlem) att hon är född 1777 (13/3 visade det sig) i Östra Torp av Sven Wikander och Hanna Jönsdotter. Sven Wikander i sin tur ska vara f 1754 och son till klockaren i Ystad Petrus Wicander och Mätta Maria Truedsdotter Trovall. Sven Wikander dör 1816 i Äspö.
  SVAR 2010-10-04 17:07

  >  Inhysesmannen Hans Martinssons hustru Mätta Vicander dör av bröstfeber 1822 13/4 i Torsjö, Solberga socken 45 år gammal.
  >  
  >  På Disbyt hittade jag uppgiften (från en avliden medlem) att hon är född 1777 (13/3 visade det sig) i Östra Torp av Sven Wikander och Hanna Jönsdotter. Sven Wikander i sin tur ska vara f 1754 och son till klockaren i Ystad Petrus Wicander och Mätta Maria Truedsdotter Trovall. Sven Wikander dör 1816 i Äspö.


Jaha, där ser man. Där hade jag aldrig hittat henne. Hon är bror till en ana till mig., man får väl förmoda att Hans är samma soldat Hans som hon gifte sig med 1813.
Hennes familj bakåt kände jag redan till, men tusen tack för hjälpen om henne.


  SVAR 2010-10-04 18:39

Men står det verkligen Inhysesmannen här?


Klicka för en större bild

2010-10-04_Hans_M.JPG
  SVAR 2010-10-04 18:46

"Inh Nattm: Hans Martinss. 1795
Hust: Metta Vicander 1777"

Inh = Inhyses
Nattm = Nattmannen (googla gärna, det finns mycket om yrket Nattman)
  SVAR 2010-10-04 20:04

Det är i dödnotisen 1822 som hennes man kallas "inhysesmannen". Klippet ur hfl visar som Jan-Erik säger att han också var nattman, och då vet jag vem han är. Han kallas också Hans Mårtensson och är född 1795 22/5 i Malmö S:t Petri som son till nattmannen Mårten Mårtensson och Johanna Maria Jonasdotter. Det här är en känd nattmanssläkt som nämns bl a i en artikel av Alan Dufberg i Släktforskarnas Årsbok 2001. Hans gifte om sig 1823 20/8 i Solberga med Ulrika Andersdotter.

Man kan konstatera att Mätta har gift ner sig rejält på den sociala stegen. Hennes farfar var ju klockare. Vilket yrke hade fadern Sven Wicander?
  SVAR 2010-10-04 21:27

Ja det var verkligen ett "nedgifte". Första gången jag kommer i kontakt med det här yrket, jag har bara frotterat mig med tämligen "välartade" släktingar 
Så yrket går alltså i arv? Var det svårt för barn till sådana att komma upp sig på stegen?

Jag vet inte, det är något skumt med denna Mätta, hon gifte sig ju, som jag skrev ovan, 1813 med en Soldat Hans Kratts, men nu tvivlar jag på att det är samme Hans. Hon hade då redan en dotter f 1804 men det står inte att barnet är oäkta såsom brukligt var, men det finns inget fadersnamn. Sedan att hon är soldathustru i HF längden, inte änka, men hans namn finns inte där, bara barnets.
Hennes far var substitut i Äspö, om han var det till klockaren där eller något annat framgår inte. 
  SVAR 2010-10-05 12:41

Substitut betyder i detta fall säkert att han var "ställföreträdande klockare".

Många yrken gick i arv förr, men nattmannasysslan var nog något som var extra svårt att ta sig bort från, eftersom omgivningen såg så negativt på dessa personer.

Jag försökte hitta källan när Mätta kallas "Solldathustru" men det verkar inte vara Källstorp A1:1 s 41, för där finns hon inte med.
  SVAR 2010-10-05 13:16

Tjo, nu hittade jag något om henne som kanske kan förklara hennes "nedköp".

Står det "öfwergiven av mannen? och såsom fattig skattfri?"


Klicka för en större bild

2010-10-05_Metta.JPG
  SVAR 2010-10-05 13:23

Ja, det står det helt klart!

Har du exakt källa till den bilden och källan där hon kallas soldathustru? Tänkte titta lite på henne också.
  SVAR 2010-10-05 16:27

Där blev visst pusslet lagt om hennes levnadsöde. Hennes dotter hittade jag som Karna Rasmusson så hon var nog oäkta trots allt. Hon gifte sig sen med soldaten Kratts som överger henne varefter hon slår sina påsar ihop med den 18 år yngre nattmannen. 1821 kom han till Solberga från Fosie och hon från Lilla Beddinge.(kanske var hon lite desperat där). Hennes föräldrar var ju döda då. Hon hade tre bröder en var sockenskräddare i Äspö, han var gift 2 ggr och hade nio barn. Den andre brodern var sockenskräddare i Östra Vemmenhög också gift 2 ggr. Bror nr 3 var smed och gifte sig med en kvinna från Trelleborg och bodde även där. De kanske skämdes över henne, eller jag vet inte hur hon kunde falla så djupt.
Extra kul är det ialla fall att hitta ett stycke kvinnohistoria, annars är det ju mest deras roll som barnaavlerskor man får ta del av. Tack för all hjälp.

Det blev visst fel på sidnr där, skall vara Källstorp A1:1 sid 177 och sedan A1:2 sid 141.
  SVAR 2010-10-05 21:33

Jag letade efter Hans Martinsson i Fosies utflyttningslängd 1821 men fann honom inte.

Det är nog fullt möjligt och kanske troligt att Hans Kratts är Hans Martinsson. Paret kan ha återförenats 1821 i Torsjö. När man söker i Centrala Soldatregistret så finner man Hans Krats och han är född ca 1794. Den stora ålderskillnaden på ca 18 år finns alltså även med Hans Krats.

Från Soldatregistret:

Aktnummer: SS-05-0015-1816

Krats, Hans
Född: 1794

Regemente: Södra Skånes regemente
Kompani: HERRESTAD
Socken: Sövestad
Rote: Krageholm

  SVAR 2010-10-06 15:14

Så du tror inte längre att Hans Martinsson är den nattman du trodde från början?

Jag tror det rör sig om två olika män.
Hans Kratz (som han heter i Generalmönsterrullan 1818) får avsked den 26/6 1818, han är sjuklig och svag. Då är han 24 år och ogift.
Det verkar ju inte så värst troligt att han sedan skulle "sadlat om" till nattman och återförenats med sin hustru som han verkar förneka att han är gift med.

 Nåja , det går nog inte att komma längre än så för jag hittar inte Hans K i Sövdestad, han verkar inte vara född där heller.
  SVAR 2010-10-06 15:50

Jo, visst tror jag att det är rätt nattman. Han kanske gjorde ett misslyckat försök att bryta släkttraditionen och bli soldat.

Så länge vi inte hittat en vigsel mellan Mätta Wicander och Hans Martinsson så finns fortfarande möjligheten att Martinsson är Krats. Speciellt som båda är ca 18 år yngre än Mätta och heter Hans.
  SVAR 2010-10-06 16:45

Men om man nu tänker sig att hon faktiskt blev övergiven av sin man (Hans Krats) som det ju står i hfl, kunde hon då gifta om sig? Hon var ju redan gift. De kanske bara levde samman som ogifta.

Vet du när Hans Martinsson dog?
Han var sjuklig och svag 1818 men skulle i så fall ändå gift om sig 1823?
  SVAR 2010-10-06 16:54

Det står både i husförhörslängden och dödboken 1822 att Mätta var Hans Martinssons hustru. Prästerna slarvade sällan med sånt.

Hans Martinsson dog 1829 3/12 i Skivarp, så han blev inte gammal.
  SVAR 2010-10-06 19:27

I Inflyttnigslängden för Fosie 1812-1821
1219.45.34600 , Wallackaren och drängen Hans Mårtensson född 1795-05-22 . Han var gift med Mätta Svendotter. Han flyttade till Solberg 1821 från Fosie

Mvh
Gerty Bengtsson
  SVAR 2010-10-06 19:58

Det måste vara samma person där står ju att han lyst efter sin hustru som övergivit honom.
Hon sa ju samma sak om Kratts

Anita
  SVAR 2010-10-06 22:26

Minsann, vem övergav vem ?

I AD online startar utflyttningslängd åren 1821-1830, där finns han inte med.

Anita - står det i utflyttningslängden? Jag har inte funnit honom i hfl.

Underligt par detta !
 
  SVAR 2010-10-07 08:48

Så här står det  i flyttningslängden:
 
Wallacken drängen Hans Mårtensson född i Malmö 21/5 1795 kom 1816 till hit från Lockarp och flyttar nu tillbaka dit (sedan står det hur han läser )
Han säger sig hava låtit lysa efter sin hustru Mätta Svensdotter som övergivit honom men skrifligt brev från henne har han inte ....( ett ord som jag inte kan läsa ).
Svedala 1819 också prästens namn
mvh
Anita
  SVAR 2010-10-07 08:58

Tack Gerty och Anita! Nu fick vi klara besked. Ja, man kan fråga sig vem som övergav vem, men tydligen slog man sina påsar ihop till sist ändå.

Anna Maria, var hittade du dottern Karna med efternamnet Rasmusson? Går hon att följa till vuxen ålder?
  SVAR 2010-10-07 12:58

Ja, dina aningar visade sig stämma där

Dottern Karna Rasmusdotter hittade jag i Äspö 1824 , hon är ju född där 5/6 1804. Då hade hon varit i Dybeck men vet ej sen när, och kom tillbaka till Äspö
Hon flyttade 1828 till Hyby gård och fick där en oäkta son f. 17/4 1830 vid namn Per . Hon är överstryken där i hfl och sen har jag inte följt henne längre (Hyby A1:7 sid 233).
Om du eller någon hittar honom i något befolkningsregister skulle det vara kul att se vad det blev av honom, och även henne för all del.
Det är en av Mätta Wikanders bröder jag själv har som ana.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies