genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Stoltz, Benedikta, Lund, född ca 17802010-10-14 12:40

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=22002
2010-09-08 13:01 

Hej på er.

Nu har jag försökt att följa mina anor där namnet stoltz kommer från men har nu fastnat vid en Benedikta Stoltz.
Jag kan inte få fram vem hennes Far respektive Mor var.....osv osv.

Såhär står det i min antavla:

IV:2 ff fm
Benedikta Stoltz. Bendicta HOLM [Oxie fb 1801 (IGI)], Benedicta Stolts [S Rörum fb 1803,Billinge fb 1810],
Benedicta Stoltz [Husie fb 1806, Bosarp fb 1815,Landskrona gfs fb 1821]. Född [ej funnen i fb] mellan 1779
och 1781 i Lund. Flyttade 1800 från Köpenhamn till Landskrona garnisonsförs. Föder barn 1801 i Oxie sn.
Föder barn 23 år 1803 i S.Rörum sn. Grenadeuren Peter Testrups kringvandrande hustru 25 år, föder barn 1806
i Kvarnby, Husie. Föder barn 1810 i Gunnaröd, Billinge. 33 år [u.efternamn] 1813 i Landskrona garnisonsförs.
Attest tills.m. med sina tre barn för att besöka sin moder 1814-07-16 från Landskrona till Billinge sn. Begår
nattvarden 1815-06-04 i Billinge sn. Föder barn 35 år 1815 i Boarp, Bosarp. Begår nattvarden 1818-07-.. i
Landskrona. 42 år 1821 i Landskrona garnisonsförs. Flyttade 1822 från Landskrona garnisonsförs till S.Rörum
sn. (Barn III:1, Mor V:4)

Går man sedan vidare ner till ( Mor V:4 ) där det ska stå vem som var hennes mor så står det såhär:

V:4 ff fm m
NN. Jfr [soldaten] Lars Stålts, intagen på anhållan av major Leijonhufvud för rymmande 1785 24/6 på Malmö
fästning, förpassad till Landskrona 9/7. Benedicta Stolts" moder [u.n.] 1814 i Billinge sn. (Barn IV:2)

Gift

Barn:
Benedikta Stoltz. Född [ej funnen i fb] mellan 1779 och 1781 i Lund. (Se IV:2).
Olof (Olaus) Stoltz. Född 1783.

Vem var hennes Mor Och vem var hennes Far?
När föddes hon osv, har inga direkta uppgifter tyvärr.

För att se hela antavlan klicka på denna länken: stoltz.scangen.se/Stoltz%20antavla.pdf

Som sagt så försöker jag följa vart namnet stoltz härstammade från början så långt det går
Och att jag vill kunna fortsätta med att göra ett släkt träd.

Såhär långt har jag kunnat gå:

Följa släkten/namnet Stoltz


Dagmar Sofia Lovisa Stoltz. Född 1914-02-18 i Jonstorp

Far till Dagmar: Olander Svensson Stoltz.


Olander Svensson Stoltz.

Far till Olander Stoltz: Sven Christian Stoltz Lundberg (Sundberg?).


Sven Christian Stoltz Lundberg (Sundberg?).

Far till Christian Stoltz: Johannes Testrup Stoltz.


Johannes Testrup Stoltz.

MOR till Johannes Stoltz: Benedikta Stoltz.


Benedikta Stoltz.

Mor eller far okänd än sålänge


MVH
Morgan Stoltz
  SVAR 2010-09-10 10:56

Hej

Är det någon som vet hur man kan få tag på vem som var Benedikta Stoltz   Far & Mor ?

MVH
Morgan Stoltz

http://stoltz.scangen.se/
  SVAR 2010-09-10 11:47

Hej Morgan, det är ju mina uppgifter du fått och refererar till så jag får väl försöka mig på ett svar!

Nu såg jag i min egen anteckning att jag inte kollat Peter Testrups och Benediktas barns födelse i Oxie 1801, så det gjorde jag nu och som min andrahandskälla helt riktigt uppger så kallas Benedikta där Holm i efternamn, inte Stoltz. Det kan vara en ledtråd vi har användning av.

Mycket intressant är att vid dopet 1801 i Oxie så är som faddrar med soldaten Jacob Holm och dess hustru Brita Bengtsdotter. Eftersom Benedikta kallas Holm just här borde det vara något släktskap med Jacob Holm eller hans hustru.

Tyvärr kommer jag inte så mycket längre direkt på det, annat än att Jacob och Brita bör vara det par som gifter sig 1793 16/7 i Västra Strö, då Jacob Holm är soldat vid Sprengportens regemente och Brita kallas Malmström i efternamn och är piga.

Man får försöka nysta upp den familjen och se om det finns fler kopplingar till Benedikta. Går t ex Jacob Holm och hustru att finna i någon husförhörslängd? När dör de?

Notisen 1801 från Arkiv Digital
Oxie CI:2 (1780-1861) Bild 36 / sid 59 (AID: v104131.b36.s59, NAD: SE/MSA/00737)




Klicka för en större bild

2010-09-10_Oxie_CI2_s_59.JPG
  SVAR 2010-09-10 12:34

Hej Anders 

Oj oj oj......hmmmm...... Hänger inte riktigt med, är lite förvirrad just nu :)

Hur menar du med faddrar, är det vad hennes föräldrar var ? dvs vem som uppger sig vara förälder mor resp far?

I så fall vart fick hon namnet stoltz ifrån?

Dopet 1801, vem var det som döptes då?

Hmm...du får ursäkta mig anders :) men är lite förvirrad just nu , så ha lite tålamod med mig he he.

Sedan om jacob Holm och Brita Bengtsdotter var gifta varför har dom inte samma efternamn? tex Holm eller Bengtsdotter?



MVH
Morgan Stoltz
  SVAR 2010-09-10 13:19

Faddrar är personer som är med vid ett dop. De är uppräknade på bilden efter barnets föräldrar och namn. Barnets namn är som du ser Maria.

Faddrarna är ofta släkt med föräldrarna, det är därför jag tycker att faddern Jacob Holm är intressant.
  SVAR 2010-10-13 11:51

Hej

Försöker nu nysta upp denna tråd igen :)

Så Jacob Holm kan vara far till Benedikta och mor till bennedikta, är det då troligtvis Brita Bengtsdotter ?

Det jag tycker är konstigt är varför inte Jacob och hans hustru Brita har samma efternamn ?

Så OM Jacob Holm är benediktas far, så då måste hon vid senare tillfälle gift sig och fått namnet Stoltz .
Då måste man kanske försöka få reda på vem som var fadern till Johannes testrup stoltz

vad jag kan se på min antavla så är peter testrup far till johannes testrup stoltz...och mor till johannes testrup stoltz , är benedikta stoltz

Det som är väldigt förbryllande är ju att peter testrup som är far till johannes testrup stoltz, inte heter stoltz utan bara peter testrup.
Benedikta som är mor till johannes testrup stoltz heter enligt:
Notisen 1801 från Arkiv Digital
Oxie CI:2 (1780-1861) Bild 36 / sid 59 (AID: v104131.b36.s59, NAD: SE/MSA/00737)...Holm i efternamn.

Eftersom Johannes testrup stoltz föds 1810, och denna notis är från 1801, så komer ett par frågetecken.
Vart fick johannes namnet Stoltz ifrån?
Varför heter inte benedikta, ..Stoltz i efternamn...och varför heter inte peter testrup,....Stoltz i efternamn?
Vart fick benedikta namnet Stoltz i efternamn ifrån , och varför uppges hon inte på antavlan som holm? utan som Benedikta Stoltz ? 

Detta är väldigt förbryllande för mig och vill gärna lösa detta mysterium, så jag kan komma vidare ner och kanske få reda på vart namnet stoltz härstammar ifrån.

ps: Om man tittar på benedikta och peters alla barn dom fick tillsammans på antavlan, så är det bara 1 som har namnet Stoltz...dvs testrup stoltz och det var själva johannes testrup stoltz som min sida av släkten härstammar från. Alla andra har efternamnet Testrup...både före och efter johannes var född (1810), lite intressant !

Barn:
NN Testrup. Trumslagare. Född 1800-02-10.
Maria Testrup. Född [saknas ännu på Genline] 1801-03-27 i Oxie sn. Död av koppor 7 m gl 1801-10-24 i
Åkarp, Fulltofta. Begravd 1801-11-08 i Åkarp, Fulltofta.
Kerstina (Kersti) Petersdotter Testrup. Född 1803-02-04 i S.Rörum sn. Döpt 1803-02-04 i S.Rörum sn.
Död ogift av kronisk njurinflammation 85 år 5 m 7 d gl 1888-07-08 i Landskrona garnisonsförs.
Begravd 1888-07-15 i Landskrona garnisonsförs.
Albertina Testrup. Född 1804. Död 3/4 år gl 1804-10-26 i Gruvan, Väsby.
Peter Testrup. Trumslagare. Född 1806-03-03 i Kvarnby, Husie. Död 53 år gl 1859-12-28 i Torrlösa sn.
Begravd 1860-01-03 i Torrlösa sn.
NN Stoltz. Lumpsamlare.
Johannes Testrup Stoltz. Född 1810-03-08 i Gunnaröd, Billinge. (Se III:1).
Johanna Testrup.
Maria Testrup. Född 1813-10-28 i Landskrona garnisonsförs. Döpt 1813-10-31 i Landskrona garnisonsförs.
Jonas Testrup. Född 1815-09-13 i Boarp, Bosarp. Döpt 1815-09-14 i Prästgården, Bosarp.
Brita Christina Testrup. Född 1818-07-31 i Landskrona. Död ung.
Brita Christina Testrup. Född 1821-10-23 i Landskrona garnisonsförs. Döpt 1821-10-25 i Landskrona
garnisonsförs.

Mvh
Morgan Stoltz
  SVAR 2010-10-13 14:53

Hej igen.....

För att inte göra inlägget ovanför för långt postar jag i ny psot.

jag har gjort en KONSTIG upptäckt !!

Jag gick in på Familysearch och sökte på benedikta stoltz med maken peter testrup och på benedikta holm också med maken peter testrup ,fick fram information om deras barn som även finns med i min antavla fast med namnet testrup.

Jag fick fram 2 barn till benedikta och peter som hette maria pehrsson och jonas petersson med samma födelsedata som i min antavla och samma födelseort / dag. fast i min antavla heter dom testrup i efternamn. vilket är väldigt konstigt att samma födelsedata och dag/ ort men annat efternamn?

Jag skickar med 3 st bilder ( skärmdumpar) eftersom länken dit inte funkade att kopiera.

Nu hittade jag en till......samma som innan med benedikta och peter som föräldrar, samma födelsedata,dag/ort, fast denna heter Christi Pehrsson och i antavlan står det Kerstina (Kersti) Petersdotter Testrup.

Hur kan detta komma sig?








Klicka för en större bild

2010-10-13_b-holm.jpg
  SVAR 2010-10-13 14:59

funkade inte att lägga in 3 bilder i samma inlägg, skickar dom i seperata inlägg, kanske anders kan lägga ihop bilderna i samma tråd, så blir det inte så mycket :)

MVH
Morgan Stoltz

Klicka för en större bild

2010-10-13_b-stoltz.jpg
  SVAR 2010-10-13 15:10

Christi



Klicka för en större bild

2010-10-13_b_stoll.JPG
  SVAR 2010-10-13 16:20

Du ska veta att folk som skriver in i Familysearch inte alltid är svenskar som känner till svenska namn - därför Christi.
Jag skrev en gång till Rigsarkivet när samarbetet mellan dem och FS blev känt att man skulle försöka få svenskar att registrera, annars kan det bli vad som helst. Hade en gång en ort Norada i Sverige. Letade och funderade under lång tid. Plötsligt gick det upp för mig att det kunde vara något med Norra. Det var Norra Råda i Värmland. Där var personen jag sökte född.
Man måste kontrollera i originalet när man träffar på sådana saker.

Eva M
  SVAR 2010-10-13 16:44

Hej Eva M.

Jo det kan man förstå.

Det lustiga är varför födelsedatan/orterna är samma på deras barn, fast dom har varken efternamnet testrup eller stoltz eller t.o.m Holm som tydligen benedikta hette nån gång under 1801....utan dom heter pehrsson och petersson.

Det är ju lite konstigt......

Behöver få lite klarhet i vart Johannes testrup stoltz fick efternamnet stoltz ifrån, eftersom han är den enda av deras barn som hette stoltz...( jag försöker komma ner till vart namnet stoltz härstammade från)

Och hur det kan komma sig att benedikta hette Holm och sedan Stoltz ? Varför hade hon inte sin makes efternamn testrup?

MVH
Morgan Stoltz
  SVAR 2010-10-13 17:02

Hej Morgan,

De där namnen beror på att Familysearch i sin registrering av vissa födelseböcker har konstruerat ett patronymikon, alltså -son-namn, efter pappans förnamn. Det har man av någon anledning också gjort när föräldrarna har ordentliga släktnamn. Det är därför man skapat namn som Pehrsson när pappan heter Per eller Peter i förnamn.

Det går bara att ha en bild per inlägg, men det är bara att lägga in flera efter varandra precis som du har gjort.
  SVAR 2010-10-13 17:11

Aha ok, då var det löst :)

Hmm, synd jag trodde jag hade gjort ett genombrott och kanske äntligen skulle få reda på hur det ligger till...

Vart fick benedikta namnet stoltz ifrån?
Vem var hennes föräldrar?
Varför är det bara Johannes Testrup Stoltz, som heter Stoltz i efternamn av alla hennes barn?

Tack Anders, då blir det att posta bilder efter varandra :)
  SVAR 2010-10-14 12:40

Har nu pratat med riksarkivet i Lund och dessutom skickat alla uppgifter jag hittat om benedikta Stoltz / Holm i ett mail till riksarkivet.

Så nu får vi se om vi kan lösa detta mysterium

MVH
Morgan Stoltz
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies