genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Holmström, Sigrid Karolina, Gislöv (Trelleborg), född 19032010-09-14 15:41

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=22075
2010-09-11 19:25 

Hej!
Är det någon som har information angående Sigrid Karolina Holmström, född den 1 november 1903 i Gislöf(Gislöv) församling Skåne. Vill ha reda på hennes eventuella syskon, syskonbarn, föräldrar mm. Hade troligtvis en bror Karl.
Mvh
Annica Samland annicasamland@hotmail.com
  SVAR 2010-09-11 23:05

Utdrag ur sveriges Dödbok.  Sigrid Karolina Johansson, f. 1/11 1903 i Gislöv, d. 25/10 1990 i Lund.
Gift 4/11 1944 med Bror Harry Ingvar Johansson f. 25/8 1912 i Lund, d. 15/7 1979 i Lund.
Datum stämmer, var hon född Holmström? Hon var alltså 41 år när hon gifte sig.

Hälsningar
Anders A
  SVAR 2010-09-12 09:55

Hej
I födelseboken för Gislöv står där fader okänd moder pigan Maria <larsson från Vimlinge församling f.8/5 1883
mvh
Anita
  SVAR 2010-09-12 16:58

Hejsan!
Tack ska ni ha för era svar. Den första är fel Sigrid Karolina men den andra är rätt, den med modern pigan Maria. Varför modern heter Larsson vet jag inte men hon kanske gifte sig till Holmström senare och Sigrid Karolina fick det namnet. Har just börjat forska så jag är totalt novis på var man söker men det bättrar sig väl. Än en gång tack!!
Mvh
Annica Samland
  SVAR 2010-09-13 13:51

Hej Annica!
Med de fakta som finns skulle jag vara övertygad om att den kvinna som Anders Andersson anger är identisk med den som är dotter till Maria Larsson f 1/11 1903 i Gislöv. Det föds inte särskilt många barn i Gislöv år 1903. Men detta är tydligen fel. Så vilken information finns mer? När dog din Sigrid Karolina Holmström? I vilken församling? Hade hon efternamnet Holmström då hon dog? Hur säkra är födelsedatum och födelseförsamling? I vilken församling bodde hon 1970 och/eller 1980, om hon fortfarande levde då?
/mvh Ivar
  SVAR 2010-09-13 16:14

Hej
Ja jag är säker på att det är samma person för jag har hittat följande :
pigan Maria Larsson f.8/5 1883  död 29/8 1966 i Anderslöv gifte sig den 11/11 1907 med Karl August Holmström f. 21/6 1870 i Sövde död 12/2 1950 i Anderslöv.
Därmed så heter Sigrid Karolina Holmström som flicka  och där är bara hon som är född den 1/11 i Gislöv alltså är det samma person.
mvh
Anita
  SVAR 2010-09-13 16:22

Hej Ivar!
Snällt av dig att du bryr dig. Jag har fått uppgifterna om födelsedatum och födelseförsamling från Arkivet i Vadstena/Malmö. Sigrid var min mormor som jag aldrig träffat eftersom min mamma växte upp i fosterfamilj från födseln. Vet ej var eller när hon dog eller om hon gifte sig senare. Min mamma föddes utanför äktenskapet och fick i varje fall namnet Holmström efter sin mamma då. Min mamma föddes 1924 så Sigrid Karolina var endast 21 år då och hade i vilket fall som helst inte varit gift innan hon fick min mamma. Som sagt så är jag alldeles ny på det här med att släktforska så jag uppskattar alla tips om hur jag ska bete mig härnäst för att få fram fakta. Jag trodde att den Sigrid Karolina med pigan Maria Larsson som mor var rätt eftersom en kompis hade sett det i dödsboken precis som Anita skev i sitt inlägg. Du är guld värd om du hjälper mig vidare så att jag får reda på de verkliga omständigheterna. Min mamma hette Greta Maria Holström född 19240319 i Ursult hon dog 2006.. Vet dessutom att Sigrid flyttade till Limhamns församling 1925.
En gång till vill jag säga att ni är rara ni som kan bättre än jag och hjälper till.
Mvh
Annica Samland 
  SVAR 2010-09-13 17:21

Hej Annica
I Urshults födelsebok står följande
Greta Maria 19/3 1924 moder Sigrid Karolina Holmström fader E.Groothoof Dalköpinge han erkände faderskapet och utdrag sändes till pastorsämbetet i S:t Johannes tyvärr står där inget födelsedatum på Sigrid. Mitt förslag är att du tar kontakt med Urshults församling och ser om de har mer uppgifter och sedan den församlingen i Lund som den Sigrid Karolina  Anders hittade för jag tror det är samma
Jag tror att det är så här:
pigan Maria Larsson får dottern Sigrid Karolina 1903.
Maria gifter sig med Karl August Holmström.   Sigrid heter då också Holmström 
Sigrid Karolina får din mamma 1924 i Urshult och flyttar sedan till Skåne
Sigrid Karolina gifter sig 1944 med Bror  Harry Ingvar Johansson
mvh
Anita  
  SVAR 2010-09-13 19:04

Hej Anita och ni andra snällingar!
Ska börja med att förklara lite varför jag inte går in på dödsbolken själv. Har en del problem med ögonen så jag har svårt att tyda vad som står där. Så er hjälp är ovärdelig. Om ni bara visste hur kul jag tycker det här är!!!  Jag tror också att det är som ni skriver; att Maria L fick Sigrid Karolina och Sigrid fick min mamma. Hoppas ni inte blir irriterade av att jag frågar en fråga till! Hur får jag reda på om Maria l och Karl August Holmström fick några fler barn. Jag ser nämligen fram emot att kanske ha några nu levande kusiner.
Åter, tack för all hjälp.
Mvh
Annica Samland
  SVAR 2010-09-13 19:49

Annica!
Jag tror att Anita löste den här gåtan - bra jobbat! Det verkar som om  Maria Larsson och Karl August Homström bosatte sig i Anderslöv. Karl August dör där 1950 och Maria 1966, 83 år gammal. Men det föddes inga barn i Anderslöv, så vitt jag kan se, mellan 1907 - 1920.

Hälsningar
Anders A
  SVAR 2010-09-14 15:41

Återigen TACK ALLA NI som hjälpt mig. Det har varit hur kul som helst!!
Många hälsningar Annica
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies