genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jansson, Karl, Killeberg, född 1880 el. 1886 2010-08-24 23:13

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=21743
2010-08-24 01:25 

Karl Jansson/Jönsson/Jonsson reste från Killeberg, Loshult, i  början av april 1912 till till Köpenhamn och vidare till Southampton, England, där han gick ombord på Titanic.  Han räddades och när han ankom  Ellis Island uppgavs han var vara antingen 25 eller 32 år. Han uppgav att han var från Killeberg och närmaste anhörig som fadern G. Nilsson. Vi vet inte om han var född i Loshult socken, bara att han var järnvägsarbetare i Killeberg. Han hade varit i USA tidigare och reste med fyra andra som var från Hallaryd, Kronobergs län. Känner någon till hans bakgrund och vidare öden i USA?  
  SVAR 2010-08-24 07:35

Hej
Jag hitta en Karl Otto Johansson född 4/6 1874 i Loshult
fadern hette Johan Nilsson och var banmästare på Killeberg station.
kanske kan det vara han.
mvh
Anita
  SVAR 2010-08-24 11:41

Karl Otto född 1874 i Loshult avlider i Lekaryd (G) den 21 dec 1949.
Mvh
Lars
  SVAR 2010-08-24 17:01

Hej Lilly!

Han ar inte latt att fa fatt pa. Det jag funnit i diverse tidningsartiklar och passagerarlistor sager att han var troligen fodd 1880, eller runt dar. Han sags ha rest med dessa 4 som var fran Hallaryd. En av dem Olga Elida Lundin namns som "sister-in-law", och att Anders (Andrew) Palmquist i New Haven, CT, skulle ha varit hans bror. Det kan ge en ledtrad, men jag har funnit Olga och hon reser tom hem en gang, 1923, for att halsa pa i Hallaryd (troligen) och hon ar inte gift med Anders P i CT, hon lever i NY, ogift. Denna dam ar fodd 1889, sa kanske finns det nagot att hitta runt henne. Vidare skall Carl J och en Carlsson ha stamt White Starlinjen for det intraffade, det star omnamnt som nyhet fran Minnesota i oktober 1912. Han skall ocksa ha (enligt det som finns skrivet om honom i diverse passagerarlistor) ha berattat mycket om det intraffade efterat for de som ville hora pa och detta skall alltsa ha skett i och runt New Haven. Jag hittade ocksa artiklar fran IL, dar det forskats mycket kring hans bakgrund och hans uppehalle i IL, som var hans egentliga destination, enl. pappren. Det verkar som om han andrade sig da han kom over. Olga hamnade i NY. Det gar kanske att finna ut var de andra tva fran Hallaryd hamnade och se om man kan hitta nagot mer pa Carl den vagen. Trots allt har de ganska ovanliga namn.
 
Att fadern uppgavs vara G Nilsson kan vi val kanske forklara med "uttalsforvanskning"? G kan ju lika garna vara J om man inte riktigt kan halla isar uttalen for de bada, det har jag sett forrut. Gee och Jay blandas ibland ihop. Och hans far bor ha varit en Jons/Johan/Johannes eller liknande. Fast jag forstar inte riktigt varfor han inte anvande Nilsson, om nu han invandrade som t.ex 18-19 aring sa bor han fortfarande ha anvant sitt "riktiga" efternamn som da knappast kan ha varit Jonsson/Johnsson...osv. Men han kan ha varot oakta forstass. Allt ar mojligt i detta fall.

Mvh,

Susanna

  SVAR 2010-08-24 17:14

Har kommer nya "nyheter" om Olga. Sa, i denna star att lasa att han var hennes "brother-in-law" och att Olga skulle ha tagit sig till Meriden och syster Jenny Lundin. Olga avled i Sverige. Hennes fastman var en av de omkomna och tydligen var det bara hon och Carl som overlevde tragedin. Kan Jenny kopplas med Carl? Kan vi folja andra av hennes systrar for att se vem som skulle ha varit gift med Carl? Jag tror det. Nu da vi vet vem hon var och var hon kom ifran.

Miss Olga Elida Lundin, 23, was born in 1889 the daughter of Gustafva Lundin she was from Svaneryd, Hallaryd, Småland, Sweden.

Olga Lundin had been visiting her place of birth, Hallaryd, and was returning to USA. Her given destination was the home of her sister Jenny Lundin in Meriden.

Travelling from Sweden via Denmark she bought tickets for the Titanic in Copenhagen. He boarded the Titanic at Southampton as a third class passenger with her travelling companions Paul Andreasson, Albert Augustsson, her fiancée Nils Johansson and her brother in law Carl Jonsson.

In Third Class she shared a cabin with Gerda Dahlberg. It was later claimed that, because she could not stand the sea, Nils paid the extra to have her moved to second class, the truth of this is not known.

When the ship was sinking all five of them were standing near lifeboat 10, she held Nils by her hand, but some sailors took her by her hands and legs and threw her into the lifeboat. Of the others only Carl was saved.

The Women"s relief Committee gave her $75.

Olga later worked as a cook for among others for the Norwegian crown prince during his exile during WW2. In the middle of the 60s she returned to Sweden and lived in Osby. July 10th 1961 newspaper told she had donated 10000 Kr to Hässleholm Hospital as thank for good treatment. She died in Osby on 1 March 1973.

Du kanske har sett allt detta redan Lilly, men for mig ar det nytt och det skulle vara kul att fa vara med om att knacka denna not.

Susanna
  SVAR 2010-08-24 17:39

Mer om Jenny Lundin, f Jenny Alfrida Lundin i Hallaryd 9 feb. 1890. Hon uppger moder Gustafva Lundin som anhorig da hon reser tillbaka till USA efter en tripp hem 1920 (hon reser flera ggr) och hon skall till van i NY. Sa hon ar inte gift med Carl. Hennes far var Soldat Ernst Lundin och moder Gustava Erikdotter och hon har forrutom Olga Elida en syster som heter Hulda Annette f. 28 maj 1892. jag skall nu forsoka se om jag kan finna henne nagonstans och se om hon ev. var gift med Carl.

Susanna
  SVAR 2010-08-24 17:56

Lilly,

Hulda Anette lever i Hallaryd enl. SBF 1970. Hon heter Persson. Sa mycket for den historien. Nu kan hon ju ha gift sig med Carl i Sverige, innan han akte, och da hon var endast 18 ar gammal. Men jag vet inte om jag tror pa teorin "brother-in-law" langre. Det verkar inte rimligt just nu.

Letar vidare.

Susanna
  SVAR 2010-08-24 18:58

Oj oj, nu klickade det till lite; sa tank om Nils Johansson som Carl Jonsson och Olga Elida reser med, fran Kopenhamn (enl. div information om Titanic pa natet) ar Carl"s bror? Han var Olga"s fastman pastas det ju. Enl. passagerarlista ska det finnas en Nils Hilding Jonsson med pa resan, det kan vara han, men en Nils Johansson f. 1882 lamnar Malmo den 5 april 1912 med destination Chicago, IL, ocksa han tidigare bosatt i Amerika. Det ar vad som star i Emihamn, enl. archive call #; 1912:654:347467 Enl. lista over passagerare sa finns det alltsa en Nils Johansson och ocksa en Mr Nils Hilding Jonsson, som star listad under Mr. Carl Jonsson. Ar det samma person eller ar det tva olika?

Mr Carl Jonsson, 32, was a Swedish-American, probably living in Huntley, Illinois. He had a brother Andrew Palmqvist in Polar St. New Haven, Connecticut. Jonsson was travelling from Kvilleberga, Sweden to Huntley.

Travelling from Sweden via Denmark he bought his ticket for the Titanic in Copenhagen. He boarded at Southampton as a third class passenger with his travelling companions Paul Andreasson, Albert Augustsson, Nils Johansson and his sister in law Olga Lundin.

Jonsson and Lundin were the only survivors of the company. In New Haven he a later held speeches about how he was saved when the Titanic sank by swimming in a lifebelt to lifeboat A which he suceeded in boarding, actually he was rescued in lifeboat 15 which was lowered from the deck.

The Woman"s Relief Committee paid him $25.
-------------------------------------------

Susanna
  SVAR 2010-08-24 20:24

Hej Lilly,

Jag har precis insett att allt jag har gjort, och tittat pa, och letat efter ar redan gjort...jag har alltsa spenderat en massa timmar pa efterforskande som kunde ha undvikits (och som kunde ha gatt till andra) om jag hade vetat vad du redan visste da du skrev inlagget. 

Jag anser att det ar obegripligt hur du kunde lata bli att tala om vad som utretts och hur manga manniskor som varit inblandade i denna historia under juli och framat. Jag lagger harmed av. Men jag tanker forska vidare sjalv i fallet, for min egen skull.

Mvh,
Susanna

  SVAR 2010-08-24 20:40

Hej på er... Här ramlar det in en massa mail om en grupp Titanic-resande som jag själv har forskat på en del. Ledsen, men jag har precis sett mailväxlingen, annars  hade jag kunnat hjälpa till tidgare också.... Nej, jag har inte svaret på vem Carl var, jag avbröt den delen eftersom jag egentligen var mer intresserad av Olga Lundin och hennes släkt. Jag kan i varje fall meddela att Olga Lundins fästman Nils Johansson visserligen hade en broder Carl, men han var född 1895. Dessutom får jag det till att Nils Johansson var Olgas kusin genom mödrarna Ingjer och Gustava Eriksdotter.

Jag har tillgång till Ancestry just nu, ska se vad jag hittar.

MVH/Cecilia

Ps. Olgas syster Hulda Anette Persson har jag faktiskt träffat. Jag var i 20-års-åldern och hade precis börjat släktforska (på 80-talet). När den här gamla damen helt plötsligt berättade att hennes syster var med på Titanic blev jag minst sagt paff. Titanic var ju någon som hände någon annanstans, och för typ 100 år sedan (tyckte jag) så att höra från personer som var så nära händelsen var enormt. Visste inte ens om att det fanns folk från mina bygder med på båten!


  SVAR 2010-08-24 21:58

  >Jag är ledsen att jag inte meddelade vad jag redan visste, men allt är så osäkert, och jag har följt många dead ends. Tror att jag hänvisade till proveniens.ifokus.se där allt är nämnt. Det är alldeles otroligt hur många svar jag redan fått. Tack för allt arbete Ni har lagt ner.
En sak är säker och det är att Karl inte hade en bror som hette Palmquist i New Haven. Det var en annan Titanic passagerare som hade en bror där. Att Olga Lundin och Karl var svåger och svägerska är också mycket osäkert. Olgas fästman, Nils Johansson som omkom, hade veterligt ingen bror som hette Karl, och Karl var ogift när han reste över 1912. Har hittat en
Karl f. 2-51886 i Loshult, son till banvaktare John Nilsson, men denne Karl bodde fortfarande hemma 1910 och arbetade på järnvägen. Det skulle förklara missförståndet mellan J och G Nilsson, Karl borde dock ha haft efternamnet Johnson som son till John om han följde traditionen.  
Den Karl jag söker skulle ha varit i Amerika före 1912 och var på väg till Camden, Minnesota.Att han skulle bott i Illinois kan vara fel . Har inte hittat honom där. Det är möjligt att han varit hemma ett tag när han åkte ut igen i April, 1912. Han reste från Köpenhamn medan hans reskamrater reste från Malmö. Det är lite mystiskt. Möjligtvis kan ha smitit från värnplikten tidigare. Jag har hittat en Karl Jönsson i Watertown, Minnesota, men han var o.ä, f.  i Farstad 29 januari 1886 som son till Bengta Jönsdotter, tar senare namnet Jönsson. Skulle dock  ha varit 27 år när han gick ombord Titanic. Han reste ut från Vanskiva och Malmö till Mplis 1909-09-11. Hur han skulle ha varit som syskon till Olga Lundin, som Olga skriver iett brev, är lite långsökt. Skulle kanske också nämna att jag hittat en Carl Johnson på Ancestry.com som bodde i Connecticut och som var gift med en svenskfödd som hette Jenny, men det var inte Jenny Lundin. Denne Carl var född 1880 och hade flera barn. Önskar att det vore denne man jag söker. Minns inte namnet på staden där han bodde men det var inte New Haven.
  SVAR 2010-08-24 22:14


Jag hade skrivit ett långt inlägg och förlorade allt. Vet inte varför. Är ledsen att jag inte förklarade alla dead ends som jag gått på, men trodde att jag hänvisade till proveniens.ifokus.se för dessa.

På Ancestry.com hittade jag en Carl Johnson i Connecticut f,. 1880, gift med en svenskfödd kvinna, Jenny, men det var inte Jenny Lundin. Denne Carl hade flera barn. Minns inte nu vilken stad i Connecticut han bodde men det var inte New Haven. Omöjligt att bevisa att det är den man jag söker om man inte vet något mera. Har sökt i Kristianstadbladet 1912 efter upplysningar, men hittade bara att Karl Jonsson reste ut från Köpenhamn. Efternamnet är stavat olika i olika källor. Jag har sökt i danska passagerarlistor utan att finna honom. 
Forskare på proveniens.ifokus, hittade en Karl föd 29/1 1886 som o.ä till Bengta Jönsdotter i Farstad. Denne utvandrade 1909 och bosatte sig i Watertown, MN, där jag fann honom i ett svenskt kyrkoarkiv som Karl  Jönsson, och senare som att ha registrerat för WWI i Mpls. Men vad kunde han ha för anknytning till Olga Lundin. Han skulle också ha varit 27 år när han gick ombord Titanic, så är inte säker på att det är han. En annan Karl föddes 2/5 1886 som son till banvaktare John Nilsson i Loshult. Detta skulle förklara missförståndet med J och G. 
Men denne Karl bodde fortfarande hemma 1910 och arbetade på järnvägen. Vet överhuvud taget inte om han utvandrade. De filmade böckerna går inte så långt.  
  SVAR 2010-08-24 23:13

Här är en länk till diskussionen på Proveniens som pågick främst under juli.
proveniens.ifokus.se

Det var olyckligt att du inte berättade om detta Lilly, eftersom det blev onödigt dubbelarbete för andra hjälpsamma forskare. Tänk på att inte upprepa frågor på olika håll i framtiden utan att hänvisa till vad som redan framkommit.

Susanne, jag hoppas att du ändå har lite glädje för egen del av det jobb du gjort.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies