genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Törnqvist, Sven, Stockholm /Usa, Illinois, gift 19202010-08-18 08:15

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=21594
2010-08-16 10:24 

Söker uppgifter om min morfar som var gift med och bodde i USA tillsammans med Alma Cecilia Johnson ( 1895-08-06) troligtvis i Iron River Mi. 
Alma Cecilia Eriksson utvandrade från Sverige 1916  
Han kom (troligtvis) ursprungligen från Stockholm. Alla upplysningar är värdefulla!
  SVAR 2010-08-16 13:43

Kan det här vara rätt person?
För enligt Göteborg Sverige Passagerarlistor så kommer det en Tage Sven Elias Törnquist som 13-åring till Amerika den 29 juni 1906. Han är född i Stockholm Han kommer då från Hull i England med fartyget Calypso och ska till Chicago i Illinos

Det förekommer också att en Tage Sven Tornquist kommer till Quebec Canada med fartyget Teutonic den 3 aug 1912. Födelseår är omkring 1893.
  SVAR 2010-08-16 17:33

Tusen tack för uppgifterna !! 
Jag ska försöka få hjälp med att spåra  vidare, jag själv har inte kunskaper om var jag ska söka men dethär kan bli en intressant uppgift att angripa. Båda spåren ligger ju bra i tid.
MVH
britthmari andersson
 
  SVAR 2010-08-17 07:37

Kan det vara så att Alma gifte om sig? De här bodde i Iron River Michigan år 1930
Alex (eller Olof) G Johnson 40 Invandrat från Sverige 1912
Olma ( Kan vara Alma ) Johnson 35 Född i Michigan
Frank Johnson 5
Robert Johnson 2
William Johnson
Trestina Turnquist 12 Styvdotter

Det kommer en Kristina Turnquist till New York den 7 okt 1922 och född i Chicago Illinois . Hon är då 4 år och hon reser tillsammans med sin mamma Alma. Morfadern Emil Eriksson finns i Harnäs Sillerud. De ska till Chrystal Falls i Michigan där Alma har sin man Sven Turnquist på RFD 1 Chrystal Falls Michigan. Alma har vistats i Minomin Michigan mellan åren 1895-1899,och Kristina i Chicago Illinois 1918-1919

De reser också med ångfartyget Stockholm från Göteborg till New York som avgår från Göteborg den 26 sept 1922. Så där har du i stort sett hela resan.

  SVAR 2010-08-17 10:15

Så fantastiskt !!
JA, du har hittat mina släktingar!
Mormor Alma gifte om sig med Gunnar Johnson.
Men ....Alma är alltså inte född i Sverige 1895?

Alma och Gunnar har fler barn, Jerry och Marie. dessa känner jag till och har även viss kontakt med några kusiner.

Alma fick 2 barn med Sven T. Kristina (1918) och Svea ( i Sillerud 1920 ) 1922 reste hon tillbaka till USA med Kristina (Svea växte upp hos Emil och Ida Harnäs)
Sven, min morfar, är den person som jag inte vet något om. Han är den som jag vill söka på- levande släktingar i Sverige etc. Jag vet att mammas farmor  bodde i Stockholm så kanske....
Tusen tack du har verkligen gjort mig intresserad !!
MVH
  SVAR 2010-08-17 10:18

Tage Sven Elias föds den 5 april 1893 i Adolf Fredrik i Stockholm som son till porslinsarbetaren Elias Törnqvist och hans hustru Lovisa Kristina Lundberg . De bor på Dalagatan 29.

I Folkräkningen 1900 så ser det ut så här
Elias Törnqvist född 1861 i Husby-Långhundra Uppsala Län Porslinsarbetare
Lovisa Kristina född 1858 i Maria Magdalena
Tage Sven Elias född 1893 i Adolf Fredrik
Ruben Elias Valdemar född 1896 i Adolf Fredrik
  SVAR 2010-08-17 11:27

Nej, Alma kan vara född i Wisconsin

Swan Turnquist avled i Chicago Illinois i december 1964 enligt Social Security Death Index
SSN 338-03-6340

Och så här ser det ut i Folkräkningen 1890. De bor då i Walkyrian Nr 2 i Adolf Fredrik i Stockholm
Elias Törnqvist född 1861 i Husby-Långhundra Porslinsarbetare
Lovisa Kristina Lundberg född 1858 i Stockholm

År 1880 så finns Elias Törnqvist som dräng i Endeberga Husby-Långhundra
och Lovisa Christina Lundberg finns som piga i Konungsqvarteret i Waxholms stadsförsamling
  SVAR 2010-08-17 15:29

Nu måste jag smälta dethär ... det ser ut som om Tage sven Elisas har en bror...född 1896.
Det innebär att jag skulle kunna ha nu levande släktingar ?

Att Sven bodde i Chicago knyter ihop familjen lite, dottern Christine (gift Sampalla) bodde där större delen av sitt vuxna liv. Att få hans dödsår bekräftat till 1964 befriar mig från tanken jag haft att han kanske stupade i kriget. ....
..
Jag måste få ge dig stort beröm för att du snabbt skaffat hämtat  information som jag aldrig trodde var möjligt att få fram och för att du tagit dig tiden till att göra det !
Du har givit mig och min familj mycket värdefullt information !
  SVAR 2010-08-17 19:30

Jag tycker att du ska ta kontakt med Stockholms Stadsarkiv. De kan säket hjälpa dig med familjen Törnqvist
  SVAR 2010-08-18 08:15

Tack för tipset  och all hjälp !
Jag ska kolla vad jag kan få fram .Kommer du på något mer som kan vara av intresse så är jag naurligtvis tacksam!
MVH
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies