genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jansson, Nils Daniel, Längjum, levde 19/4/1906-13/7/19762012-10-27 21:12

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=21589
2010-08-16 01:10 

Hej! jag har lange sokt efter information om min biologiska farfar Nils Daniel Jansson. Han lamnade min pappa och farmor nar min pappa bara var bebis. han var gift tre ganger. Forst med Sonja gertrud larsson (1927) sen med min farmor Irma sander (1950) och sen med Astrid ingeborg landegren "jansson" (1959). Den har informationen fick vi fran riksarkivet i Arninge, men mer har vi inte lyckats komma at, och vi skulle alska att fa reda pa mer om honom, vem han var och vem hans foraldrar var osv. Om ni skulle kunna hjalpa mig skulle det vara underbart :)

Tack, Kristina Jansson

  SVAR 2010-08-16 06:53

Han föds enligt SCB den 19 april 1906 i Längjum. Föräldrar är Nils Alfred Jonsson och hustrun Hanna Kristina Andersdotter . De bor i Flinskag. Nils ska vara född 23/2 1878 och Hanna 5/3 1878

I folkräkningen 1900 så står det så här. De bor då i Kedum Södra i Skaraborgs län
Anna Greta Andersdotter född 1847 i Eling i Skaraborgs län
Anders Gustaf Jonsson född 1876 i Södra Kedum
Nils Alfred Jonsson född 1878 i Södra Kedum
Hanna Natalia Jonsson född 1880 i Södra Kedum
Axel född 1885 i Södra Kedum
Agnes Maria född 1890 i Södra Kedum
  SVAR 2010-08-16 16:19

Som ytterligare upplysningar kan nämnas att fadern är arrendator av Flinkagården i Längjum och att Nils Daniel har en äldre och en yngre syster samt en yngre bror, alla födda i Längjum.
Mvh
Sven-Olle Fjelner
  SVAR 2010-08-16 16:36

tack sa jatte mycket till er bada! min pappa har aldrig vetat natt av det har sa det betyder verkligen jatte mycket :) vi bor nuvarande i USA och har inte haft tillgang till nagra svenska databaser, sa vi uppskattar verkligen er hjalp.

en ytterligare fraga. Personerna som namns ovan av dom som bor i kedum sodra i skaraborg, ar dom alla familjemedlemmar till nils alfred jonsson?  finns det aven mer information om Nils daniels syskon? och ytterligare fakta om nils daniel? skulle vara kul att veta sa mycket som mogligt om det ar mojligt forstass :)

tack igen!

Kristina
  SVAR 2010-08-16 20:04

Du kan prova med www.genline.se eller www.svar.ra.se som båda är betaldatabaser

  SVAR 2012-10-27 21:12

Hej

Min far är Nils Daniel, jag är den yngste sonen han har med Gertrud. Kristina, du får väldigt gärna ringa mig på 070-542 21 16.

Sven-Åke
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies