genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Olofsson, Lars, Glimåkra, född 16402010-09-08 01:29

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=21974
2010-09-07 14:19 

Hej finns det någon som kan ge mej lite hjälp med att finna föräldrar till Lars Olofsson född i Glimåkra 1640 och dog i Boalt nr1 Glimåkra 1690,han var Gift med Elin Månsdotter även hon född i Glimåkra 1632 hon dog 1703 och även hennes föräldrar söker jag.
  SVAR 2010-09-07 16:54

Hej Steve!
Jag kan tyvärr inte besvara dina frågor, men jag är väldigt nyfiken på källorna till uppgifterna att Lars Olofsson 1) var född i Glimåkra, 2) var född 1640, 3) dog 1690, och 4) dog i Boalt 1
  SVAR 2010-09-07 21:07

Hej Mikael....
Mina källor finns på nätet,det ena gav det andra,sökte på Google ett namn i min släkt sen fick jag bara mer och mer.
  SVAR 2010-09-07 22:14

OK. Jag hoppades att någon hittat något verkligt.

När jag Googlar på honom så hittar jag två sidor där man beräknat år 1630 som födelseår. Jag hittar två där 1632 är uppskattat som hans födelseår, men jag kan inte kolla närmare på de sidorna för de uppfattas som riskabla av min webb-läsare. Och jag hittar fyra som inte anger något slags födelseår för honom. På ingen av dessa sidor anges det någon födelseort eller dödsår eller -ort.
Fast vad man hittar på Internet är ju i stort beroende av hur man söker.
  SVAR 2010-09-07 23:43

Den sidan jag var inne på kommer det fram att han var född 1640 i Glimåkra och dog 1690 precis som jag har skrivit,han var gift med Elin Månsdotter de fick 5 barn, Kerstina Larsdotter 1656-? Sven Larsson 1666-1724 Karna Larsdotter 1672-1710
Ingeman Larsson 1674-1727 Sissa Larsdotter ?-?... Kolla under Jimmys Släktforrskarträd.Jag sitter i Sölvesborg var kommer du ifrån om jag får fråga.MVH Steve
  SVAR 2010-09-08 00:27

Grejen är att det inte finns någon dödbok för Glimåkra år 1690. Var kommer uppgifterna ifrån? Det finns inte heller någon födelsebok för 1640, men det kan ju finnas en åldersuppgift någonstans; det kan ju t.o.m. nämnas var han föddes. Men i vilken källa?
En annan sak: Födelseåret för hustrun får man ju fram m.h.a. åldersuppgiften när hon dör. Men födelseorten? Glimåkras tidiga dödböcker är väldigt summariska, och ofta nämns inte ens namnet på den avlidna personen. Att i det läget finna födelseorten är faktiskt lite uppseendeväckande. Och i det här fallet så VET jag att det inte står i dödsnotisen. Så vilken är källan? (Som källa duger ett dokument som är från i stort sett samma tid som händelserna.)
Men det uppges inte några källor på Jimmy Freijs sida.
Själv bor jag i Staffanstorp.
  SVAR 2010-09-08 01:22

Jag förlitar mej på att Jimmy har rätt, men visst kan det vara som du säger,jag har också hittat sidor som inte anger något födelseår på Lars och samtidigt funnit en sida där Elin föddes 1703,sen undrar jag har du varit i kontakt med Jimmy om du nu Anser att det inte stämmer och vad har Jimmy svarat eller har han bara tagit årtal rätt ut vad han tyckte passade in på Lars Olofsson det låter lite märkligt.Så någon källa måste han haft tycker man.
  SVAR 2010-09-08 01:29

Och Jimmy kanske resonerade likadant i fråga om den han fått uppgifterna ifrån ...
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies