genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersdotter, Karna, Ullstorp, född 17072010-09-05 20:38

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=21850
2010-08-30 17:21 

Hej !
Jag kan inte läsa Födelseboken i Kverrestad år 1707-06-14. GID 1872.29.37200.
" 1707 d 17 Juni döptes Anders .........af Qwerrestad och.......Larsdotters (?) barn och dotter Karna som war född d 14 hujus. Faddrar Husm Måns Pehrsson dr..............
Tacksam för hjälp
Eira i Sösdala
  SVAR 2010-09-03 18:29

Kære Eira.
Jeg kan ikke finde den 17 juni 1707 i fødselsbogen for Kverrestad. Er du sikker på datoen? Der står ikke nogen dåb mellem den 5. april og den 14. juli i 1707.

Med venlig hilsen Karen Marie Knudsen, Ærø, Danmark.
  SVAR 2010-09-03 23:25

Hej Karen Marie !
Carna Andersdotter dog den 9 april 1786 och var då 79 år enligt gravstenen och jag hittar henne i födelseboken för Kverrestad åren 1694 - 1725, men jag kan inte läsa texten merän att hon är född den 14 juni och döpt den 17 juni.
Vänliga hälsningar
Eira i Sösdala
  SVAR 2010-09-04 08:33

Hej Eira
Årtalet ska vara 1704 som Karna är född. Jag tycker att det ser ut som om modern heter Maria ...........
mitt i står där  som bar fram barnet och på slutet Måns Bengtsson alla av ..............
mvh
Anita
  SVAR 2010-09-04 09:18

Hej igen !
Karna Andersdotter är svår. Den Karna som föddes 1704 dog 1705-01-20, hittade jag nu !! Hennes föräldrar hette Anders Lasson och Giertrud Andersdotter .Tänkte då att ofta får nästa barn, flicka i det här fallet, samma namn som den avlidna och i Kverrestad hittar jag ingen Karna, Däremot, för att krångla till det ytterligare,  på GID 1872.29.37600, född den 13 juli och döpt den 14 juli 1707, finns det en ANNA med fader Anders!!!!! Detta kan jag hellre inte läsa. Skulle detta kanske vara Carna och inte Anna ????? Inte kan jag fråga prästen som skrev detta !!!   : - ))
Suck
Eira i Sösdala    eira.tronass@telia.com

  SVAR 2010-09-04 09:20

Så här läser jag texten:
Kverrestad C:1, s20
1704:
"d 17 Junii döptes Anders Lassons och Giertrud Anders-
dotter af Lunderup barn och dotter Karna, som War född
d 14 hujus, Faddrar Woro: Måns Pärsson, dr Rasmus
Mickellson, Karna Pär Anders som bar barnet, Sitza
Måns Bengts, alla af Lunderup"

mvh Jan-Erik
  SVAR 2010-09-04 09:29

På sid 23 får Anders Lasson och Giertrud Andersdotter en son Jöns den 29 juli 1706.
Barn nr 11.

Barn nr 4, 1707 den 14 julii Anna, är Anders Larssons och Tova Nilsdotters.


  SVAR 2010-09-05 20:38

Tack till er som hade något att bidraga med ang. Carna Andersdotter, död i Ullstorp 1786. Skulle någon komma på något ytterligare så.........
Vänliga hälsningar
Eira i Sösdala
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies