genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Petersson, Carl, Örkeljunga, 18432010-10-27 23:36

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=2251
 

Carl är född den 7-4- 1843.Vem är föräldrarna?Hört att modern kom från Attarp.Carl flyttade till Väsby och ingick giftemål med Botilla Nymberg. År 1873. Arbetade Carl i Danmark,var där?Finns det någon som har historia om Carl?
  SVAR

Carl och Botilla Nymberg vigdes i Höganäs 1872-12-07 Botilla född 1846 fader Per Nymberg finns på DDSS
  SVAR

Den ända som jag kan tänka mig passar in på din Carl är född 1843-04-02 i Örkelljunga, och son till klockaren Johan Petter Risberg och hans hustru Olu Olsdotter. Men nu har jag inte tillgång till några hfl mellan 1852 och 1872, då din Carl befinner sig i Höganäs, så du får vara snäll och komtrollera om detta kan stämma! Jag är släkt till Johan Petter Risberg via hans mormors farbror så du får gärna skicka mig ett privat mail om du kommer fram till att din Carl Pettersson är samma person som Carl Theodor Risberg! Så att vi kan byte lite anor med varandra! Min mailadress hittar du på min hemsida: http://medlem.spray.se/magnuspahlsson/
  SVAR

Glöm det jag skrev i mitt förra mail... Carl Theodor Risberg var själv klockare i Örkelljunga, gift med Gustafva Wittsell och dog där 1900-09-26.
  SVAR

Carl Petersson står i alla hfl i Väsby, Höganäs, Brunnby, Fleninge och Ausås som född 1843 7/4 i Örkelljunga. Jag följde honom (med viss möda!) tillbaka till när han kom från Örkelljunga, och där visade han sig vara en oäkta son Carl Peter till inhysespigan Katrina Olsdotter i Västra Spång. Se bild. Kanske Magnus kan ta över härifrån!

Klicka för en större bild

oerkelljunga_hfl_1853-62_s_429_GID_1456.49.102500.gif
  SVAR

Jag har följt pigan mellan åren 1846-1852, hon flyttar runt ganska mycket, år 1846 så kom hon ifrån sidan 137 men detta är i hfl AI:13 som jag inte har. Så där är det stopp. Carl finns inte med i Örkelljunga, Rya eller Hishults födelseböcker. Det kunde kanske varit värt att titta i Skånes-Fagerhults födelsebok. Däremot så vet jag att pigan Catharina Olsdotter föddes 1809-02-02 i Sonarp. Hennes föräldrar var Ola Christensson (f.17710422 Sonarp - d.17480714 Sonarp) och Bengta Christensdotter (f.17820914 Kjellstorp - d.18471016 Sonarp). Ola Christensson är via hans farmors mormor Toa Tordsdotter släkt med Adelsbursen Mårten Tordsson i Önnarp, Röke!
  SVAR

Just det, allas vår anfader Mårten Tordsson. ;) Här en bild från hfl 1842-46 sidan 137 Sånarp nr 1. Catharina kanske har fött sonen i Voxtorp, i alla fall kommer hon därifrån 1845.

Klicka för en större bild

oerkelljunga_hfl_1842-46_s_137_GID_1456.12.44500.gif
  SVAR

Hej! Tack för värdefull information.Har söktToa Tordsdotter och funnit ansedel. Fråga.Vad betyder åtting?
  SVAR

Det ända som jag kan komma på är den här gamla vikten: En åtting = en åttondels pund, dvs 53125 gram. Men efter en snabb sökning på internet (Ifrån Norge!) så hittade jag även denna betydelse: gl.volumenhet, lik 1/8 tønne = 17 potter = 16,4 l Och denna ifrån Pripps Ölskola!!! åtting = 6 kannor..........................16 L Och vidare denna ifrån en annan hemsida: 1 åtting (gammal svensk) = 0,0157 kubikmeter = 15,7 liter >Slutsats en Åtting är en åttondel av något!
  SVAR

Här kommer ett litet tillägga som jag hittade precis: Det ena är socknarnas uppkomst. Härvid spelar frågan om vilka som byggde de första kyrkorna stor roll. Om kyrkorna, som fallet var på kontinenten och de brittiska öarna, i regel byggdes av privatpersoner eller organisationer, kom de att bilda utgångspunkt för en socken. Den utgjordes helt enkelt av de hushåll som använde sig av kyrkan. Men på Sveriges fastland byggdes åtminstone de allra flesta kyrkor av bondemenigheter. Gerhard Hafströms tes att man därvid utgick från en redan befintlig indelning i åttingar var länge ganska allmänt accepterad, men torde nu få betecknas som överspelad. Det finns faktiskt, i varje fall inte i Uppland, någon överensstämmelse mellan socken och åtting. Man vet inte heller med säkerhet om dessa åttingar är förkristna. Med vänliga hälsningar
  SVAR 2010-10-27 23:36

 Till Magnus Påhlsson: Har Din Olu Olsdotter varit gift mer än en gång? Kan det vara samma person som är född 1814 i Brönnestad och dör 1869 i Gränna och som bär samma namn men när hon börjar arbeta på Ryhof utanför
Jönköping, så "piffar" hon till sitt namn och kallar sig sedan för Olivia Olson?

Mvh

Tomas RISBECKER
tom@risbecker.com
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies